Bör det finnas unghästklass i ft??

Sv: Bör det finnas unghästklass i ft??

Jag tycker att Danmarks 90 klass är precis som en 90 klass skall vara.

Deras 100 är svårare än våran men där känns steget betydligt lättare upp till *.

Det är naturligare övergångar när man har en extra lägre klass

Men du...det var ju det jag sa i tidigare inlägg...återinför 110-klassen så blir övergången till *-ig naturligare...

Och 90 har ju blivit väldigt mycket lättare på senare år än den var när jag började i slutet på 80-talet. Och det gick det med. Sen säger jag inte att man ska vara bakåtsträvare men jag känner inte att vi behöver lägre klasser än 90. Men det är ju min åsikt!:idea:

Fast det är ju eg ingen skillnad, om man höjer kravet i 90 klass och lägger in en tex 80/70klass istället för att införa 110klass. Finns ingen anledning att lägga in en klass som det redan finns samma höjd på.

Förr i tiden så var 110 klassen precis samma höjd det enda som skilde dem åt var att den * var längre och hade fler hinder.

Personligen så tycker jag att man skall ge unga orutinerad hästar lätta rundor och det genom att de får gå lägre klass

Jag jämförde inte med hoppning, jag jämförde med höjden och hur enkelt det är för dagens unghästar att hoppa 1m och även om det inte gillas av alla så är det trots allt majoriteten av dessa hoppstammade hästar som är framtidens fälttävlanshästar i vårat land och om hästen inte vill gå från starten har det ju inget med att göra om höjden i terrängen är 70 eller 90cm :confused:

Om du minns så hade vi ju faktiskt unghästklasser i flera år för de som skulle kvala till BT , dom tävlade separat och jag vet inte dom skiljde sig ju inte så mkt från övriga ekipage i tex tid om jag skall vara helt ärlig :confused:

Vi hade huntingen som skulle dra till sig fler folk till sporten och ja det kanske det gjorde men mest var den nog till ondo...
Folk tyckte ju att det var så lågt så dom tränade inte ens terräng och det var det jag menade med att det drog till sig ekipage som nog inte skulle vara i sporten (läs hoppryttare som inte lyckades så väl inom sin sport)
Skulle inte förvåna mig ett dugg om det är de fd. huntingryttarna vi nu ser skena runt i 90 klasserna på ett livsfarligt vis :angel:

Som Alexandra säger så kanske 70 och 80cm klasserna är mer till för ryttarna men som sagt där hade vi ju huntingen.

Förr i tiden så var 110 klassen precis samma höjd det enda som skilde dem åt var att den * var längre och hade fler hinder.

Personligen så tycker jag att man skall ge unga orutinerad hästar lätta rundor och det genom att de får gå lägre klass

Då tycker jag kanske det är bättre att göra så med 90 klassen för unghästar istället, en förenklad 90 bana så går det i linje med hur dom rider sina finaler dvs förenklade banor.

Men att jmf huntingen med att införa 70 - 80 klasser i regelrätt FT blir ju lite fel?

Om man lägger 70 - 80 klasser i FT, med samma kvalkrav osv som i FT, ser jag inte hur man skulle få in en massa ekipage som inte bör vara där, inte tränat, inte lyckades så väl inom hoppsporten.

Och vi kan ju för all del ha samma hoppkvalskrav till 70 - 80 klasser som till 90-klass, om man än mer vill säkerställa att man slippe de där riktigt talanglösa hästarna.

Jag är som sagt jätteamatör, men om man har krav på FT-kort, samma krav vad gäller hoppkval som är för 90-klass nu, men inför 70 - 80 klasser, så ser jag faktiskt inte varför det skulle innebära så himla mycket fler krashlandande fartidioter i terrängen?

Speciellt inte om man kopplar det till en väl tilltagen idealtid (inte extremt lång, men inte snål heller) då straffar ju racerekipagen ut sig själva om de flårider. Kombinerar man det med stilbedömning också borde det isf ge flåridande potentiella krashlandare, ge bra ridande ekipage med gott men avvägt grundtempo.

Sen är det möjligt det arrangörsmässigt skulle vara för trassligt att få i hamn en dylik klass dock.

Men att jmf huntingen med att införa 70 - 80 klasser i regelrätt FT blir ju lite fel?

Om man lägger 70 - 80 klasser i FT, med samma kvalkrav osv som i FT, ser jag inte hur man skulle få in en massa ekipage som inte bör vara där, inte tränat, inte lyckades så väl inom hoppsporten.

Det var samma kvalkrav i huntingen som till riktig ft debutant, dvs fälttävlanskortet

Och hur kommer det sig att de världsledande nationerna i just fälttävlan har dessa intro klasser? Det måste ju bero på något!

Vilka världsledande nationer menar du? För den absolut mest världsledande nationen England har i deras lägsta klass dvs Intro banhoppning och terräng precis samma som våra höjder i debutant dvs 90cm i terrängen och 95 cm i banhoppningen.

Stilbedömning eller bedömning a´la 4 och 5 års finalerna däremot vore faktiskt en utmärkt ide´att ha i dom lägre klasserna om det nu skulle vara möjligt.

Det var samma kvalkrav i huntingen som till riktig ft debutant, dvs fälttävlanskortet

Ja, men jag menar hoppkvalen som finns nu.

Om man har 70 - 80 klasser, men där banhoppningskvalet är detsamma som för nuvarande 90-klass.

Stilbedömning eller bedömning a´la 4 och 5 års finalerna däremot vore faktiskt en utmärkt ide´att ha i dom lägre klasserna om det nu skulle vara möjligt.

Kanonidé, tycker jag!:idea:

Vilka världsledande nationer menar du? För den absolut mest världsledande nationen England har i deras lägsta klass dvs Intro banhoppning och terräng precis samma som våra höjder i debutant dvs 90cm i terrängen och 95 cm i banhoppningen.

De har även andra former av fälttävlan PC etc där hindren är betydligt lägre..

Banhoppningen har alltid varit lägre än vad den är i Sverige, däremot när man börjar komma upp till novice så ökar terrängens svårighetsgrad rätt markant. Dock är banhoppningen löjligt låg.

http://www.juliesbarn.com/home/adpics/4857c8e163fff95cf048b9d71.jpg

scooby.jpg

Phin@AECxc.jpg

http://www.camstock.net/images/champs/gee.jpeg

http://www.flyingwfarms.com/amastif...llie X-Country at Jump Start Horse Trials.jpg

*delvis kl*

I Norge infördes ju 60cm-klass i ft för typ 5 år sedan, och det har verkligen betydd jättemycket för rekrutteringen!! Vilket även var anledningen till att det infördes. Man har fått MÅNGA fler ryttare som tävlar fälttävlan, och även fler ärrangörklubbar och banor. Vi har dessutom 80 cm klass, som är aningens lättare än 90 cm, dvs. inga kombinationer utan endast enkelthinder.

Personligen har jag erfarat att hästens kapacitet inom (höjd-)hoppning spelar liten roll i terrängen. Problemen som ofta uppkommer med en unghäst/grön häst kan vara att den är lite tittig, evt. överhoppar eller även tappar bjudningen i terrängen, och jag tycker då det är mycket bättre att rida igenom dessa problem (som oftast försvinner med lite mera rutin) på en bana med lägre hinder. Att få ett dåligt sprang på en 60 cm stock/mur/whatever är ingen katastrof, medan på 90 cm kan man risikera att hästen tappar självtillit, evt. skadar sig i värsta fall. Senn tycker jag det är positivt med 80 klassen som inte har kombinationshinder, då det är mycket lättare att reda ut ett hinder i taget på en orutinerad häst, och mindre risk för problem/dåliga erfarenheter.

Det är bara mina åsikter, men jag har inte treffat på någon här i Norge som inte har varit positiva till 60 och 80-klassarna, snarare har dom flesta tränare tyckt att de är jättebra och rekommenderat att man rider dessa klasser innan man startar i 90 cm. (men det är inget krav i TR)

USA till exempel;
Beginner Novice: X-C fences: 2 ft 7 in (0.79 m), 14-18 efforts XC, ditch 4 ft (1.2 m), drops 3 ft 3 in (0.99 m), 300-350 m/min (meters per minute) on cross country; Stadium fences: 2 ft 7 in (0.79 m), 9-11 efforts.

Och sen finns det även "Young Event Horse" klasser här - går i 90 cm.

:bow::bow:Precis mina åsikter också!

I england har man ju "mellan klasser" där dressyren och hoppningen tex är på *** nivå, men terrängen bara **..... det hade kanske varit något att införa även i sverige.

fast då fallet nu är unghästar, så på lägre nivå. Att innan man går upp ett helt snäpp, så hade det funnit möjlighet att få rida en klass högre i hoppningen och dressyren, men att terrängen fortf låg kvar på lite snällare. Ja lite mitt i mellan helt enkelt.....tror ni fattar vad ja menar...:)

Här är Englands måttabell, mkt mittemellanklasser vilket man kunnat önska men självklart en omöjlighet i vårt land. Gärds hade ju en Msv A special förr som jag tyckte var utmärkt eftersom dom inte egentligen kan ha en Svår terrängbana där dressyr och banhoppning gick i svår klass och terrängen då som en lite svårare Msv A. Dom hade ju även en vanlig Msv A samtidigt.

Class Maximum height of fences
Open to Grade

Intro 0.95cm SJ / 0.90cm XC IV
Open Intro 0.95cm SJ / 0.90cm XC Any
Pre-Novice 1.05m SJ / 1.00m XC IV
Open Pre-Novice 1.05m SJ / 1.00m XC Any
Pre-Novice Plus 1.10m SJ / 1.00m XC IV
Novice 1.15m SJ / 1.10m XC III & IV
Open Novice 1.15m SJ / 1.10m XC Any
Intermediate Novice 1.20m SJ / 1.10m XC II, III & IV
Intermediate 1.25m SJ / 1.15m XC II, III & IV
Open Intermediate 1.25m SJ / 1.15m XC Any
Advanced Intermediate 1.30m SJ / 1.15m XC Any
Advanced 1.30m SJ / 1.20m XC I & II

Senast ändrad:

Här är Englands måttabell, mkt mittemellanklasser vilket man kunnat önska men självklart en omöjlighet i vårt land.

Class Maximum height of fences
Open to Grade

Intro 0.95cm SJ / 0.90cm XC IV
Open Intro 0.95cm SJ / 0.90cm XC Any
Pre-Novice 1.05m SJ / 1.00m XC IV
Open Pre-Novice 1.05m SJ / 1.00m XC Any
Pre-Novice Plus 1.10m SJ / 1.00m XC IV
Novice 1.15m SJ / 1.10m XC III & IV
Open Novice 1.15m SJ / 1.10m XC Any
Intermediate Novice 1.20m SJ / 1.10m XC II, III & IV
Intermediate 1.25m SJ / 1.15m XC II, III & IV
Open Intermediate 1.25m SJ / 1.15m XC Any
Advanced Intermediate 1.30m SJ / 1.15m XC Any
Advanced 1.30m SJ / 1.20m XC I & II

Som sagt så har de mer tävlingar än de som du rabblar upp dvs PC och RC tävlingar etc och där är hindren INTE speciellt höga. De allra flesta börjar på dessa för att sedan gå över till de "ordinarie" tävlingarna som motsvarar våra till viss del

Som sagt så har de mer tävlingar än de som du rabblar upp dvs PC och RC tävlingar etc och där är hindren INTE speciellt höga. De allra flesta börjar på dessa för att sedan gå över till de "ordinarie" tävlingarna som motsvarar våra till viss del

jo dom har säkert andra varianter men dessa var dom enda som fanns att hitta på British Eventing.
Vi har ju oxå haft andra varianter med lägre klasser dvs huntingen och den plockade kommiten bort varför vet jag faktiskt inte :confused:

Är det någon form av tävling som borde locka fler folk till sporten så är det väl den eftersom det inte ingår dressyr som så många är så rädda för.
Vad var skälet till att huntingen försvann egentligen :confused:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 185
Senast: Svartkatt
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 183
Senast: monster1
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 938
Senast: Liran
·
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 762
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar