musicmakesit
Trådstartare
Det hade jag visst missat att skriva ut haha.. Det är en varmblodstravareVad är det för ras?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det hade jag visst missat att skriva ut haha.. Det är en varmblodstravareVad är det för ras?
Erfarenhet? Säger inte att man inte kan ha tur och råka hitta en äldre häst som håller fint upp i 30årsåldern men 24 är ju inte direkt en ovanlig ålder för hästar att ta slut? Eller vad menar du själv?Vad i hela fridens dar bygger du det antagandet på?
Tycker det är märkligt att anta att en häst som troligen går lektion varje dag, troligen mer än en, skulle vara slut bara för att den byter ägare. Det lät även på din post som om det bara skulle gå att rida lätt 3 ggr/vecka just för att det är en gammal lektionshäst.Erfarenhet? Säger inte att man inte kan ha tur och råka hitta en äldre häst som håller fint upp i 30årsåldern men 24 är ju inte direkt en ovanlig ålder för hästar att ta slut? Eller vad menar du själv?
Nej jag menade mer att eftersom hästen gått så mkt regelbundet och förmodligen pensioneras av en anledning så skulle jag vilja spara så mkt som möjligt på den. Jag vill ju att mina hästar skall hålla så länge som möjligt. Att fortsätta med samma intensiva slitage upp i åldern känns onödigt riskabelt.Tycker det är märkligt att anta att en häst som troligen går lektion varje dag, troligen mer än en, skulle vara slut bara för att den byter ägare. Det lät även på din post som om det bara skulle gå att rida lätt 3 ggr/vecka just för att det är en gammal lektionshäst.
Nja, en 24-årig häst som går på ridskola är nog i ganska god fysisk form, skulle jag säga. Om den är frisk och fräsch kan den ju absolut hålla för helt "normal" ridning. Varför skulle den inte göra det? 24 är inte lastgammalt. Sedan får man ju självklart lyssna på ridskolans önskemål och varför de säljer hästen. Om de gör det för att de tycker att det av någon anledning är dags att den bara ska ägna sig åt promenadridning t ex, så måste man ju självklart respektera det. Och sedan kan man ju också förstås tycka att en häst som jobbat på ridskola i många år förtjänar att få börja ta det lugnt, om den trivs med det.Jag hade inte köpt en så gammal häst. Har själv haft gamla hästar och även om dom tagits om hand genom hela livet och varit friska och i god form kan slitaget komma fram så väldigt snabbt på slutet. Det är en sak om det är en häst man haft genom livet. Det är inte kul när man hela tiden går och oroar sig och inte något jag skulle göra för att bara ha 6 månader tillsammans.
Sedan är det inte vanlig ridning man kan ägna sig åt heller utan högst anpassad nivå. Tänk att det är en 80årig gubbe som skall börja gymma? Det funkar liksom inte.
Alla hästköp är en chansning. En yngre häst kan bryta benet imorgon. Jag skulle oroa mig mer för att ta över en ridskolehäst än dens ålder. Som sagt tidigare tar de inte alltid flytten så bra.Tack för alla svar! Hästen i fråga kostar strax under 10 tusen, så priset är mer en symbolisk summa. All utrustning så som sadel, träns, flera täcken osv ingår dessutom. Jag får nog ta och fundera lite. Hjärtat säger köp för att jag blev så himla förälskad – hjärnan (och katastroftankarna som dyker upp) säger åt mig att fundera ett varv till. Är väl oron över att jag inte haft egen häst tidigare som gör mig extra osäker, att det då är "dumt" att som första häst köpa en äldre som ju naturligt löper större risk för sjukdomar och komplikationer.
Det hade jag visst missat att skriva ut haha.. Det är en varmblodstravare
Men det var väl all utrustning med också? Beror väl på vad det är för grejer med. Nån gammal sliten sadel är ju inte värd så mycket. Och jag håller med, en yngre travare kan man få billigt. Men vet inte om det är så lämpligt som första häst.Som någon skrev tidigare - med en gammal häst så kommer du förr eller senare att behöva ta bort den och det innebär en hel del i kostnad. Du skriver att priset på den är strax under 10.000kr och det tycker jag är alldeles för mycket!
Både med tanke på åldern och att det är en varmblodstravare. Du kan få en "ung" travare för några få tusen kronor. Så varför ska du betala så mkt pengar för en som är 24 år gammal och som, inom kanske en snar framtid, också kommer att kosta dig ytterligare runt 10.000 kronor? Nä - du borde få hästen till skänks eller för en symbolisk summa, typ 500-1000kr. Då skulle jag kunna tänka mig att köpa den. Som någon skriver så "slipper" ju ridskolan undan en kommande utgift.
Men kolla att det finns en försäkring som de kan föra över till dig så att du inte står utan.
(Vi har i vårt stall nyligen tagit bort ett par hästar pga sjukdom och där har borttransporten av dem kostat ~7000:-. Till det har veterinärens kostnad tillkommit, på flera tusen kronor)
Håller med dig här. Visst tycker jag det är jättebra av ridskolan att pensionera/låta hästen flytta när det är dags- för många äldre hästar harvar kvar för länge. Men som du säger, i det här fallet när de vill sälja iväg hästen slipper de ju som sagt ta ansvar för avlivningen och kostnaden som kommer därav. Vet inte hur livvärdet ser ut på denna häst TS men utan försäkring blir det dyrt! Jag avlivade, i dagarna är det 6 år sedan- oj vad tiden går fort! - min gamla häst togs bort och allt som allt kostade det 10.050 för att avliva och få kroppen bortforslad. Visst nu blev det ju dyrare då DV kom akut på jourtid och jag valde somulose som kostar en bra slant extra (1000 var det då), billigare med mekanisk avlivning. Och det är ju även det en sak du TS får ha lite i beaktning att veta hur du vill ta bort hästen en vacker dag,, med vilken metod. Hemskt tungt att tänka på men bra att ha en tanke hur man vill det hela ska ske när det är så dags.Som någon skrev tidigare - med en gammal häst så kommer du förr eller senare att behöva ta bort den och det innebär en hel del i kostnad. Du skriver att priset på den är strax under 10.000kr och det tycker jag är alldeles för mycket!
Både med tanke på åldern och att det är en varmblodstravare. Du kan få en "ung" travare för några få tusen kronor. Så varför ska du betala så mkt pengar för en som är 24 år gammal och som inom kanske en snar framtid också kommer att kosta dig ytterligare runt 10.000 kronor? Nä - du borde få hästen till skänks eller för en symbolisk summa, typ 500-1000kr. Då skulle jag kunna tänka mig att köpa den. Som någon skriver så "slipper" ju ridskolan undan en kommande utgift.
Men kolla att det finns en försäkring som de kan föra över till dig så att du inte står utan.
(Vi har i vårt stall nyligen tagit bort ett par hästar pga sjukdom och där har borttransporten av dem kostat ~7000:-. Till det har veterinärens kostnad tillkommit, på flera tusen kronor)
Ja i och för sig, sen beror det som sagt på kvalitén på utrustningen också. Men lik förbaskat så kommer en utgift på i runda slängar 10.000 kronor framöver. Kanske om 6 månader, kanske om 10 år.Men det var väl all utrustning med också? Beror väl på vad det är för grejer med. Nån gammal sliten sadel är ju inte värd så mycket. Och jag håller med, en yngre travare kan man få billigt. Men vet inte om det är så lämpligt som första häst.
På ridskolan där jag håller till säljs aldrig pensionärerna. De lämnas bort till noga utvalda "fodervärdar". Det är för att man ska kunna fortsätta att hålla kontakt och ta hem dem om man skulle märka att de inte trivs eller far illa på något vis samt att de inte ska kunna säljas vidare. Det tycker jag är fint.Håller med dig här. Visst tycker jag det är jättebra av ridskolan att pensionera/låta hästen flytta när det är dags- för många äldre hästar harvar kvar för länge. Men som du säger, i det här fallet när de vill sälja iväg hästen slipper de ju som sagt ta ansvar för avlivningen och kostnaden som kommer därav. Vet inte hur livvärdet ser ut på denna häst TS men utan försäkring blir det dyrt! Jag avlivade, i dagarna är det 6 år sedan- oj vad tiden går fort! - min gamla häst togs bort och allt som allt kostade det 10.050 för att avliva och få kroppen bortforslad. Visst nu blev det ju dyrare då DV kom akut på jourtid och jag valde somulose som kostar en bra slant extra (1000 var det då), billigare med mekanisk avlivning. Och det är ju även det en sak du TS får ha lite i beaktning att veta hur du vill ta bort hästen en vacker dag,, med vilken metod. Hemskt tungt att tänka på men bra att ha en tanke hur man vill det hela ska ske när det är så dags.
Ohja, det bästa kan jag tycka!På ridskolan där jag håller till säljs aldrig pensionärerna. De lämnas bort till noga utvalda "fodervärdar". Det är för att man ska kunna fortsätta att hålla kontakt och ta hem dem om man skulle märka att de inte trivs eller far illa på något vis samt att de inte ska kunna säljas vidare. Det tycker jag är fint.
Men bara för att den för närvarande är i bra fysisk kondition muskelmässigt betyder det inte att det inte finns slitage som kommer visa sig inom snar framtid. Slitage på leder som helt enkelt kommer ta slut till exempel.Nja, en 24-årig häst som går på ridskola är nog i ganska god fysisk form, skulle jag säga. Om den är frisk och fräsch kan den ju absolut hålla för helt "normal" ridning. Varför skulle den inte göra det? 24 är inte lastgammalt. Sedan får man ju självklart lyssna på ridskolans önskemål och varför de säljer hästen. Om de gör det för att de tycker att det av någon anledning är dags att den bara ska ägna sig åt promenadridning t ex, så måste man ju självklart respektera det. Och sedan kan man ju också förstås tycka att en häst som jobbat på ridskola i många år förtjänar att få börja ta det lugnt, om den trivs med det.