Chinese Creasted

Sv: Chinese Creasted

de är väl klart att det är en defekt när det är en mutation - men vi kinesägare har valt att göra något positivt av den defekten. det är ingen defekt som hunden lider av om man utgår från våran åsikt. men när ni menar defekt så menar ni på en allvarligt sjuklig hund som kan falla ihop och dö och är totalt felande och att det är synd om dem - att vi plågar dem för att vi avlar på dem. riktigt så anser vi inte att denna defekt är...

jo, du påstår att alla eller de flesta har hudsjukdommmar - vilket jag skulle säga är väldigt ovanligt!!! visst kan dom få nån finne och så och kan få hårsäcksinnflammation om man inte tvättar med anticetiskt när man rakar dem - men annars skulle jag säga att jag inte varit med om några hudsjukdommmar. men den där rakningsbiten är det vi människor som åstakkommar - så det är inte generna som orsakar dessa husinflammationer. jag kan slå vad om att vilken ras som helst skulle få hudinflammationer om ni satte igång och rakade dem med rakhyvel utan att tvätta rent huden. och sen är det sorligt att man måste raka dem efetrsom det ska vara nakenhundar - men sorligt nog så börjar det dyka upp fler och fler för håriga nakenhundar (inte PP då) - och det är helt och hållet utställningsdommarnas fel. det är "bara" de extremt håriga nakna som går bra på utställning - en true naked har inte speciellt mycket att komma med tyvärr. så skyll inte hudinflammationerna på hundarna - det är oss människor som orsakar det!!
 
Sv: Chinese Creasted

Jag har länkat till statistik som visar att det är vanligt med hudsjukdomar! Hitta inte på något jag inte sagt!
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Chinese Creasted

visst kan dom få nån finne och så och kan få hårsäcksinnflammation om man inte tvättar med anticetiskt när man rakar dem - men annars skulle jag säga att jag inte varit med om några hudsjukdommmar. men den där rakningsbiten är det vi människor som åstakkommar - så det är inte generna som orsakar dessa husinflammationer.
Vänta ett ögonblick! Varför i hela friden rakar ni hundarna? Antingen har den väl päls eller inte, att hålla på att raka hundar låter helt bisarrt i mina ögon. :crazy:


och sen är det sorligt att man måste raka dem efetrsom det ska vara nakenhundar - men sorligt nog så börjar det dyka upp fler och fler för håriga nakenhundar (inte PP då) - och det är helt och hållet utställningsdommarnas fel. det är "bara" de extremt håriga nakna som går bra på utställning - en true naked har inte speciellt mycket att komma med tyvärr. så skyll inte hudinflammationerna på hundarna - det är oss människor som orsakar det!!
Men rakningen gömmer ju bara hur mycket päls hunden har, den gör ju inte att avkommorna får mindre päls så varför i hela friden raka dem? Det leder ju inte aveln någonstans. :confused:

Sen håller jag helt med P_L, att avla på letalgener är inget man ska syssla med.
 
Sv: Chinese Creasted

Vänta ett ögonblick! Varför i hela friden rakar ni hundarna? Antingen har den väl päls eller inte, att hålla på att raka hundar låter helt bisarrt i mina ögon. :crazy:



Men rakningen gömmer ju bara hur mycket päls hunden har, den gör ju inte att avkommorna får mindre päls så varför i hela friden raka dem? Det leder ju inte aveln någonstans. :confused:

Sen håller jag helt med P_L, att avla på letalgener är inget man ska syssla med.
jaaa - men det är ju det jag skrev i mitt inlägg - att det är helt sjukt att man måste raka en nakenhund för att kunna ställa ut den!! hoppa inte på mig för det - vad fan har jag gjort???

jag skrev ju att dommmarna bara belönar extremt håriga nakna hundar - för att dom ser flaschigare ut!! och om bara dom belönas så går ju aveln åt det hållet - det är ju exakt samma idioto som schäferavlen å alla annan utställningsbaserad avel.
och om du har en extremt hårig naken - så måste du raka den inför utställning - annars åker du ju ut bakvägen för att den har hår på fel ställe på kroppen. jag vet att dte är sjuk dubbelmoral - men attakera inte mig för det, jag är inte den som lede avel och utställning. jag har en true naked som ej behöver rakas . bara i ansiketet - och det måste man på alla hur nakna dom än är...

det finns nakenhundar som är helt håriga, MEN det är ej en pälsad vriant för det. så det är fortfarande en nakenhund. :crazy: för det krävs underull och hårig mage för att den skall vara pälsad - och det har ej de extremt behårade nakenhundarna. dom har svinborst som sitter glest isär och lite ludd på magen... sen crest och socckor och plym är silkeslen.

sen ngående latalgenen så kan ni säga vad ni vill angående den - jag köper fortrfarande denna ras och stödjer uppfödningen (av true nakeds) eftersom jag inte anser att den till något negativt.
 
Sv: Chinese Creasted

Inser du inte hur idiotiskt det låter? Att ni "måste" raka hundarna inför utställningarna.:confused:

Om de nu vill ha såna som är mer hårade varför inte låta dem vara mer hårade då? Man kan inte både ha kakan och äta den. Eller avla på de som faktiskt har mer hår men ändå är nakna på resten (om det nu är möjligt).

Även om du rakar den inför uställningen har den ju i grund och botten fortfarande hår på fel ställen och ska därför inte gå i avel om det inte är det man strävar efter.

Varför måste man raka dem i ansiktet? Man måste väl ändå ha en rasstandard efter hur hundarna faktiskt ser ut, inte hur de ser ut när man har rakat dem här och där. :crazy:

Vad har du för belägg för att stödja en letalgen eg? Att du tycker att det är fint med nakna hundar?
 
Sv: Chinese Creasted

Jag har två stycken puffar. Den ena är snart 1 år och den andra 7 månader.
Det är en liten hund i storleken men ganska mycket hund ändå.
De är väldigt lättlärda, tillgiva och skulle kunna ligga och gosa med en hur länge som helst. De har även mycket energi och kan härja på ganska bra när de sätter den sidan till. De är lite reserverade mot främmande men när de väl känner folket så är det inga problem.
De brukar säga det "att leva med en Kines är som att leva med en clown".
Jag brukar säga att i en "Kines" har jag 4 djur, det äe en hund, en katt ,en fågel och en liten apa. Det säger en hel del om vad det är för en slags hund.
 
Sv: Chinese Creasted

Fast vadå, hur många hundraser "måste" inte trimmas och klippas inför utställning? Hur många som helst, just för att se "rätt" ut.
 
Sv: Chinese Creasted

Varför måste man raka dem i ansiktet? Man måste väl ändå ha en rasstandard efter hur hundarna faktiskt ser ut, inte hur de ser ut när man har rakat dem här och där. :crazy:

Man MÅSTE inget men det ger ju ett mer "städat" intryck
och framhäver ansiktet mer på utställningar om det trimmas/hyvlas
innan. Finns mängder med raser som fixas till inför utställningar,
man ser tex inte ofta en otrimmad pudel i utställningsringen.

Vad vill de flesta domare helst se?

kineshrig.jpg
eller
trimmadkines.jpg
?

hrigthuvud.jpg
eller
huvudbild.jpg
?

Jag kan säga att de allra flesta domare föredrar de sista
bilderna ;) Dessutom vet man att chansen att gå vidare
med en otrimmad/ohyvlad kines i konkurrens med låt oss
säga 10 trimmade/hyvlade kineser är rätt minimal...därför
fixar man till dess utseende innan utställning om man nu inte
har en "naturligt naken".
Hur man gör hemma är upp till var och en men jag föredrar
att i allafall trimma min tjej då jag tycker långhåriga nakenkineser
ser rätt "ovårdade" ut :crazy:
 
Sv: Chinese Creasted

Inser du inte hur idiotiskt det låter? Att ni "måste" raka hundarna inför utställningarna.:confused:

Om de nu vill ha såna som är mer hårade varför inte låta dem vara mer hårade då? Man kan inte både ha kakan och äta den. Eller avla på de som faktiskt har mer hår men ändå är nakna på resten (om det nu är möjligt).

?

vad ska man göra då om man vill ställa hunden?? det är ju bara att acceptera rasstandarden och följa domarna - sen att aveln gått mer åt erat håll - mer hår, så blir det ju så att vi måste trimma dem.

men ta tex löwchen (stavas?) tror du dom har rakade bakben IRL? dom rakas ju till utställning. pudel - har dom stora puffar på kroppen IRL?? nej... det rä trimmraser - och det är kinesen med.

vaddå äta kakan och behålla den?? dom vill att dom ska ha mer crest, sockor och plym - och det går inte att få utan en mer hårig hund. så då blir ju resultatet att man avlar fram hårigare hundar - och sen måste dom vara i utställningskick, så då rakar man dom, samma sak som man rakar pudlar å alla andra trimraser. vad är problemet??
mitt problem med det är att det rä tråkigt när man rakar dem utan anticeptiskt medel så de får hårsäcksinfl - men det är ju upp till varje ägare.
 
Sv: Chinese Creasted

vad ska man göra då om man vill ställa hunden?? det är ju bara att acceptera rasstandarden och följa domarna - sen att aveln gått mer åt erat håll - mer hår, så blir det ju så att vi måste trimma dem.
Men det säger ju emot sig själv, avla för mer hår och sen raka bort det

men ta tex löwchen (stavas?) tror du dom har rakade bakben IRL? dom rakas ju till utställning. pudel - har dom stora puffar på kroppen IRL?? nej... det rä trimmraser - och det är kinesen med.
Jag tycker det är skillnad på att trimma pälsen och att raka av den, faktiskt.

vaddå äta kakan och behålla den?? dom vill att dom ska ha mer crest, sockor och plym - och det går inte att få utan en mer hårig hund. så då blir ju resultatet att man avlar fram hårigare hundar - och sen måste dom vara i utställningskick, så då rakar man dom, samma sak som man rakar pudlar å alla andra trimraser. vad är problemet??
Om det inte går att få mer päls där man vill utan att behöva raka resten borde folk kanske ta sig en funderare över hur de vill att hundarna eg ska se ut. Det låter helt vrickat i mina ögon.

Om jag hade varit dommare hade jag föredragit de håriga hundarna.

Det jag ffa vänder mig emot är som sagt aveln på letala gener, hade ni kunnat få en nakenhund utan att avla på letala gener så visst, då hade jag förstått det men som det är nu anser jag det inte vara försvarsbart.
 
Sv: Chinese Creasted

Ja detta är ju ganska lustigt, först avlar man på en defektgen som ger nakenhet sen avlar man fram mer hår(att detta går beror på att andra gener kan påverka penetransen av nakengenen) o sedan rakar man. Låter som två onödiga steg, varför inte bara välja en lämplig ras o raka.
PL
 
Sv: Chinese Creasted

varför inte bara välja en lämplig ras o raka.
PL

Därför att man kanske vill ha just en kines?
tro det eller ej så finns det egenskaper i denna
lilla hundras som man faktiskt vill ha. Jag skaffade
inte kines för att jag måste raka den, jag skaffade
just den rasen eftersom dess personliga egenskaper
stämmer överrens med mig.
Det finns övriga raser som också köps och, som
enligt många, stödjer en osund avel.
Ta schäfer tillexempel som ligger etta på skk's
lista över populäraste hundraser i sverige...
Varför väljer man inte en annan ras att träna/tävla
bruks med?
 
Sv: Chinese Creasted

Jag skulle i så fall tycka att det är "värre" att trimma och raka fram frisyrer som i dagens läge inte har någon funktion på många raser, än där man i kinesens fall bara tar bort långa fjun här och var.

Löwchen:
http://www.bichon.de/lion/jiminy2.jpg

Portugisisk vattenhund
http://www.stahlskytten.se/minja.png

Pudel:
http://www.silvias-pudel.de/assets/images/Berti.jpg

Bichon Frisé:
http://www.dog.com/breed/docgrafx/bichonfr.jpg

Bedlingtonterrier:
http://www.showdog.com/Pictures/Dog/BedlingtonTerrier.jpg

Listan kan fortsätta i all oändlighet. Kineserna är knappast något undantag när det gäller trimning eller rakning inför utställning.
 
Sv: Chinese Creasted

Vidare vidhåller jag att alla CC har en allvarlig genetisk defekt som bla ger hårlöshet.
Att påstå att hårlösheten ni avlar på inte är en defekt är ur biologisk synpunkt helt löjligt.
PL

Men det är ingen defekt som hunden lider av. (nu pratar jag om smärta och funktionshinder)
Dom fryser ibland och då sätter man på dom ett täcke som med vilken annan hund somhelst. :idea:

Så det är ju inte så att dom går runt och mår dåligt över att vara nakna.

Jag håller med, det är tandstatusen som dom kan bli lidande av men den blir ju bättre och bättre hela tiden även om den aldrig kan bli helt bra.


Jag rakar min hund till utställning. I övrigt håller jag honom trimmad som med andra trim-raser.
Det finns nakenhundar med olika hårighetsgrader för er som inte visste det.
Man kan även ställa ut en hund som är lite hårig men inte så högt på skalan dock.

Min hund har hår (inte päls) fläckvis. Det blir ungefär 7-8 mm långt som max och glest.
Håller jag honom inte trimmad så blir han torr i huden. Just nu är han kanonfin :)

Det första jag såg hos kinesen var såklart utseendet (går det att missa :love: ) men jag vet bättre än att köpa en hund för utseendets skull så jag tog reda på fakta om rasen, pratade med båda hundägare och uppfödare om rasen, träffade på lite hundar och sedan när jag bestämt mig och jag insåg att NU är rätt tid att skaffa hund så köpte jag den.
vacc, besiktad, reggad, chippad och allt sånt där...
 
Sv: Chinese Creasted

Tydligen behövs en påminnelse att den gamla regeln om att man inte hänvisar till eller diskuterar andra forum, fortfarande gäller.

Mvh moderator
 
Sv: Chinese Creasted

Och naturligtvis är utställningar så himla livsviktigt att man måste utsätta hunden för rakning och återkommande hårsäcksinflammationer?
 
Sv: Chinese Creasted

Ska du avla så är meriter viktigt, ja. Det är en självklarhet om man vill syssla med seriös uppfödning :smirk:. Och vem har sagt att hunden lider för att den blir av med några futtiga fjun? Eller gråter du av smärta när du rakar benen? I så fall är det väl värre med raserna jag länkade till.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 385
Senast: Troll
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 684
Senast: linnsan
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 155
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 532
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp