Bör det finnas unghästklass i ft??

Sv: Bör det finnas unghästklass i ft??

Det är inte bara kval som gäller .....Ryttarna måste ha internationell erfarenhet! ( hört från en som kvalat sin häst )

:banana:Om man inte har internationell erfarenhet så kan man ju inte ha kvalat :D:rofl::D

SÅ HÄR SER DET UT PÅ EN VANLIG MILITARY TÄVLING I DANMARK, CA 7 KLASSER PÅ EN DAG OCH FÅ DELTAGARE I VARJE KLASS, MEN DET GÅR OCH U-KLASSER FINNS

Klasse nr: 4 CNC70 U-klasse

Åben for: heste der i 2008 fylder 4 år

Indskud kr. 225,-

Ingen doteringer, men staldplakette og roset.

Roset til disciplinvindere.

Dressur: 2008 Military dressur CNC80/CNCP70

Spring: Max 70 cm

Terræn: 70 cm Tempo: 400 m/m

HÄSTARNA behöver knappast 70 - 80 klasser. Men RYTTARNA kanske gör det? Om man tänker sig att man vill locka mer folk till sporten etc.

...

Att då kunna hoppa fjollhinder på 70 - 80 cm ett par ggr, ger en bättre start för hästen, om matte då kan få låta hästen galoppera på och ekipaget får förtroende. Sen kan man ta med sig det till 90.

kl

Jag tycker som Alexandra att det vore toppen med lite lägre klasser. Både jag och min häst älskar att hoppa terränghinder, vi har tränat regelbundet under rätt många år, har FT-kortet och skulle kunna klämma oss runt några 1 m-banor och hoppkvala. Min häst skulle inte ha några problem med 90-banor, MEN jag törs inte rida på en del 90-hinder :o

Ni tycker förmodligen inte att jag har i sporten att göra då... Men varför skulle det vara sämre att jag rider 70-80 klasser och känner mig säker och har roligt och kan hjälpa hästen på bättre sätt, än att jag ger mig på 90-klasser (vilket jag får eftersom jag klarar att kvala) där jag fegar ur i en del anridningar och förstör för hästen.

Jag tycker inte att "säkerthetsargumenten" håller, det kan väl aldrig vara säkrare att hoppa högre och svårare hinder?! Skärp hellre kvalreglerna i så fall om man vill få bort de som inte passar in. Ställ högre krav på hoppkval? Kräv flera träningar och/eller tuffare prov innan man kan ta FT-kortet? En del får ju märket efter att ha genomfört sin allra första terrängträning...

En del får ju märket efter att ha genomfört sin allra första terrängträning...
Vem kan du mena nu? :angel:

KL

Vad finns det möjligen för nackdelar med att ha 70-80 cm i terrängen? Det skulle bli fler som vågade sig på att börja med fälttävlan = bra för sporten. De som började med fälttävlan och kände sig osäkra kunde börja med lägre fälttävlanshinder vilket skulle vara säkrare för både ryttare och hästar = bra för sporten.

Varför det skulle vara svårare att hitta arrangörer på den nivån förstår inte jag. Visserligen ser jag alltför sällan problem med någonting :crazy:, men med fler som kan vara med och tävla så blir det fler som kan tänka sig att bygga banor och fler som kan tänka sig att vara funktionärer och alla satsar inte på OS. Dessutom är det ju ganska självreglerande, finns inte efterfrågan för sådana tävlingar eller viljan att anordna dem så blir det inga tävlingar. Men möjligheten att anordna dem borde finnas!

Jag ser framför mig att man har samma dressyrprogram som i 0,90, samma hinderhöjd i banhoppningen men lägre hinder i terrängen. Och jag ser bara positiva effekter.

/Lady_S - Med fälttävlanskort, med felfria rundor i 1,00 och högre i banhoppning men som ändå skulle vilja börja tävla fälttävlan med lägre hinder i terrängen.

Stilbedömning eller bedömning a´la 4 och 5 års finalerna däremot vore faktiskt en utmärkt ide´att ha i dom lägre klasserna om det nu skulle vara möjligt.

...som dom har i Tyskland menar ni? :angel:

Terrängritter alá geländepferde (enbart en terrängrunda där hästens kapacitet, inställning osv bedöms) och stilgelände (där ryttarens ridning bedöms) är det som behövs i Sverige. Det gör att folk rider fler terrängrundor och på så vis samlar rutin utan att för den delen slita ut hästarna helt (eftersom en hel fälttävlan är mycket mer ansträngande för en unghäst en enbart en terrängrunda är, hur "fit" hästen än är). Och det är i terrängen man lär sig att rida terräng, inte på banhoppningsbanan!

(för den delen inte sagt att man inte ska rida banhoppning, men man är helt ute och cyklar med hoppkvalen osv.)

*kl* Och utsimmande från ämnet... MEN med denna tråden har jag precis fått lära mig att Novice i England alltså inte motsvarar debutant i Sverige? Å jag som trodde att jag startade typ debutant när jag var i wales en sommar som 17-åring :D nu måste jag uppdatera informationen på min prisrosett :bump: viktigt viktigt :rofl:

(för den delen inte sagt att man inte ska rida banhoppning, men man är helt ute och cyklar med hoppkvalen osv.)
Varför är man ute och cyklar med hoppkvalen? Det är väl bra att man måste visa att man kan hoppa innan man släpps ut i terrängen?

Varför är man ute och cyklar med hoppkvalen? Det är väl bra att man måste visa att man kan hoppa innan man släpps ut i terrängen?

Det ÄR viktigt att man kan banhoppa. Dels för sportens skull och dels för att lyckas bra. :laugh:

MEN att man är duktig på banhoppningen innebär INTE att man är duktig i terrängen, den signalen har en del uppfattat nu. Alldeles för många rider banhoppning ute i terrängen idag. :eek:

INGEN blir sämre i terrängen av att bli bättre i banhoppningen MEN hur många blir bättre i terrängen för att man blir bättre i banhoppningen?
Den frågan ställer sej faktiskt många i europa som disk våra regler så det är inte bara några bittra svenskar som undrar.

Med hoppkvalen har vi fördyrat sporten och krånglat till det. Ingen större deal om du har en häst och rider lite. Men har du flera hästar, det tillkommer en under säsong, behöver byta ryttare mitt i säsong etc så har det betydelse. Har du ett försäljningsstall och byter ryttare så inser du kanske problemet och det är faktiskt mer än AH som har det. :p
Tävlingar växer ju inte på träd, inte ens hopptävlingar som passar in i ft-schemat.

Samtidigt så ger ju ft-kom inställning till Utb.hopp besked om att det är banhoppningsträning som är det viktiga, inte tävling. :laugh:
och en sak till... att kvala hoppning inomhus och sedan ge sej ut på tex Gärds hoppbana vsar att det är två helt olika saker, inne och ute. Det är ganska många hoppryttare som har olika hästar för olika ändamål.

Vi är ganska många som tycker att hoppkvalen möjligen är okey för hoppningens skull men INTE är det säkerhetsviktigaste steget. Inför fler terrängträningar och fler terrängkval istället! :idea:

Men om man har både lägre klasser att börja på, och dessutom ställer krav på fler genomförda ritter innan man får gå upp i klasserna? I alla fall för nya ryttare och för unghästar.

Men om man har både lägre klasser att börja på, och dessutom ställer krav på fler genomförda ritter innan man får gå upp i klasserna? I alla fall för nya ryttare och för unghästar.

Absolut. Om det blir så och man vågar sätta högre krav på nya ryttare .. :idea: Om :angel:

Ja, och de nya 70-80-klasserna kommer ju fungera utmärkt för att få igång nya ekipage på ett säkert sätt :idea:

Vi skall inte ropa hej än....:devil: dessa klasser är inte bestämda än, och det finns inga klara arrangörer till dom än och blir de inte många så kan det bli en riktig bromskloss om man ställer krav att rida dessa klasser

Sen är jag mkt tveksam till att rida en massa 70 klasser med en rutinerad ** häst som nån välridande ungdomsryttare köpt som första häst efter 5 års tävlande i * och ** ponnyklass. Vad tillför det mer än krångel och höga kostnader.

Tveklöst behöver vi träna/tävla mer terräng för att bli bättre, men då måste det finnas tävlingsplatser!
Men kom inte dragandes med Danmark nu :devil: utan tävlingar måste finnas i Sverige

"de nya klasserna" var ju i min vision :laugh:

Banor finns väl, kan man inte få hoppa på ponnybanorna? Så länge det inte är några kombinationer inblandade borde det väl funka? Man kanske kan tänka sig att ha häst "miniklass" och ponny debutant på samma tävling? Samma bana, bara uppdelat i olika klasser. Fler deltagare på samma tävling borde även ge bättre lönsamhet!

Med en rutinerad ponnyryttare och en erfaren häst behöver man knappast ställa samma krav! Men helt gröna ekipage kan man väl kräva att de ska rida många låga klasser?

Vi skall inte ropa hej än....:devil: dessa klasser är inte bestämda än, och det finns inga klara arrangörer till dom än och blir de inte många så kan det bli en riktig bromskloss om man ställer krav att rida dessa klasser

Sen är jag mkt tveksam till att rida en massa 70 klasser med en rutinerad ** häst som nån välridande ungdomsryttare köpt som första häst efter 5 års tävlande i * och ** ponnyklass. Vad tillför det mer än krångel och höga kostnader.

Tveklöst behöver vi träna/tävla mer terräng för att bli bättre, men då måste det finnas tävlingsplatser!
Men kom inte dragandes med Danmark nu :devil: utan tävlingar måste finnas i Sverige

Fast som jag ser det så inte ska tex en välridande ungdsomryttare behöva massa erfarenhet fr 70 klass.... möjligen idéen med stilbedömningen isåfall. :idea:
Däremot hade jag gärna sett fler starter i 1* än vad som krävs idag som krav när man går upp första gången. På olika banor så lite erfarenhet kommer på olika hinder, i olika terräng. :)

Fast som jag ser det så inte ska tex en välridande ungdsomryttare behöva massa erfarenhet fr 70 klass.... möjligen idéen med stilbedömningen isåfall. :idea:
Däremot hade jag gärna sett fler starter i 1* än vad som krävs idag som krav när man går upp första gången. På olika banor så lite erfarenhet kommer på olika hinder, i olika terräng. :)

Näe, nu får man ge sig - det är väl bara unghästar som skall gå dessa klasser, i övrigt kan det väl inte vara så att när man kliver från ponny till häst att man skall kvala sig igenom 70, 80 innan man får starta 90??? Då börjar vi med frimärken istället!!!:eek::eek:

Näe, nu får man ge sig - det är väl bara unghästar som skall gå dessa klasser, i övrigt kan det väl inte vara så att när man kliver från ponny till häst att man skall kvala sig igenom 70, 80 innan man får starta 90???

Nej det skulle ju vara vansinne om man började kräva den typen av kval för rutinerade ryttare!

Men det vore väl trevligt om det FANNS såna klasser BÅDE för unghästar, "fegisar" (såna som jag :o), banhoppningsryttare som vill komma igång med FT, osv.

Näe, nu får man ge sig - det är väl bara unghästar som skall gå dessa klasser, i övrigt kan det väl inte vara så att när man kliver från ponny till häst att man skall kvala sig igenom 70, 80 innan man får starta 90??? Då börjar vi med frimärken istället!!!:eek::eek:

Jo minsann SÅ kommer det visst bli *hehe* , 7 kval vardera i 70 och 80 innan du får starta 90 :devil:

Jo minsann SÅ kommer det visst bli *hehe* , 7 kval vardera i 70 och 80 innan du får starta 90 :devil:

Då får :devil: dottern rida med "köpt" ryttarbok, :eek::eek:

tror du man kan komma lättare undan med rosa jacka o handskar:grin:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 186
Senast: Svartkatt
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 183
Senast: monster1
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 938
Senast: Liran
·
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 762
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar