Börjar bli rädd för hatet som finns

Nu vet jag inte riktigt vad du vill, då det var lite mycket negationer i den meningen och då får många olika tolkningsmöjligheter. *förvirrad*

Om jag uttrycker det såhär istället:

Jag hoppas att anledningen till att du väljer att inte dela är för att du ser problemen med dem (artiklarna, myterns etc), så att anledningen till att inte dela inte är att undvika att bli ifrågasatt.

...så hoppas jag att du bättre förstår vad jag menade.

Om jag uttrycker det såhär istället:

Jag hoppas att anledningen till att du väljer att inte dela är för att du ser problemen med dem (artiklarna, myterns etc), så att anledningen till att inte dela inte är att undvika att bli ifrågasatt.

...så hoppas jag att du bättre förstår vad jag menade.
Ifrågasatt blir man ju ändå av någon förr eller senare oavsett vad man gör, vare sig man ville eller inte.

Precis, och det betyder INTE att någon typ av "PK-maffia" begränsar yttrandefriheten, vilket är en annan vanligt förekommande myt som sprids från samma kretsar.

Fast om man antar den logiska kedjan:
1. Om man som främlingsfientlig först antar att nästan alla andra egentligen tycker som jag, dvs man normaliserar sin egen ståndpunkt stenhårt.
2. Noterar hur många som uttrycker främlingsfientliga åsikter.

Så måste nog slutsatsen bli att det finns en PK-maffia som gör att det bara är en liten del av människorna som uttrycker främlingsfientliga åsikter.

Det verkar vara nästan omöjligt att rucka på antagande 1 för dessa människor.

4300 rasistiska/främlingsfientliga hatbrott anmäldes under 2014. En ökning med 14 procent.

Det är vad som händer i den högerextrema svansen som runt 15% av väljarna understödjer.

4300 rasistiska/främlingsfientliga hatbrott anmäldes under 2014. En ökning med 14 procent.

Det är vad som händer i den högerextrema svansen som runt 15% av väljarna understödjer.

Ingen slående korrelation mellan väljarstöd och hatbrott direkt.
Hatbrott.png

"Insatser för att motverka hatbrott är högt prioriterade och som svar på ett uppdrag från regeringen vidtar polismyndigheten nu en ambitionshöjning, bland annat genom särskilda hatbrottsgrupper i de tre storstadsregionerna. Satsningen inkluderar även ett mer utvecklat brottsförebyggande arbete och åtgärder för att stärka förmågan att säkra bevisning avseende IT-relaterade brott."

http://www.regeringen.se/debattartiklar/2015/07/sverige-ska-bli-global-hbtq-forebild/

Hur mycket har den brottslighet som man kan relatera till integrationsproblem ökat? Där har man ju nått den nivån att man sätter in militära vapen.
Vems svans ska man tillskriva dem?

Ingen slående korrelation mellan väljarstöd och hatbrott direkt.
Hatbrott.png

Det har jag inte heller försökt påstå. Det jag påstår är att det är att lämna ett indirekt stöd till hatbrotten i främlingsfientlig och homofobisk riktning genom att rösta på ett parti som SD som har många företrädare som står för de åsikterna om man inte protesterar vilt mot det hatet. Jag tycker även att en röst på KD har varit att indirekt stödja homofobiska hatbrott om man inte aktivt tar avstånd från den inställningen. Och en röst på V är att indirekt stödja våld mot högerextrema, om man inte tar avstånd från just det.

Man blir mörkrädd när man läser hatet i dessa "nationalistiska" forum som stödjer SD, står nära ledande företrädare för SD och där SD nämns i varannan mening som uttrycks. Det är inte speciellt konstigt att det leder till att vissa agerar på uppmaningarna som förekommer i varannat inlägg. I tron att det stödjer SD och gör något gott.

Fast om man antar den logiska kedjan:
1. Om man som främlingsfientlig först antar att nästan alla andra egentligen tycker som jag, dvs man normaliserar sin egen ståndpunkt stenhårt.
2. Noterar hur många som uttrycker främlingsfientliga åsikter.

Så måste nog slutsatsen bli att det finns en PK-maffia som gör att det bara är en liten del av människorna som uttrycker främlingsfientliga åsikter.

Det verkar vara nästan omöjligt att rucka på antagande 1 för dessa människor.
Vänta ett tag nu, 1 om man först antar att nästan alla andra egentligen tycker som jag, dvs man normaliserar sin egen ståndpunkt stenhårt.
2 Noterar hur många som uttrycker liknande åsikter.
Så måste nog slutsatsen bli att det finns väldigt få som har en avvikande åsikt och den lilla gruppen får man då göra sitt bästa att idiotförklara...
Så slipper man svara på alla obekväma frågor.

Var det så du menade ;).

Vänta ett tag nu, 1 om man först antar att nästan alla andra egentligen tycker som jag, dvs man normaliserar sin egen ståndpunkt stenhårt.
2 Noterar hur många som uttrycker liknande åsikter.
Så måste nog slutsatsen bli att det finns väldigt få som har en avvikande åsikt och den lilla gruppen får man då göra sitt bästa att idiotförklara...
Så slipper man svara på alla obekväma frågor.

Var det så du menade ;).

Frågorna är besvarade.
Idiotförklaring har inget egensyfte, utan brukar när det sker, göras av idioten själv.
Jag tror inte att alla andra egentligen tycker som jag, utan tror att det finns ett brett spektrum av åsikter även i denna fråga. Däremot anser jag att de främlingsfientliga/rasistiska åsikterna är i minoritet fortfarande.

Kan vi inte låta den här tråden åtminstone ha inriktningen av att handla om hatet i samhället, eller för den delen avsaknaden av hat för den som vill ha mer av varan? Istället för att traggla det vi egentligen har rett ut i små atomära detaljer i 25 andra trådar, 504 andra gånger - och inte är överens om?

Alltså, jag börjar bli lite skrajsen. Inte för egen del, men för vad som kan hända. Det har ju tyvärr varit en del grövre brott med flyktingar eller invandrare eller så som gärningsmän och det känns som att det börjar koka hos dom som nu får "vatten på sin kvarn". Jag är rädd att det snart blossar upp och blir likt John Hron, att en oskyldig människa får sätta livet till enbart pga hat?
Jag tycker alla sidor visar hat. Svenskar mot invandrare, invandrare mot svenskar, medborgare mot tiggare, tiggare mot medborgare, invandrare sinsemellan.
Man vet ju inte om det är blonda kalle som hotar förläggningar, men det är alltid det som antas.

Jag tror vår politik gällande invandring/tiggare är det som rör upp känslor. Ett allmänt missnöje som till slut tas ut på enskilda.

Det har jag inte heller försökt påstå. Det jag påstår är att det är att lämna ett indirekt stöd till hatbrotten i främlingsfientlig och homofobisk riktning genom att rösta på ett parti som SD som har många företrädare som står för de åsikterna om man inte protesterar vilt mot det hatet. Jag tycker även att en röst på KD har varit att indirekt stödja homofobiska hatbrott om man inte aktivt tar avstånd från den inställningen. Och en röst på V är att indirekt stödja våld mot högerextrema, om man inte tar avstånd från just det.

Din retorik mot SD-politiker är ju betydligt hårdare än t.ex KDs retorik mot homosexuella. Då stödjer du alltså indirekt hot, hat och våld mot SD-politiker?

Frågorna är besvarade.
Idiotförklaring har inget egensyfte, utan brukar när det sker, göras av idioten själv.
Jag tror inte att alla andra egentligen tycker som jag, utan tror att det finns ett brett spektrum av åsikter även i denna fråga. Däremot anser jag att de främlingsfientliga/rasistiska åsikterna är i minoritet fortfarande.

Kan vi inte låta den här tråden åtminstone ha inriktningen av att handla om hatet i samhället, eller för den delen avsaknaden av hat för den som vill ha mer av varan? Istället för att traggla det vi egentligen har rett ut i små atomära detaljer i 25 andra trådar, 504 andra gånger - och inte är överens om?
Om frågorna är adekvat besvarade så tycker jag du omedelbart borde kontakta regeringen, du har ju lösningen på problemen de sliter så för att försöka lösa. Men jag lutar nog åt att lösningen föreligger nog bara i din egen fantasi.
Men som sagt har du lösningen så lär du nog bli ekonomiskt oberoende vad det lider, för det skulle ju spara många sköna miljarder för statskassan ;)

Din retorik mot SD-politiker är ju betydligt hårdare än t.ex KDs retorik mot homosexuella. Då stödjer du alltså indirekt hot, hat och våld mot SD-politiker?

Nej, jag använder aldrig någonsin något som ens på något sätt kan tolkas som en uppmaning om våld. Förstår du inte skillnaden, eller möjligtvis har du aldrig läst det som står i inläggen på dessa forum?

Nej, jag använder aldrig någonsin något som ens på något sätt kan tolkas som en uppmaning om våld. Förstår du inte skillnaden, eller möjligtvis har du aldrig läst det som står i inläggen på dessa forum?

Hur ofta brukar KD uppmana till våld mot homosexuella då?

Tillägg: Man har ju inte heller uppmanat någon att begå ett hatbrott för att man röstar på ett visst parti, så det var ju inte ett av dina krav för att indirekt stödja hatbrott.

Om frågorna är adekvat besvarade så tycker jag du omedelbart borde kontakta regeringen, du har ju lösningen på problemen de sliter så för att försöka lösa. Men jag lutar nog åt att lösningen föreligger nog bara i din egen fantasi.
Men som sagt har du lösningen så lär du nog bli ekonomiskt oberoende vad det lider, för det skulle ju spara många sköna miljarder för statskassan ;)

Lösningen föreligger i att slita hårt för att fortsätta lösa dem på bästa sätt. Så då verkar regeringen på alldeles rätt väg med andra ord.

Hur ofta brukar KD uppmana till våld mot homosexuella då?

Genom att förvägra dem grundläggande rättigheter ser man till att de som ska betraktas som mindre värda som medborgare. KDs svans är betydligt mindre våldsbenägna och våldsbejakande än SD:s, det är en poäng. Uttalanden som "Homosexuella kommer inte till himlen, de kommer till helvetet" av en KD-riksdagskandidat är klart över gränsen och kan mycket väl få denna svans att ytterligare betrakta homosexuella som djävulens påfund.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 221
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 470
Senast: Skjøldur
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 148
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 211
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar