Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Åtgärder för att rädda liv eller förhindra svår sjukdom som polio - vilket manlig omskärelse INTE är .

Jo det är precis vad det är.
Det räddar massor av kvinnor från att dö i livmoderhalscancer.
Eller bli sjuka och infertila av det.

Men att män någon gång skulle kunna tänka sig att offra sig litet för kvinnor är väl svårt för dig att acceptera kan jag tro.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Varför blandar du in det du ser som islams syn på kvinnor som svar på ett påpekande att omskärelse inte är något typiskt för islam, utan tvärtom är utbrett tex i USA?

Jag argumenterar varken för eller mot omskärelse, jag försöker bara få dig att fatta att det inte har med islam att göra på det vis som du verkade tro. De flesta amerikaner är ju inte muslimer, inte judar heller, för den delen, ändå omskärs de små pojkarna ofta i USA.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

I ditt fall så är det ju inte männen som offrar något, det är hans föräldrar som beslutat sig för att stympa honom som bebis utan att han fått någon talan i saken. Det är väl ändå en j-a skillnad?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag har hela tiden varit kritisk till ALLA religioner.

Manlig omskärelse är inte ett uttryck för religion i USA.
Det är ett utslag av hygien.
Så du kan ta bort det ur din motvilja till religioner.

Islam är den mest kvinnofientliga dock, det är ett faktum.

Vilka belägg har du för det?
Manlig omskärelse kan du ju skippa då den dels inte är specifikt Muslimsk och dessutom handlar om omsorg om kvinnans hälsa.

Alltså kvinnor i USA vill ha män utan hår på kroppen och utan förhud.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Okej vi ändrar på formuleringen.

Männens förhud offras kollektivt för att värna kvinnans hälsa.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Att hitta källa för att cancer o HIV inte är samma sjukdom är inte så svårt.
Enligt samma källa betyder just det, den källa du åberopar, dvs din fantasi.
? det verkar faktiskt som du rökt på...på annat vis kan jag inte förklara ditt ngt ologiska påstående..
1 jag har ingenstans påstått att hiv o cancer är samma sjukdom
2 jag klargjorde att det var ett rykte och visade sedan på en faktakälla gällande hiv.
3 att du hämtar din information från din egen fantasi betyder inte att alla gör det
4 så vad använder du för källa gällande ditt sensationella påstående om nunnorna?
:angel:

5 tydligen finns det fler än jag som hört talas om den manliga omskärelsens påverkan vad det gäller div gynsjukdommar:)
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Okej vi ändrar på formuleringen.

Männens förhud offras kollektivt för att värna kvinnans hälsa.

Är det ett rimligt resonemang? Det här är ändå en väldigt ovanlig sjukdom vi pratar om. Hur långt skall vi då gå in och styra över folks kroppar för att förhindra andra mycket vanligare sjukdomar?

Om man är för omskärelse så måste man ju rimligen vara för tvångsvård i de fall det gynnar kollektivet. Är det ett trevligt samhälle?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Att munkarna inte är omskurna? :p

Omskurna män hade lägre risk att drabbas av papillomavirusinfektioner. Risken var också minskad risk för deras kvinnliga partners att drabbas av cancer i livmoderhalsen. Det visar en studie som presenteras i tidskriften New England Journal of Medicine.

men din källa om munkarna intresserar mig. En kristallkula eller ett eller flera glas billigt rödtjut i den sena lördagskvällen:D
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Okej vi ändrar på formuleringen.

Männens förhud offras kollektivt för att värna kvinnans hälsa.

Det är ett orimligt resonemang. Alla operativa ingrepp på en människa ska genomföras med tanke på att förbättra den individens hälsa, eller på frivillig basis. Det senare är inte aktuellt för bebisar eller små barn.

Resonemanget får otäcka konsekvenser när man ska göra operativa ingrepp på människor för att värna andra människors hälsa. Då vore kemisk kastrering av samtliga pojkbebisar förmodligen en betydligt större god effekt på hälsan bland världens kvinnor. Tyvärr.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Eftersom dom flesta svenska män inte är omskurna vad jag vet så borde det vara en fullständig cancerepedemi här? Varför inte lägga fram ett lagförslag om obligatorisk könssympning om det är så bra?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Är det ett rimligt resonemang? Det här är ändå en väldigt ovanlig sjukdom vi pratar om. Hur långt skall vi då gå in och styra över folks kroppar för att förhindra andra mycket vanligare sjukdomar?

Dessutom var det väl så att först kom det rön som sa att kvinnor som har sex med omskurna män mer sällan får livmoderhalscancer, sedan kom andra rön som inte stämde med de första.

Och som du säger är väl inte livmoderhalscancer så himla vanligt, som cancer betraktad.

Jag tror inte heller att det är därför amerikaner omskär sina söner, utan att det är en tradition helt enkelt. Traditioner följer vi ju inte av rationella skäl i första hand.

Omskärelse minskar smittspridningen av hiv, vilket jag tycker är mer intressant ur ett folkhälsoperspektiv - åtminstone i de delar av världen där hiv har spridits mycket. Att låta omskära sina söner av det skälet i Sverige, däremot, verkar överdrivet försiktigt.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det här är ändå en väldigt ovanlig sjukdom vi pratar om.
Det tycker inte jag.

Varje år får omkring 450 svenska kvinnor livmoderhalscancer. Många kvinnor, ungefär 30 000, får besked om att de har cellförändringar. Av dessa 30 000 behöver ungefär en fjärdedel genomgå någon form av behandling.

Källa http://www.1177.se/Tema/Cancer/Cancerformer-och-fakta/Cancerformer/Livmoderhalscancer/

Det är ju därför som man tar cellprov på alla kvinnor över en viss ålder.
Sjukdomen är ett reellt och verkligt problem om man är kvinna.
Annars så hade väl inte samhället erbjudit alla flickor gratis vaccinering för 1500:-/flicka?
En manlig omskärelse är ju billigare.

Hur långt skall vi då gå in och styra över folks kroppar för att förhindra andra mycket vanligare sjukdomar?
Det är en oerhört intressant fråga som Statens Folkhälsoinstitut http://www.fhi.se/ ägnar mycket tid åt att räkna på.
Och som jag oerhört gärna diskuterar.
Men det är ju inte en religiös fråga alls.
 
Senast ändrad:
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Eftersom dom flesta svenska män inte är omskurna vad jag vet så borde det vara en fullständig cancerepedemi här?
Det är det ju.

Varför inte lägga fram ett lagförslag om obligatorisk könssympning om det är så bra?

Man har i stället beslutat att alla flickor skall få gratis vaccin.
För som vanligt är det kvinnorna som får ta ansvaret för riskerna med sex.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

D
Men det är ju inte en religiös fråga alls.

För tråden har det ju betydelse (manlig omskärelse är helt OT), men huruvida det är en religiös fråga eller inte bör inte på något sätt, ens på mikrometernivå, påverka en människas rätt till sin egen kropp. Eftersom religion inte går att dra gränser för och man aldrig får komma med rationell bedömning, skulle en sådan inverkan få oändliga konsekvenser.

Manlig omskärelse bör vara en strikt medicinsk fråga, som alla andra ingrepp man gör. Och hälsoeffekten ska vara för individen, inte för kollektivet, i de fall patienten själv inte kan stå för beslutet om sin kropp (dvs omyndig).

Och apropå studier, så finns det många studier som påpekar olika biverkningar som kommer av omskärelse. Och flera andra studier som påpekar fördelar som kan vinnas. Det råder absolut inte ens något i närheten av konsensus bland läkarkåren om huruvida det skulle ge positiva hälsoeffekter.
 
Senast ändrad:
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det finns säkert fler kroppsdelar på våra bebisar vi kan skära bort när dom inte kan protestera för att minska risken för olika åkommor?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det är en oerhört intressant fråga som Statens Folkhälsoinstitut http://www.fhi.se/ ägnar mycket tid åt att räkna på.
Och som jag oerhört gärna diskuterar.
Men det är ju inte en religiös fråga alls.

Nej frågan borde inte vara religiös. Frågan är om det är helt sant att hävda att frågan inte alls styrs av religiös uppfattning idag.

Sen tycker jag inte att det är Folkhälsoinstitutet som skall äga frågan om tvångsingrepp på människor. Det är en större politisk fråga. Tvångsingrepp ger dåliga vibbar och påminner mig om den tvångssterilisering som tidigare utförts allt för att skydda kollektivet som man då tyckte.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det är ett orimligt resonemang. Alla operativa ingrepp på en människa ska genomföras med tanke på att förbättra den individens hälsa, eller på frivillig basis.

Man gör massor av saker för kollektivets hälsa.
Massvaccinerar t.ex. för att hindra smittspridning.

Men för den enskilda pojken som blir omskuren är ju fördelen att han minskar risken att förlora en fru som han älskar i cancer.
Så det finns fördelar på individnivå för den omskurna pojken, det är ju just sina egna sexpartners som han skyddar och inte någon annans.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Man har i stället beslutat att alla flickor skall få gratis vaccin.
För som vanligt är det kvinnorna som får ta ansvaret för riskerna med sex.

Ja det är väl rimligt att man tar ansvar för sig själv och sin egen kropp. Annars går det ju att välja att bara ha sex med omskurna män för de som nu känner så.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Man gör massor av saker för kollektivets hälsa.
Massvaccinerar t.ex. för att hindra smittspridning.

Men för den enskilda pojken som blir omskuren är ju fördelen att han minskar risken att förlora en fru som han älskar i cancer.
Så det finns fördelar på individnivå för den omskurna pojken, det är ju just sina egna sexpartners som han skyddar och inte någon annans.

Jag tycker att det är ett helt orimligt resonemang.

Vaccination brukar betraktas som en hälsofördel för både individ och kollektiv, bedömt av vetenskapliga experter. Skulle man komma på att en individ inte kommer att ha fördel av ett vaccin (exempelvis stor risk för narkolepsi eller annan biverkan) vore det inte försvarbart att ändå administrera det till denne individ för kollektivets skull. Oftast vet man inte sånt på förhand.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Frågan är om det är helt sant att hävda att frågan inte alls styrs av religiös uppfattning idag.
Den styrs av litet allt möjligt, bl.a. religion.
I USA så styrs den (eller styrdes i alla fall när jag var där) av att icke omskurna män är mindre populära sexpartners än de omskurna.

Tvångsingrepp ger dåliga vibbar och påminner mig om den tvångssterilisering som tidigare utförts allt för att skydda kollektivet som man då tyckte.

Men det är en stor skillnad i det och det är att det finns en individuell vinst för en man att vara omskuren.
Det finns ingen individuell vinst i att vara tvångssteriliserad.
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp