Bör det finnas unghästklass i ft??

Sv: Bör det finnas unghästklass i ft??

Näe, nu får man ge sig - det är väl bara unghästar som skall gå dessa klasser

Nej inget tvång är det snackat om utan bara som träningstävling.
Fast nog ska vem som helst kunna rida, inte bara unghästar.

Det jag menade var att det hade inte skadat om "rutinerade" ponnyryttare hade fått rida en stilbedömning och få gdk. Mer än en hade behövt det. :o

(Alla är inte så hårt drillade som Bettibets dotter) :angel:

Vi är ganska många som tycker att hoppkvalen möjligen är okey för hoppningens skull men INTE är det säkerhetsviktigaste steget. Inför fler terrängträningar och fler terrängkval istället! :idea:
Jag skulle nog vilja ha kvar hoppkvalen, men kanske försöka komma undan problemet med att ryttare har flera olika hästar genom att låta en ryttare som kvalat i en klass behåller kvalet oavsett häst och en häst som kvalat behåller kvalet oavsett ryttare. För det man visar i hoppkvalet tycker jag är just att man har kapacitet att klara höjden. Sen har jag full förståelse för att en bra hoppryttare inte nödvändigtvis är en bra terrängryttare och där håller jag med dig i att man borde behöva ha genomfört fler än en terrängträning för att få fälttävlanskortet och flera felfria terrängritter för att få stiga uppåt i klasserna.

Nu är jag hittills en ren hoppryttare (med lite tillfällig sinnesförvirring under ponnytiden...) och har därför egentligen ingen koll på fälttävlan idag (mer än den jag fick under den terrängträning jag var med på när jag tog fälttävlanskortet) så mina tankar och idéer kan ju vara helt ogenomförbara. Men att införa klasser med lägre hinder i terrängen än 90 tycker jag vore bra på alla sätt och vis.

MEN att man är duktig på banhoppningen innebär INTE att man är duktig i terrängen, den signalen har en del uppfattat nu. Alldeles för många rider banhoppning ute i terrängen idag. :eek:

INGEN blir sämre i terrängen av att bli bättre i banhoppningen MEN hur många blir bättre i terrängen för att man blir bättre i banhoppningen?
Den frågan ställer sej faktiskt många i europa som disk våra regler så det är inte bara några bittra svenskar som undrar.

Med hoppkvalen har vi fördyrat sporten och krånglat till det. Ingen större deal om du har en häst och rider lite. Men har du flera hästar, det tillkommer en under säsong, behöver byta ryttare mitt i säsong etc så har det betydelse.

Inför fler terrängträningar och fler terrängkval istället! :idea:

Do I need to say more :bow:

:angel:

Jag är en "överårig" ponnyryttare som har en 5årig D-ponny som jag utbildar och tävlar i fälttävlan. Jag får alltså inte tävla mot dom andra utan bara mot mig själv.

Jag tävlar i en egen klass med bedömningen clear round. Jag ska vara felfri i hoppningen, ska ha under 55 straff i dressyren (tror jag, jag har aldrig fått över så jag har inte brytt mig om att ta reda på det :p) och felfri terräng, MEN jag får rida 15 sekunder för sakta eller för fort från optimaltiden.

Så det FINNS unghästklass i fälttävlan, även om den inte har en lägre höjd. För min ponny har det inte varit några problem och det har inte kännts för svårt eller för stort (han har iofs väldigt lätt för sig, men även för en "sämre" ponny/häst tycker iaf inte jag att debutant är särskilt pressande för en orutinerad häst). Det gäller ju somsagt att använda huvudet och anpassa sig beroende på hur långt kommen hästen är.

Jag är en "överårig" ponnyryttare som har en 5årig D-ponny som jag utbildar och tävlar i fälttävlan. Jag får alltså inte tävla mot dom andra utan bara mot mig själv.

Jag tävlar i en egen klass med bedömningen clear round. Jag ska vara felfri i hoppningen, ska ha under 55 straff i dressyren (tror jag, jag har aldrig fått över så jag har inte brytt mig om att ta reda på det :p) och felfri terräng, MEN jag får rida 15 sekunder för sakta eller för fort från optimaltiden.

Så det FINNS unghästklass i fälttävlan, även om den inte har en lägre höjd. För min ponny har det inte varit några problem och det har inte kännts för svårt eller för stort (han har iofs väldigt lätt för sig, men även för en "sämre" ponny/häst tycker iaf inte jag att debutant är särskilt pressande för en orutinerad häst). Det gäller ju somsagt att använda huvudet och anpassa sig beroende på hur långt kommen hästen är.

Men du rider ju med ponny och där har det alltid funnits ungponnyklass. På stora hästar finns det inte

Samtidigt är hon överårig och enbart därför får hon rida ungponny-avdelning, alla andra ungponnyer (med barn på ryggen) får gå i vanlig avdelning.

Men du rider ju med ponny och där har det alltid funnits ungponnyklass. På stora hästar finns det inte

Jaha! Det hade jag ingen aning om! Jag antog att det fanns för häst också... Jag tävlar inte fälttävlan på häst så...

Samtidigt är hon överårig och enbart därför får hon rida ungponny-avdelning, alla andra ungponnyer (med barn på ryggen) får gå i vanlig avdelning.

Får man inte välja det? Det tycker jag i alla fall att man borde få göra... Men jag har inte så stor koll på det heller, när jag var under 18 så red jag "frivilligt" mot dom andra eftersom den ponnyn var 6 år och hade väldigt lätt för sig.

Får man inte välja det? Det tycker jag i alla fall att man borde få göra... Men jag har inte så stor koll på det heller, när jag var under 18 så red jag "frivilligt" mot dom andra eftersom den ponnyn var 6 år och hade väldigt lätt för sig.

Nej, det var inte frivilligt som du nog blivit varse om du försökt att anmäla till avdB som icke överårig. Ponnyreglerna har sett likadana ut på den punkten så länge ungponnyavdelning funnits, bortsett från att du tidigare fick ha ett nerslag i hoppningen och hur många tidsfel som helst

Nej, det var inte frivilligt som du nog blivit varse om du försökt att anmäla till avdB som icke överårig. Ponnyreglerna har sett likadana ut på den punkten så länge ungponnyavdelning funnits, bortsett från att du tidigare fick ha ett nerslag i hoppningen och hur många tidsfel som helst

Jag kallade det frivilligt eftersom att jag själv valde att starta i avd A, jag menade inte att det går att välja eftersom jag inte ens kollade upp det. Jag bara antog att man kunde det eftersom man i tex dressyr kan välja och i hoppning kan välja (bortsett att man måste kvala för att få starta i avd A).

*KL*

Jag tycker att det är självklart att det ska finnas lägre klasser än 90 cm i Sverige. Det finns ju inga andra alternativ att ta här!!

Vill man tävla FT så måste man tävla 90 cm första gången och det är inte bra. Det gör att människor tycker att det är en bebisklass och vill ut ur den, när det egentligen är så att många ska stanna på den nivån hela tiden. Det gör att många av ryttarna inte har grundbalansen och säkerheten innan de går upp på högre höjder. Eftersom de inte fått göra misstagen på lägre nivåer på tävling så kommer de misstagen på 90 cm och då blir det skador av det hela. Misstag ska göras på 70 cm där alla hästar klarar av att ta sig ut ur situationen och där ryttarna känner att de är säkra och rider på bestämt. När ryttaren tvekar och bromsar i terrängen hoppar hästen dåligt, eller inte alls, och ryttare flyger av och skadar sig. Det är inte bra!

Visst kan man träna och träna och träna. Men det är inte samma sak som att tävla. Det är en helt annan press och man vill helt andra saker.

Om 90 cm ska vara den lägsta klassen måste man få fram någon typ av inofficiella tävlingar på 70 cm där man kan öva innan man går på de "riktiga" klasserna. Lär av England och Irlands system med ridklubbar, ponnyklubbar etc. De är två länder där man inte ens behöver något FT-kort och där man skrattar åt Sveriges hoppkval regler. Konstigt att systemet fungerar där, medans man här menar att man får ut tokstollar på banan som knappt kan rida. Varför får man inte det i England och på Irland då?

Fungerar och fungerar... var har de flesta dödliga olyckorna hänt nånstans :confused:

Sen är det inte bara "vill ha"... nån skall arrangera också

Men lite snäll skall jag också vara :p det är saker på gång :bow:

Ja och tänk att man kan blanda ponny och häst :p

Nu ska vi inte vara sånna.. Tänk att vi har 15-20 mil dit till 5 tävlingsplatser :idea:

V ska vara glada

JAG ÄR JÄTTEGLAD OM DET BLIR NÅGRA TÄVLINGAR ALLS I ÅR I SVERIGE (PONNY)
FUNDERAR STARKT PÅ ATT ANVÄNDA FADERNS HEMLAND (SF, alternativt annat medlemska Canada), som det ser ut nu :devil::devil: (så j-a arg) kanske man inte ens vill stödja Sverige.

Ps, mammaberg, du förstår väl efter argt telefonsamtal:cool:

Det finns faktiskt arrangörer & banbyggare som faktiskt tänker envisas med att fortsätta med ponnyklasser :love:
Även om det tycks vara i motvind :eek:

Varför är det motvind för ponnyklasser? Jag är inte insatt alls i vad som händer...

Det har ju funnits lägre klasser i Sverige, nämligen Huntingen men eftersom det uppenbarligen inte fungerade så verkar folk ha glömt bort det.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 186
Senast: Svartkatt
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 183
Senast: monster1
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 938
Senast: Liran
·
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 762
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar