Jag kollade igenom mina 8 år gamla mail nu för att se hur det gick till när jag köpte mitt hus. Utgångspris 1 000 000, men det hade stått tomt i kanske ett halvår-år (inte dödsbo än, men ägaren flyttat till hem), och hade nog varit till salu ett tag. Det hade kommit in ett bud på 800k innan jag gick på visningen om jag minns rätt, och det var några andra på visningen också (dock ingen annan som i slutändan lade något bud). Efter visningen skickade jag till mäklaren om att jag var intresserad och att jag bjöd 850k (jag var beredd på att betala mer, men visste också att ganska direkt efter köp skulle jag vara tvungen att lägga 50-100k på badrum, och allmänt enklare/äldre standard med mycket saker att fixa). Mäklaren svarade att han tagit emot budet, och en vecka senare fick jag "Jag väntar på svar från spekulant och om jag inte får detta idag, så är säljarna beredda att sälja till dig. Är du beredd att köpa och tillträda i närtid? Återkom med ditt besked!". Det beslutades dagarna efter, och en månad senare så tillträdde jag och flyttade in (efter besiktning etc.)
Dvs förstabudet var definitivt under utgångspriset, och jag fick det i under utgångspriset också i slutändan eftersom de inte lyckades få igång någon budgivning. Men det tog ju några dagar för säljarna att bestämma sig.