Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ibland kan du faktiskt vara riktigt vettig ffa när det inte är fråga om varg eller allemansrätt.
PL
så du menar att jag är vettig när jag delar dina åsikter och tokig när jag inte
gör det?

Ursäkta att jag påpekar det men det är inte en särskilt imponerande inställning.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Vilka "dom"?

de muslimer jag känner (sannolikt fler än du?) blir glada när de hittar halal-kött. Men kräva? Njae.....

Svårt också att fatta vad kräva ens betyder i sammanhanget. Det är inte riktigt så det här med handel fungerar.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men dom kräver att butikerna säljer halalslaktat kött.

Som alla konsumenter kan man väl efterfråga det man önskar köpa. En del vill köpa ekologiskt och "kräver" det av sin butik. Andra vill köpa billigt som satan och "kräver" det av sin butik. En annan grupp vill köpa kött slaktad enligt en viss metod, religiöst eller inte.

Jag förstår inte alls vad det har med tråden att göra.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Säger som dig, kräva är väl att ta i! Jag är kompis med en muslim (konverterad), hon kräver bara att slippa äta gris, sedan är hon nöjd! Och ändå är hon en som ber "jämt och ständigt" och följer islam strikt jämfört med andra muslimer jag känner.

Dessutom är hon den absolut mest fördomsfria människa jag känner! Som VERKLIGEN accepterar andra och vad de tycker och vad de tror!
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

För att ngr tokstollar i området söder om sahara tänder på att designa om
det kvinnliga könsorganet med slaktarhänder, ska vi därför angripa alla Muslimer?

Dessutom så är inte det ens ett del av Islam.
Det går faktiskt emot vad som står i Koranen.

I Koranen så står det att en av mannens plikter är att tillfredsställa sin hustru sexuellt.
Och detta omöjliggörs ju av könsstympning.
De manliga Muslimer som jag känner är mycket upprörda över kvinnlig könsstympning och skulle aldrig stödja något sådant.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

så du menar att jag är vettig när jag delar dina åsikter och tokig när jag inte
gör det?

Ursäkta att jag påpekar det men det är inte en särskilt imponerande inställning.
Inte fråga om att dela åsikter utan dina rena stolligheter i tjyvjagtfrågan!
Gläder mig att du kan tänka rationellt ngn gång
PL
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Inte fråga om att dela åsikter utan dina rena stolligheter i tjyvjagtfrågan!
Gläder mig att du kan tänka rationellt ngn gång
PL

i praktiken så säger du att jag är en tokstolle när vi inte delar åsikter.
delar vi dem är jag tydligen en förnuftig prick i dina ögon.
sorry den inställningen ger mig dålig smak i mun.
jag respekterar en människa oberoende hans åsikter
slår visserligen ner på just åsikterna i en diskussion men att stolleförklara ngn bara för att han inte delar mina åsikter...det är lågt, faan så mkt lägre än glocalnet....:D
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Som i Medelhavsområdet och USA då?
Där det anses äckligt att som man inte vara omskuren.

man har väl i USA fastställt att livmodertapps cancer förekommer en aning mindre hos kvinnor som lever i ett fast förhållande med en omskuren man än de som lever med en icke omskuren....ett rykte jag hört
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Dessutom så är inte det ens ett del av Islam.
Det går faktiskt emot vad som står i Koranen.

I Koranen så står det att en av mannens plikter är att tillfredsställa sin hustru sexuellt.
Och detta omöjliggörs ju av könsstympning.
De manliga Muslimer som jag känner är mycket upprörda över kvinnlig könsstympning och skulle aldrig stödja något sådant.

det är väl därför man i vissa länder är noga med att hålla tanten vid spisen...så hon inte får möjlighet att jämföra
;)
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

man har väl i USA fastställt att livmodertapps cancer förekommer en aning mindre hos kvinnor som lever i ett fast förhållande med en omskuren man än de som lever med en icke omskuren....ett rykte jag hört
Jepps, o enligt samma källa har katolska nunnor högre frekvens av cancer i livmoderhalsen än övriga kvinnor, gifta som ogifta.
Slutsats?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jepps, o enligt samma källa har katolska nunnor högre frekvens av cancer i livmoderhalsen än övriga kvinnor, gifta som ogifta.
Slutsats?

jag var inte riktigt rätt, det var inte cancer det gällde, det gällde HIV.
Källa:http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=15400

Men jag mycket nyfiken på din källa om nunnor, är det din eminenta kristallkula eller har du rökt på?:p
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

"Att ta bort förhuden på penis är en tradition som är vanlig över hela världen. I dag räknar man med att ungefär 30 procent av världens manliga befolkning är omskuren. Att det förekommer inom judisk och muslimsk tradition känner många till i Sverige. Mindre känt är att det också är mycket vanligt bland kristna, framför allt inom anglosaxisk tradition. 1999 omskars omkring 64 procent av alla nyfödda pojkar i USA."

Källa:
http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/manlig-omskarelse-en-omtvistad-sedvanja

Bra artikel f.ö. också

Och här en medicinsk artikel om vilka medicinska fördelar som manlig omskärelse ger.
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/omskuren-penis-minskade-risk-for-cancer-i-livmoderhalsen/

Jag kan faktiskt se nyttan av att skydda kvinnor från livmoderhalscancer genom att avlägsna förhuden på männen.
Jag tror också att män hellre vill ha kvar sin fru i livet än ha kvar sin förhud.
Åtminstone så hoppas jag det.
 
Senast ändrad:
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

... enligt samma källa har katolska nunnor högre frekvens av cancer i livmoderhalsen än övriga kvinnor, gifta som ogifta.

Den källan får du nog ta och plocka fram.
Allt som jag hittills har läst om nunnor i det fallet är att de inte får livmoderhalscancer.

Som man så kan man ju välja att leva i celibat också om man inte vill omskära sig.
Gifta som är trogna varandra och inte haft sex före äktenskapet kan ju inte heller bli smittade.

Så i en population där männen gillar att nuppa runt är det bra om de är omskurna.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

jag var inte riktigt rätt, det var inte cancer det gällde, det gällde HIV.
Källa:http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=15400

Men jag mycket nyfiken på din källa om nunnor, är det din eminenta kristallkula eller har du rökt på?:p

Att hitta källa för att cancer o HIV inte är samma sjukdom är inte så svårt.
Enligt samma källa betyder just det, den källa du åberopar, dvs din fantasi.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Att låta omskära sig är upp till var och en. Visst gör det, men bestäm själv. Att vanställa små pojkar med våld är något helt annat. Jag är helt omtumlad av att det finns så många som tycker att det är ok att skära i könsdelar med motiveringen att det är så många som gör det? Vill man bli omskuren, gör det, som vuxen!
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Att låta omskära sig är upp till var och en. Visst gör det, men bestäm själv. Att vanställa små pojkar med våld är något helt annat. Jag är helt omtumlad av att det finns så många som tycker att det är ok att skära i könsdelar med motiveringen att det är så många som gör det? Vill man bli omskuren, gör det, som vuxen!

Jag håller helt med i det inlägget. Att göra ett operativt ingrepp på lösa grunder (det finns studier som stöder ingreppet och studier som säger att det kan ge andra problem - mest verkar det inte spela någon större roll) på små barn bör vara helt förbjudet.

Att det görs i religionens namn är helt ovidkommande. Även små barn har rätt till sin religionsfrihet och till sin kropp helt oberoende av föräldrarnas vanföreställningar.

Att människor själv eller på läkares inrådan väljer att omskära sig, stoppa in silikon i brösten, operera en rakare näsa, ta bort visdomständer eller operera bort ett organ med omdebatterat högre cancerrisk är helt i sin ordning.
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp