Bör det finnas unghästklass i ft??

Sv: Bör det finnas unghästklass i ft??

Det har ju funnits lägre klasser i Sverige, nämligen Huntingen men eftersom det uppenbarligen inte fungerade så verkar folk ha glömt bort det.

Vaddå funkade inte? Vi hade hunting i Gärds flera år. Tyvärr så blev det för dyrt med alla funktionärer som krävdes så det är ju kostnadsdelen man måste se över...och det vet jag att man gör. :laugh:

Vi behöver locka fler till sporten. Om inget annat för att de lägre klasserna kan finansiera de högre. :angel:

Vaddå funkade inte? Vi hade hunting i Gärds flera år. Tyvärr så blev det för dyrt med alla funktionärer som krävdes så det är ju kostnadsdelen man måste se över...och det vet jag att man gör. :laugh:
Nu bodde ju jag på Irland när man slutade med hunting i Sverige, men enligt de rykten jag hörde handlade det inte om att det var för dyrt, utan pga alla olyckor som skedde.

Fungerar och fungerar... var har de flesta dödliga olyckorna hänt nånstans :confused:
Men man kan ju inte bara ta antalet olyckor och dra ett streck för att de länderna måste ha sämst ryttare alternativt deras system inte fungerar. FT är en betydligt större sport i England och på Irland än vad den är i Sverige. Det är fler människor som tävlar på fler hästar. Klart att antalet olyckor är högre.

Sen är det inte bara dödsolyckor som jag tycker ska räknas, utan alla typer av olyckor och skador.

Har vi inte halkat väl långt från ämnet "unghästklasser" snart?
Min tro är att man tränar ganska många gånger på en unghäst på olika typer av vanligt förekommande hinder innan första start. När hästen är mogen för uppgiften lotsar man runt den på en bana man tidigare tränat på, med tanken att förhoppningsvis kunna gå utan hinderfel.
Risken med lägre hinderhöjder är att vi kan få ett antal olämpliga hästar och ryttare som ger sig ut i terrängen.
Om tankarna på träningstävlingar ( eller vad det nu kommer att heta ) blir verklighet verkar det för mig att vara en bättre väg att gå.

Har vi inte halkat väl långt från ämnet "unghästklasser" snart?
Min tro är att man tränar ganska många gånger på en unghäst på olika typer av vanligt förekommande hinder innan första start. När hästen är mogen för uppgiften lotsar man runt den på en bana man tidigare tränat på, med tanken att förhoppningsvis kunna gå utan hinderfel.
Risken med lägre hinderhöjder är att vi kan få ett antal olämpliga hästar och ryttare som ger sig ut i terrängen.
Om tankarna på träningstävlingar ( eller vad det nu kommer att heta ) blir verklighet verkar det för mig att vara en bättre väg att gå.

Ang träning av unghästar. Vå rbanbyggare har en stark tro på att INTE stänga banan förrän precis innan tävling, iallafall upp tom 100-klass. Detta fick han inget gehör för fr förbundet. Anledning? Han vll att så många som möjligt ska TRÄNA innan, gärna på banan. Ngt hinder tillkommer ju alltid sistsa dagen eller kan vara stängt.
Här nere kan det bli så att banorna är stängda ungefär samtidigt pga tävling och det kan bli svårt att komma till på de bästa ställena.
Men då tar man en tur till Dk där man har betydligt flertyphinder redan i 90 och 100.

Ang "olämpliga ekipage". Jag anser att vi måste ragga upp några av dessa "ekipage" och fostra in dem i svängen. Det finns redan MÅNGA olämpliga en del långt upp i klasserna, så bättre fostran är nödvändig. :idea:

Ang "olämpliga ekipage". Jag anser att vi måste ragga upp några av dessa "ekipage" och fostra in dem i svängen. Det finns redan MÅNGA olämpliga en del långt upp i klasserna, så bättre fostran är nödvändig. :idea:

Eller helt enkelt hårdare och fler kvalregler för att ta sig vidare upp i klasserna. Folk måste helt enkelt RIDA bättre för att ta sig vidare, alltså på något sätt skall det inte gå att kvala med skitkass ridning. Hur vet jag inte... men stilbedöming är inte helt fel och då måste man utöver vanliga kvalregler till nästa nivå uppnå en bestämd poäng i stilbedömningen.

Men om det inte finns låga klasser för oss "olämpliga" ekipage så kanske vi ger oss på att hoppa 90 cm istället - är det bättre :confused:

Vi är förmodligen ännu mindre lämpade att hoppa HÖGRE hinder.

mammaBerg skrev:
Ang "olämpliga ekipage". Jag anser att vi måste ragga upp några av dessa "ekipage" och fostra in dem i svängen. Det finns redan MÅNGA olämpliga en del långt upp i klasserna, så bättre fostran är nödvändig

Det här tycker jag låter som en bättre idé och då vore det väl lämpligt med lägre klasser till detta?

Men om det inte finns låga klasser för oss "olämpliga" ekipage så kanske vi ger oss på att hoppa 90 cm istället - är det bättre :confused:

Vi är förmodligen ännu mindre lämpade att hoppa HÖGRE hinder.

Då kommer ni inte igenom banhoppningskvalen ändå och får inte starta.

Då kommer ni inte igenom banhoppningskvalen ändå och får inte starta.
Jodå, jag har fälttävlanskort och skulle kunna klämma mig runt några banhoppningskval så visst skulle jag få starta 90 cm om jag ville.

Men om hindren i terrängen är för höga så fegar jag ur och törs inte rida på ordentligt, vilket inte känns så lyckat - så därför låter jag bli att tävla trots att jag är sugen. Om hindren däremot är lite lägre så törs jag rida, får betydligt bättre flyt och sätter inte hästen i jobbiga situationer.

För min egen del kan jag tänka mig klasser med samma höjder och kvalregler i banhoppningen, bara lägre hinder i terrängen. Det finns säkert många "banhoppningsryttare" som är sugna på att komma igång med FT men känner som jag.

(Och nej, argumentet att träna mer funkar tyvärr inte. Jag har tränat ganska mycket under många år, men höjdspärren finns kvar... :()

Varför är 1meter i banhoppningen lägre än 90cm hinder i terrängen :confused:

Det är fasta hinder, konsekvenserna om man kommer fel kan bli betydligt värre :crazy:

Men visst, jag tycker att 100 cm banhoppning också är högt! Men jag tar mig över om jag biter ihop. Ibland hoppar jag 90 cm terränghinder också, även om det nog inte skulle ge särskilt många stilpoäng :grin:

KL

:confused:
När jag red min första Ft -79 va lägsta klass lätt klass o det var 1.10m, i banhoppning ingick även vattengrav o pullmangrav. Senare infördes debutantklass 1.00m som va till för "gröngölingarna", det fanns t.o.m en cup kallad så. Även på banhoppningsfronten va lägsta klass LC, 1.00m. Ännu senare sänktes alla klasserna i FT. En o annan olämplig ritt fanns även då, dock väldigt få, jag kommer bara ihåg en gång o då fick vederbörande ett allvarligt snack med ÖD.Varför måste det bli lägre o lägre klasser hela tiden, det funkade alldeles utmärkt att ta fram både unga hästar o folk då.

KL

När jag red min första Ft -79 va lägsta klass lätt klass o det var 1.10m, i banhoppning ingick även vattengrav o pullmangrav. Senare infördes debutantklass 1.00m som va till för "gröngölingarna", det fanns t.o.m en cup kallad så. Även på banhoppningsfronten va lägsta klass LC, 1.00m. Ännu senare sänktes alla klasserna i FT. En o annan olämplig ritt fanns även då, dock väldigt få, jag kommer bara ihåg en gång o då fick vederbörande ett allvarligt snack med ÖD.Varför måste det bli lägre o lägre klasser hela tiden, det funkade alldeles utmärkt att ta fram både unga hästar o folk då.

Skillnaden är väl att idag så saknas det betydligt mer av den allmänna hästkunskapen som fanns då. Dessutom så är det betydligt fler som rider och banorna är faktiskt mkt mer tekniska även i lägre klass idag än då.

-84 fanns det i vart fall deb klass så visst har det funnits ett tag, har för mig att det var 100cm då och Lätt klass var 110cm, msv 120cm, svår klass reds mkt sällan då.

KL

Håller med Olga...när vi började rida, du, jag och Olga så var det ju en helt annan hästkunskap med i bagaget. Nu för tiden finns det mängder av hästägare som inte kan ett jota men ändå äger en häst och tävlar med den. Tränarna på vår tid var ju Gudar som man lydde in i döden och de skickade heller inte ut en okunnig ryttare eller ett otränat ekipage på en ft-bana.

Med det sagt så menar jag inte att allt var bättre på den tiden utan jag tycker vi har utvecklat klasserna bra nu och anser att uppdelningen är ok även om jag saknar 110-klassen. Men lägre än 90, nej det tycker inte jag.

Det är väl så det är. Kanske man borde öka kraven på tränarna. Undrar faktiskt hur en del fått sin tränarlicens, känner till en som jag tycker aldrig borde få sätta sin fot på terränbanan, kan man inte på nåt sätt få bort sådana, det främjar ju inte sporten precis.:cool:

Det är väl så det är. Kanske man borde öka kraven på tränarna. Undrar faktiskt hur en del fått sin tränarlicens, känner till en som jag tycker aldrig borde få sätta sin fot på terränbanan, kan man inte på nåt sätt få bort sådana, det främjar ju inte sporten precis.:cool:

H*n öppnade cornflakespaketet en morgon och vips låg licensen där....:eek::devil:

Jag tycker också att kraven på tränarna borde ökas. Det är ju jättebra att en tränare har tävlat FT osv men jag har ju varit inne på detta förut men kraven på hur vissa tränare bara skickar ut ekipage på löpande band i terrängen utan att de ridit mer terräng än en helg på 1 och samma bana. Hur man kommer åt sånt kan ju vara knivigt men ett sätt är väl att Ryttarboken används genom att man måste ha tränat på minst 2-3 olika banor innan första start och det ska signeras av respektive banas tränare.

....att Ryttarboken används genom att man måste ha tränat på minst 2-3 olika banor innan första start och det ska signeras av respektive banas tränare.

Hrm här är det samma tränare som åker runt med sina elever men det är ju strunt samma. Intyga att de tränar.

MEN jag anser bara detta vara en liten del. Du behöver träna efter din första start också....:p

Hrm här är det samma tränare som åker runt med sina elever men det är ju strunt samma. Intyga att de tränar.

MEN jag anser bara detta vara en liten del. Du behöver träna efter din första start också....:p

Jamen det kommer du ju lätt åt genom att reglera att man måste genomföra träning för åtminstone 2 olika tränare som ska signera...

Att man behöver träna mer det är ju självklart för dig och mig men jag vet många som inte tycker så...

Men ska man verkligen försöka göra det så svårt som möjligt att starta? Ju fler regler och ju fler krav ju färre aktiva kommer sporten att ha. Ju färre aktiva ju mindre pengar. Ju mindre pengar ju färre tävlingar. Ju färre tävlingar ju färre aktiva. Det blir en ond cirkel.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 179
Senast: Svartkatt
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 163
Senast: monster1
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 936
Senast: Liran
·
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 762
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar