Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

menn din källa om munkarna intresserar mig. En kristallkula eller ett eller flera glas billigt rödtjut i den sena lördagskvällen:D
Papilomvirus känner jag till och argumenten för/emot omskärelse av häsloskäl, jag vet även att det är väldigt populärt att killen tvättar bort flensosten istället för att ha den på lagring och även att god hygien minskar smittspridning. Om förhudens vara eller inte vara tycker jag som många andra att det är upp till individen och amputation av övertaliga lemmar har jag svårt att köpa.

Nu har varken munkar eller nunnor trott stenhårt på kyskhetslöften och det har hittats gångar som möjliggjort det trots stenmurar mellan klostrena. Jag tycker att det är betydligt bättre att vuxna människor har sex med varandra, förhud eller inte förhud till trots, än att katolska präster i alla århundranden har roat sig med korgossar och andra utsatta/svaga i samhället.

För övrigt så tror jag inte att en amerikansk kvinna boende i USA backar för lite förhud när man väl kommit så långt som det hintats om. Samma sak gällande rakade möss, jag vill se den man som drar på sig byxorna och tackar för sig för att kvinnan är orakad i grenen.

För min del har sexet varit bättre med än utan förhud, men det ska man inte dra för snabba växlar på då det troligen hänger ihop med person och inte religion/tradition. :angel:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

och allt detta kommer de fram till med info från samma källa som du har vad det gäller dina munkar?:sneaky:

Vilket? Att jag inte störs av böneutrop, att jag störde mig på en kyrka som klämtade varje kvart när jag skulle sova, att jag inte har några problem med skolavslutningar i kyrkan trots att jag inte är troende, att folk får tro på vad de vill, att kristendomen hämmar kvinnor, att katolska munkar utnyttjar korgossar, att det är bättre att vuxna har sex med varandra än barn, att vikingarna tog det säkra för det osäkra och bad till flera gudar?

Mina personliga åsikter är min egen källa, vad det gäller korgossar finns det ju gott om källor i media bl a, kristendomens kvinnofientliga åsikter kan du läsa själv ifall du har en Bibel till hands.

Du får bli mer specifik om du vill ha ett svar om det kommer från rödvinet eller andra ymnighetshorn.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Kristendomen är inte ett dugg bättre än Islam när man ser till kvinnoförtryck och annan skit, men det handlar alltid om vad man som utövare står för. Skulle jag hålla på någon religion fick det väl bli det gamla hederliga asarna och även vikingarna i österled tillbad Allah.

Jo Kristendomen är mycket bättre än Islam om man ser till kvinnoförtryck och annan skit. Det beror helt enkelt på att dagens utövare av Kristendomen generellt är mer sekulariserade.


Enligt min syn på saken gick det utför med Sverige och kvinnors rättigheter när kristendomen kom hit. O_o

Kristendomen har ju funnits här längre än landet Sverige så jag undrar egentligen hur du fått den synen.
 
Senast ändrad:
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ser man till vad som står i Koranen och Bibeln är kristendomen inte ett dugg bättre med allt kvinnohat, snarare tvärt om.

Sett till landet Sverige så blir det fel, se till norden istället så blir det rätt. Kristendomen var förödande för kvinnors rättigheter, från att vara jämställda till att bli underställda och omyndiga är ett jädra kliv! :rage:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jo Kristendomen är mycket bättre än Islam om man ser till kvinnoförtryck och annan skit. Det beror helt enkelt på att dagens utövare av Kristendomen generellt är mer sekulariserade.

Det är ingen sanning som inte kräver lite analys. Islam har under större delen av sin historia varit en "sekulär" religion. Kalifaten var sekulära muslimska stater, med bara svaga kopplingar mellan stat och religion. Sharia har traditionellt varit ett civilrättsligt regelverk, något som man haft utanför den statliga rättsapparaten.

I Iran har man i modern tid försökt sig på icke-sekulär muslimsk stat, men det har knappast varit en framgång för religionen som sådan i Iran. "Där moskéerna vid tiden för revolutionen stod fulla av besökare så står de nu tomma och övergivna. Islam har ingen tradition av att blanda samman religion och politik varför sådana försök floppar."

Jag menar bara att det är lite historielöst att påstå att islam väsentligt urskiljer sig från exempelvis kristendomen när det gäller sekularitet och att det är något som är inbyggt i själva religionen.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ser man till vad som står i Koranen och Bibeln är kristendomen inte ett dugg bättre med allt kvinnohat, snarare tvärt om.

Sett till landet Sverige så blir det fel, se till norden istället så blir det rätt. Kristendomen var förödande för kvinnors rättigheter, från att vara jämställda till att bli underställda och omyndiga är ett jädra kliv! :rage:

Vad som står och hur det praktiseras är två olika saker.

Jag menar bara att det är lite historielöst att påstå att islam väsentligt urskiljer sig från exempelvis kristendomen när det gäller sekularitet och att det är något som är inbyggt i själva religionen.

Ingen som påstår att det skulle vara inbyggt i själv religionen.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det fanns nog kvinnor (änkor) med stark position i norden både före o efter kristendomen men troligen bara bland självägande bönder o uppåt.
PL
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nu så måste det ha blivit fel när du tänkte.
Eller hur?

Nej. Kristendomen kom först till hit under vikingatiden, tidigare än namnet Sverige (eller någon känd omskrivning av Sverige). Det finns ingen konsensus om exakt när Sverige grundades som land men det vanligaste man hör är ca 800-1000 år sedan. Alltså upp till 400 år innan Kristendomen först kom hit och upp till 200 år innan Kristendomen började bli etablerad. Men förklara gärna hur du tänker för jag är alltid intresserad av åsikter och beredd att ändra mig om det finns belägg för att jag har fel.
 
Senast ändrad:
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nu får du förklara dig lite bättre, är det utövarna eller religionen det är fel på? Så om en kristen man slår ihjäl sin fru är det mindre illa än om en muslim gör det? Kvinnan tige i församlingen säger dig inget alls? Motståndet mot kvinnliga präster i svenska kyrkan är en tidningsanka? Att kvinnan skulle vara underställd mannen? Jag ser inte sambandet med att kristendomen är mindre förkastlig för kvinnan än vad islam är, förklara! :eek:

Den kvinnliga rösträtten här i Sverige är inte ens hundra år gammal, vi var sist i Norden med att anta det och kvinnan var tidigare omyndig och underställd mannen oavsett om det var make, bror eller far om hon inte hade lyckan att bli änka.

På asarnas tid var en kvinna mer värd och hade mer att säga till om än vad vi haft under 1000 års tyranni av kyrkan. Tack så jävla mycket kristendomen! :banghead:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ingen som påstår att det skulle vara inbyggt i själv religionen.

Det vet jag många som gör. Du gjorde inte det. Det var bara ett förtydligande i själva ämnet. En del av dem som kallar sig islamkritiska har samtidigt ett engagemang för och i ultrakonservativa kristna eller judiska kretsar, med närapå exakt samma värderingar som islamister, bara lite annan utgångspunkt.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nej. Kristendomen kom först till hit under vikingatiden, tidigare än namnet Sverige (eller någon känd omskrivning av Sverige). Det finns ingen konsensus om exakt när Sverige grundades som land men det vanligaste man hör är ca 800-1000 år sedan. Alltså upp till 400 år innan Kristendomen först kom hit och upp till 200 år innan Kristendomen började bli etablerad. Men förklara gärna hur du tänker för jag är alltid intresserad av åsikter och beredd att ändra mig om det finns belägg för att jag har fel.
Ansgar kom till Birka på 800-talet. Menar du att Sverige uppstod på 400-talet då? :angel:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nu får du förklara dig lite bättre, är det utövarna eller religionen det är fel på? Så om en kristen man slår ihjäl sin fru är det mindre illa än om en muslim gör det? Kvinnan tige i församlingen säger dig inget alls? Motståndet mot kvinnliga präster i svenska kyrkan är en tidningsanka? Att kvinnan skulle vara underställd mannen? Jag ser inte sambandet med att kristendomen är mindre förkastlig för kvinnan än vad islam är, förklara! :eek:

Jag har redan förklarat. Om man läser Bibeln och Koranen så är det som står lika förkastligt för kvinnan. Men om man ser till hur religionerna praktiseras idag så är Islam värre för kvinnan. Det är allt jag säger så snälla dra inga konstiga slutsatser som att jag skulle mena att det är mindre allvarligt om en kristen slog ihjäl sin fru.

Den kvinnliga rösträtten här i Sverige är inte ens hundra år gammal, vi var sist i Norden med att anta det och kvinnan var tidigare omyndig och underställd mannen oavsett om det var make, bror eller far om hon inte hade lyckan att bli änka.

Den manliga rösträttan är heller inte 100 år gammal i Sverige. Den allmänna rösträttan kom gradvis till Sverige och de sista att få allmän rösträtt var faktiskt män. Om det hade varit en snabbare process utan Kristendomen är ju omöjligt att svara på, särskilt när man inte vet vad alternativet hade varit.

Ansgar kom till Birka på 800-talet. Menar du att Sverige uppstod på 400-talet då? :angel:

Att Birka kallas Sveriges första stad betyder inte att Sverige fanns då utan att det var den första staden som fanns inom det vi idag kallar Sverige. Det är ungefär som när man läser att de första människorna kom till Sverige för ca 10 000 år sedan. Det betyder inte att Sverige var ett land då. Upp till 400 år kan dessutom betyda allt mellan noll och 400 år. De flesta historiker är nog överens om att Sverige som land inte existerade på 800-talet.
 
Senast ändrad:
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Vaccinet ger inte 100% skydd mot livmoderhalscancer. Dessutom har det biverkningar.

Min kompis vånda för ovanstående när skolan frågade om hon skulle låta vaccinera sin 14-åriga dotter.

Personligen skulle jag aldrig vaccinera mig, för dåligt skydd och biverkningar, nej tack!
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Vaccinet ger inte 100% skydd mot livmoderhalscancer. Dessutom har det biverkningar.

Min kompis vånda för ovanstående när skolan frågade om hon skulle låta vaccinera sin 14-åriga dotter.

Personligen skulle jag aldrig vaccinera mig, för dåligt skydd och biverkningar, nej tack!

Nähä, använd kondom då! Men jag tror få män är intresserade av att omskära sig för den sakens skull - och jag är rätt tveksam till skyddet där också.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Personligen skulle jag aldrig vaccinera mig, för dåligt skydd och biverkningar, nej tack!

Egentligen VÄLDIGT OT men du tar hellre den risken att drabbas av cancer?

(När jag inte ens kan begripa mig på folks val gällande basala saker som liv eller död, så är det kanske inte så konstigt att jag aldrig upphör att förvånas över hur många intoleranta pappskallar det finns i världen heller. O_o )
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Lite osäker på vad tråden handlar om nu? Cancer, munkar och förhud? Har jag uppfattat saken rätt?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Alternativet vet vi redan och den allmänna rösträtten infördes 1921 där kvinnor fick samma rättigheter, innan dess var det bara män som fick rösta och som var valbara.

Om man ser till hur religionerna praktiseras idag får man väl ta hänsyn till var det praktiseras. Har en kristen kvinna i exvis Somalia det bättre än en muslimsk? Hur mycket har kvinnor att säga till om i Schweiz? Hur många kvinnoprästmotståndare finns det i svenska kyrkan? Hur trevlig är Helge Forsmo? Hagamannen Nicklas? Två svenska män, den ene präst. :yuck:

Jag har två muslimska kollegor, den ene dricker både alkohol och äter griskött, den andre gör det inte. Ingen av dem ber på jobbet eller fastar och ingen av dem är nedlåtande mot mig eller andra kvinnor vad jag vet, jag vet att de är muslimer men hur praktiserar de sin religion till skillnad mot mina kollegor som jag tror är i huvudsak kristna och medlemmar av svenska kyrkan?

Jag har stött på betydligt fler kristna män som är nedlåtande mot kvinnor än muslimska män, i Sverige såväl som utomlands. Som kvinna på en mansdominerad arena har jag fått slåss mot många fördomar och många idioter som dömt mig som kvinna i första hand och som person, människa och det jobb jag utför i andra.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ja.

Har varit på semester i muslimskt land, bodde nära flera minareter, och jag tycker inte det var det minsta störande eller irriterande att höra böneutropen.


Lite ot men när jag är på semester ser jag kulturella inslag som något positivt, det är en del av upplevelsen. Därmed inte sagt att jag vill ta med mig de kulturella inslagen hem, oftast vill jag det inte.

Fö har jag bott granne med kyrka, den ringde i princip varje dag, aldrig mer.
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp