Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag tycker att ljudmiljön är viktig. Det har i sig inte med religion att göra.

I många av de länder jag besökt skulle inte böneutrop för vilken slags religion som helst ha varit accepterat alls. I andra är det det.

Varför ska vi inte kunna bli unikt duktiga i vårt sätt att sätta gränser för vår ljudmiljö, utan att för den delen inskränka yttrandefriheten? Och andra störningar för den delen. Fast det hör bara till just grundfrågan - böneutropen och annat religiöst, högljutt mässande i det offentliga rummet. Det finns inget specifikt om islam i den frågan.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Självklart ska det vara lika för alla. Att hänvisa till tradition för att göra skillnad mellan det ena och det andra gör man bara när argumenten tagit slut. Det kan vi vara goda nog att stå över här.

Jag tycker dock att ljudmiljön är viktig och att man därför bör begränsa volymen och spridningen på sådana budskap i offentliga miljöer.

Eller är det OK med mitt megapolianska exempel också? Kan en religion, en så kallad Gud genom en helig urkund, dessutom förskriva att man minst måste förmedla sina böneutrop med 160dB styrka?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

gulan raljerar över tråden och de som inte känner sig störda av eventuella böneutrop i en stockholmsförort.
Gud vad fånigt du raljerar över muslimer.

Du vet vad exakt varje muslim i hela världen känner, eller? Fantastiskt.
Nej, inte över muslimer, mer över de sista inläggen faktiskt. Som detta tex.
Ja, jag tycker att det ska vara lika för alla. Så att alla kyrkor, tempel, synagogor, moskéer eller vad det nu månde vara ska få kalla till bön på det sätt som deras religion föreskriverl.
Helt plötsligt ska kyrkor börja ringa klockor igen. Jag som är supernöjd över de få som är tysta.(fler borde det vara, varför inte alla?) Men då blir ju allt så mycket enklare. Vi låter alla få låta. Då behöver ingen känna sig förfördelad liksom...
Och så detta inlägg:
Här i tråden är det tydligt att det handlar mer om religionen islam, om muslimerna, människorna.
Jag tycker tråden handlar mer om oljud och varför man ska tillåta mer av den sorten. Honung själv har inte svarat en enda gång på frågan om varför ett böneutrop inte skulle kunne ske inom moskeen eller på annat sätt framföra att det är tid för bön utan att alla ska veta det. Bara att:
Det ständigt sjudande larm av människor, bilar, musik, gatuförsäljare, visslor, minaretutrop, kyrkklockor, cykelpling, guiders höjda röster, rasslande plaskande, brötande - ja allt larm som man hittar i storstäder som london, paris, madrid, bombay, goa, köpenhamn, berlin, ankara, ahten, new york, chicago, LA, Ottawa....jag kan bara referera till egna erfarenheter.
Hur det låter i andra länder ? Jaha och? Så kommer en undran:
Vad är det i vår miljö som skulle motivera ett förbud att låta mångfald och liv att höras? Jag förstår verkligen inte. Verkligen inte.
Sverige om något land har mångfald...men att vi skulle anamma mer oljud och buller i det offentliga...oavsett om det är religöst eller Mix megapol...varför?
gulan
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Honung själv har inte svarat en enda gång på frågan om varför ett böneutrop inte skulle kunne ske inom moskeen eller på annat sätt framföra att det är tid för bön utan att alla ska veta det. Bara att:
honung heter jag här, inte Honung.
Jag har inte fått frågan någon gång vad jag vet, jag sitter inte klistrad vid tråden och kan ha missat just de poster som ställer frågan till mig. Håll i dig nu gulan, för nu svarar jag:
Böneutropets syfte är både icke-troende och troende ska få ta del av islams andlighet. Det liksom finns en vits med just böneutrop via minaret. Förbjuds böneutrop så torde vi kunna förbjuda jehovas vittnens dörrpåringningar eller alla slags religiös missionerande, även dra in svenskt missionerande i andra länder vilket är ganska omfattande. Var ska gulan dra gränsen för vad som är tillåtet eller inte? Kan vi ta del av vakttornet och frälsningsarmens kokande gryta av insamlingsbössor så kan vi ta del av böneutrop några minuter på fredagseftermiddagar i de få utropskällor som överhuvudtaget finns i sverige
Sverige om något land har mångfald...men att vi skulle anamma mer oljud och buller i det offentliga...oavsett om det är religöst eller Mix megapol...varför?
gulan
Varför inte säger jag.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det verkade vara relevant för dej här i tråden . Med tanke på att du kommenterade det. Och dessutom försvarar det, trots att det är fel.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nej, det är inte fel, och jag undrar vad du har med det att göra alls, eftersom jag svarade gulan. Men var vänlig och lägg ner ditt sandlådetjafs snälla.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jaså, intressant, NU är det sandlådenivå, när det inte passar honung själv o honung har fel ;)
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

honung heter jag här, inte Honung.
Ok, sorry för felstavnigen och tack för rättelsen...
Håll i dig nu gulan, för nu svarar jag:
Böneutropets syfte är både icke-troende och troende ska få ta del av islams andlighet.
Herre jävlar....
Det liksom finns en vits med just böneutrop via minaret. Förbjuds böneutrop så torde vi kunna förbjuda jehovas vittnens dörrpåringningar eller alla slags religiös missionerande, även dra in svenskt missionerande i andra länder vilket är ganska omfattande.
Det står dig fritt att stänga dörren framför näsan på jehovas, eller sätta upp skylt att de inte göre sig besvär vid din port. Andra länder får sätta sina gränser för vad de tål när det gäller missionerande. Jag sätter min gräns för Islams missionerande i Sverige genom att bla. säga nej till böneutrop, heltäckande slöja och absolut nej till några egna exklusiva lagar.
Var ska gulan dra gränsen för vad som är tillåtet eller inte?
Kan vi ta del av vakttornet och frälsningsarmens kokande gryta av insamlingsbössor så kan vi ta del av böneutrop några minuter på fredagseftermiddagar i de få utropskällor som överhuvudtaget finns i sverige
Om någon vill stå och göra reklam för Islam på stan och skrammla med bössa och bjuda på varm saft -visst fine. Men inte med megafon. Jag är inte religös, jag tror inte på gud (kanske att det funnits någon kille vid namn jesus som var en hejdundrnades talare -mig kvittar det)
jag ägnar inte mycket tid i mitt liv åt att fundera på om gud finns eller ej, så nej absolut inte tycker jag att jag ska behöva ta del av någon annans gud heller.
Varför inte säger jag.
För att oväsen är otrevligt...
gulan
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Böneutropets syfte är både icke-troende och troende ska få ta del av islams andlighet.
Herre jävlar....

Ja, herrejävlar - det kan du säga. men så är fallet, det är just det syftet böneutropet har. Det ingår som en del i islams religionsutövning. Tro det eller ej, men muslimer är som alla andra religiösa stolta över just sin religion och vill som alla sina religiösa gelikar oavsett religion (med några undantag) missionera.

På vilket sätt blir du störd av böneutop i minaret i Fittja?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Muslimerna ar precis lika stolta over sin religion och sina (valdigt skilda beroende pa var de kommer fran) traditioner som alla andra och vill gjarna dela med sig och beratta vad de tror och hur de "firar" sin gud och tro.

Boneutropet ar dock ett satt att meddela de trogna nar det ar dags att be och har inget att gjora med att sprida tron. Enligt Koranen satt Mohammad med sina foljeslagare och diskuterade hur de skulle meddela de ratttrogna nar det var dags for bon nar nagon foreslog att anvanda en klocka, precis som de kristna gjor. En annan foreslog att de skulle anvanda ett horn, precis som i judisk sedvanja, nar nagon kom pa att de skulle anvanda en person som kallade till bon i stallet. Mohammad kallade da in en slav som gjorde det forsta oficiella boneutropet ... och traditionen var fodd.
I Muslimska lander ar det tva bone utrop (5 ganger om dagen) forst en for att kalla alla till Mosquen sedan en gang till for att tala om att det ar dags att "line up" i Mosquen for att be.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Eller är det OK med mitt megapolianska exempel också? Kan en religion, en så kallad Gud genom en helig urkund, dessutom förskriva att man minst måste förmedla sina böneutrop med 160dB styrka?

Jag tycker att ditt exempel är fånigt, helt ärligt. Det är därför jag inte svarat.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Förresten förstår jag inte den här skräcken för människors ljud. Har ni aldrig bott i lägenhet? Människor låter! Vad är det som är så farligt med det? Jag kan lova att ni också för en del oväsen (musik, diskmaskin, gräl, traktor, motorgräsklippare, diskussion med grannen, hunden som morrar, en bra film, och så vidare). Varför blir ni så irriterade när saker och människor låter?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Muslimerna ar precis lika stolta over sin religion och sina (valdigt skilda beroende pa var de kommer fran) traditioner som alla andra och vill gjarna dela med sig och beratta vad de tror och hur de "firar" sin gud och tro.

Boneutropet ar dock ett satt att meddela de trogna nar det ar dags att be och har inget att gjora med att sprida tron. Enligt Koranen satt Mohammad med sina foljeslagare och diskuterade hur de skulle meddela de ratttrogna nar det var dags for bon nar nagon foreslog att anvanda en klocka, precis som de kristna gjor. En annan foreslog att de skulle anvanda ett horn, precis som i judisk sedvanja, nar nagon kom pa att de skulle anvanda en person som kallade till bon i stallet. Mohammad kallade da in en slav som gjorde det forsta oficiella boneutropet ... och traditionen var fodd.
I Muslimska lander ar det tva bone utrop (5 ganger om dagen) forst en for att kalla alla till Mosquen sedan en gang till for att tala om att det ar dags att "line up" i Mosquen for att be.

Nu använder jag wiki som källa, förlåt mig mina synder.
http://en.wikipedia.org/wiki/Adhan
The adhān (Arabic: أَذَان‎ [ʔæˈðæːn]), or azan (as pronounced in Iran, Afghanistan, and Pakistan), is the Islamic call to prayer, recited by the muezzin at prescribed times of the day. The root of the word is ʼḏn أَذَن meaning "to permit"; another derivative of this word is uḏun, meaning "ear".
Adhan is called out by the muezzin in the mosque five times a day, traditionally from a minaret, summoning Muslims for mandatory (fard) prayers (salah). A second call known as iqama (set up) then summons Muslims to line up for the beginning of the prayers. The main purpose behind the multiple loud pronouncements of adhan in every mosque is to make available to everyone an easily intelligible summary of Islamic belief. It is intended to bring to the mind of every believer and non-believer the substance of Islamic beliefs, or its spiritual ideology. In modern times, loudspeakers have been installed on minarets for this purpose.
The adhan sums up the Shahada, the statement of faith: There is no deity but God, and Muhammad is the Messenger of God. This statement of faith called the Kalimah, is the first of the Five Pillars of Islam.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Självklart ska det vara lika för alla. Att hänvisa till tradition för att göra skillnad mellan det ena och det andra gör man bara när argumenten tagit slut. Det kan vi vara goda nog att stå över här.

Jag tycker dock att ljudmiljön är viktig och att man därför bör begränsa volymen och spridningen på sådana budskap i offentliga miljöer.

Eller är det OK med mitt megapolianska exempel också? Kan en religion, en så kallad Gud genom en helig urkund, dessutom förskriva att man minst måste förmedla sina böneutrop med 160dB styrka?

Jag håller i stort sett med dig. Alla former av störningar i ljudmiljön skall väl behandlas lika. Att man tror på en viss Gud gör inte att man får störa mer.

Sen tycker jag till viss del att tradition kan få spela roll. Inte traditionen i sig egentligen utan mer att den verksamheten som fanns först inte skall tvingas bort av nybyggen. När man flyttar in i ett område så vet man tex at där finns en kyrka som ringer. Att då börja klaga på detta känns inte rätt. Samma sak skulle ju gälla om det fanns en minaret på plats. Samma sak gäller tex när folk flyttar ut på landet och sen klagar på störande lantbruk tex. Här hade vi tex folk som ondgjorde sig över att skördearbetet störde nattsömnen!
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

honung heter jag här, inte Honung.
Jag har inte fått frågan någon gång vad jag vet, jag sitter inte klistrad vid tråden och kan ha missat just de poster som ställer frågan till mig. Håll i dig nu gulan, för nu svarar jag:
Böneutropets syfte är både icke-troende och troende ska få ta del av islams andlighet. Det liksom finns en vits med just böneutrop via minaret. Förbjuds böneutrop så torde vi kunna förbjuda jehovas vittnens dörrpåringningar eller alla slags religiös missionerande, även dra in svenskt missionerande i andra länder vilket är ganska omfattande. Var ska gulan dra gränsen för vad som är tillåtet eller inte? Kan vi ta del av vakttornet och frälsningsarmens kokande gryta av insamlingsbössor så kan vi ta del av böneutrop några minuter på fredagseftermiddagar i de få utropskällor som överhuvudtaget finns i sverige

Varför inte säger jag.

Jag kan stänga dörren och tacka nej direkt eller inte ens öppna.

Men det jag fetmarkerade gör att jag är extremt mycket emot att böneutrop skall ljuda i Sverige!!! Är inte ett dugg intresserad av att höra islams andlighet.

Jag säger bara :eek:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ja, herrejävlar - det kan du säga. men så är fallet, det är just det syftet böneutropet har. Det ingår som en del i islams religionsutövning. Tro det eller ej, men muslimer är som alla andra religiösa stolta över just sin religion och vill som alla sina religiösa gelikar oavsett religion (med några undantag) missionera.

På vilket sätt blir du störd av böneutop i minaret i Fittja?

Ge mig ett enda BRA exempel på att jag som person skall tvingas lyssna på deras skit (jo jag anser det skit eftersom jag inte gillar religion alls)

Jag bryr mig inte ett dugg om att de vill visa sin "stolta" religion för andra jag är inte intresserad.

Folk får tro vad de vill och på vad de vill men JAG vill inte bli tvingad att höra OM jag själv inte väljer att lyssna.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Tack för ett ärligt svar.

Varför är min religion fånig och inte andras? Varför ska inte min religionsfrihet respekteras och min rätt att utöva den begränsas mer än din?

Alla de tusentals religioner som finns idag och de ytterligare tusentals som kommer att uppstå under de 3 nästa seklen, anser att just DERAS religion sitter på en sanning, ibland en allsmäktig Gud, ofta någon slags helig urkund och en massa ritualer. En del kanske ur ett västerländskt/österländskt/svenskt perspektiv anses konstigare än andra. Likväl ska man respektera människors val av livsåskådning.

När "intelligent design"-idiotin var som värst i Kansas 2005 gjordes en av de största och viktigaste insatserna någonsin för skolan och medborgarna i USA av Bobby Henderson. På just det området.

Det är fortfarande lite orelaterat till böneutropets grundfråga som borde vara vilka störningar i den offentliga ljudmiljön som ska vara acceptabla.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Så om man inte bor i Fittja så får man inte lov att ha någon annan åsikt än just JA...?

Jo visst

Jag tycker dock att du kan tala ur skägget och skriva varför du säger NEJ. Att det är störande håller inte då du inte kommer bli störd eftersom du inte bor där
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp