Bör det finnas unghästklass i ft??

Sv: Bör det finnas unghästklass i ft??

Tillägg...:

USA

In the United States, Eventing is broken down into the following levels, all which are recognized by the USEA and are run in accordance to their rules:

* Beginner Novice: X-C fences: 2 ft 7 in (0.79 m), 14-18 efforts XC, ditch 4 ft (1.2 m), drops 3 ft 3 in (0.99 m), 300-350 m/min (meters per minute) on cross country; Stadium fences: 2 ft 7 in (0.79 m), 9-11 efforts.
* Novice: X-C fences 2 ft 11 in (0.89 m), 16-20 efforts, ditch 6 ft 7 in (2.0 m), drops 3 ft 11 in (1.2 m), 350 to 400 m/min; Stadium fences 2 ft 11 in (0.89 m), 9-11 efforts.
* Training: X-C fences 3 ft 3 in (0.99 m), 20-24 efforts, ditch 7 ft 11 in (2.4 m), drops 4 ft 7 in (1.4 m), 420 to 470 m/min; Stadium fences 3 ft 3 in (0.99 m), 10-12 efforts.
* Preliminary: X-C fences 3 ft 7 in (1.1 m), 24-28 efforts, ditch 9 ft 2 in (2.8 m), drops 5 ft 3 in (1.6 m), 520 m/min; Stadium fences 3 ft 7 in (1.1 m), 11-13 efforts.
* Intermediate: X-C fences 3 ft 9 in (1.1 m), 28-32 efforts, ditch 10 ft 6 in (3.2 m), drops 5 ft 11 in (1.8 m), 550 m/min; Stadium fences 3 ft 11 in (1.2 m), 12-14 efforts.
* Advanced: X-C fences 3 ft 11 in (1.2 m), 32-40 efforts, ditch 11 ft 10 in (3.6 m), drps 6 ft 7 in (2.0 m), 570 m/min; Stadium fences 4 ft 1 in (1.2 m), 13-15 efforts.

UK

British Eventing (BE) levels of eventing are as follows:

* Introductory: maximum fence height 0.90 m
* Pre-Novice: max fence height 1.00 m
* Novice (comparable to the USEA's Preliminary level): max fence height 1.10 m XC, 1.15 m SJ
* Intermediate Novice: max fence height 1.10 XC; 1.15 m SJ
* Intermediate: max fence height 1.15 m
* Advanced Intermediate: max fence height 1.15 m XC; 1.20 SJ
* Advanced: max fence height 1.20 m

Australia

In Australia, where the Equestrian Federation of Australia governs eventing competition the levels are as follows:

* Introductory: XC: fences maximum height 0.80 m ditch 1.40 m drops 1.0 m 400 m/min; Stadium fences: 0.8 m
* Preliminary: XC: fences maximum height 0.95 m ditch 2.00 m drops 1.2 m 450 m/min; Stadium fences: 0.95 m
* Pre Novice: XC: fences maximum height 1.05 m ditch 2.40 m drops 1.4, 500 m/min; Stadium fences: 1.05 m
* Novice: XC: fences maximum height 1.10 m ditch 2.80 m drops 1.6 m 520 m/min; Stadium fences: 1.15 m
* Intermediate: XC: fences maximum height 1.15 m ditch 3.20 m drops 1.8 m 550 m/min; Stadium fences: 1.20 m
* Advanced: XC: fences maximum height 1.20 m ditch 3.60 m drops 2.0 m 570 m/min; Stadium fences: 1.25 m

Ireland

The Irish levels, governed by Eventing Ireland are as follows:

* Intro: X-C - max height with spread 0.90 m, max spread at highest point 1.00 m, max spread at base 1.50 m, max spread without height 1.20 m, max spread over water 2.0 m, max drop 1.20 m. Stadium - 0.90 m
* Pre-Novice Training CNCP*: X-C - max height with spread 1.10 m, max spread at highest point 1.40 m, max spread at base 2.10 m, max spread without height 2.80 m, max spread over water 3.05 m, max drop 1.60 m . Stadium - 1.00 m
* CNC* CNCP**:X-C - max height with spread 1.10 m, max spread at highest point 1.40 m, max spread at base 2.10 m, max spread without height 2.80 m, max spread over water 3.05 m, max drop 1.60 m . Stadium - 1.10 m
* CNC**: X-C - max height with spread 1.15 m, max spread at highest point 1.60 m, max spread at base 2.40 m, max spread without height 3.20 m, max spread over water 3.65 m, max drop 1.8 m . Stadium - 1.20 m
* CNC***: X-C - max height with spread 1.20 m, max spread at highest point 1.80 m, max spread at base 2.70 m, max spread without height 3.60 m, max spread over water 4.0 m, max drop 2.0 m . Stadium - 1.25 m

Canada

The Canadian levels, under the rules of Canadian Eventing, are as follows:

* Entry (equatable to USEA Beginner Novice)
* Pre-Training (equatable to USEA Novice): XC: fences maximum height 0.91 m ditch 1.50 m drops 1.10 m; Stadium fences: 0.96 m
* Training: XC: fences maximum height 1.00 m ditch 1.80 m drops 1.40 m; Stadium fences: 1.05 m
* Preliminary: XC: fences maximum height 1.10 m ditch 2.80 m drops 1.60 m; Stadium fences: 1.15 m
* Intermediate: XC: fences maximum height 1.15 m ditch 3.20 m drops 1.80 m; Stadium fences: 1.20 m
* Advanced: XC: fences maximum height 1.20 m ditch 3.60 m drops 2.00 m; Stadium fences: 1.25 m

Men du Olga...här i ditt inlägg kan du ju själv se att de två mest framgångsrika FT-länderna börjar på 90....och har sen de mellanklasser som jag efterlyser!:angel::idea::D

/Nova som stenhårt håller fast vid sin uppfattning:devil:

Men du Olga...här i ditt inlägg kan du ju själv se att de två mest framgångsrika FT-länderna börjar på 90....och har sen de mellanklasser som jag efterlyser!:angel::idea::D

/Nova som stenhårt håller fast vid sin uppfattning:devil:

Ja men om du läser mer noggrant så ser du att jag också har skrivit att det har en uppsjö ANDRA klasser som inte går under deras kvalificerande fälttävlan dvs PC och RC klasser som är betydligt lägre

Och några av de allra största dvs Australien och USA börjar på 0.80 resp 0.79 klasser, för du kan väl inte annat än att hålla med om att de är några av de världsledande :angel:

Jag tror egentligen att vi ska vara glada att det överhuvud taget fortfarande finns arrangörer som vill arrangera de klasser vi har idag... Det kanske snart är ett minne blott med tanke på hur folk idag inte är intresserade av att jobba ideellt....

(lite OT, men ändå inte...)

Och några av de allra största dvs Australien och USA börjar på 0.80 resp 0.79 klasser, för du kan väl inte annat än att hålla med om att de är några av de världsledande :angel:

Oj oj vilka krav 0.79 klasser.. vi kanske bör ha några 0.78 klasser för dom som tycker 0.80 är för högt eller varför inte 0.82 klasser för dom som tycker det är för lågt när vi ändå håller på :devil:

Oj oj vilka krav 0.79 klasser.. vi kanske bör ha några 0.78 klasser för dom som tycker 0.80 är för högt eller varför inte 0.82 klasser för dom som tycker det är för lågt när vi ändå håller på :devil:

De kanske räknar med ett annat måttsystem så när det omvandlas till cm så blir det kanske lite udda :angel:

fyi
2 ft 7 in (0.79 m) :devil:

Jag tror egentligen att vi ska vara glada att det överhuvud taget fortfarande finns arrangörer som vill arrangera de klasser vi har idag... Det kanske snart är ett minne blott med tanke på hur folk idag inte är intresserade av att jobba ideellt....

:bow::bow::bow:

Visst är det så men vissa arrangörer tycker dock att ryttare är ngt som katten släpat in och jag är korkad nog att vidhålla att utan ryttare så kan man arrangera bästt 17 man vill och vice versa...:angel:

De kanske räknar med ett annat måttsystem så när det omvandlas till cm så blir det kanske lite udda :angel:

fyi
2 ft 7 in (0.79 m) :devil:

Snälla du...fio gick max 9 år i skolan och är bästis med Betti när det kommer till språk, matematik och geografi...:devil:

Ja men om du läser mer noggrant så ser du att jag också har skrivit att det har en uppsjö ANDRA klasser som inte går under deras kvalificerande fälttävlan dvs PC och RC klasser som är betydligt lägre

Jag önskar också att vi hade så många arrangörer så vi kunde ha en uppsjö med olika klasser men eftersom det inte går i dagsläget så nöjer jag mig med att de återinför 110 klassen!:rofl::devil:

Om jag minns rätt börjar man i Australien på 60cm.
Grejen där är att deras lokala tävlingar arrangeras ofta av Pony Club, ev. i samarbete med "riktiga" klubbar. Och där kommer ponny o storhästar i en salig röra.
Jag tror att beslutet att ta bort 110-klass var riktigt ur arrangörssynpunkt. Resultatet har nog blivit att vi fått fler 1* att välja mellan.
Jag kan tänka mig att 70 eller 80 med stilbedömning (ev. clear round) skulle kunna vara en inkörsport för orutinerade ryttare o hästar.
Även om man tränat ordentligt innan första start, är det väldigt mycket som skiljer i tävlingssituationen. T.ex att gå från start, hinderdomare som smyger i buskarna, stressade anhöriga som stimmar omkring o.s.v.
Min gamle dressyrtränare säger att man får vara glad om hästen presterar 60% på tävling av vad den gör på träning. Förmodligen gäller nåt liknande i terrängen.
Om unghästklasser tycker jag inte. Min åsikt är att dom ryttare som startar unghästar för att placera sig på tävling är fel ute.
Hästarna ska få erfarenhet så att dom senare i *-iga klasser kan prestera bra resultat.

Om unghästklasser tycker jag inte. Min åsikt är att dom ryttare som startar unghästar för att placera sig på tävling är fel ute.
Hästarna ska få erfarenhet så att dom senare i *-iga klasser kan prestera bra resultat.

Fast det var just det som var anledningen ... dvs att ha motsv Gdk genomförande istället. :D
Att få bort tävlingsmomentet...
fast iof kan jag se vinst med att ta bort det helt även i vanlig 90-klass. :angel:

Jag har en fråga till er där ute på nätet, den kanske kan passa in här, det handlar ju om unghästar. Skulle väl egentligen starta en ny tråd, men vet inte riktigt hur.... Så, min fråga - tycker ni att fälttävlanssverige gör rätt som skickar utländska hästar till unghäst-VM? Hoppning och dressyr har bestämmelser om att bara skicka svenska hästar, övriga får åka på wildcards! Så är alltså inte fallet med fälttävlan...... Är detta rätt, skall inte de få platser landet förfogar över gå till svenska hästar?? Vad säger uppfödare och andra...?

- tycker ni att fälttävlanssverige gör rätt som skickar utländska hästar till unghäst-VM? Hoppning och dressyr har bestämmelser om att bara skicka svenska hästar, övriga får åka på wildcards! Så är alltså inte fallet med fälttävlan...... Är detta rätt, skall inte de få platser landet förfogar över gå till svenska hästar?? Vad säger uppfödare och andra...?

Mkt intressant, speciellt iår när vi har flera "helyllesvenska" som inte får åka.

Fast det var just det som var anledningen ... dvs att ha motsv Gdk genomförande istället. :D
Att få bort tävlingsmomentet...
fast iof kan jag se vinst med att ta bort det helt även i vanlig 90-klass. :angel:

Men tänk på 1 sak...det finns åtskilliga ryttare som rider ett halvt liv i 90-klass för de tycker det är högt nog. Dessa ryttare lär försvinna om de aldrig nånsin får chansen att vinna ett pris i den klass de tävlar. Att ta bort bedömning helt i 90 för att ersätta med Clear Round förlorar sporten på det är jag övertygad om. Jämför med 90 och 1-meters hoppning, hur många tillbringar inte hela sitt liv i de klasserna och trivs med det? Inte 17 skulle de göra det om de aldrig kunde vinna en rosett.

Isåfall är jag FÖR en klass i klassen..dvs att unghästar ska gå nån slags Clear Round men enbart om diskussionen handlar om att 90 ska bli Clear Round.
Jag tror vi måste värna om alla FT-ryttare som finns på alla nivåer för att sporten ska kunna leva vidare.

För att kunna delta i denna diskussion så måste man veta vilka som får åka i år och vilka som kvalat men inte får åka...?

Det är inte bara kval som gäller .....Ryttarna måste ha internationell erfarenhet! ( hört från en som kvalat sin häst )

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 185
Senast: Svartkatt
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 183
Senast: monster1
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 938
Senast: Liran
·
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 762
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar