Chinese Creasted

Sv: Chinese Creasted

Om ni inte slutar muppa er måste jag nog radera bort er allihop ;)

Om min stackars karl inte var svartsjuk innan lär han ju bli det nu och då får ni ta över honom, mohahaha
 
Sv: Chinese Creasted

Jag skulle i så fall tycka att det är "värre" att trimma och raka fram frisyrer som i dagens läge inte har någon funktion på många raser, än där man i kinesens fall bara tar bort långa fjun här och var.
Vad finns det för funktion med att raka kineser om inte för utställning (vilket är samma anledning de andra trimmas)? Och på bilderna som visades tidigare i tråden handlar det inte om några långa fjun här och där utan där ser man tydligt att det är ganska mkt hår ffa i ansiktet, och stråna omtalas som borst, inte fjun. Så att säga att det är värre att trimma bollar på pudlar är väl lite kasta sten i glashus :smirk:
 
Sv: Chinese Creasted

Skulle jag väl knappast tycka, de har ju samma anledning: att se representabla ut inför utställning. En kinesägare rakar bort lite hår här och var där det behövs, en pudelägare får till bollar och en löwchen-ägare rakar bakkroppen. Whats the difference?
 
Sv: Chinese Creasted

Tydligen behövs en påminnelse att den gamla regeln om att man inte hänvisar till eller diskuterar andra forum, fortfarande gäller.

Mvh moderator
men skärp dig - missbrukar din nya makt eller???

i de flesta trådar där folk vill veta om en ras så hänvisar man till rasens hemsida eller ett dissusionforum frö den rasen - jag har gett ett tips, inte disskuterat ett annat forum.. :mad:
 
Sv: Chinese Creasted

*kl*
Det är länge sedan utställningar bara handlade om att visa upp sin hund för att få en bedömning av hur den uppfyllde rasstandarden, nu handlar det också om att putsa och trixa. Och det gäller alla raser, oavsett varifrån det kommer eller vilket syfte de från början kom till för. Man kan ha åsikter om vad rasföreningen arbetar för och vad uppfödarna avlar för, och framför allt vad utställningarna ska premiera, men det känns lite fel att klaga på en specifik ras utifrån det, dessutom var det inte vad TS frågade efter. Vi vet inte om h*n tänker ställa sin hund eller inte, kanske vet h*n det inte själv än.
 
Sv: Chinese Creasted

Det är väll inget att bli sur över? Det står ju klart och tydligt i orumreglerna att hänvisning/länkning till andra orum inte är tillåtet. Har själv fått inlägg raderade pga det.

Tror inte Jadzia missbrukar sin "nya" makt, om jag inte missminner mig har hon varit moderator på hund förr, eller är jag helt ute och cyklar?
 
Sv: Chinese Creasted

Skulle jag väl knappast tycka, de har ju samma anledning: att se representabla ut inför utställning. En kinesägare rakar bort lite hår här och var där det behövs, en pudelägare får till bollar och en löwchen-ägare rakar bakkroppen. Whats the difference?

Skillnaden är att det hos både pudel och löwchen finns en ursprunglig funktion för dessa klippningar, vilket det inte gör på näckisar :cool:
 
Sv: Chinese Creasted

Skillnaden är att det hos både pudel och löwchen finns en ursprunglig funktion för dessa klippningar, vilket det inte gör på näckisar :cool:

vad har det varit för funktion??

sen den ursprungliga funktionen du pratar om för nekenhunden - jo det är väl en ursprunglig fråga - eftersom förr var nekenhunden helt naken - det är den inte i dag. och detta pga att dommare tycker att det är coolare med en hund som har mycket hår bara på huvudet, tassar och svans. men med det följer även en lite mer hårig kropp. antingen fjun som vissa har eller mer borstaktig som vissa har. av denna anledning finns kinesen indelad i 5 olika nakengrader.
 
Sv: Chinese Creasted

Självklart, men vad har dessa klippningar för funktion idag?
Sen är det ju så precis som radon själv säger, dommarna vill se hundar med flashigt mycket hår på öron, tassar och svans och till följd av det har det blivit mer hår på kroppen här och var, eller hela, som helt enkelt måste rakas bort inför utställningar. Jag ser inget konstigt med det, det är ju som att trimma eller raka vilken annan hundras som helst inför utställning.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Chinese Creasted

*kl*
Det är länge sedan utställningar bara handlade om att visa upp sin hund för att få en bedömning av hur den uppfyllde rasstandarden, nu handlar det också om att putsa och trixa. Och det gäller alla raser, oavsett varifrån det kommer eller vilket syfte de från början kom till för. Man kan ha åsikter om vad rasföreningen arbetar för och vad uppfödarna avlar för, och framför allt vad utställningarna ska premiera, men det känns lite fel att klaga på en specifik ras utifrån det, dessutom var det inte vad TS frågade efter. Vi vet inte om h*n tänker ställa sin hund eller inte, kanske vet h*n det inte själv än.

Bra skrivet! :bow:
 
Sv: Chinese Creasted

Fan till och med jag vet varför pudlar klipptes med bollar.

dom var appoterande fågelhundar (tror jag).
Hade dom all pälskvar vart det för tungt o simma men raka man allt vart det för kallt och dom vart trötta direkt. Så då spara man på framkroppen så hjärtat hålls varmt iaf sen bollar på bakroppen vart flythjälp.

Nu är jag ej hundra men detta har jag läst mig till kommer säker nån o rättar mig.
 
Sv: Chinese Creasted

Flythjälp? Jag har för mig att man sparade bollarna på ryggen för att skydda njurar mot kyla eller något liknande. :D

Detta måste vi ju ta reda på!

Tillägg: Taget från Svenska Pudelklubben
Pudeln är från början en jakthund och dess ullhårspäls gjorde den särskilt lämpad att arbeta i vatten och under svåra förhållanden. Jägarna började klippa hundarna för att göra dem mera rörliga, men sparade päls på känsliga ställen, som t ex kring leder, på bröstkorgen etc. Pomponen på svansen liksom tofsen på huvudet fick sitta kvar för att göra hunden bättre synlig under vattenarbetet.

Det finns tre olika klippningar: lejonklippning, engelsk klippning och något som kallas "toilette moderne" om jag förstått det rätt.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 385
Senast: Troll
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 684
Senast: linnsan
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 155
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 532
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp