Pricken över i:et, precis vad jag också tänkt.
Jag tror också pga detta så växer stödet för SD, för att de andra partierna blundar för problemen och inte vill ta tag i dom. Det är inte konstigt att SD då drar nytta av det och får röster.
Jag tror det är dags att "stänga gränserna" för invandring tills Sverige fått ordning på sitt eget land och sluta vara så mesiga, de invandrare som kommer hit och sköter sig, låt de stanna, men utvisa dom som missköter sig. Jag tror det ställer till det lite i och med att Sverige är med i EU.
Om du tittar var pengarna i vården går är det inte tll sk invandrare utan till riskkapitalistbolag som håvar in enorma vinster och inte ens skattar för pengarna eftersom huvudkontoret ligger på Malta. Däremot skulle vård och hemtjänst inte fungera om alla 'invandrare' försvann från Sverige eftersom det primärt är utlandsfödda kvinnor som arbetar inom dessa tunga, stressiga och sjukt underbetalda yrken. De enda som 'vinner' på asylsökande är de bolag, ägt av svenskar, som tar ut ockerprisor i hyror och alla de företag som vuxit upp med, det goda, syftet att hjälpa nyanlända att anpassa sig och integrera sig men som också tar ut rejäla vinster. De går inte till nyanlända.
Och vilka brott skulle föransaka utvisning? Snatteri, bedrägeri, grova våldsbrott, inte betalt traffikbot? I grova brott så yrkar i princip alltid åklagaren på utvisning efter avtjänat straff och om det inte finns extraordinära omständigheter så dömer de flesta domstolar till det. Så ja det finns redan. Däremot kan du inte utvisas om du är svensk medborgare, eftersom Sverige de facto är ditt hemland.
Jag har för mig att du jobbar med transporter med lastbil? Om Sverige går ut ur EU så kommer mängden asylsökande antagligen ung halveras, det var de siffror Sverige hade innnan inträdet,. Men export och import till Sverige kommer att minska betydligt, det blir dyrare och jobbigare för export och importindustrin med tullar och gränser och med en så liten marknad som Sverige är, och att vi alltid varit ett export land så kommer de flesta EU länder inte tycka att den svenska marknaden är värd ökade transportkostnader och tullproblem., Så´du slipper utländska förare, men också en stor del av varorna du transporterar kommer att bli mycket dyrare för dig och oss alla andra och kommer att minska i volym. Din bransch kommer att minska.
Mindre lönsamhet inom bl.a export innebär minskat skatteunderlag för staten = ännu färre resurser till skola, (äldre)vård, omsorg. Betydligt färre läkare på VC och tre månaders gränserna kan du vinka by by till.
Sverige slipper alla billiga polska och litauiska hantverkare som renoverar kök, badrum och bygger hus. Slippar alla de underbetalda takröjare som gör att kommunskatterna inte behöver höjas för att medge en ökad snöbudget. Det finns hur många exempel som helst på hur 'vanliga' svenskar drar nytta av den öppna rörligheten i EU.
Du kan aldrig ta russinen ur kakan, säga ja men vi vill vara med i EU och dra all nytta av den, men vi vill inte att asylsökande ska kunna komma till Sverige för det blir jobbigt och dyrt. Antingen eller. Väg för och nackdelar och om du genuint tycker att alla de ekonomiska, sociala och internationella nackdelarna med att bli ett litet isolerat land med begränsad tillgång till den största exportmarknaden Sverige har, börja då verka för ett utträde ur EU. Men fråga gärna din arbetsgivare och han/hon vill träda ur EU. Det finns skäl till varför i princip hela den privata sektorn drev på ett EU inträde. Money talks