Bör det finnas unghästklass i ft??

Sv: Bör det finnas unghästklass i ft??

Som jag skrev så vill jag ha fler träningar innan man får grönt kort överhuvudtaget, om det inte går att genomföra på olika banor så ska man åtminstone har tränat vid ett flertal ggr innan uppridning för kortet får göras.
Jag håller med dig om att man borde behöva träna mer än en gång innan man får FT-kortet. Men jag förstår inte vad det är som är så fel med att man får rida terräng på lägre höjder än 90? Vi gör ju det här för att det är roligt och varför ska inte även de som tycker att 90 är för högt få ha roligt? Visst, de kan träna hela livet, men... Det är ju faktiskt roligt att tävla också!

Men å andra sidan... Klubbtävling i FT, får man ha det? I TR I, Mom 120, punkt 6 står det:
Alla klasser kan ingå. För klubbtävling ska reglementet gälla alla moment som rör säkerhet, handhavande av hästen samt uppträdande mot funktionärer, medtävlande o.dyl. Vad gäller tävlingens tekniska utförande i övrigt lämnas detta till arrangören.
Gäller det även FT? I sådana fall betyder ju det att man får anordna tävlingar på lägre nivå, men att deltagarna måste ha genomfört hoppkval och att ambulans och veterinär måste finnas på plats. Är det så så bråkar jag ju om ingenting. Men jag kanske är ute och cyklar nu? :o

Men om de värsta vansinnesritterna är i 90-100... Hur tycker du att man ska kvala innan man får "gå upp" i de klasserna om du inte vill ha lägre klasser?

Och ytterligare ett tillägg...jag tror ju knappast att vansinnes ritterna blir FÄRRE av att fler kommer ut på lägre hinder....

Som jag sagt tidigare är jag FÖR att fälttävlan har träningsregler, kval, ryttarbok osv för hellre färre tävlande och färre olyckor än mängder av starter och mängder av olyckor.

Ju mer utbildad man är desto större chans att man inte gör riktigt så många misstag.

Ju mer utbildad man är desto större chans att man inte gör riktigt så många misstag.
Precis. Och den utbildningen och rutinen får man genom att hoppa små banor där olyckorna inte händer så lätt. Där det är nästan säkert för "vem som helst" att gå runt.

Vad har du emot en klass till?? Om du inte vill tävla 70 cm så behöver du inte göra det, men varför inte låta dem som vill tävla 70 cm få chansen?? Det spelar ju ändå ingen roll för dig!

Läs moment 402 i nya TR om utbildningsfälttävlan,
Där hittar ni vad förbundet tycker ska göras.

Det borde väl vara nåt för Nelle och AnnA_ och andra som har problem med geografin.

Senast ändrad:

Det är ju en träning! Man tränar på att göra alla moment under en dag, men man tränar inte på själva tävlingsmomentet! Det konstiga tycker jag är att så länge man inte redovisar något resultat så behöver man inte ha ambulans eller veterinär på plats. För olyckor kan inte hända på träning? :confused: Jag hade hellre sett att man öppnat för fälttävlan på lägre nivåer och där lättat på kraven på ambulans osv. Har man FT-kort ska man ju ha visat att man klarar att ta sig runt en bana på 90 och har man dessutom hoppkval i 90-100 någonting så ska det väl ganska mycket till innan någon lyckas krascha totalt på en 70-bana?
/Lady_S - Naiv hoppnörd?

Det är ju en träning! Man tränar på att göra alla moment under en dag, men man tränar inte på själva tävlingsmomentet! Det konstiga tycker jag är att så länge man inte redovisar något resultat så behöver man inte ha ambulans eller veterinär på plats. För olyckor kan inte hända på träning? :confused:

Tr:s förslag gav mej en funderare då vi varit med om otäcka olyckor just på träning. :crazy:

Det finns ingen möjlighet att undkomma kravet på veterinär om det kallas tävling (och inte ambulans heller men det är ju oftast lättare fixat och billigare) och vitsen med utbildningsfälttävlan är ju att det inte får bli för dyrt och att det skall vara lätt att anordna (annars får vi ändå inga arrangörer så...)

MammaBerg: visst händer det olyckor på träning (men inte fler än på vanlig hoppträning enl. min erfarenhet) men du kan väl inte på fullt allvar mena att vi skall ha ambulans och veterinär på plats på träning:eek:
Att träningstävling saknar tävlingsmoment tar i alla fall bort de värsta :devil:-arna hos de flesta och risken för rotationsfall på 70 cm hinder utan kombinationer är minimal

Att träningstävling saknar tävlingsmoment tar i alla fall bort de värsta :devil:-arna hos de flesta och risken för rotationsfall på 70 cm hinder utan kombinationer är minimal
Men om man nu har problem med att :devil:-hornen växer ut på tävling, är det då inte bättre att man får träna på att hantera dem på enkla 70-banor än i 90-klass?

Ang. tävling utan veterinär: Här i Norge behövs inte vet om man kör tävling med endast 0,60-klasser. Man har fortfarande mönstring inför terrengen, men besiktningen genomförs av ÖD + "en annan kompetent person". Senn måste tävlingsledningen ha avtalat med en vet at man kan ringa ut denne om det skulle hända något. Så visst GÅR det..... iaf här... Mycket uppskattat av arrangörena.

Precis. Och den utbildningen och rutinen får man genom att hoppa små banor där olyckorna inte händer så lätt. Där det är nästan säkert för "vem som helst" att gå runt.

Vad har du emot en klass till?? Om du inte vill tävla 70 cm så behöver du inte göra det, men varför inte låta dem som vill tävla 70 cm få chansen?? Det spelar ju ändå ingen roll för dig!

Nu var ju detta en tråd där för o emot skulle vägas mot varandra så jag anser ju att jag har lika stor rätt att vara "emot" som du har att vara "för"....
Vilken klass jag själv sen rider i har ju inget med detta att göra. Jag är ju såpass "gammal" i gamet att jag ridit när debutantklass var klart svårare än den är idag och sålunda även ridit debutant i nuläget så jag tycker att jag har en del att jämföra med.

Min erfarenhet är det, som jag skrivit snart 1000 ggr känns det som, att ridningen inte blir bättre för att hindren blir lägre än 90. Det är ju bara att sätta sig o titta på en s.k cm-hoppning på hemmaklubben. Inte 17 rider de bättre som startar 60 och 70 cm än de som rider 90 och 100 cm???! Och det är just det fenomenet jag vill komma bort ifrån i FT, människor som flänger runt i terrängen utan att ha en aning om vad de sysslar med. Ju lägre krav som ställs desto fler flängritter tycker jag. Det ÄR inte samma sak att rida fälttävlan som att rida hoppning och det ställer högre krav på dig som pilot att lotsa runt hästen i alla 3 disciplinerna, varför då gå ned på lägre nivå än den vi har idag?

Om man vill rida fälttävlan och är nybörjare så funkar det ju bra för de flesta att rida 90-klass. Och där bör man ju stanna tills man får mer rutin, dvs åtminstone 1 år om man aldrig startat förr. Efter det året så känns säkert 90 som en piece of cake och gör det inte det så bör man ju stanna där tills det är så.

90 cm i terrängen ÄR inte speciellt högt eller svårt för en häst att hoppa så därför finns det i mina ögon ingen anledning att rida lägre.

90 cm i terrängen ÄR inte speciellt högt eller svårt för en häst att hoppa så därför finns det i mina ögon ingen anledning att rida lägre.
För hästen är 90 cm inte någon större match. Men för många halvnervösa ryttare känns 90 cm i terrängen väldigt högt. Jag själv har alltid tyckt att hästarna hoppar mycket bättre i terrängen än vad de gör över bommar, men det är många som har en nervös rädsla över fasta hinder. Då krävs det att man kommer in i systemet och får rutin och vana för att bygga upp självförtroendet så att man klarar en debutant.

För oss som inte ser höjden som ett problem så finns det ju inget behov av lägre klass än debutant. Men för de som är lite halvrädda, men ändå väldigt bra ryttare och väl kapabla att starta debut, känns det mycket mycket bättre att starta 70 cm. Lovar! De personerna kanske behöver 5-6 st 70 centimetare innan de känner att de fixar debutanten på 90 cm. Det är inte samma sak att träna på en höjd och sen tävla på den om man har den känslan.

Sen vette 17 om folk börjar rida FT bara för att det finns en 70-klass att flänga runt på. Normalt finns det ju ett större intresse för det. Det går inte att jämföra med hoppningen som drar till sig ett större antal "flängridare" på klubbtävlingar eller blåbärshoppningar. De ryttarna som tycker att debutant FT är lite för högt, kanske tävlar 110-120 på sina hästar i hoppningen, men ogillar fasta hinder och skulle känna sig mycket mer stabila och säkra i ridningen om de fick tävla 70 cm.

Jag är inte den som ska sätta käppar i hjulet för en lägre klass. Det finns ett behov för det!

Det beror helt på hur hindren är uppbyggda!

120 är inte speciellt högt men att säga att OS, Badminton mfl är små banor med låga hinder är ju en stark överdrift :cool:

Och jo för vissa hästar kan 90cm i terrängen vara betydligt svårare att hoppa än en jämförelse med banhoppning

:bow::bow::bow:
De ryttarna som tycker att debutant FT är lite för högt, kanske tävlar 110-120 på sina hästar i hoppningen, men ogillar fasta hinder och skulle känna sig mycket mer stabila och säkra i ridningen om de fick tävla 70 cm.
Här har ni mig! Jag har inget att tillägga, det är precis så här det är! Jag skulle helst vilja komma igång genom att tävla några 70, då skulle det kännas säkrare att tävla 90 sen. När jag har några fler "banor i kroppen".

Tycker absolut att det borde finnas clear rounder på lägre höjder än debutant. Det skulle locka fler att börja med fälttävlan och det blir inte en lika stor grej i början utan mer en rolig aktivitet.
Jag tycker också att fler ridskolor borde ha fälttävlansbanor och ha med det i lektionsridningen.
Men Clear rounderna borde inte bara vara för avdB utan för alla att börja med. :banana:

Jag har visserligen inte läst några detaljer om förslaget om klasser med lägre höjder,men när jag hörde talas om det först fick jag informationen att höjden på hindren skulle vara lägre men att den tekniska biten skulle ligga nått snäpp högre för varje klass. Min spontana reaktion var då att det lät perfekt för unghästar, att få hoppa olika typhinder på låg höjd!
Där varken ryttare eller häst behöver tänka på höjden.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 179
Senast: Svartkatt
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 163
Senast: monster1
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 936
Senast: Liran
·
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 762
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar