Chinese Creasted

Sv: Chinese Creasted

Ja, svarta människor(negrer) tål solen bättre än oss svenskar men trivs inte lika bra i köld... eller är det nått helknasigt folk sagt till mig????:crazy:
 
Sv: Chinese Creasted

Skönt det!:) Min busunge kan ju vara lite hårdhänt ibland:crazy::love: Men ett hjärta av guld, vill inte göra illa någon.. Men när min tilltänkta valp kommer är han pensionär:)
 
Sv: Chinese Creasted

Att mörkhyade har ett naturligt solskydd är säkert riktigt, men att de skulle frysa mer? tror inte det. Är nog en myt
 
Sv: Chinese Creasted

Mer pigment gör ju att man inte är lika känslig för solen. Men köldtåligheten tror jag mer beror på vana, dvs är man inflyttad kanske man känner av det mer, men är man uppvuxen i kallare klimat så tror jag inte skillnaden är så stor mellan mörkhyade och ljushyade. Andra saker påverkar, som t.ex mängden underhudsfett, men det är ju en mer individuell skillnad.
 
Sv: Chinese Creasted

Mer pigment gör ju att man inte är lika känslig för solen. Men köldtåligheten tror jag mer beror på vana, dvs är man inflyttad kanske man känner av det mer, men är man uppvuxen i kallare klimat så tror jag inte skillnaden är så stor mellan mörkhyade och ljushyade. Andra saker påverkar, som t.ex mängden underhudsfett, men det är ju en mer individuell skillnad.

tänkte på polarfolk - som eskimåer, är inte dom "mörkhyade"? efetrsom solen reflekteras så starkt i deras områden så har dom väldigt mycket pigment - men jag tror inte dom fryser, hade vart lite jobbigt att bo där då. :D

här är ju en eskimå
eskdans.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Chinese Creasted

Har hört flera säga att CC är svåra att få rumsrena och att dom ofta kissar inne? Är detta sant? Tycker det verkar mer som ägarproblem än rasproblem?! Men är inte så insatt i CC så berätta gärna:smirk: Vill någongång i mitt liv ha en CC i huset:love:
 
Sv: Chinese Creasted

Hejsan.
Vi har en naken kille på 4 år som vi köpte som 1-åring. Han är lite för stor för sin ras, och har mycket hår för att vara naken. Men eftersom vi inte kan el vill avla på honom så rakar vi honom inte. Men han hänger med på allt som vi gör, skoteråkning, slalombacken, ridning, skogsturer mm. Det stämmer som vissa har skrivit att dom behöver mycket social träning och bara älskar att vara med när man rör sig ute. Vår hund är med mig i mitt arbete och är ute med mig i timmar, sommar som vinter när jag arbetar. Vår hund älskar att arbeta på alla möjliga sätt,både lydnads och agillity, Är superduktig på att lära sig nya saker, men glömmer lika snabbt om han vill det :rofl: . CC är en ras som jag varmt kan rekomendera och som man kan ha mycket roligt med.
Mvh Nisse
 
Sv: Chinese Creasted

En mörk yta tar upp mer solvärme men avger istället mer värme när solen inte skiner men med kläder på blir den skillnaden betydelselös.
Det här med att frysa eller inte behöver inte bara vara vana utan kan även vara genetiskt styrt,när det gäller eskimåer tror jag att det är det.
PL
 
Sv: Chinese Creasted

Har hört flera säga att CC är svåra att få rumsrena och att dom ofta kissar inne? Är detta sant? Tycker det verkar mer som ägarproblem än rasproblem?! Men är inte så insatt i CC så berätta gärna:smirk: Vill någongång i mitt liv ha en CC i huset:love:

båda mina kinespojkar blev rumsrena vid 15 veckors ålder - är det svårt att få rumsren?? det där en myt som inte stämmer. folk säger så, men jag har aldrig stött på någon med det problemet. det är väl helt upp till ägarane om dom kan/vill få sin hund rumsren och vid vilken tid.
men vad jag har förstått så har dom en ökad sexualdrift. det gör att pojkarna kan markera inne. min älsta gjorde det tills han var ett år när han kom på nya ställen där det fanns andra hundar. men det har han slutat med nu. det löses med ett hanskydd och lite skarpt övervakande när vi var på nya ställen. efter några duschar med en vattenspruta så slutade han med det. har alsdrig gjort det sedan.
 
Sv: Chinese Creasted

Tack för svar..Tyckte med det låter väldigt märkligt men hört det flera gånger även på olika forum. men nu vet jag bättre, ska läsa lite mer om rasen och om några år kanske man har tur att det kan flytta in en liten CC här, behövs bara ganska stor övertalning av sambon:devil: Men jag brukar få som jag vill i slutändan:D
 
Sv: Chinese Creasted

min kineskille var rumsren när jag fick honom vid 12 veckors ålder! Riktigt överraskad blev jag. dock alltid när jag har haft valpar så är jag noga med att gå ut ofta med dom. När dom sovit, när dom ätit, när dom leker, efter dom lekt osv.. Blir ett evigt springande men OJ vad fort alla våra hundar blivit rumsrena - faktiskt! :bump:
 
Sv: Chinese Creasted

tack för alla svar:bow: känner mig lite säkrare på rasen men ska kolla mer såklart:) Men låter som en ras som kan funka för mig!:D
 
Sv: Chinese Creasted

Har hört flera säga att CC är svåra att få rumsrena och att dom ofta kissar inne? Är detta sant? Tycker det verkar mer som ägarproblem än rasproblem?! Men är inte så insatt i CC så berätta gärna:smirk: Vill någongång i mitt liv ha en CC i huset:love:

Min kinestjej är helt rumsren och de gånger hon har kissat/bajsat
inne sen jag tog henne går att räkna på ena handens fingrar
och de få gånger det hänt "olyckor" har det helt och hållet
varit mitt fel (för ouppmärksam på signaler).
Jag tror inte kinesen skiljer sig så mkt i rumsrenhet än andra
hundraser, det mesta ligger nog i ägaren och hur mycket tid
denne lägger ner i rumsrenhetsträning.
Min bästa kompis har en puffhane på 1,5 år och det händer
att han fortfarande lyfter benet mot stolsben m.m, hon har
också en nakentik på 7 månader som kissar bra ute men
som bajsar inomhus fortfarande, men hon har haft dåligt med
tid att träna dem till att bli rumsrena.
Detsamma gäller kompisens mamma som har 2 nakenhanar,
den ena på 9 månader och den andre på 1 år, båda kissar
inomhus fortfarande - inte heller hon har lagt ner så mycket tid
på att få dem rumsrena...
Så - det blir vad man gör det till och det gäller ALLA hundar ;)
 
Sv: Chinese Creasted

*knapplån*
Förtydligar mig lite; jag utesluter inte heller genetiska variationer i olika grad, men som sagt tror jag vana påverkar mer. Det ju inte heller bara själva pigmenteringen som påverkar, olika människor har ju olika struktur på huden utöver det också.

Tillkommer gör även kroppsformat och sådana saker, som definitivt är betydelsefullt för köldtåligheten, men som inte nödvändigtvis behöver ha med "ras" att göra.
 
Sv: Chinese Creasted

Varför man fortsätter avla på CC. Jo för att detta är en underbar hund. Problemet med tänderna blir bättre o bättre. Jag har haft många hundar men roligare o gladare får man leta efter. Min nakna tik är 7 månader, saknar inga tänder,blev rumsren nästan direkt. Hon älskar människor ALLA människor. Hon bor ihop med en New Foundland b la. Jag kan inte förstå varför man ska sluta avla CC.:confused: Kommer absolut skaffa en till.:love: Det finns defekter på alla hundraser.
 
Sv: Chinese Creasted

finns det någon mental skillnad på CC och PP?

För om det inte gör det kan jag inte se någon som helst anledning till att avla på indivder som riskerar att nedkomma deffekta avkommor.
 
Sv: Chinese Creasted

finns det någon mental skillnad på CC och PP?

För om det inte gör det kan jag inte se någon som helst anledning till att avla på indivder som riskerar att nedkomma deffekta avkommor.

jag tycker mig känna en skillnad på dem - men i allmänhet så ska det inte vara det.

men jag skulle aldrig vilja ha en hårig pga pälsen - gillar inte långhåriga hundar. så jag vill fortsätta avla på de nakna. och jag ser inte dem som defekta. om det saknas två tänder i munnen lider dom inte av. mina har inga hudsjukdommar som PL sägare att alla har.. och jag tycker dom nakna är helt otroligt vackra!!!!

sen om folk tycker att jag är självisk för att jag har en hund jag tycker är vacker och har alla egenskaper som jag vill ha i en hund - så får dom tycka det. jag kommer aldrig ändra inställning om dessa underbara djur. och varför får inte smak i utseende vara en anledning till avel??? det är den absolut vackraste hunden som finns, så självklart vill jag bevara den.

sen med den dubbla uppsättning latala genen så tycker jag inte att den är ett hinder - för de valpar som dör gör det väldigt tidigt och resorberas av tiken - så dom föds aldrig ens.. det är ju en naturlig abort pga att den fick den lata genen i dubbel uppsättning, men de som föds är sunda och friska. och det är det som är huvudsaken tycker jag..
 
Senast ändrad:
Sv: Chinese Creasted

Var har jag sagt att alla har hudsjukdomar?
Däremot har jag sagt att de ligger högt i statistiken för hudbesvär vilket inte riktigt är samma sak, jag hoppas att jag inte behöver förklara skillnaden!
Vidare vidhåller jag att alla CC har en allvarlig genetisk defekt som bla ger hårlöshet.
Att påstå att hårlösheten ni avlar på inte är en defekt är ur biologisk synpunkt helt löjligt.
PL
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 385
Senast: Troll
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 684
Senast: linnsan
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 155
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 532
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp