Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

KL
Det måste ju gå att vara kritisk till islam utan att kallas rasist eller islamofob. Det finns krafter i världen som via bland annat FN driver frågan att religioner inte får kränkas. Jag tycker yttrandefriheten är viktigare

Men detta har inte så mycket med böneutrop att göra förstås. Men tråden drar iväg.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Islamofob kallas man när man framför kritik mot Islam. Eftersom man inte får ifrågasätta koranen så måste jag säga att jag är Islamofob och jag tänker fortsätta att ifrågasätta brott mot mänskliga rättigheter. Nu är det så att jag har kritik även mot kristendom så jag får komplettera mitt cv med att säga att jag då även är kristofob?? Jag har massor av kritiska åsikter även mot kristendomen.
Din tolkning av ordet islamofob. Endast den som faktiskt är islamofob gör den tolkningen!
PL
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Din tolkning av ordet islamofob. Endast den som faktiskt är islamofob gör den tolkningen!
PL
Problemet är en aning mer mångfacetterat.
Både Bibeln o Koranen innehåller avsnitt som vi idag inte kan acceptera med mänskliga rättigheter som måttstock.

Nu är ju inte majoriteten av Muslimerna såväl som de Kristna bokstavstrogna.

De är som folk är mest, har fullt upp med att leva och få vardag o ekonomi att gå ihop.

Jag tror nu inte att Lundin accepterar allt som står i varken Bibel eller koran.
Det gör honom inte till Islamofob.

Men att misskreditera en hel trosinriktning baserat på vad ett fåtal gör det är i mina ögon ett kriterium för ex Islamofobi.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

KL
Det måste ju gå att vara kritisk till islam utan att kallas rasist eller islamofob.

Men "kritisk mot islam", vad menar du att det överhuvudtaget betyder?

Även om vi är kritiska tex både mot alla former av religionsuttryck och mot alla former av ljudstörningar utomhus, så verkar väl böneutrop en gång i veckan på ett ställe vara ett utomordentligt olämpligt första mål på vägen i kampen mot religioner och ljud? Med tanke på hur det ser ut i vårt samhälle, men den omfattande intolerans mot invandring som vi har att hantera. Intoleransen är utan tvekan det största invandringsrelaterade problemet, som jag ser det.

Om man ogillar ljud, skulle jag rekommendera att man engagerar sig mot tex billarm och motorcyklar utan ljuddämpare. Så länge böneutrop i en annan del av landet än den där man bor är ens främsta engagemang i bullerfrågan, är det svårt att framstå som riktigt trovärdig i islamofobifrågan.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ibland kan du faktiskt vara riktigt vettig ffa när det inte är fråga om varg eller allemansrätt.
PL
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men "kritisk mot islam", vad menar du att det överhuvudtaget betyder?

Även om vi är kritiska tex både mot alla former av religionsuttryck och mot alla former av ljudstörningar utomhus, så verkar väl böneutrop en gång i veckan på ett ställe vara ett utomordentligt olämpligt första mål på vägen i kampen mot religioner och ljud? Med tanke på hur det ser ut i vårt samhälle, men den omfattande intolerans mot invandring som vi har att hantera. Intoleransen är utan tvekan det största invandringsrelaterade problemet, som jag ser det.

Om man ogillar ljud, skulle jag rekommendera att man engagerar sig mot tex billarm och motorcyklar utan ljuddämpare. Så länge böneutrop i en annan del av landet än den där man bor är ens främsta engagemang i bullerfrågan, är det svårt att framstå som riktigt trovärdig i islamofobifrågan.

Jag är inte det minsta kritisk till böneutrop.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Kritik mot Islam är svår att definiera egentligen.
För att ngr tokstollar i området söder om sahara tänder på att designa om
det kvinnliga könsorganet med slaktarhänder, ska vi därför angripa alla Muslimer?
Eller ska vi ge oss på alla Kristna bara för ngr dårar i USA skär skägget av varandra av religiösa orsaker?

Nej, vi ska kritisera de olika företeelserna men samtidigt respektera den enskildes rätt till tro o trosutövande.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag vet att detta är en trådkap men jag undrar helt seriöst varför vi ska respektera trosuppfattningar? Om jag vill att människor ska ta hänsyn till att jag tror att gud är en pannkaka och jag har flera människor som följer min trosuppfattning. Då kräver jag att inga pannkakor skall få säljas färdiggräddade i butiken för då känner vi oss kränkta. Vi kräver att alla pannkakor skall ätas bara med sylt och inte med grädde. Den som inte följer detta påbud är en syndare och skall därför straffas. Att inte få ifrågasätta eller ha åsikter om någonting som är av människan påhittad så har vi stora problem. Fakta och vetenskap måste få gå före vidskeplighet när det kommer till lagar och moral. När det gäller böneutrop så har jag inte invändningar förutom dom jag redan sagt i tråden, kyrka eller moskeé, shit the same.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men att misskreditera en hel trosinriktning baserat på vad ett fåtal gör det är i mina ögon ett kriterium för ex Islamofobi.

Bra formulerat. :up:

Många av de människorättsorganisationer som finns i islamistiska länder leds av personer som själva är muslimer men som kritiserar den religiösa extremismen - precis som jag, som kristen, tycker att bokstavstroende kristna är både pinsamma, obehagliga och inte sällan farliga.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag vet att detta är en trådkap men jag undrar helt seriöst varför vi ska respektera trosuppfattningar? Om jag vill att människor ska ta hänsyn till att jag tror att gud är en pannkaka och jag har flera människor som följer min trosuppfattning. Då kräver jag att inga pannkakor skall få säljas färdiggräddade i butiken för då känner vi oss kränkta. Vi kräver att alla pannkakor skall ätas bara med sylt och inte med grädde. Den som inte följer detta påbud är en syndare och skall därför straffas. Att inte få ifrågasätta eller ha åsikter om någonting som är av människan påhittad så har vi stora problem. Fakta och vetenskap måste få gå före vidskeplighet när det kommer till lagar och moral. När det gäller böneutrop så har jag inte invändningar förutom dom jag redan sagt i tråden, kyrka eller moskeé, shit the same.

Försök på att skilja på att respektera andras rätt till en trosuppfattning och deras rätt att påverka tillvaron för alla andra.

Du är i din fulla rätt att tro att gud är en pannkaka. Däremot kan du inte kräva att andra ska behöva anpassa sig till det mer än vad vi gör till andras religioner. Jag har aldrig hört någon muslim kräva att vi ska sluta sälja fläskkött i svenska affärer, till exempel.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Fast det är ju bara en gradskillnad. Dom flesta religiösa människor är både goda och kloka. Var drar du gränsen för när religionen blir farlig?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Kritik mot Islam är svår att definiera egentligen.
För att ngr tokstollar i området söder om sahara tänder på att designa om
det kvinnliga könsorganet med slaktarhänder, ska vi därför angripa alla Muslimer?
Eller ska vi ge oss på alla Kristna bara för ngr dårar i USA skär skägget av varandra av religiösa orsaker?

Bara ett förtydligande - kvinnlig omskärelse finns det inget stöd för i koranen och är enbart en kulturell företeelse i vissa grupper.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag vet att detta är en trådkap men jag undrar helt seriöst varför vi ska respektera trosuppfattningar? Om jag vill att människor ska ta hänsyn till att jag tror att gud är en pannkaka och jag har flera människor som följer min trosuppfattning. Då kräver jag att inga pannkakor skall få säljas färdiggräddade i butiken för då känner vi oss kränkta.

Det enkla svaret är ju "av kulturella och känslomässiga skäl". Religion har bevisligen varit viktigt för väldigt många människor på alla håll i världen, alltid.

Religiösa mönster ändrar sig ju för övrigt över tid. Kanske blir det som i ditt pannkaksexempel en vacker dag. Du har ingen aning om vad du skulle önska, "kräva" eller "kränkas" av om du verkligen hade den där pannkakstron, för du försöker inte ens sätta dig in i det.

Om alla skulle bli lika ointresserade av religion som du, skulle ju den här respekten för religioner försvinna ur våra kulturer, men där är vi för närvarande inte.

Det kan ju jämföras med tex halvmaror och andra lopp och idrottsevent som arrangeras. Om det blir så att alla är lika ointresserade av sådant som jag, kommer heller ingen att förvänta sig att bussarna ska gå andra linjer och gator stängas av på grund av sådant. Men i dagsläget, då sport har en jäkla status, är jag så illa tvungen att acceptera/respektera det. Jag vill faktiskt inte sabotera det för andra, hur meningslöst jag än själv tycker att det är.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Fast det är ju bara en gradskillnad. Dom flesta religiösa människor är både goda och kloka. Var drar du gränsen för när religionen blir farlig?

Den annorlunda upplevelse man får om man lägger handen på en glödhet spisplatta i stället för ett ljummet element är också bara en gradskillnad.

Jag skulle säga att en religion har möjlighet att bli farlig när den ges alltför stor makt. Det är därför vi ska ha en sekulär statsmakt som ser lika på alla religioner.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Finns det ingen som gör skillnad på vad som är på riktig och vad som är påhittat? Tänk om någon skulle ta sitt nyfödda barn och skära i den nyföddes lilla snopp?! Det skulle vara ett fruktansvärt brott om det inte vore för att deras religion sa att man ska det??? Ser ni inte vilka hemska saker folk gör i trons namn? Och vi andra tycker att det är ok??
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp