Chinese Creasted

Sv: Chinese Creasted

Av två orsaker, viss omstrukturering gjorde att det passade sig bättre att Lillebill fick ta över hund och jag hade också ont om tid.
 
Sv: Chinese Creasted

Sådan länkning må vara ypperlig för en del, men är inte tillåtet och förtar en del av syftet med forumet. Bukefalos ska inte bli ett enda stort länkskafferi.

Man får citera hur mycket man vill från andra siter och det är vad som står till buds om man känner att ens egna kunskaper inte räcker till. Man får också länka till rena faktasidor, men inte till andra forum, så länge länken bara är fördjupning. Inlägg som bara består av länk accepteras inte. Specialforum är heller inte att jämställa med fakta-siter.

Således tillåts länkning till fakta som fördjupning efter/i ett utförligt svarsinlägg, inget annat.

Mvh moderator Jadzia
 
Sv: Chinese Creasted

ohh vilken söting, precis den tecknning jag vill ha, mörkare kropp o ljusare crest:D
 
Sv: Chinese Creasted

skulle aldrig startat tråden:angel: ,vill ha kines nu, nu, NU!!:bump:
 
Sv: Chinese Creasted

hihi.. tack så mkt =) men så såg on ej ut när hon kom hem till oss. Mörkar i huden och brunt hår =) Prickarna framtill och de ljusare partierna kom först vid ett år ålder =)
 
Sv: Chinese Creasted

Ja, svarta människor(negrer) tål solen bättre än oss svenskar men trivs inte lika bra i köld... eller är det nått helknasigt folk sagt till mig????:crazy:


Nu är du ute och cyklar igen gumman :D
Fråga claes om det är någon skillnad för att han är mörkhyad.

Mascot var svart och han led i solen, och pälsen var glödhet om han hade varit i solen en längre tid. Tror att svarta hundar lider mer i solen, testa själv att gå ut i svarta kläder mitt i sommaren när solen är 20 +...det blir varmt :crazy:
 
Sv: Chinese Creasted

Där ser man...jag som trodde att hairless var totalt kala på vissa ställen på kroppen. Hade ingen aning om att man rakade för att nå det..:crazy:
Och dom hundarna vinner framför andra ? Usch, vad utställningsdomarna förvränger vissa raser..:mad:
 
Sv: Chinese Creasted

alla hundar är olika, vissa har mer hår än andra precis som oss människor. Min får bara fjun på ryggen inte mer, medans andra är rikrigt håriga.. Så alla går de inte att dra över samma kant, finns många nakenfisar som inte alls har mkt hår på sin kropp alls. de beror ju helt hur mkt puff dom har i sig..
 
Sv: Chinese Creasted

han kommer från en uppfödare i katrineholm som nog inte har nån uppfödning längre vad jag vet.. pga omständigheter kan man säga...

men han är efter Chinettas Chanel & Escada och mamman är Quenellas Chinese Star

Vart kommer din ifrån? Utställd? :bump:
 
Sv: Chinese Creasted

Nej, det beror inte på hur mycket puff de har i sig.
Men helt klart på en enkelriktad avel där man vill ha "hairless" mer flashiga.
Jag har två helt olika ; en extremt naken och en sk hårig naken som behöver rakas.
Visar bild på min Spike, "true hairless", ingen rakning här.
Mamma är Powder Puff och pappa är naken.

Spike saknar en tand som han bitit av fram. Klarar solen alldeles utmärkt, ligger vid poolen o solar så fort tillfälle ges.
Har inte haft problem med huden eller några finnar.
Och är inte speciellt frusen av sig, dock är inte regn o blåst något idealväder.
(Nu finns det nog inte så många som Spike, en väldigt speciell liten kille).
1r.jpg


Conny som är mer flashig behöver rakas.
Saknar två tänder.
Och jag får lov att säga att det är detta intrycket som gör att man avlar fram mer håriga kineser.
För vem kan inte säga att han är snygg.
Även jag fastnade för detta, men min eventuella framtida kines har en blandning av dessa herrar. Och jag vet att många uppfödare verkligen jobbar för det idealet.
Vill bara visa hur skillnaden kan vara.......
connysnyggingen.jpg


/Linda
 
Sv: Chinese Creasted

alla hundar är olika, vissa har mer hår än andra precis som oss människor. Min får bara fjun på ryggen inte mer, medans andra är rikrigt håriga.. Så alla går de inte att dra över samma kant, finns många nakenfisar som inte alls har mkt hår på sin kropp alls. de beror ju helt hur mkt puff dom har i sig..

Kan inte riktigt hålla med om det. Min ena puff har väldigt mycket naket bakom sig i stamleden.
.
 
Sv: Chinese Creasted

Oj, vilken skillnad på dina hundar! Den första hade jag inte ens kunnat chansa på att det var en renrasig hairless. Men det är väl bara såna som Conny, med lite mer tofsar som ställs ut och vinner? Kan man dra slutsatsen att alla utställningscrestar rakas på något sätt?

Rakar man för att få ett mer vårdat utseende eller för att det är något som manas fram på utställning?


Som ni nog märker så tycker jag att det är superkul att lära sig mer om olika raser som jag finner intressant :D
 
Sv: Chinese Creasted

Men det är väl bara såna som Conny, med lite mer tofsar som ställs ut och vinner?

Jag måste säga att det är lite olika beroende på domare,
en del domare föredrar faktiskt "true hairless" framför de
som måste rakas. Man ser domare som föredrar nakna
framför puffar osv.
Var iväg på lite utställningar i somras och det var bla.
en domare som satte en hund som liknade Spike som
BIR och den hunden hade dessutom bettfel :eek:
Men den hunden var den enda som inte var "fixad"
på nåt sätt utan "kom som den var", ägaren ställde
mest ut den på skoj bara för att se vad domaren skulle säga :D

Kan man dra slutsatsen att alla utställningscrestar rakas på något sätt?

Inte alla, men de flesta. De som verkligen är true hairless
och har bra hud behöver man oftast inte fixa med innan
utställning.

Rakar man för att få ett mer vårdat utseende eller för att det är något som manas fram på utställning?

Svår fråga, hos många är det nog både och.
Min hund har inte ställts ut nåt och kommer nog inte göra
det så mycket i framtiden men jag trimmar henne då och
då ändå för att hon ska se lite mer "vårdad" ut ;)
Hon ligger nog mitt emellan en tvåa och trea i hårighetsgrad
och får bara en borst med hår på ryggen och lite fjun här
och där. Undviker att hyvla henne då hon är rätt känslig i huden.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 384
Senast: Troll
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 684
Senast: linnsan
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 155
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 532
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp