Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Hur tänkte du nu? Dessa saker är väl något man VÄLJER att närvara vid efter inbjudan eller fri vilja? Jag har inte föreslagit något förbud mot att bygga vare sig kyrkor, moskeer eller pastafarilådor där likasinnade kan träffas och göra sina ritualer.

Eller missförstod jag syftet med "andra hållet"?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Hur tänkte du nu? Dessa saker är väl något man VÄLJER att närvara vid efter inbjudan eller fri vilja? Jag har inte föreslagit något förbud mot att bygga vare sig kyrkor, moskeer eller pastafarilådor där likasinnade kan träffas och göra sina ritualer.

Eller missförstod jag syftet med "andra hållet"?

Vad jag vet är det tillfällen vi har kyrkringning vid dessa tillfällen. Där jag bor är det utåtringningar. Även vid tillfällen som kyrkis, advent, och andra tillfällen.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag är emot även den störningen av ljudmiljön. Även om det är en liten, liten skillnad att klockringa mot att göra en bönekallelse i ord.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag är emot även den störningen av ljudmiljön. Även om det är en liten, liten skillnad att klockringa mot att göra en bönekallelse i ord.

Då är vi tillbaka på ruta ett, glöm inte hemglassbilen. Själv har jag en sjujevla massa sjöfågel som stör mig oavsett tid på dygnet, på ett mycket omelodiskt sätt.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Då är vi tillbaka på ruta ett, glöm inte hemglassbilen. Själv har jag en sjujevla massa sjöfågel som stör mig oavsett tid på dygnet, på ett mycket omelodiskt sätt.

Hemglassbilen förvånar mig, faktiskt. Hur bar de sig åt för att få tillstånd att spela sin melodi i det oändliga på det viset? Det stör mig inte speciellt, men ändå. Och hur är det - skulle vem som helst få tillstånd, då, att sälja glass med glassbil och spela melodi? Eller har Hemglass monopol?

(Fast jag har läst att Hemglassbilen ibland används för att hitta bortsprungna små barn! När de hör Hemglasstrudelutten går de mot ljudet! :laugh:)
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Vilket är ruta ett? Jag tycker att hemglassbilens extremt högljudda melodi inte är en särskilt bra ide heller.

Så om man inte vill tillåta religiösa böneutrop via högtalare i tätort från alla de hundratals, eller tusentals, religioner som finns, är man på ruta ett? Eller finns det någon absolut gräns för hur många utövare det ska finnas inom en radie från utropet? Är det där gränsen för religionsfrihet ska sättas?

Ska man tillåta Mix Megapol att sätta upp högtalare i Fittja Centrum och köra skvalradio på högsta volym mellan 9.30-9.45 varje morgon, för att tillgodose oss som är Megapolianskt inriktade i vår livsåskådning?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

<snip>

finns det någon absolut gräns för hur många utövare det ska finnas inom en radie från utropet? Är det där gränsen för religionsfrihet ska sättas?

Ska man tillåta Mix Megapol att sätta upp högtalare i Fittja Centrum och köra skvalradio på högsta volym mellan 9.30-9.45 varje morgon, för att tillgodose oss som är Megapolianskt inriktade i vår livsåskådning?

Det ar har jag hamnar ... Antingen tillata alla att har "yttrandefrihet" i sina "religiosa" ovningar ... eller inte tillata nagot. Och personligen tycker jag att ingen ska tillatas att ha hogtalare (eller kyrkklockor) som danar over bygden i religiosa syften. Religion ar nagot personligt ... jag har inte att gjora med vad andra tror pa, det ar helt enkelt inte min business, sa var vanliga att halla det for er sjalva.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Vilket är ruta ett? Jag tycker att hemglassbilens extremt högljudda melodi inte är en särskilt bra ide heller.

Så om man inte vill tillåta religiösa böneutrop via högtalare i tätort från alla de hundratals, eller tusentals, religioner som finns, är man på ruta ett? Eller finns det någon absolut gräns för hur många utövare det ska finnas inom en radie från utropet? Är det där gränsen för religionsfrihet ska sättas?

Ska man tillåta Mix Megapol att sätta upp högtalare i Fittja Centrum och köra skvalradio på högsta volym mellan 9.30-9.45 varje morgon, för att tillgodose oss som är Megapolianskt inriktade i vår livsåskådning?

Tråden. Ruta ett. Och jag orkar inte börja om från början för tredje eller fjärde gången i ordningen.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Tråden. Ruta ett. Och jag orkar inte börja om från början för tredje eller fjärde gången i ordningen.

Eller ruta 2-13 (sida) eller nåt. Hittar inga inlägg från din sida på ruta ett.

Jag respekterar att du inte orkar.

Men undrar ändå över hur min hypotetiska religiösa övertygelse skulle respekteras:

"
Ska man tillåta Mix Megapol att sätta upp högtalare i Fittja Centrum och köra skvalradio på högsta volym mellan 9.30-9.45 varje morgon, för att tillgodose oss som är Megapolianskt inriktade i vår livsåskådning?
"

Ska man verkligen ha respekt för varje människas val av livsåskådning (och drägliga ljudmiljö) - bör det också innebära ett minimerande av utåtriktade (utanför den valda kretsen av anhängare) och störande aktiviteter, för att inte belamra hela livet för ALLA med brölande om tusentals olika slags vilda fantasier om hur livet uppstått och kommit att fungera och hur man därför ska be till fantasifoster no 1-1000, 1-10 gånger om dagen för att vara en god människa.

Och likväl en extrem acceptans och tolerans för att man i ett myndigt, aktivt valt sällskap ska få utföra de ritualer man vill - inom lagens övriga gränser.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Du är ju en berest människa, nu har jag förvisso inte koll på exakt var men jag har fått intrycket av att du är berest ändå. Det ständigt sjudande larm av människor, bilar, musik, gatuförsäljare, visslor, minaretutrop, kyrkklockor, cykelpling, guiders höjda röster, rasslande plaskande, brötande - ja allt larm som man hittar i storstäder som london, paris, madrid, bombay, goa, köpenhamn, berlin, ankara, ahten, new york, chicago, LA, Ottawa....jag kan bara referera till egna erfarenheter. Vad är det i vår miljö som skulle motivera ett förbud att låta mångfald och liv att höras? Jag förstår verkligen inte. Verkligen inte.
Här i tråden är det tydligt att det handlar mer om religionen islam, om muslimerna, människorna. Inte så vidare värst mycket om böneutropet. Och det är så jävla ledsamt att se inskränkthet ta plats som den tillåts göra här. Jag stångar huvudet mot inskränktheten till vardags ändå och jag mår fysiskt illa av den.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ja, jag tycker att det ska vara lika för alla. Så att alla kyrkor, tempel, synagogor, moskéer eller vad det nu månde vara ska få kalla till bön på det sätt som deras religion föreskriver. Visst finns det en hel massa olika religioner med sina speciella ceremonier. Men så värst många lokaler finns det ju inte. Moskéerna är ju till exempel inte mer än en handfull.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Fast ... i de flesta (vasterlandska atminstone) lander runt varlden drar man ner pa hur mycket mosqueer och kyrkklockor far lata. Det ar mycket fa kyrkklockor som ringer aven i USA ... trots att befolkningen ofta ar sa valdigt religios och kyrkor finns runt vartenda horn. Man lagger pa fler och fler krav pa tystnad pa allman plats, inte tillater ett okat utbud av ljud.
Vore det inte mer rimligt att forelagga kyrkor att inte ringa utat, utan bara inne i kyrkan istallet for att tillata ett nytt ljud att horas over bygden?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Vore det inte mer rimligt att forelagga kyrkor att inte ringa utat, utan bara inne i kyrkan istallet for att tillata ett nytt ljud att horas over bygden?

Nytt :eek:. Här i Sverige har vi ringt i kyrkklockorna i tusen år. Och det ska vi inte få göra längre då? USA är inte ens 300 år så jämförelsen haltar.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nytt :eek:. Här i Sverige har vi ringt i kyrkklockorna i tusen år. Och det ska vi inte få göra längre då? USA är inte ens 300 år så jämförelsen haltar.

Hur ar det med lasforstaelsen? Det har ar vad jag sa ...

Vore det inte mer rimligt att forelagga kyrkor att inte ringa utat, utan bara inne i kyrkan istallet for att tillata ett nytt ljud att horas over bygden?"
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Hur ar det med lasforstaelsen? Det har ar vad jag sa ...

Vore det inte mer rimligt att forelagga kyrkor att inte ringa utat, utan bara inne i kyrkan istallet for att tillata ett nytt ljud att horas over bygden?"

Varför ens fundera på att tillåta det?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Hur ar det med lasforstaelsen? Det har ar vad jag sa ...

Vore det inte mer rimligt att forelagga kyrkor att inte ringa utat, utan bara inne i kyrkan istallet for att tillata ett nytt ljud att horas over bygden?"
Men då måste ju böneutropen ochså bara låta inåt...och det gåååår ju inte. Det blir liksom inte på riktigt då. ALLA måste höra, det ska låta så ALLA hör. Annars känner muslimerna att de inte kan utöva sin religion.
gulan
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Gud vad fånigt du raljerar över muslimer.

Annars känner muslimerna att de inte kan utöva sin religion.
Du vet vad exakt varje muslim i hela världen känner, eller? Fantastiskt.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Gud vad fånigt du raljerar över muslimer.


Du vet vad exakt varje muslim i hela världen känner, eller? Fantastiskt.

gulan raljerar över tråden och de som inte känner sig störda av eventuella böneutrop i en stockholmsförort.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

jaha, är jag trög och missförstår? :o
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp