Det kan ju vara nästa steg nästa gång hon är elak (för ja, det kommer att komma en nästa gång). Nu kommer hon säkert sitta hemma hos sig och tjura ett bra tag för att hon blev så "illa behandlad" alternativt häcka hos sambons mamma för att sen kunna säga att hon bryr sig så mycket mer om barnet än vad mamma och pappa gör. (Barnets farmor bor på samma ort som dem så det är ju inte så konstigt att de kanske träffar henne mer.) Men det första hon slickat såren tillräckligt kommer det garanterat komma nya giftiga kommentarer, så då kanske jag faktiskt ska fråga henne rakt ut om hon mår bra av att vara elak.
Men när det kommit upp tidigare har hon sagt kommentarer som "hon måste ju tåla skoj" alternativt "hon måste ju tåla kritik" eller "hon måste ju tåla jargong", att jag "måste vakna" och inse att jag inte kan skjuta barnalstrandet på framtiden längre, att jag inte kan vara så "kräsen" i mitt val av män som hon tycker att jag är för då kommer jag aldrig träffa någon = kommer aldrig få barn eller bara att jag ska växa upp och sluta se mig själv som viktigast i livet, för det är och kommer alltid vara hennes barn...
Jag hade i det läget bara ignorerat henne. Vägrat träffa henne, inte svarat på meddelanden eller samtal och sagt till eventuella släktingar som försöker prata med mig om henne att jag inte tänker lägga någon energi på att prata om henne så vill de prata med mig får de sluta prata om henne.