Köpa hus i behov av renovering?

Ja jag har en klump i magen och hoppas inte säljarna blir sura över vårt skambud! Haha men vi är ju öppna för diskussion och vill ha ett motbud. Vi kan ge utgångspriset om de hade krävt de. Men kontaktar mäklarna säljarna direkt när budet är lagt eller kan säljaren själv se via den budgivningsappen att ett bud är lagt?
De hus jag följt har nästan alla fått de första buden en bra bit under utgångspriset.

Varför kalla det skambud?
Ni erbjuder er att köpa huset för det priset. Accepteras det inte så får ni väl diskutera?

Har inte hört något ifrån mäklaren och såg nu de har ny visning på söndag. Kan de vara för de vill ge de en sista chans att se om de kommer fler budgivare?

Ja för skriver jag till mäklaren nu å vill stänga affären, (kanske de dem vill)! Att vi ska få lite panik. Men var full visning sist och ingen gav bud så kanske inte så stor chans de händer nu på söndag heller? Så ha is i magen och inte höra av mig? 😀

Så ni tycket jag ska ha is i magen och isåfall ta kontakt nästa vecka? För är ju villig att höjs budet.

Ja jäklar
Bjöd väldigt lågt på ett hus med friskrivningsklausul. Jag har inside Info om huset.
Nu har nån lagt utgångspriset.
Hoppas innerligt de besiktigar eller har en stoooor plånbok

Jag tror dessa försöker få igång en budgivning. För att få upp priset därav de inte kommer med motbud än innan visningen på sönd.

Jag kollade igenom mina 8 år gamla mail nu för att se hur det gick till när jag köpte mitt hus. Utgångspris 1 000 000, men det hade stått tomt i kanske ett halvår-år (inte dödsbo än, men ägaren flyttat till hem), och hade nog varit till salu ett tag. Det hade kommit in ett bud på 800k innan jag gick på visningen om jag minns rätt, och det var några andra på visningen också (dock ingen annan som i slutändan lade något bud). Efter visningen skickade jag till mäklaren om att jag var intresserad och att jag bjöd 850k (jag var beredd på att betala mer, men visste också att ganska direkt efter köp skulle jag vara tvungen att lägga 50-100k på badrum, och allmänt enklare/äldre standard med mycket saker att fixa). Mäklaren svarade att han tagit emot budet, och en vecka senare fick jag "Jag väntar på svar från spekulant och om jag inte får detta idag, så är säljarna beredda att sälja till dig. Är du beredd att köpa och tillträda i närtid? Återkom med ditt besked!". Det beslutades dagarna efter, och en månad senare så tillträdde jag och flyttade in (efter besiktning etc.)

Dvs förstabudet var definitivt under utgångspriset, och jag fick det i under utgångspriset också i slutändan eftersom de inte lyckades få igång någon budgivning. Men det tog ju några dagar för säljarna att bestämma sig.

Nu ringde mäklaren och sa de tyckte de var för lågt och de har inget motbud än, ville ha en ny visning för att se om de kommer fler bud. Mäklaren försökte få ett motbud men de ville vänta. Jag frågade vad mäklaren trodde var smartast att ge lite högre nu eller vänta efter helgen. Han sa jag har bättre chanser om jag ger 1,7 nu (utgångspris är 1,795) Så kanske de väljer att stänga affären..

Nu ringde mäklaren och sa de tyckte de var för lågt och de har inget motbud än, ville ha en ny visning för att se om de kommer fler bud. Mäklaren försökte få ett motbud men de ville vänta. Jag frågade vad mäklaren trodde var smartast att ge lite högre nu eller vänta efter helgen. Han sa jag har bättre chanser om jag ger 1,7 nu (utgångspris är 1,795) Så kanske de väljer att stänga affären..
Du kan fråga mäklaren men ta det med en nypa salt. Mäklaren kommer att säga det som mest troligt stänger affären och ger provision in på kontot, och kommer inte att optimera på parameter lägsta möjliga köpeskilling om det är önskvärt för er. Snarast tvärtom eftersom högre köpeskilling ger mer provision på kontot.

Sen kanske ni skiter i de pengarna och då kan det vara läge att göra som mäklaren sagt!

Ja jag vet inte vad som är smartast. Vi tycker helt klart huset är värt 1,7. Men om de kommer en ny visning och någon annan också får tycke så kan de ju stiga. Sen kanske de är dumt att höja sitt bud innan visningen för de kanske har visningen endå och inväntar bud? Å blir de då inga bud så har jag sagt 1,7 osv. Är ny på detta så gärna råd hur man ska göra å tänka :D

Tänk på att mäklaren jobbar i första hand för sig själv, i andra hand för säljaren och i tredje hand för dig. Min gissning är att du inte vinner något på att börja buda mot dig själv. Det ser bara ut som om du är vankelmodig. Kommer det fler bud eller motbud så ta ställning till det då men sitt still i båten nu annars skadar du dig själv.

Ja jag vet inte vad som är smartast. Vi tycker helt klart huset är värt 1,7. Men om de kommer en ny visning och någon annan också får tycke så kan de ju stiga. Sen kanske de är dumt att höja sitt bud innan visningen för de kanske har visningen endå och inväntar bud? Å blir de då inga bud så har jag sagt 1,7 osv. Är ny på detta så gärna råd hur man ska göra å tänka :D
Ni kan ju höja till 1,7 under förutsättning att ni skriver kontrakt innan visning, annars går ni vidare i husjakten. Den typen av bud är väldigt vanliga.

Om ni tror att visningen ändå kommer att ske är mitt stalltips att det är dumt att buda upp mot sig själv.

Min sambo tycker vi bjuder 1,7 nu om affären stängs innan visning annars ligger vårt bud inte kvar tills visningsdagen.
Glöm inte heller bort att om de nu tackar nej och vill ha visning, och inte får bud och en dåligt besökt visning, så är det förmodligen toppläge när mäklaren ringer efter visningen och kollar läget med er. Alltså för ett fynd.

Då är det nere på 1,5 igen. ;)

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 153
Senast: QueenLilith
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 918
Juridik & Ekonomi Helt ny i detta i kombination med dåligt tålamod. Bor på mindre ort, mer eller mindre inga hus det senaste året har sålts för över...
Svar
4
· Visningar
1 148
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Jag håller på att leta hus och har nyligen också sålt ett hus och har därför börjat fundera på det här med att ha en koppling till den...
Svar
10
· Visningar
1 226
Senast: Nemo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024