Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag kan faktiskt se nyttan av att skydda kvinnor från livmoderhalscancer genom att avlägsna förhuden på männen.
Jag tror också att män hellre vill ha kvar sin fru i livet än ha kvar sin förhud.
Åtminstone så hoppas jag det.

Fast nu finns det faktiskt vaccin, så det argumentet faller. Jag är helt övertygad om att den minimala risk som föreligger att drabbas av livmodercancer inte är orsak till omskärelse. Jag är förvånad över att det alls är tillåtet.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag håller helt med i det inlägget. Att göra ett operativt ingrepp på lösa grunder (det finns studier som stöder ingreppet och studier som säger att det kan ge andra problem - mest verkar det inte spela någon större roll) på små barn bör vara helt förbjudet.

Dessutom finns det ganska många studier som visar att sexlivet hämmas av ingreppet, vilket inte låter orimligt.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Så i en population där männen gillar att nuppa runt är det bra om de är omskurna.

Män, inte bebisar, hoppas jag. Väldigt få bebisar knullar runt. Ändå ser man till att göra ingreppet innan mannen ifråga ens har utvecklat förmågan att säga nej.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Fast nu finns det faktiskt vaccin, så det argumentet faller.

Men det är oerhört dyrt.
Så för många är inte det ett alternativ.

Jag är för min del övertygad om att manlig omskärelse är en fråga om att populationen vinner hälsa på det.
Liksom oviljan att äta gris.

Jag kan bara se ett bra sätt att få sådana praktiska livsregler att efterlevas och det är att göra dem till religiösa påbud.
Ibland så är reglerna bra och ibland så är de mindre bra.
Det får man ompröva vart efter vetenskapen går framåt.

En bra Muslimsk regel tycker jag är den att man inte får göra något som skadar kroppen.
Typ dricka alkohol eller röka.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag antar att det beror på att ingreppet är enklare och får ett bättre resultat på bebisar.
Så att det är bättre att göra det som ändå skall göras så tidigt som möjligt.

Man kan ju också tolka det som att pojkbebisarna inom dessa religioner förväntas att bli promiskuösa.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag är helt omtumlad av att det finns så många som tycker att det är ok att skära i könsdelar med motiveringen att det är så många som gör det?

Min motivering är att det kan vara en medicinsk fördel.
Och att ingreppet kan betraktas som vaccinering.

Vi vaccinerar våra små barn för att vi anser det vara bäst för dem.
Det är ju också ett övergrepp i sådana fall.

Mina söner är dock inte omskurna då jag tror mera på upplysning, kondom och Gardasil.
Men jag förstår dem som tycker att omskärelse av män är en bra idé.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag antar att det beror på att ingreppet är enklare och får ett bättre resultat på bebisar.
Så att det är bättre att göra det som ändå skall göras så tidigt som möjligt.

Man kan ju också tolka det som att pojkbebisarna inom dessa religioner förväntas att bli promiskuösa.

Jag skulle säga att människans rätt till sin kropp är ett tyngre argument. Den vuxna mannen kanske inte vill bli omskuren!
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Den vuxna mannen kanske inte vill bli omskuren!

Och de vuxna människorna kanske inte vill vara vaccinerade.
Jag är t.ex. övertygad om att de barn som fick narkolepsi av Pandemrix inte ville det i alla fall.

Det är svårt att sätta gränserna där tycker jag.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Om många människor under många år gör något som strider mot mänskliga fri och rättigheter så är det inte mer rätt för det. Enligt bibeln (välj vilken du vill) så står det är det är ok att ha slavar. Under många år i människans historia så har vi haft slavar. Nu vet vi bättre. Det är precis samma sak med könsstympning. Det är fel, det tror jag alla vet men så kommer man med idiotiska argument för varför det är ok? Dom flesta är överens om att det är fruktansvärt när man gör det på flickor men inte på pojkar? Det är dubbelmoral.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men kondomer är billiga.

Det beror ju på hur du räknar.
4sek styck och 5 samlag om dagen ger en kostnad på 600:-/månad.
I ett fattigt land eller i en fattig familj så är det mycket pengar.
Alternativt så vill man alstra barn och då är inte kondom möjligt att kombinera.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Dom flesta är överens om att det är fruktansvärt när man gör det på flickor men inte på pojkar? Det är dubbelmoral.

Nej det är olika.

Man vet rent vetenskapligt säkert att könsstympning av kvinnor bara ger problem och ingen fördel alls för någon.
Medan man vet rent vetenskapligt att manlig omskärelse har en hälsomässig fördel för männens kvinnor.

Det är fullständigt olika.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nej, hur kan du ens jämföra ett nålstick med att någon förändrar den praktiska funktionen av ditt könsorgan?

Det är inte nålsticket som är det som jag jämför utan att man manipulerar med kroppen.
Vid vaccination genom att föra in främmande ämnen i den.
Nålen i sig är inte grejen utan själva vaccinet.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Wow, vilken insikt. Nu ska vi se om jag förstått det rätt. Om man skär i bebisars könsorgan så är det ok om man tror att det är ofarligt?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nu ska vi se om jag förstått det rätt. Om man skär i bebisars könsorgan så är det ok om man tror att det är ofarligt?

Fel.
Utan:

Om man tar bort förhuden på en pojkbebis så är det okej därför att vetenskapen visar att där finns en hälsomässig fördel för pojkens framtida fru och flickvänner.

Förhuden är inte heller själva könsorganet utan bara hud.
Det är ju inte som att man kapar av ollonet, vilket skulle vara motsvarigheten till den kvinnliga könsstympningen.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Och de vuxna människorna kanske inte vill vara vaccinerade.
Jag är t.ex. övertygad om att de barn som fick narkolepsi av Pandemrix inte ville det i alla fall.

Det är svårt att sätta gränserna där tycker jag.

Nej, det ganska enkelt! Åtgärder för att rädda liv eller förhindra svår sjukdom som polio - vilket manlig omskärelse INTE är - anses ok, då man väljer att rädda liv även utan individers uttryckliga medgivande.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Vill man bli omskuren, gör det, som vuxen!

Visst, men du kan ju sluta med att använda omskärelse av pojkar som ett argument mot islam i alla fall, nu när du vet att omskärelse även är mycket vanligt i USA. Även i USA utförs det på bebisar, men alltså utan kopplingar till religion.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag har hela tiden varit kritisk till ALLA religioner. Läs mina inlägg. Islam är den mest kvinnofientliga dock, det är ett faktum. När det gäller omskärelse så strider det mot mänskliga fri och rättigheter och att hänvisa till att om många gör det så blir det ju inte mera rätt för det.
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp