Börjar bli rädd för hatet som finns

Jag väntar fortfarande på att någon, SD-sympatisör eller inte, ska kunna ge konkreta exempel på hur vi, mitt i en enorm flyktingkatastrof, ska kunna "stänga gränserna".

Eller åtminstone på om SD fortfarande vill gå ur EU, nu när de själva har platser och samarbetspartners där?

Vad är felet med politiken gällande invandring/tiggare? Konkretisera gärna.
Svenska lagar tillämpas olika, man ser genom fingrarna. Titta exempelvis i Motala, där en hyresvärd placerat ett stort antal husvagnar och en stor lastbil i direkt anslutning till en fastighet han äger. Han låter EU migranter hyra där.
Skulle en normal företagare ställa upp ngt liknande skulle brandsynen slå ner omedelbart, vagnarna står inte en meter från varandra.

Vi har i de flesta städer regler som regler pengainsamling då den inte är sporadisk.
det betyder att man måste som organisation eller individ ha tillstånd.
Har EU-migranterna det?
Ockuperad mark, nedskräpning och risk för brand o personskada.
Myndigheterna bara rycker på axlarna.

Det minsta man kan begära är att lagarna ska gälla alla.

Vad kommunerna nu börjar få upp ögonen för är att om EU-migranterna lyckas hyra in sig i en bostad, så har de en adress vilket i sin tur leder till att de kan komma i åtnjutande av den samhällsservice som kommunen är skyldig att ge.
Socialhjälp etc etc. Eftersom så gått som all hjälp är knuten till boende.

Hur ofta brukar KD uppmana till våld mot homosexuella då?

Tillägg: Man har ju inte heller uppmanat någon att begå ett hatbrott för att man röstar på ett visst parti, så det var ju inte ett av dina krav för att indirekt stödja hatbrott.

Fast eftersom man känner till att partiet och dess väljare genomsyras av detta hat och denna svans, måste man, om man röstar på dem, tydligt ta avstånd från det hatet för att inte vara en indirekt stödjare. Det är min åsikt. Man är guilty-by-association om man inte kan ställa sig bakom ett avståndstagande.

Jag väntar fortfarande på att någon, SD-sympatisör eller inte, ska kunna ge konkreta exempel på hur vi, mitt i en enorm flyktingkatastrof, ska kunna "stänga gränserna".

Eller åtminstone på om SD fortfarande vill gå ur EU, nu när de själva har platser och samarbetspartners där?
Vi stänger redan i dag gränserna så gott vi kan, vet inte exakt med hur många miljoner Sverige bidrar till gränsbevakning frontex.
Tack vare långa hanteringstider, sämre boende så väljer nu asylsökande andra länder, antalet sökande har ju minskat de senaste månaderna. Alltså är det rätt väg att gå, anpassa standard, ekonomisk hjälp och andra stöd till EU genomsnitt så fördelas asylsökande bättre över EU.

Jag tror vår politik gällande invandring/tiggare är det som rör upp känslor. Ett allmänt missnöje som till slut tas ut på enskilda.

Och killen som går runt och våldtar unga tjejer säger att det är de små slynornas fel, de går omkring i så korta kjolar. Våldtäkter är inte offrens fel, lika lite som hatbrotten är politikens fel. Var och en har ett ansvar för sina handlingar, ett missnöje "tas inte ut på enskilda", det är någon som tar ut sitt missnöje. Hen har ansvar för det.

Och en minoritet av hatare ska inte bestämma Sveriges politik.

Lösningen föreligger i att slita hårt för att fortsätta lösa dem på bästa sätt. Så då verkar regeringen på alldeles rätt väg med andra ord.
Touche!!! du medger alltså att varken du eller regeringen har svaren utan jobbar hårt för att finna det!
Jag är inte förvånad, för det är ju vad jag hävdat hela tiden :bow:

SD vill inte stänga gränserna utan minska andelen som söker sig hit. Sverige får strax över tio gånger så många asylansökningar per capita som övriga EU och en stor del av det kan förklaras med att vi har generösare regler. Konkret så kan det alltså ske genom att införa hårdare regler för anhöriginvandring, temporära uppehållstillstånd istället för permanenta o.s.v.

Nej SD vill inte gå ur EU just nu.

Genom att förvägra dem grundläggande rättigheter ser man till att de som ska betraktas som mindre värda som medborgare. KDs svans är betydligt mindre våldsbenägna och våldsbejakande än SD:s, det är en poäng. Uttalanden som "Homosexuella kommer inte till himlen, de kommer till helvetet" av en KD-riksdagskandidat är klart över gränsen och kan mycket väl få denna svans att ytterligare betrakta homosexuella som djävulens påfund.
Vad är grundläggande rättigheter? Att du efter ett par år får rätt till full garantipension? Inget annat EU land erbjuder detta .
Tack över huvudet, mat för dagen, kläder det är grundläggande rättigheter. Knappast busskort till närmaste stad.

Fast eftersom man känner till att partiet och dess väljare genomsyras av detta hat och denna svans, måste man, om man röstar på dem, tydligt ta avstånd från det hatet för att inte vara en indirekt stödjare. Det är min åsikt. Man är guilty-by-association om man inte kan ställa sig bakom ett avståndstagande.

Min åsikt är att varken du eller folk som röstar på SD/KD/V indirekt stödjer hatbrott. Men från ditt perspektiv så förstår jag inte hur du själv inte platsar i din guilt-by-association-kategorin. Om du skrev om afrikaner på samma sätt som du skriver om SD; hade du inte själv varit en del av hatet du pratar om då? Så varför gäller det inte när du skriver om SD-politiker?

Smearing är en gammal beprövad metod att detronisera meningsmotståndare.

Ställer man till exempel frågan : Vad slår du din fru för?
Så tvingar man in svararen i en försvarsposition + att man associerar honom med kvinnomisshandlare.

Samma sak, när man helt utan bevis frågar SD som parti, -Varför är ni rasister?

Den absoluta majoriteten av SD;s anhängare är vanligt folk, liksom den absoluta majoriteten av de asylsökande är det.

Min åsikt är att varken du eller folk som röstar på SD/KD/V indirekt stödjer hatbrott. Men från ditt perspektiv så förstår jag inte hur du själv inte platsar i din guilt-by-association-kategorin. Om du skrev om afrikaner på samma sätt som du skriver om SD; hade du inte själv varit en del av hatet du pratar om då? Så varför gäller det inte när du skriver om SD-politiker?

Kan du komma med ett exempel om vad jag skrivit om SD-politiker som skulle kunna uppfattas som en uppmaning till våld? Det är inte på något sätt min avsikt och jag tar starkt avstånd från allt våld. Extra problematiskt blir det för en demokrati när våld riktas mot politiker, eftersom det både riskerar att ta ned engagemanget och påverka yttrandefriheten. Jag blir precis lika bekymrad när en lokal SD-politiker blev slagen på käften av meningsmotståndare som när högerextrema begår våldshandlingar mot demonstranter.

Jag vet att jag skrivit att en del är rassenassar, jag har skrivit att de har rasistiska, främlingsfientliga och ultrakonservativa åsikter. Jag har skrivit att de är emot den fria abort vi har idag, jag har skrivit att de driver en kvinnofientlig politik. Jag har skrivit att de är inkonsekventa och har svårt att vara logiska. Jag har skrivit att vissa av dem verkar ha mycket svårt med matematik. Allra oftast har jag inte pratat om gruppen "SD-politiker" utan haft åsikter om vad en specifik SD-politiker framfört.

Men kan du mer exakt peka på (du behöver inte hitta inläggen, men ta ett exempel som du uppfattat.) vad det är som kan ha uppmanat till våld? För om det finns sådana inlägg från min sida, vill jag definitivt undvika att framföra liknande i framtiden. Det har aldrig varit i min mening.

Smearing är en gammal beprövad metod att detronisera meningsmotståndare.

Ställer man till exempel frågan : Vad slår du din fru för?
Så tvingar man in svararen i en försvarsposition + att man associerar honom med kvinnomisshandlare.

Samma sak, när man helt utan bevis frågar SD som parti, -Varför är ni rasister?

Den absoluta majoriteten av SD;s anhängare är vanligt folk, liksom den absoluta majoriteten av de asylsökande är det.

Men det är ju inte samma sak som att fråga varför SD har antagit ett rasistiskt principprogram, där avsnittet om Människan framstår som det mest tydliga exemplet? Jag har aldrig ställt frågan på det sätt du framför.

Vad är grundläggande rättigheter? Att du efter ett par år får rätt till full garantipension? Inget annat EU land erbjuder detta .
Tack över huvudet, mat för dagen, kläder det är grundläggande rättigheter. Knappast busskort till närmaste stad.

Du läste inte vad frågan handlade om, va?

Det finns EU-länder som erbjuder homosexuella fulla medborgerliga rättigheter. Men det finns också en stark högerextrem, homofobisk vind som sveper över Europa. Som verkar vara väldans nära besläktad med den främlingsfientliga vinden.

Och killen som går runt och våldtar unga tjejer säger att det är de små slynornas fel, de går omkring i så korta kjolar. Våldtäkter är inte offrens fel, lika lite som hatbrotten är politikens fel. Var och en har ett ansvar för sina handlingar, ett missnöje "tas inte ut på enskilda", det är någon som tar ut sitt missnöje. Hen har ansvar för det.

Och en minoritet av hatare ska inte bestämma Sveriges politik.
Nu skrev jag att det rör upp missnöje. Sen att enskilda använder det som ursäkt för sina handlingar är ju deras val.

De missnöjda anser att vi tar emot för många. Vi hinner inte ta hand om de vi redan tagit emot. Brist på bostäder, brist på vettig sysselsättning. Vi får små förorter där imaner kan bestämma att kvinnor inte får gå ut utan slöja (var några invandrarkvinnor som skrivit artiklar) där det nästan enbart bor invandrare. Det finns missnöje från både svenskars och invandrares sida. Missnöje handlar inte alltid om rasism och hat mot andra folkgrupper, det kan också handla om att vi inte kan ta hand om de personer vi tar emot på ett bra sätt. Sverige har ett rykte om sig från hur vi kunde ta hand om invandrare förr som vi inte kan leva upp till längre, det leder till missnöje.

Sådana här kommentarer anser jag skapar grogrund för hatbrott mot invandrare:

"
Clark Kentför 2 dagar sedan
Sjöräddningen fortsätter i oförminskad omfattning att hämta upp båtflyktingar i Medelhavet. Man kan undra om sjöräddningen hämtade upp just denna person. Det skulle inte förvåna mig i så fall.
"

"Det utkristalliseras mer och mer vilka som är på svenskarnas sida och vilka som är på muslimernas sida. DÖ juntan och alla deras lakejer gör hela tiden allt för att skydda muslimerna medans svenskarna får skylla sig själva om dom blir halshuggna. Jimmie och SD kämpar för svenskarna och mot kommunistisk diktatur samt islamsk terror"

"
e-spar Guestför 3 dagar sedan
Kan du inte ens svara utan att vara ännu värre!
Jag är bror och syster med varenda humanitär människa!
Till skillnad då från varenda musse som trampar på denna jord som är förljugna och tror på en idiot som skulle varit uppe på ett berg för 1 500 år sedan och fått rätt att vara kvinnoskändare och pedofil. Snacka om vidskepelse!
Men människor kan vara sjuka i huvudet oavsett religion det är väl därför det finns så många muslimer?
"

"... ett hat som manifesteras allt mer öppet och som tar sig allt grövre uttryck. Detta ska vi stå emot. Detta måste vi stå emot. För vi kan aldrig acceptera hatet.

... vi kan göra skillnad, att människor kan bilda motståndsrörelser, och att vi har en skyldighet att göra det. Vi är inte åskådare till det som sker idag – vi är aktörer.

... Det är i varje människas mod och motstånd som hoppet finns. Det är genom många människors engagemang som vi kan hindra att antidemokratiska krafter får fotfäste i vårt land.

Vänner, Vi förenar kunskap och handling. Kortsiktiga säkerhetshöjande insatser kombineras med långsiktiga förebyggande insatser. Det sker nu i en rad satsningar som regeringen gör. Jag är glad att vi kan göra det med en bred majoritet i riksdagen bakom oss och att jag kan fortsätta ett arbete som redan den tidigare regeringen påbörjade. Vi samlar alla goda krafter i samhället. Vi avsätter medel för att skapa lokala resurscenter i stadsdelar och bostadsområden med svag demokratisk delaktighet, så att fler känner att de har möjlighet att påverka samhällets utveckling.

Vi ökar stödet till trossamfund för att det i dag finns ett större behov av säkerhet, så att människor tryggt kan gå till en moské eller synagoga för att utöva sin tro.

Vi ger polisen mer resurser för de ska stärka sin förmåga att utreda hatbrott, så att spott, glåpord och våld aldrig blir en accepterad del av samhället.

Den nationella samordnaren mot våldsbejakande extremism, Mona Sahlin, som är här i dag, får ett utökat mandat och mer resurser, så att det nödvändiga förebyggande arbetet kan samlas i en strategi, och att både anhöriga och avhoppare kan få ökat stöd.

Regeringen beslutade igår att ge samordnaren ännu ett uppdrag och sätta upp en stödtelefon dit anhöriga, kommuner och organisationer kan höra av sig för att få information, råd och stöd.

Inom några veckor presenterar regeringen en samlad strategi mot terrorism. Att skärpa lagstiftningen och kriminalisera stridandet med terrorgrupper är en viktig del av den.

Vi förlänger stödet till kampanjen No Hate Speech Movement, så att hatet på nätet kan minska och fler unga lär sig mer om källkritik och yttrandefrihet.

... Vi gör en mångmiljonsatsning på Forum för levande historia med namnet ”Detta behöver vi förstå”, så att värdegrundsarbetet mot rasism och intolerans förstärks i skolorna runt om i hela landet.

Vi inrättar ett sammanhållet nationellt forskningsprogram mot rasism för att också stärka kunskapen om underliggande maktstrukturer. Medlen kommer att utlysas i höst och fördelas 2016. Arbetet för jämlikhet och social sammanhållning är grunden.

Och Segerstedtinstitutet, ni blir ett nationellt kunskapscentrum. Ni ska utveckla och sprida kunskap och metoder för att minska rekryteringen av människor till våldsbejakande ideologier och rörelser och till rasistiska organisationer.

För kunskap har genom historien alltid varit rasismens värsta fiende."

http://www.regeringen.se/tal/2015/08/stefan-lofvens-tal-vid-invigning-av-segerstedtinstitutet/

Du läste inte vad frågan handlade om, va?

Det finns EU-länder som erbjuder homosexuella fulla medborgerliga rättigheter. Men det finns också en stark högerextrem, homofobisk vind som sveper över Europa. Som verkar vara väldans nära besläktad med den främlingsfientliga vinden.
Det finns EU-länder som... Är det inte så i själva verket att i alla EU länder så är homosexuella garanterade samma rättigheter, officiellt enligt lagen om de mänskliga rättigheterna?
Att det sedan i ett par länder införts lagar som är direkt diskriminerande mot gruppen.?

Men det är ju inte samma sak som att fråga varför SD har antagit ett rasistiskt principprogram, där avsnittet om Människan framstår som det mest tydliga exemplet? Jag har aldrig ställt frågan på det sätt du framför.
Självklart är det samma sak, att fråga varför SD antagit ett rasistiskt program, när man inte kan bevisa att de gjort det. Vilket du heller inte ännu gjort

De missnöjda anser att vi tar emot för många. Vi hinner inte ta hand om de vi redan tagit emot. Brist på bostäder, brist på vettig sysselsättning. Vi får små förorter där imaner kan bestämma att kvinnor inte får gå ut utan slöja (var några invandrarkvinnor som skrivit artiklar) där det nästan enbart bor invandrare. Det finns missnöje från både svenskars och invandrares sida. Missnöje handlar inte alltid om rasism och hat mot andra folkgrupper, det kan också handla om att vi inte kan ta hand om de personer vi tar emot på ett bra sätt. Sverige har ett rykte om sig från hur vi kunde ta hand om invandrare förr som vi inte kan leva upp till längre, det leder till missnöje.

Varför berättar du det för mig?

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 221
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 472
Senast: Skjøldur
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 148
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 211
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar