Just den här dubbelheten, överlag alltså, inte bara gällande att du är frusen, blir påtaglig i det du skriver. Jag tycker inte heller att är rätt att okända människor ombett kommenterar någon annans utseende och att du ska behöva skyla dig för den saken skull. Sedan förstår jag frustrationen i att bli sedd som en diagnos. Samtidigt är det nog nödvändigt att vårdpersonal och anhöriga inte låtsas som att allt är normalt, eftersom att det säkert skulle bidra till att vaggas in i en känsla av att vara friskare än man är. Så ja, man kan vara frusen annars också, men det är nog viktigt för din del att du ser det som en direkt reaktion av anorexin?Just det,motsattsen och dubbelheten i det hela är att jag är väldigt frusen av mig och klär jag på mig så att jag inte fryser så blir det mer än vad dom flesta andra har. Då blir det också "bråk" och kommentarer och det väcker oro och skuld och ifrågasättande och som om folk skäms över mig och undrar vad andra tänker om mig, ännu mer kommentarer och dömande av min kropp. Och jag får i 99% av gångerna höra att jag inte kan frysa nu, att det är varmt, att det inte är normalt, att jag ska kolla på alla andra, att andra reagera på alla kläder jag har på mig, att jag måste börja äta mer, att jag borde fatta själv osv.
Jag vågar inte ens nämna att jag fryser i vissa sammanhang för att det alltid blir en diskussion och skuldbeläggande och att det inte är normalt, att jag måste inse att det är för att jag är sjuk och att folk kollar pga det istället och oro över vad andra ska tänka eller att folk tänker att jag lever i förnekelse om min sjukdom. Jag fattar ju att jag fryser mer för att jag är sjuk men kan jag aldrig bara få vara? Ibland är jag liksom "vanligt" frusen, måste allt kopplas till anorexin? Jag kan väl också frysa? Eller vara trött ellervad det nu är? Ibland när inte jag fryser eller att jag kanske gör det men inte säger något så kanske någon annan gör det och säger det så är det plötsligt ok. ALLA får frysa utom jag :/
Hur gör jag rätt?Inte för mycket kläder, inte för lite kläder? Och den där dåliga självkänslan som tycker jag ser groteskt tjock ut i allt men som vet att mina föräldrar inte ser det så fast jag kan inte se vad dom ser. Det är väl helt enkelt så att jag rent ut sagt måste börja lyssna på mig själv. Är det varmt tar jag linne, kortbyxor, kjol,klänning. Fryser jag tar jag en tjock jacka även om det innebär en vinterjacka i juni eller flera koftor och filtar hemma.
Jag tolkar syftet med dina inlägg i den här tråden lite dubbelt, både som en önskan att inte dömas för din kropp och slippa skyla sig för någon annan skull (vilket är helt rimligt!), men också lite som att du försöker normalisera din sjukdom, inte som i att försöka undkomma ett tabu, utan snarare som ett led i sjukdomen. Att det är delvis är den som talar. Är jag helt ute och cyklar med det antagandet?