Bör det finnas unghästklass i ft??

Sv: Bör det finnas unghästklass i ft??

Men ska man verkligen försöka göra det så svårt som möjligt att starta? Ju fler regler och ju fler krav ju färre aktiva kommer sporten att ha. Ju färre aktiva ju mindre pengar. Ju mindre pengar ju färre tävlingar. Ju färre tävlingar ju färre aktiva. Det blir en ond cirkel.

Förstår inte riktigt vad du menar men min avsikt var att inte släppa ut ekipage i terrängen innan de tränat ordentligt. Du kanske inte har följt hela tråden?

Att man behöver träna mer det är ju självklart för dig och mig men jag vet många som inte tycker så...

Jag säger inte emot. Statistiken på Gärds träningspeng pratar sitt eget språk. Visst vet vi att det är "snyltare" där men det är mkt mindre träning (nästan obefintlig i bokföringen iallafall) nu än tidigare år.

Nu är det säkerligen av olika orsaker men våra 4 "största" tränare har alla förändrat sina liv av en eller annan orsak så det är klart att det minskar då MEN risken är att ekipagen som tränade för dem inte tränar alls...

I Åkerbo hade man 200 tränande - alltså betydligt färre än startande på tävling.

Förstår inte riktigt vad du menar men min avsikt var att inte släppa ut ekipage i terrängen innan de tränat ordentligt. Du kanske inte har följt hela tråden?
Här kan jag tycka, återigen, att det vore lämpligt med träningstävlingar eller vad man nu vill kalla det med lägre hinder i terrängen! Då behöver man inte vara så nervös för att släppa ut ekipage i terrängen.

Här kan jag tycka, återigen, att det vore lämpligt med träningstävlingar eller vad man nu vill kalla det med lägre hinder i terrängen! Då behöver man inte vara så nervös för att släppa ut ekipage i terrängen.
:bow::bow::bow:
Precis vad jag menar.

Jo, jag har följt hela tråden och jag tycker fortfarande att man ska göra sporten enklare att starta i, inte sätta upp ännu fler regler som gör att man måste kvala sig in.

Jag tycker givetvis också att man behöver träning innan man startar, men att ha som krav att man ska träna på olika banor och få intyg på det tycker jag bara verkar omständligt och byråkratiskt. Hur ska man tex göra med de som bott utomlands och tävlat där? Ska de också tvingas runt på olika banor i Sverige för att få intyg för att få starta? Och bara för att man tränar innebär inte att man är lämpad att tävla, precis som det innebär att bara för att man inte har stämpeln på att man tränat på officiella banor så är man inte tillräckligt bra för att tävla. Man kan ju ha tränat på sin egen hemmabyggda bana tex. Jag vet flera som har jättefina hinder hemma på gården som räcker att träna grunden på inför en debutklass.

Jag tycker givetvis också att man behöver träning innan man startar, men att ha som krav att man ska träna på olika banor och få intyg på det tycker jag bara verkar omständligt och byråkratiskt.

Jag håller med! Jag kan bara se rent egoistiskt att vi inte skulle få några startande på Gotland eftersom vi nuförtiden bara har en terrängbana kvar... Det skulle betyda att vi måste åka till fastlandet för att träna EN träning, 7 timmar båt + körtid och drygt 1500:- i bara resekostnader. Det är att ta död på sporten enligt mig. Som det är idag så är det på gränsen att man nästan får åka till fastlandet för att hinna hoppkvala. Vi hade 3 hopptävlingar innan vår första fälttävlan i slutet på maj iår...

