Litet förtydligande från mig. Jag förstår till 100% fast jag inte tycker om det att vården behöver hålla koll på vikt, puls, blodtryck och blodprover. Och i mer akuta fall då det ständigt togs EKG och vi mätte syremättningen flera gånger per dag eftersom kroppen inte klarade av det. Så ja, det förstår jag. Men jag föredrar att skilja vårdens ansvar och kontroll där. Dom har det medicinska ansvaret och behandlande ansvaret och mina nära och kära är mitt stöd. Mina föräldrar bryr sig och det behövs, vi pratar aldrig vikt i siffror, bara att dom kanske säger att jag gått ner i vikt, att dom är oroliga, att jag måste, måste behöva äta igen, att jag inte får göra vissa saker för att jag är så mager och tunn (lyfta eller bära saker eller annan aktivitet). Problemet blir när dom reagerar med ilska och det intre leder någonvart.
Äldre släktingar som inte vet något trots att jag försökt förklara kan kommentera hur jag ser ut, att jag lagt på mig en hel del eller när jag varit väldigt svag och inte orkat gå 5-10 minuters promenad och då fått höra att jag borde träna mer och ge mig ut och springa. Och kommentarer kring precis allt jag äter, t.ex. fått kommenterar som "Oj vilket stort äpple, ska du verkligen äta hela det?"
Jag har andra som fiskar efter exakta siffror och det tycker jag är irrelevant.
Och jag hatar om man går förbi en bänk eller något och man får kommentarer efter sig eller som tidigare i veckan av en granne som antagligen menade väl men som blev jobbigt. Och att få höra att man är äcklig och får frågan om jag vet hur jag egentligen ser ut.
Och att bli sedd som tjejen/kvinnan (är ju trots allt 30 år nu) med anorexi är så himla svårt, jag skulle vilja må dåligt i "smyg", som mina andra sjukdomar, där jag kan välja vad jag vill berätta och för vem. Så fort jag går upp i vikt nu så tror folk att jag mår bra och lyssnar inte på mina ord, bekanta och även nära som släkt och familj och nära kompisar tror att allt är bra och att det inte är något fel om jag är normalviktig. Som när jag kom hem från behandlingshemmet och var normalviktig och mina föräldrar och alla här hemma sa att jag var frisk och nu även i efterhand refererar till min period på 3-4 månader då jag var "frisk", fast jag inte såg/ser det så...
Och nej, jag vill inte normalisera det och tycker det är hjälpsamt att bli upplyst om läget, som när dietisten sa att jag har samma klädstorlek som hennes 7-åring, eller när jag varit hos kompisar och deras 2-4 - åringar ätit mer än mig osv. Jag kan själv se att andra med anorexi är sjuka och blir orolig och känner för dom, men jag säger inget elakt eller kommenterar inte. Uppvaknande och hjälp att se saker utifrån behövs för ärligt talat är det så himla konstigt att få alla dessa kommentarer samtidigt som jag på riktigt inte kan se att jag är mager, jag ser mig som stor, tjock till och med. Vill sluta bry mig och inte döma mig själv efter vikt och kropp. Jobbar med det.
Ibland önskar jag att folk skulle bry sig, som när jag tränade på gym, gick ett boxpass och svimmade och låg på golvet i träningssalen och sen ville fortsätta och reste mig och ledaren uppmuntrade mig och pressade att ta i mer...
Eller när jag ramlat eller varit så dålig att jag bara kräkts utan anledning ute och blivit sittandes på trottoaren, och alla har bara gått förbi.