Självklart är det samma sak, att fråga varför SD antagit ett rasistiskt program, när man inte kan bevisa att de gjort det. Vilket du heller inte ännu gjort
Done.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Självklart är det samma sak, att fråga varför SD antagit ett rasistiskt program, när man inte kan bevisa att de gjort det. Vilket du heller inte ännu gjort
Det var inte till dig. Svaret direkt under ditt citat var till dig. Det nya stycket var allmänt, trodde du skulle förstå det. Lite sent att redigera annars hade jag satt in en tagg för att förtydliga det hela.Varför berättar du det för mig?
I din som vanligt vilda fantasi.Done.
Mer adekvat vore ju att fråga MP om deras partikollegor i Tyskland och de lagar som skulle tillåta pedofili, som en del av dem ville införa innan man nyktrade till.
Eller associera hela det "stora" folkpartiet med de åsikter ett par av deras medlemmar framfört innan de tvingades bort.
Nu vet jag att SD inte har ett rasistiskt program, att MP inte vill främja pedofili och att folkpartiet i det hela inte är ett rasistiskt parti.
Frågan är om du vet....
Tja, oavsett vem det var riktat så finns det ju inget missnöje i världen som rättfärdigar att hat leder till handling.Det var inte till dig. Svaret direkt under ditt citat var till dig. Det nya stycket var allmänt, trodde du skulle förstå det. Lite sent att redigera annars hade jag satt in en tagg för att förtydliga det hela.
Kan du komma med ett exempel om vad jag skrivit om SD-politiker som skulle kunna uppfattas som en uppmaning till våld? Det är inte på något sätt min avsikt och jag tar starkt avstånd från allt våld. Extra problematiskt blir det för en demokrati när våld riktas mot politiker, eftersom det både riskerar att ta ned engagemanget och påverka yttrandefriheten. Jag blir precis lika bekymrad när en lokal SD-politiker blev slagen på käften av meningsmotståndare som när högerextrema begår våldshandlingar mot demonstranter.
Jag vet att jag skrivit att en del är rassenassar, jag har skrivit att de har rasistiska, främlingsfientliga och ultrakonservativa åsikter. Jag har skrivit att de är emot den fria abort vi har idag, jag har skrivit att de driver en kvinnofientlig politik. Jag har skrivit att de är inkonsekventa och har svårt att vara logiska. Jag har skrivit att vissa av dem verkar ha mycket svårt med matematik. Allra oftast har jag inte pratat om gruppen "SD-politiker" utan haft åsikter om vad en specifik SD-politiker framfört.
Men kan du mer exakt peka på (du behöver inte hitta inläggen, men ta ett exempel som du uppfattat.) vad det är som kan ha uppmanat till våld? För om det finns sådana inlägg från min sida, vill jag definitivt undvika att framföra liknande i framtiden. Det har aldrig varit i min mening.
Tja, oavsett vem det var riktat så finns det ju inget missnöje i världen som rättfärdigar att hat leder till handling.
Men alltså ... Tråden handlar om hatet här i Sverige, mot romska tiggare och asylsökande. Är det svårt att rakt av hålla med då, när det gäller att missnöje inte rättfärdigar att hat leder till handling?Nej, hade världen fungerat efter den principen hade vi ju sluppit krig, våld och mobbing. Kanske en dag..vem vet.
Jag håller ju med om att inget hat i världen ska leda till handling, oavsett vad det gäller. Så vad är problemet?Men alltså ... Tråden handlar om hatet här i Sverige, mot romska tiggare och asylsökande. Är det svårt att rakt av hålla med då, när det gäller att missnöje inte rättfärdigar att hat leder till handling?
Du har visat på vilka åsikter(,för det är ju du som tycker) du bygger din åsikt om att principprogrammet är rasistiskt.SD antog ett rasistiskt principprogram år 2011 och mig veterligen gäller det fortfarande. Låt oss inte debattera det mer. Jag och hundratals analyser gjorda av andra anser att det är rasistiskt. Du och några andra anser att det inte är det. Vi är inte överens om slutsatsen.
Jag har visat vilken grund jag har för min slutsats och har ett omfattande stöd för den slutsatsen.
Done.
Så bra. Då fanns det alltså ingen anledning att dra in missnöje med politiken i ekvationen.Jag håller ju med om att inget hat i världen ska leda till handling, oavsett vad det gäller. Så vad är problemet?
Det var en teori om varför det ser ut som det gör. En del använder hat som ursäkt. Jag gör inte det, alltså vet jag inte anledningen till varför, men alla kan ju spekulera. Så det är min teori helt enkelt. Du är välkommen att ha din egen.Så bra. Då fanns det alltså ingen anledning att dra in missnöje med politiken i ekvationen.
Nej, jag spekulerar inte i vad hatarnas orsak är. Det finns nämligen ingen godtagbar. Jag är mer intresserad av vad som kan få stopp på dem. Och där har jag tyvärr inga svar.Det var en teori om varför det ser ut som det gör. En del använder hat som ursäkt. Jag gör inte det, alltså vet jag inte anledningen till varför, men alla kan ju spekulera. Så det är min teori helt enkelt. Du är välkommen att ha din egen.
Jag ber om ursäkt om det verkade som jag menade att du hade uppmanat till våld. Det tror jag inte alls. Det hade ju varit att direkt stödja brott eftersom det i sig är ett brott. Jag tänkte mer på det här indirekta. Du tar ju upp som exempel på att indirekt stödja hatbrott när någon från KD uttalar sig nedvärderande om homosexuella vilket riskerar leda till att deras svans hatar homosexuella ytterligare. Då tänker jag på liknande sätt (med samma synsätt) att uttala sig hatiskt om SD-politiker borde vara att indirekt stödja brott mot dem eftersom det kan piska upp hat hos svansen som begår brott mot Sverigedemokraterna. Men själv tycker jag som sagt att varken du eller någon som röstar på SD/KD/V direkt eller indirekt stödjer brott.
Du menar att kalla partianhängare för "stolpskott" inte skulle vara nedvärderande?Men vad är ett sådant hatiskt uttryck som jag förmodats använda? Jag känner inget hat och vill inte heller förmedla något. Självklart håller jag med om att samma konsekvenser gäller för allt. Om jag (skulle) nedvärdera SD-sympatisörer som mindre värda människor så riskerar det precis samma sak som de hatfulla inläggen mot romer som jag nyss läste på annat ställe. Det blir en avhumanisering. De är inte lika mycket värda som oss, vi är bättre än dem och mer värda. Det är första steget mot mörkret.
Men vad är ett sådant hatiskt uttryck som jag förmodats använda? Jag känner inget hat och vill inte heller förmedla något. Självklart håller jag med om att samma konsekvenser gäller för allt. Om jag (skulle) nedvärdera SD-sympatisörer som mindre värda människor så riskerar det precis samma sak som de hatfulla inläggen mot romer som jag nyss läste på annat ställe. Det blir en avhumanisering. De är inte lika mycket värda som oss, vi är bättre än dem och mer värda. Det är första steget mot mörkret.
Du menar att kalla partianhängare för "stolpskott" inte skulle vara nedvärderande?
Vad är det för stolpskott som inte inser det?
Fast det spelar ju ingen roll om du känner hat eller inte. Frågan är hur människor som läser dina inlägg tolkar vad du skriver. Jag tolkar t.ex dina inlägg ungefär som att Sverigedemokrater är en grupp lågutbildade idioter som utgör ett hot mot samhället. Om även andra tolkar det så kan man säga att det riskerar piska upp ett hat och i förlängningen även brott mot Sverigedemokrater. Men om det är så man känner så måste man kunna förmedla det utan att ta något ansvar för vad andra gör. Samma sak gäller ju säkerligen mig och hur jag har uttryck mig om t.ex vänsterextremister. Man måste kunna kritisera i hårda ordalag utan att vara ansvarig för vad andra gör, direkt eller indirekt.