Jag är för att göra enklare utbildningstävlingar i terräng så ekipagen får träning på just den delen. Att hoppa mycket banhoppning anser inte jag löser problemet med att folk saknar terrängvanan. Man behöver få fler terrängrundor i kroppen! Det har blivit både dyrt och krångligt att arrangera (och starta) fälttävlan så ett enklare alternativ skulle vara guld värt för sporten :bow:

Jag håller med! Jag kan bara se rent egoistiskt att vi inte skulle få några startande på Gotland eftersom vi nuförtiden bara har en terrängbana kvar... Det skulle betyda att vi måste åka till fastlandet för att träna EN träning, 7 timmar båt + körtid och drygt 1500:- i bara resekostnader. Det är att ta död på sporten enligt mig. Som det är idag så är det på gränsen att man nästan får åka till fastlandet för att hinna hoppkvala. Vi hade 3 hopptävlingar innan vår första fälttävlan i slutet på maj iår...

Jag är för att göra enklare utbildningstävlingar i terräng så ekipagen får träning på just den delen. Att hoppa mycket banhoppning anser inte jag löser problemet med att folk saknar terrängvanan. Man behöver få fler terrängrundor i kroppen! Det har blivit både dyrt och krångligt att arrangera (och starta) fälttävlan så ett enklare alternativ skulle vara guld värt för sporten :bow:

Men Nelle...nu talar du ju emot dig själv lite...i ena sekunden så säger du att ni bara har 1 terrängbana och väldigt få hopptävlingar för att kvala, och i nästa att du är FÖR träningstävlingar. Det innebär att om ni inte åker till fastlandet så har ni väldigt svårt att få rutin oavsett om det är träningstävlingar eller vanliga tävlingar eller hur? Hur ska ni få fler terrängrundor i kroppen om det bara finns en bana som hästen snart har lärt sig då den både tränar och tävlar på den samma? Nu menar jag inte att gå i klinch med dig om detta utan min tanke med att man måste träna mer än 1 helg är ju att det är på tok för lite för att starta en fälttävlan överhuvudtaget oavsett om det bara är en terrängrunda, hänger du med?

Jag håller fast vid att mer ansvar på tränarna innan folk släpps ut i terrängen oavsett tävlingsform.

Jag håller fast vid att mer ansvar på tränarna innan folk släpps ut i terrängen oavsett tävlingsform.[/QUOTE]

:bow::bow::bow:

Hm, jag tror inte att jag riktigt förstod vad du menade? Kan ju vara tiden på dygnet :D
Jag gör i alla fall ett försök att förklara.

För det första utgår jag från att om man vill satsa på fälttävlan givetvis tävlar på fastlandet och på så sätt får se olika banor.

Jag menar ABSOLUT att man skall träna mycket terräng och helst på olika banor!
Det som jag inte tycker är okej är att man MÅSTE träna på OLIKA banor för att överhuvudtaget få lov att tävla.
Banan i Bunge har väldigt mycket olika hinder och vi hoppar väldigt olika hinder när vi är där (finns från lätt klass B-ponny till ** häst).
Det jag försöker säga är att vi inte hoppar igenom alla hinder på en träning utan kan få träffa nya hinder även om vi tränar där mer än en gång!

Självklart åker vi som satsar lite mer på fättävlan på fastlandet och tävlar och möter då många olika banor. Men jag måste erkänna att jag inte är så lockad av att ta båten tur och retur för att träna på en annan bana som har samma typer av hinder bara för att jag måste ha en annan träningsplats i protokollet för att få starta. Eller lockad är jag väl men det är ett ganska stort och dyrt projekt då vi inte får några bidrag till båten om vi bara ska träna (vilket vi får vid tävling). De allra flesta fälttävlansryttarna tycker det är dyrt och krångligt att ta sig TILL gotland för att TÄVLA. För oss går nog gränsen vid att genomföra samma resa för att träna en 1½ timme... Även om det hade varit både nyttigt och kul :laugh:

Jag ser gärna att det kommer träningstävlingar, vad är det som säger att de inte kan finnas på gotland med? Även om det är på samma bana som vi tränar på så är det (för mig i alla fall) inte samma sak att gå runt i grupp och hoppa hinder som att rida en hel bana utan att ha hoppat hindren innan.

För min del handlar det väldigt mycket om att faktiskt rida en hel terrängritt, det är det som de flesta behöver träna på. Tolka det nu inte som att jag inte vill att folk ska träna terräng...
Det är trots allt en skillnad på att gå ut på en terrängritt och en träning. Du måste hitta tempot, du måste få hästen att bjuda från start, gå ifrån andra hästar på framridningen, du hoppar hinder som den inte hoppat för en kvart sedan. Det är en hel del som skiljer och jag tror att mycket av det är sådant som man behöver träna!
Det är inte helt sällan man ser hästar i terrängen som lämnar startfållan ovilligt, man ser ekipage som inte har hittat rytmen och hästar som gärna står emot lite på fler än ett hinder men ändå hoppar.
Sådana saker tror jag att man kan träna bort med träningsterräntävlingar ÄVEN om det råkar vara på ens hemmabana. Förutsatt att man även tävlar på lite andra banor emellanåt. Fast om man nu inte gör det så är det ju egentligen inget problem heller eftersom man då ändå tränar på den bana som man tävlar på ;)

Tänk dig "lilla Lotta" som har en B-ponny som hoppar LC-LB och nu vill testa på fälttävlan på vår hemmatävling. Alla måste ju börja någonstans någon gång och de allra flesta nybörjare tror jag väljer att debutera på hemmabanan eller en bana relativt nära bana. Tror du det blir av att hon får testa på att tävla fälttävlan om det är tvång på att åka till fastlandet för att träna för att få starta?
Lilla Lotta får inte ens åka på vanliga hopptävlingar på fastlandet eftersom det är "så krångligt".
Vad är det som säger att Lilla Lotta inte är nästa generations landslagsryttare i fälttävlan?
Det vet man ju inte eftersom hon aldrig fått chansen att testa! (Hur många procent av ponnyföräldrarna skulle resa med båt 7 timmar + körtid på fastlandet och lägga ut i runda slängar 1500:- i reskostnader för att träna för att få starta en lokal hopptävling? Rent krasst är ju en debutant att likställa med en LC hoppning även om jag VET att det inte är helt överförbart och aldrig kan bli lika okomplicerat att starta fälttävlan som att starta en lokal hopptävling)

Jag är helt för att vi alla måste få mer terrängvana och göra sporten säkrare, MEN vi måste passa oss så vi inte tappar framtidens ryttare genom att göra det för svårt att få starta!
Vi måste hitta ett sätt som är genomförtbart för alla!
De som redan är inne i sporten tror jag till mångt och mycket bara hänger på fortsätter med alla olika kval. Vi vet ju varför, vi älskar ju sporten! Det gör däremot inte den oinvigde och det får inte vara för svårt att testa sporten för att sedan få blodad tand och fara land och rike runt och bli lika tokiga som oss :love:

Jag har tyvärr inget eget bra förslag på lösning men jag tror inte på att göra det för krångligt för att få starta. Se bara hur mycket antalet startet sjunkit iår, vi har inte råd att tappa fler eller inte få fler talanger underifrån.
Och jag påpekar än en gång att jag är FÖR säkerhetstänkandet! Men jag tror att vi måste hitta ett sätt där man kan kombinera ett säkerhetstänk med att även göra sporten tillgänglig för nya förmågor att hitta till oss!

/Nelle, tröttmössa som hoppas hon skrivit så ni förstår någotsånär vad jag menar! Långt blev det i alla fall :D

Och Nova, jag tror vi är väldigt eniga i grund och botten ;) Vi vill ha ett säkerhetstänk där mer terräng i kroppen är i fokus! Eller hur :laugh:

Och Nova, jag tror vi är väldigt eniga i grund och botten ;) Vi vill ha ett säkerhetstänk där mer terräng i kroppen är i fokus! Eller hur :laugh:

Ja, precis och sorry men jag tänker ju inte på er på Ön när jag skrev att man behövde träna MYCKËT innan man startar utan hade helt andra ekipage i tankarna...jag har träffat flera stycken nybörjare i terrängen som efter att endast ha tränat terräng 1 helg, då de även tagit grönt kort och sen helgen efter startat FT.:eek:

Då förstår du mitt tänk om att vara tvungen att träna på FLER banor....:cool:

Ursäkta, men var kommer det ifrån att man skulle vara tvungen att träna på olika banor för att få starta? Har jag inte hört något om... Man måste ha en specialträning inför 1* klass med bl a konditionskontroll, men inget sagt om vilka banor

Nej det finns det inget förslag på, det vet jag.
Däremot gick de funderingarna här i tråden och jag påpekade bara att det kanske inte är genomförbart för alla att ha det som krav :)

Bra svarat Nelle! Det är lätt att tycka att man måste ställa de... och de.. och de... kraven på ekipagen efter att ha sett vissa skräckritter men om vi inte ser upp så tar vi död på sporten utan att det blir bättre för det. Man kan bo på en ö, lite norrut eller i en region där det bara finns en bana och knappt det (t.ex Småland, Dalsland), eller så kanske du rider lektionshäst. Allt är inte svart eller vitt

Tack!
Som sagt, jag tror på att inte göra det för svårt att hitta till sporten, även om man självklart måste tänka på säkerheten!
Se bara i år hur antalet starter sjunkit. Det har ju kanske till störst del berott på kategoriindelningarna men även hästsidan har sjunkit. På vår tävling i maj var det typ 7 hästryttare i 0.90 och lika många i 1m...
Vi saknade många av de ryttare som tycker det är lite kul att bryta vardagens hopptävlande med att rida en debutant någon gång per år. De brukar även dyka upp på någon terrängträning för att de tycker det är roligt att variera sig. De är också viktiga ekipage att tänka på. De är kanske inte morgondagens landslagsryttare men de bidrar lika mycket till fälttävlans fortsatta existens i vårt land.
När man frågade varför de inte skulle vara med så fick man svaret "att det är för krångligt att sätta sig in i alla nya regler och kval som kommer hela tiden". Jag förstår dem, hur många diskussioner var det inte härinne när nya TR släpptes, och då är vi ändå redan INNE i sporten!
Får vi inga ekipage blir det inga tävlingar. Få tävlingar ger ofta många startande vilket ger bortlottning och folk som inte får chansen att tävla under långa perioder pga brist på tävlingar.

Med detta vill jag bara belysa att det inte heller bara är bland ponnyerna eller i spetsen som krångliga regler blir ett problem, det drabbar även hobbyryttaren "Anna Svensson" som är nog så viktigt i det stora hela.

...hobbyryttaren "Anna Svensson" som är nog så viktigt i det stora hela.

"Hobbyryttaren" är viktiga. Av flera anledningar. Vi kan få några av dem att stanna i grenen och vi kan få fler starter. Vi behöver dem. Även om vi inte vill ha vilda/dåliga ritter så behöver vi dem. Om inget annat så deras startavgifter.

Sen MÅSTE vi våga diskutera. Alla regler har nackdelar, undantag får alltid göras. Kanske Ön och längst norrut får ha dispens om vi disk denna regel.

Gymnasieskolan som Hanna jobbar på har ju elever som tävlar med skolans hästar. Dessa får alltid träna på 3 olika banor innan de startar. Jag tycker det är klokt. Även om det innebär en massa merjobb att få det att klaffa. Fast det är ändå enklare än att fixa hoppkvalen. (Hoppkvalen kräver antingen personal helg eller kväll.= dyrt och ingen vill betala)

Jag tycker det skulle ge en viktig hint till ryttarna om både träning och förflyttning med en sådan eller liknande regel. :idea: (Fast nu får vi hoppas att tränarna VÅGAR ställa lite krav. Hänger du bara på en tränare här omkring så brukar denne jaga med ryttarna på olika banor... så då löser det kanske sej med bara ett tränarnamn..) :D

Även hopp och dressyr har fått minskat antal starter. Visst märks förändringarna inom ekonomin även inom tävlandet...

Kanske Ön och längst norrut får ha dispens om vi disk denna regel.
Ja förutsättningarna är ju minst sagt varierande... När jag bodde i stockholm tränade jag regelbundet på fyra olika banor, som alla låg på nära håll. Men här uppe :crazy: Jag har 15 mil till närmaste bana och minst 25 mil till nästa... Att man ska ha tränat och vara väl förberedd håller jag absolut med om, men ska vi nånsin få igång sporten här uppe så går det nog inte att ställa krav på hur många banor man ska ha besökt. Jag tycker att det borde vara upp till tränarna att bedöma om man är redo att starta.

Bra svarat Nelle! Det är lätt att tycka att man måste ställa de... och de.. och de... kraven på ekipagen efter att ha sett vissa skräckritter men om vi inte ser upp så tar vi död på sporten utan att det blir bättre för det. Man kan bo på en ö, lite norrut eller i en region där det bara finns en bana och knappt det (t.ex Småland, Dalsland), eller så kanske du rider lektionshäst. Allt är inte svart eller vitt

Fast jag måste som vanligt gå lite mot strömmen...helt ärligt är jag inte alls FÖR att så många som möjligt ska starta fälttävlan...jag tycker det har varit fullkomligt hysteriskt ute på banorna under 2000-talet. Har aldrig nånsin upplevt så många vansinnes ritter som under de senaste åren, har sett hästar som jagats runt 90-100klass banor i tempon som inte hör hemma i NÅGRA klasser. Om vi med olika regler om hur man ska träna/kvala kan få ned antalet vansinnes ritter då är jag FÖR det i alla lägen.

Jag är FÖR att få många intresserade av sporten men att man från allra första början får klart för sig att det inte är att "fräsa runt" så fort man bara kan utan att det krävs en hel del både i dressyr o hopp för att rida fälttävlan. Och hur får man det då? Jo, alltså jag är ganska övertygad om att de som är intresserade av fälttävlan avskräcks inte av kval och regler utan sätter sig in i dom eller frågar någon för att få det förklarat för sig. Det är snarare dom som kanske inte borde vara i sporten, de som tycker det är för jobbigt med hoppkval osv som sorteras bort och det tycker jag faktiskt inte är fel.

Sen anser jag personligen INTE att hoppkval gör oss bättre som terrängryttare, jag tycker också det är besvärligt att få till dom på ett bra sätt på vårsäsongen. Utan som jag nu predikat x-antal ggr så tycker jag det borde vara fler fälttävlans kval innan man får gå upp i klasserna istället för hoppkval och mer krav på tränarna...:angel::D

har sett hästar som jagats runt 90-100klass banor i tempon som inte hör hemma i NÅGRA klasser. Om vi med olika regler om hur man ska träna/kvala kan få ned antalet vansinnes ritter då är jag FÖR det i alla lägen.
...
Utan som jag nu predikat x-antal ggr så tycker jag det borde vara fler fälttävlans kval innan man får gå upp i klasserna istället för hoppkval och mer krav på tränarna...:angel::D
Men om de värsta vansinnesritterna är i 90-100... Hur tycker du att man ska kvala innan man får "gå upp" i de klasserna om du inte vill ha lägre klasser?

Men om de värsta vansinnesritterna är i 90-100... Hur tycker du att man ska kvala innan man får "gå upp" i de klasserna om du inte vill ha lägre klasser?

Som jag skrev så vill jag ha fler träningar innan man får grönt kort överhuvudtaget, om det inte går att genomföra på olika banor så ska man åtminstone har tränat vid ett flertal ggr innan uppridning för kortet får göras.

Och för att kvala till 100-klass så tycker jag att man ska ha ridit åtminstone 4-5 debutant om man inte är proffsryttare, det måste ju gå att särskilja på nåt sätt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 179
Senast: Svartkatt
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 163
Senast: monster1
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 936
Senast: Liran
·
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 762
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar