På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden.
Som ni vet så växer de flesta städer utåt, och de områden som ganska nyligen var stugområden blir villaområden. Redan för 15 år sedan så visste jag var jag ville köpa hus när jag blev äldre, men tåget har tyvärr gått i det här området. Det har blivit alldeles för dyrt. De mindre hus som en gång fanns till salu där, de finns inte kvar, utan enbart stora nyrenoverade hus som vi inte har råd med. Men bebyggelsen kryper vidare och i grannområdet bygger nu kommunen ut och gör detaljplan för etapp 1, etapp 2 och etapp 3. I etapp 1 har kommunalt vatten och avlopp dragits, och i etapp 2 och 3 ligger det i plan att dras närmsta fem åren. Kommunen har även i plan att anpassa området för fler permanentboende genom upprustning av vägar, mer kommunaltrafik osv. för att sammanfatta det lite förenklat, och går de på samma linje som de gjort med grannområdena så kommer de även ge bra bygglov för tomter med kommunalt vatten och avlopp.
I dessa områden finns fortfarande både mindre hus kvar, och hus som inte är i toppskick. Det finns allt från vinterbonade stugor på 60-80 kvm, som med stor sannolikhet kommer gå att bygga ut. Det finns större hus i äldre skick som behöver renoveras en del. Med andra ord, det finns hus som vi har råd med, och allt tyder på att det kommer att vara en god investering med tanke på att även detta område kommer att vara ett fint villaområde inom en snar framtid.
Så vi tänker att vi ska börja gå på lite visningar för att börja bilda oss en uppfattning om vad vi behöver kunna, hur det känns, vad man behöver göra på olika hus osv. Jag älskar ju dessutom äldre hus, och vill mycket hellre ha ett gammalt charmigt hus än ett nybygge även om det är enklare. Dessvärre är ju vår kunskap om hus begränsad och jag vill inte riskera att vi köper något och i efterhand inser att vi tagit oss vatten över huvudet, eller att det blir mycket dyrare än vad vi planerat. Vi tänker såklart att man alltid tar in en extern besiktningsman innan köp, och vi tänker lite löst att vi får räkna med renoveringar för ungefär 1 milj över tid (helt beroende på vad vi köper då, men som en riktlinje att börja med).
Så Buke, vad hade ni tänkt på i vårt läge? Do´s and don´ts? Vad är hanterbara renoveringar och vad hade ni undvikit att ta er an? Vad ska man titta på när man är på visning och vad ska man fråga mäklaren om? Hur går en besiktning till, man får en lista på vad som behöver åtgärdas inom en viss tid? Tänker att jag ska bli husexpert närmsta året nu så vi har stenkoll den dagen vi väl klipper till
Nackdelen (en av alla miljoner) med Stockholms bostadsmarknad är ju att husaffärerna går jävligt snabbt. Många kommer inte ens ut för visning, och de som kommer ut för visning säljs innan den hinner ske, och hinner den ske är affären i hamn sedan på två dagar. Så det kommer inte finnas tid att ta reda på en massa saker när man fått upp intresset för ett hus, då går det förlorat. Varför jag tänker mig att bli expert redan nu