Börjar bli rädd för hatet som finns

Det är många som har den bilden, kan det vara så att de vill ha den bilden för att det är lättare att skylla på invandrarna?
Det fungerar så här: Ett antal högerextrema personer håller koll på nyheterna. Ser de något som hänt där en utlandsfödd gjort sig skyldig till nåt, så kastar de sig ut på internet och kablar ut stora rubriker. "En INVANDRARE/annat skällsord gjorde ditt och datt!!" Sen piskar de på stämningen i tråden med diverse inlägg för att skapa en lynchstämning. Helst håller de till på olika hatsajter och SD-bloggar, men även på Flashback och andra forum där de kan hitta deltagare med svagt intresse för faktakoll, som är lätta att få med sig. Hittar de inte nåt som gäller en utlandsfödd, så påstår de att det var det ändå och kryddar med att "media undanhåller information". Sen påstår de att "ingen gör nåt" och att det drabbar pensionärerna/ungdomarna etc. De som läser köper det som fakta och sprider det vidare utan några betänkligheter - vilket säger en hel del om dem, tyvärr.

Klipper in ett tidigare inlägg:

Det är i svåra ekonomiska tider som främlingsfientliga partier får luft; för att folk är mottagliga för att få syndabockar utpekade och enkla lösningar serverade. Finanskris => rasistpartierna ökar.

"När vi ser ut över Europa idag kan vi se oroande tecken på sådant man såg även på 1930-talet. En djup ekonomisk kris som drabbar vanligt folk genom arbetslöshet och fattigdom. En känsla av maktlöshet sprider sig i de breda folklagren. De traditionella politikerna upplevs inte stå på folkets sida. Grupp ställs mot grupp i jakten på syndabockar. Judar och romer hamnar åter i skottgluggen, så även muslimer och andra med s.k. ”invandrarbakgrund”.

Främlingsfientligheten breder ut sig. Nygamla politiska grupperingar med förenklade svar på svåra frågor får fotfäste. Basingrediensen i deras svar är intolerans. Lösningen är att rensa bort en del folkligt ogräs, de som inte passar in och tar resurser från ”våra egna”. Det är en anda som är påtaglig, även i vårt eget land idag.

Än så länge står det demokratiska systemet i ett europeiskt perspektiv pall, men vi måste se situationens allvar och inse att den dag kan komma när grogrunden för deras framgångar kraftigt ökar. Att de får en allt större del av befolkningen med sig. Tänk tanken att de skulle få en majoritet i ett parlamentsval. Vad skulle hända då? Hur demokratiska skulle de vara då?"

http://www.so-rummet.se/fakta-artiklar/tolerans-ar-demokratins-styrka

Jag vet inte heller, då mycket kommer via sociala media eller media över lag, förvisso är mycket som delas på sociala media inte ens sant utan påhittade historier för att skapa åsikter/reaktioner... hm... hade visst glömt bort det, my bad. :grin:

jamen precis!

Det var ju precis det som TS är rädd för - alltför mycket skräp på sociala media som människor tar som sanning.

Vad som skulle hända om ett högerextremt parti fick makten i Sverige är INTE att vi skulle få leva i ett lugnt och trivsamt land. DETTA är målet:

http://www.levandehistoria.se/sites...ran-demokrati-till-diktatur-steg-for-steg.pdf

... och det går fort.

DÄRFÖR är det var och ens jävla ansvar att tänka sig för vilka myter och lögner de sprider omkring sig och ta reda på fakta.
Tanken ger mig ångest
Var 4-5:e vuxen människa i Sverige röstar på SD
Det är än värre i resten av Europa
Var ska det sluta?
Ska vi göra samma misstag en gång till?

Ja, det är ju ett problem, tänkte inte på det först men kom på det nu.

Det är bra att du kom på det sen. Därför är det så otroligt viktigt att alla tänker till en gång till innan man trycker på "gilla" eller delar dessa inlägg vidare. Det är inte så roligt att vara en budbärare för det man egentligen inte står för och det finns många som är otroligt duktiga på att utnyttja att folk är snabba med att dela saker vidare och inte tänker till innan. Om budskapet kommer direkt från källor som är kända för att medvetet sprida propaganda och hetsa mot vissa grupper är det lätt att förstå vem som ligger bakom artikeln och vem som drar nytta av spridningen. När det är ens granne eller vän som delar artiklar eller information på facebook, buke eller andra sociala medier kan det vara svårare att se det, och det utnyttjar de grupper som vill sprida propagandan. Tänk på det varje gång du gillar eller delar något på internet.

Det är bra att du kom på det sen. Därför är det så otroligt viktigt att alla tänker till en gång till innan man trycker på "gilla" eller delar dessa inlägg vidare. Det är inte så roligt att vara en budbärare för det man egentligen inte står för och det finns många som är otroligt duktiga på att utnyttja att folk är snabba med att dela saker vidare och inte tänker till innan. Om budskapet kommer direkt från källor som är kända för att medvetet sprida propaganda och hetsa mot vissa grupper är det lätt att förstå vem som ligger bakom artikeln och vem som drar nytta av spridningen. När det är ens granne eller vän som delar artiklar eller information på facebook, buke eller andra sociala medier kan det vara svårare att se det, och det utnyttjar de grupper som vill sprida propagandan. Tänk på det varje gång du gillar eller delar något på internet.
Jag brukar inte gilla eller dela vidare sådana inlägg som sprider hat på sociala medier förstås, om det var det du syftade på?

Jag brukar inte gilla eller dela vidare sådana inlägg som sprider hat på sociala medier förstås, om det var det du syftade på?

Jag syftade på att sprida den verklighetsbilden i allmänhet. På Buke är det nog inte första gången som du spär på myten om varför SD växer, t ex genom att det bara skulle vara de som pratar om problem med invandring. Det är en verklighetsbeskrivning som helt enkelt är falsk, men varje gång den okritiskt reproduceras i ett inlägg så ökar risken att någon tror att den är sann.

Jag syftade på att sprida den verklighetsbilden i allmänhet. På Buke är det nog inte första gången som du spär på myten om varför SD växer, t ex genom att det bara skulle vara de som pratar om problem med invandring. Det är en verklighetsbeskrivning som helt enkelt är falsk, men varje gång den okritiskt reproduceras i ett inlägg så ökar risken att någon tror att den är sann.
Spär på myten? Vad är inte den här tråden då? :angel:
Men nu handlade inte den här tråden om SD utan om hatet, som verkar börja koka upp.

Det finns många myter som växer sig starka. Den som det ökande våldet t.ex. När sanningen är att våldet minskar. Att invandrarna begår våldtäkter när det istället är så att majoriteten utförs av någon offret känner. Samt om minskade resurser i vård och skola.

samt att det är riskkapitalisterna som står för den uslaste vården. När sanningen är att kommunal äldreomsorg har mer klagomål och lägre nöjdhet är privat dito.

Många sprider kritiklöst och det blir sant om tillräckligt många deltar i spridningen.
Vi har en alldeles utmärkt skola i landet - och den har mer resurser än den någonsin haft. Självklart finns det dåliga skolor. Men de är inte i majoritet.

Källkritik!!

Nu har 3 flyktingboenden/asylboenden blivit bombhotade. 3!! Arbogas asylboende fick man tömma häromdan, ett boende för ensamkommande flyktingbarn har hotats och nu ett till.

Om man ställer sig frågan , varför vanliga svenskar som tidigare röstat på sossarna, centern eller moderaterna nu väljer att sympatisera med SD.
Så kommer det rätt snart fram att man inte röstar på SD, utan förmer mot S,s ,M,s och C;s politik.
De flesta jag pratat med anser att de "normala" riksdagspartierna lämnat frågan kring invandring och dess följdverkningar vind för våg och att SD är de enda som verkligen törs ta i den.

SD har visat att de är mer än en politisk dagslända likt ny demokrati. Man har framgångsrikt deltagit i flera riksdagsval, är idag Sveriges 3;e största parti och opinionsmätningarna visar inte på en nedgång.

Folk är rädda helt enkelt, de ser att deras barn inte får tag i egna bostäder, Bristen på arbete framförallt för ungdomar som inte har gymnasiekompetens är hög och permanentad. Samtidigt som de läser att tusentals nya arbetssökande/bostadssökande anländer till deras län varje år.
De ställer frågor till politikerna men avfärdas bara med vaga förklaringar om att det inte kostar, att vi har plats etc etc.
Man söker sig då till partier som ger förklaringar, säger sig ha lösningar, som beskriver situationen på ett sätt som en kille med bara grundskola och sedan 25 års arbetslivserfarenhet lätt tar in och kan bearbeta.

Om någon hävdar att det kommer in för många, att beviset för det är just bostadsbrist, arbetslöshet o utanförskap/integrationsproblem så blir svaret att denne någon är en rasist. För det är det värsta man kan klämma till med när inte fakta och realiteter duger till att bekräfta ens åsikter.

Är det undra på att polariseringen och hatet ökar då?

Spär på myten? Vad är inte den här tråden då? :angel:
Men nu handlade inte den här tråden om SD utan om hatet, som verkar börja koka upp.

Ja, där finns också folk som försöker sprida osanningar. Varken här eller där är det bra för samhällets utveckling. Att detta kom att handla om SD var för att flera användare lyfte fram SD:s framgångar som relaterade till de ökade hatfyllda uttrycken i samhället.

Nu har 3 flyktingboenden/asylboenden blivit bombhotade. 3!! Arbogas asylboende fick man tömma häromdan, ett boende för ensamkommande flyktingbarn har hotats och nu ett till.
Ja och det tragikomiska är att hoten (antagligen!) kommer från samma individer som skriker sig hesa om att invandringen kostar för mycket.....
Hm, de hjälper ju knappast till att hålla nere kostnaderna :banghead:

Det där är helt vettlöst. EN person har gjort sig skyldig till ett fasansfullt dåd (och en möjligen till medhjälp). Hur många andras liv ska riskeras, bara för att de också råkar vara asylsökande? Och var är de här gärningsmännen varje gång en svensk mördar någon, vilka boende ska de spränga i luften då?

Och så hoppas jag naturligtvis att du inte delar dem för att du ser problemet med dem, och inte för att du inte vill bli ifrågasatt.

Ja och det tragikomiska är att hoten (antagligen!) kommer från samma individer som skriker sig hesa om att invandringen kostar för mycket.....
Hm, de hjälper ju knappast till att hålla nere kostnaderna :banghead:

Logisk analys kanske inte är deras starka sida...:angel:
Och för varje person som går till handling finns där hundratals personer bakom som legitimerar och hejar på. :arghh:

Ja, där finns också folk som försöker sprida osanningar. Varken här eller där är det bra för samhällets utveckling. Att detta kom att handla om SD var för att flera användare lyfte fram SD:s framgångar som relaterade till de ökade hatfyllda uttrycken i samhället.
Läste den där krönikan igen och det var en sak som fick mig att fastna:
"Sverige har blivit ett land som bygger på ”vi och dem”. Det handlar inte bara om städer och landsbygd eller om fattiga och rika eller om dem där uppe och dem där nere. Nej det handlar i högsta grad om en demokrati som inte fungerar och som i sin tur har skapat ett land där människors åsikter har glidit isär och skapat gigantiska klyftor. Vi ser det i att näthatet segrar..."

Näthat, det är något som märks tydligare nu än för x antal år sedan. Det verkar nästan vara en sport att förolämpa, göra påhopp m.m. Näthaten finns överallt, youtube, facebook, det är inte bara i Sverige det finns. Det är ett globalt problem.
Det finns fall där det gått så långt att näthaten spridits sig utanför internet och till verkligheten och då börjar det bli allvarliga problem.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 221
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 470
Senast: Skjøldur
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 148
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 211
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar