Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Annars så hade väl inte samhället erbjudit alla flickor gratis vaccinering för 1500:-/flicka?
En manlig omskärelse är ju billigare.

Så det går att göra ett kirurgiskt ingrepp utfört av en läkare för under 1500 kr. Imponerande billigt i så fall med tanke på vad sjukvård brukar kosta per timme.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Så det går att göra ett kirurgiskt ingrepp utfört av en läkare för under 1500 kr. Imponerande billigt i så fall med tanke på vad sjukvård brukar kosta per timme.

Ja det tror jag att det gör då ingreppet är mycket enkelt.
Det kostar 500:- att kastrera en katt hemma på köksbordet och omskärelsen av pojkar sker oftast i hemmiljö.

Alltså ingreppet är mycket enkelt och litet på en bebis.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Då så skulle vi kunna konstatera att manlig omskärelse inte är ett argument mot att tillåta Muslimer att ha böneutrop.
Eller?
Kenneth m.fl. vill ju hävda det.

Utan vi kan nu konstatera att det är olika saker att diskutera.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det finns ingen individuell vinst i att vara tvångssteriliserad.

Skulle det vara av Gud givet att man ska sterilisera vissa människor kan vi vara helt säkra på att det funnits studier genomförda av läkare som påvisat positiv effekt på någon typ av cancer.

De studier som genomförts om manlig omskärelse har i många fall varit finansierade av (och därmed i min värld, påverkade av) religiösa organisationer som vill behålla rätten att omskära sina pojkbebisar, istället för att låta dem växa upp och välja själva. Jag känner bara till studier som hämtat pengar från judiska och kristna organisationer, så kopplingen till islam är fortfarande svag som attans.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Då så skulle vi kunna konstatera att manlig omskärelse inte är ett argument mot att tillåta Muslimer att ha böneutrop.
Eller?
Kenneth m.fl. vill ju hävda det.

Utan vi kan nu konstatera att det är olika saker att diskutera.

Agree. Det finns många saker i den här tråden som inte har mycket med böneutropen att göra och det behövs knappast en utbyggnad på den fronten.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det finns säkert fler kroppsdelar på våra bebisar vi kan skära bort när dom inte kan protestera för att minska risken för olika åkommor?

Mig veterligt så gör det det.
Man tar bort extra fingrar och tår t.ex.
För att alla skall vara likadana och ingen skall ha sex fingrar eller sex tår.

Och där så kan jag faktiskt inte förstå orsaken.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Varför skulle en rapport från Kina spegla läget i Malaysia?

Därför att precis som Kina så har Malaysia statsreglerade lagar när det gäller kristendom, vilket innebär att du blir straffad för att du utövar det i en form som staten inte önskar.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Skulle det vara av Gud givet att man ska sterilisera vissa människor kan vi vara helt säkra på att det funnits studier genomförda av läkare som påvisat positiv effekt på någon typ av cancer.
Det gör det.
Finns studier alltså.
I USA så gillar man att kastrera och sterilisera.
Men de hittade bara negativa effekter av typ skelettskörhet.

Jag såg en dokumentär om människor med oklar könstillhörighet och vilka hemskheter dessa utsattes för.
Bl.a. så stympades de på sina könskörtlar mot föräldrarnas vilja.

Jag känner bara till studier som hämtat pengar från judiska och kristna organisationer, så kopplingen till islam är fortfarande svag som attans.
Så är vi där igen.
Inte något specifikt för Islam.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men dom kräver att butikerna säljer halalslaktat kött.

Fast det är ju en stor skillnad, ungefär samma som att många människor vill att affären har sortiment med eco produkter. Men ingenstans krävs att ett sådant sortiment inte får säljas till andra.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Agree. Det finns många saker i den här tråden som inte har mycket med böneutropen att göra och det behövs knappast en utbyggnad på den fronten.

Men vid närmare eftertanke.
Kan det vara så att mycket av hatet mot Islam egentligen är kastrationsångest hos icke omskurna män?
Så att varje gång mannen med kastrationsångest hör ett böneutrop så mår han så dåligt att han inte vågar gå ut utan suspensoar.
 
Senast ändrad:
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Kl

Jag håller med kenneth och Tomas. Jag tycker inte heller att religiöst motiverad omskärelse hör hemma i ett sekulariserat land som Sverige.

Och tvångsingrepp med motiveringar som "folkets bästa" hör inte hemma i en demokrati ( jfr tvångssteriliseringar och lobotomeringar)
 
Senast ändrad:
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Därför att precis som Kina så har Malaysia statsreglerade lagar när det gäller kristendom, vilket innebär att du blir straffad för att du utövar det i en form som staten inte önskar.

Har de? De enda jag hittar om lagstiftningen är det om religionsfrihet. Jag pratade en del med en kristen man när jag var på Bali för några år sedan och trots att vi diskuterade religionens status i landet så nämnde han ingenting om några förföljelser. Du får hemskt gärna ange någon källa eftersom ämnet intresserar mig.

Det man kan anmärka på är att det är mycket svårt att officiellt konvertera om man är malaj och alltså anses vara muslim av födsel. Det är också något som Malaysia får kritik för.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Om jag har förstått saken rätt så kan man aldrig konvertera ut ur Islam.
Men så är det ju även med Judendomen.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nej, men här understöds det av staten så tillvida att man fortfarande har "muslim" angivet i exempelvis id-handlingar.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ja. Varför inte, ett enda utrop på en vecka, våra kyrkklockor ringer ju hur mycket som helst.

Vart bor du där kyrkklockorna ringer hur mycket som helst?
För ingenstans där jag har bott och där det har varit kyrkor har det ringt ofta.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Fast nu finns det faktiskt vaccin, så det argumentet faller. Jag är helt övertygad om att den minimala risk som föreligger att drabbas av livmodercancer inte är orsak till omskärelse. Jag är förvånad över att det alls är tillåtet.

Kondom skyddar också. Dessutom har inte spädbarnspojkar sex så vi behöver inte skydda kvinnor från deras snoppar. De kan själva välja om de vill göra sig av med förhuden när de är mogna för sex.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

*kl*

Jag förstår öht inte vad omskärelse, vaccinationer mm har att göra med böneutrops vara eller inte vara.

Nu bor jag visserligen inte söder om Sthlm så min åsikt spelar väl ingen roll, men jag har aldrig upplevt att böneutrop är störande och ja, jag har hört dem utomlands och med noll irritation från min sida. Japp, jag har varit irriterad på Oscarskyrkan för den klämtade varje sabla kvart när jag skulle sova men jag tycker om kyrkklockor, jag tycker om gamla byggnader och jag har definitivt inga problem med varesig skolavslutningar i kyrkan eller psalmer. Jag är ateist, men även om jag själv inte är troende har jag inga som helst problem med att andra tror på spaghettimonster, gud/gudar så länge det inte innebär lidande och diskriminering.

Kristendomen är inte ett dugg bättre än Islam när man ser till kvinnoförtryck och annan skit, men det handlar alltid om vad man som utövare står för. Skulle jag hålla på någon religion fick det väl bli det gamla hederliga asarna och även vikingarna i österled tillbad Allah. Enligt min syn på saken gick det utför med Sverige och kvinnors rättigheter när kristendomen kom hit. O_o
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

*kl*

Jag förstår öht inte vad omskärelse, vaccinationer mm har att göra med böneutrops vara eller inte vara.

Nu bor jag visserligen inte söder om Sthlm så min åsikt spelar väl ingen roll, men jag har aldrig upplevt att böneutrop är störande och ja, jag har hört dem utomlands och med noll irritation från min sida. Japp, jag har varit irriterad på Oscarskyrkan för den klämtade varje sabla kvart när jag skulle sova men jag tycker om kyrkklockor, jag tycker om gamla byggnader och jag har definitivt inga problem med varesig skolavslutningar i kyrkan eller psalmer. Jag är ateist, men även om jag själv inte är troende har jag inga som helst problem med att andra tror på spaghettimonster, gud/gudar så länge det inte innebär lidande och diskriminering.

Kristendomen är inte ett dugg bättre än Islam när man ser till kvinnoförtryck och annan skit, men det handlar alltid om vad man som utövare står för. Skulle jag hålla på någon religion fick det väl bli det gamla hederliga asarna och även vikingarna i österled tillbad Allah. Enligt min syn på saken gick det utför med Sverige och kvinnors rättigheter när kristendomen kom hit. O_o

och allt detta kommer de fram till med info från samma källa som du har vad det gäller dina munkar?:sneaky:
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp