Sv: Bör det finnas unghästklass i ft??
Hm, jag tror inte att jag riktigt förstod vad du menade? Kan ju vara tiden på dygnet
Jag gör i alla fall ett försök att förklara.
För det första utgår jag från att om man vill satsa på fälttävlan givetvis tävlar på fastlandet och på så sätt får se olika banor.
Jag menar ABSOLUT att man skall träna mycket terräng och helst på olika banor!
Det som jag inte tycker är okej är att man MÅSTE träna på OLIKA banor för att överhuvudtaget få lov att tävla.
Banan i Bunge har väldigt mycket olika hinder och vi hoppar väldigt olika hinder när vi är där (finns från lätt klass B-ponny till ** häst).
Det jag försöker säga är att vi inte hoppar igenom alla hinder på en träning utan kan få träffa nya hinder även om vi tränar där mer än en gång!
Självklart åker vi som satsar lite mer på fättävlan på fastlandet och tävlar och möter då många olika banor. Men jag måste erkänna att jag inte är så lockad av att ta båten tur och retur för att träna på en annan bana som har samma typer av hinder bara för att jag måste ha en annan träningsplats i protokollet för att få starta. Eller lockad är jag väl men det är ett ganska stort och dyrt projekt då vi inte får några bidrag till båten om vi bara ska träna (vilket vi får vid tävling). De allra flesta fälttävlansryttarna tycker det är dyrt och krångligt att ta sig TILL gotland för att TÄVLA. För oss går nog gränsen vid att genomföra samma resa för att träna en 1½ timme... Även om det hade varit både nyttigt och kul
Jag ser gärna att det kommer träningstävlingar, vad är det som säger att de inte kan finnas på gotland med? Även om det är på samma bana som vi tränar på så är det (för mig i alla fall) inte samma sak att gå runt i grupp och hoppa hinder som att rida en hel bana utan att ha hoppat hindren innan.
För min del handlar det väldigt mycket om att faktiskt rida en hel terrängritt, det är det som de flesta behöver träna på. Tolka det nu inte som att jag inte vill att folk ska träna terräng...
Det är trots allt en skillnad på att gå ut på en terrängritt och en träning. Du måste hitta tempot, du måste få hästen att bjuda från start, gå ifrån andra hästar på framridningen, du hoppar hinder som den inte hoppat för en kvart sedan. Det är en hel del som skiljer och jag tror att mycket av det är sådant som man behöver träna!
Det är inte helt sällan man ser hästar i terrängen som lämnar startfållan ovilligt, man ser ekipage som inte har hittat rytmen och hästar som gärna står emot lite på fler än ett hinder men ändå hoppar.
Sådana saker tror jag att man kan träna bort med träningsterräntävlingar ÄVEN om det råkar vara på ens hemmabana. Förutsatt att man även tävlar på lite andra banor emellanåt. Fast om man nu inte gör det så är det ju egentligen inget problem heller eftersom man då ändå tränar på den bana som man tävlar på
Tänk dig "lilla Lotta" som har en B-ponny som hoppar LC-LB och nu vill testa på fälttävlan på vår hemmatävling. Alla måste ju börja någonstans någon gång och de
allra flesta nybörjare tror jag väljer att debutera på hemmabanan eller en bana relativt nära bana. Tror du det blir av att hon får testa på att tävla fälttävlan om det är tvång på att åka till fastlandet för att träna för att få starta?
Lilla Lotta får inte ens åka på vanliga hopptävlingar på fastlandet eftersom det är "så krångligt".
Vad är det som säger att Lilla Lotta inte är nästa generations landslagsryttare i fälttävlan?
Det vet man ju inte eftersom hon aldrig fått chansen att testa! (Hur många procent av ponnyföräldrarna skulle resa med båt 7 timmar + körtid på fastlandet och lägga ut i runda slängar 1500:- i reskostnader för att träna för att få starta en lokal hopptävling? Rent krasst är ju en debutant att likställa med en LC hoppning även om jag VET att det inte är helt överförbart och aldrig kan bli lika okomplicerat att starta fälttävlan som att starta en lokal hopptävling)
Jag är helt för att vi alla måste få mer terrängvana och göra sporten säkrare, MEN vi måste passa oss så vi inte tappar framtidens ryttare genom att göra det för svårt att få starta!
Vi måste hitta ett sätt som är genomförtbart för alla!
De som redan är inne i sporten tror jag till mångt och mycket bara hänger på fortsätter med alla olika kval. Vi vet ju varför, vi älskar ju sporten! Det gör däremot inte den oinvigde och det får inte vara för svårt att
testa sporten för att sedan få blodad tand och fara land och rike runt och bli lika tokiga som oss
Jag har tyvärr inget eget bra förslag på lösning men jag tror inte på att göra det för krångligt för att få starta. Se bara hur mycket antalet startet sjunkit iår, vi har inte råd att tappa fler eller inte få fler talanger underifrån.
Och jag påpekar än en gång att jag är FÖR säkerhetstänkandet! Men jag tror att vi måste hitta ett sätt där man kan kombinera ett säkerhetstänk med att även göra sporten tillgänglig för nya förmågor att hitta till oss!
/Nelle, tröttmössa som hoppas hon skrivit så ni förstår någotsånär vad jag menar! Långt blev det i alla fall
Och Nova, jag tror vi är väldigt eniga i grund och botten
Vi vill ha ett säkerhetstänk där mer terräng i kroppen är i fokus! Eller hur