Angående ursprungsfrågan så har jag fastnat i att dölja mig. Jag har ett hudfel på hela kroppen som uppstod nångång innan 10-års ålder. I början när jag var riktigt liten tänkte jag inte så mycket på det, men efter ett byte av skola i 10-års åldern började klasskamraterna kommentera att jag såg äcklig ut, och sedan den dagen har jag döljt mig med långa byxben och långa eller halvlånga ärmar - året runt, oavsett temperatur.
Nu har jag "tur" och är väldigt frusen av mig, så för det mesta hade jag aldrig pallat att gå i lättare kläder, men vissa varma dagar hade det varit skönt att kunna gå i kläder som visar hud, och det blir jätteproblem varje gång bad kommer på tal...
När jag var en bit över 30 så åkte jag utomlands med min man, och då gick jag i shorts för första gången i mitt vuxna liv. Alltså DEN känslan! Att få känna vind blåsa mot benen - det var en jättemärklig och häftig upplevelse.
Då hade jag dock förberett mig väldigt noga och smort in benen med många tjocka lager brun-utan-sol-kräm för att dämpa det värsta. Nu är jag 45 men har fortfarande problem - t ex så ska jag och en kompis åka på SPA om några veckor och jag känner ett jätteobehag inför att behöva gå i baddräkt, och måste genomföra många behandlingar i en veckas tid innan för att försöka dämpa hudproblemet, men försöker också stålsätta mig mot eventuella kommentarer om min hud.
I helgen satt jag i min trädgård och rensade ogräs i ett par knälånga shorts, och plötsligt kommer några vänner förbi. Jag kan inte riktigt fokusera på besöket eller att prata och vara trevlig, för det enda som snurrar i min hjärna då är obehag och panikkänsla över att mina ben syns. Det sitter så hårt rotat i skallen på mig att min hud bara INTE FÅR synas, så jag kan bara inte släppa det, det överröstar det mesta annat.
Så om jag vill kunna slappna av och leva någorlunda normalt så måste jag dölja min hud. Jag har inte hittat den källan av styrka och kaxighet inom mig som skulle behövas för att orka stå upp för mitt utseende och orka ta allas kommentarer och blickar. Det tar för hårt på mig, tar för mycket energi. Jag orkar inte. Lugnet när jag är dold är jätteskönt. Då kan jag samla styrka för att orka ta dessa enstaka tillfällen som utlandsresor och SPA, som jag vill kunna göra ibland.
MEN - jag tycker inte att mitt beteende är att rekommendera. Det tar hårt med självskammen och allt jävla trixande för att alltid dölja mig. Hade jag kunnat hade jag hellre velat stå upp för mig själv och min äckliga hud. Men jag har inte lyckats hitta den styrkan tyvärr.