Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jo visst

Jag tycker dock att du kan tala ur skägget och skriva varför du säger NEJ. Att det är störande håller inte då du inte kommer bli störd eftersom du inte bor där

Det håller väl. Nu tycker jag du resonerar bakvänt om det här ska vara ett debattforum.

Kan inte jag vara emot att man ska få knuffa omkull pensionärer utanför Ica i Åtvidaberg, bara för att jag bor i Stockholm och aldrig kommer att besöka Åtvidaberg och se eländet.

En åsikt om något behöver inte vara mindre stark eller korrekt, bara för att jag inte personligen skulle lida skada av det i en överskådlig framtid.

Att vidhålla din ståndpunkt vore på något sätt höjden av egoism. Bara skäl som kan hänföras direkt till ett problem för mig som enskild är giltigt. :confused:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det håller väl. Nu tycker jag du resonerar bakvänt om det här ska vara ett debattforum.

Kan inte jag vara emot att man ska få knuffa omkull pensionärer utanför Ica i Åtvidaberg, bara för att jag bor i Stockholm och aldrig kommer att besöka Åtvidaberg och se eländet.

En åsikt om något behöver inte vara mindre stark eller korrekt, bara för att jag inte personligen skulle lida skada av det i en överskådlig framtid.

Att vidhålla din ståndpunkt vore på något sätt höjden av egoism. Bara skäl som kan hänföras direkt till ett problem för mig som enskild är giltigt. :confused:

Fast ditt exempel är ju jättekonstigt......finns det dom som är för det?

Snarare är det väl som jag jag skulle vara emot ett byggande av vindkraftverk på fastigheten bredvid dig på grund av det störande ljudet och att utsikten förstörs. Det tycker inte jag är ett hållbart argument för mitt nej
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ja, herrejävlar - det kan du säga. men så är fallet, det är just det syftet böneutropet har. Det ingår som en del i islams religionsutövning. Tro det eller ej, men muslimer är som alla andra religiösa stolta över just sin religion och vill som alla sina religiösa gelikar oavsett religion (med några undantag) missionera.

På vilket sätt blir du störd av böneutop i minaret i Fittja?
Vi bor i ett land som blir mer och mer sekulariserat. Vi låter den kristna religionen få mindre och mindre plats i det offentliga, fler och fler väljer att gå ur svenska kyrkan...religionen, vår religion får ett svagare "grepp" om människan. Den som vill får....hur mycket den vill tro på gud, gå i kyrkan, sitta hemma och be aftonbön, träffa likasinnade och be för alla och envar....det är helt i sin ordning. Men ge tusan i att sitta i fikarummet på mitt arbete och mässa att gud ska straffa mig eftersom jag svär, eller försöka stanna mig på stan och ha mig att skriva på något abortmotståndspapper, eller.....höra ett böneutrop. Jag anser det religösa inte hör hemma här längre.
Jag är inte ett DUGG intresserad av att veta vem som tror på vem..det där
får de pyssla med dom som VILL höra,läsa och se!
På vilket sätt blir du störd av böneutop i minaret i Fittja
Jag bor i en stad som ännu så länge inte har...vad jag vet en minaret, så jag blir inte störd av ett eventuellt böneutrop i Fittja, men vad har det med saken att göra?
Jag sätter min gräns för Islams missionerande i Sverige genom att bla. säga nej till böneutrop, heltäckande slöja och absolut nej till några egna exklusiva lagar.
gulan
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det kanske inte var ett så 100%-igt träffsäkert kontraexempel, håller med om det.

Visst skulle du kunna vara emot en princip som godkänner ett uppförande av vindkraftverk bara 13 meter från min tomtgräns, även om det just nu inte är aktuellt att det stör just dig?

Om samtliga närboende tycker att det är en bra ide, kan ju just det kraftverket uppföras ändå - utan att det blir en princip av det.

Om samtliga boende i Fittja (som kommer att höra utropen) tycker att det är acceptabelt - kan ju böneutropen ske tillsvidare ändå - utan att det blir en princip av det.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Visst skulle du kunna vara emot en princip som godkänner ett uppförande av vindkraftverk bara 13 meter från min tomtgräns, även om det just nu inte är aktuellt att det stör just dig?

Det exemplet var kanske heller inte så klockrent. Du får nog tänka efter en stund till.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nu var ju inte det senaste mitt exempel.

Det blir ett enormt problem om man bara ska få presentera åsikter och skäl till en åsikt - som betraktas som giltiga - om det direkt påverkar den som presenterar det personligen. Det är hela min poäng med den här pseudodebatten.

Det skulle ha blivit intressant att höra nästa partiledardebatt som baseras på den principen. Ingen skulle ha särskilt mycket att säga utan möjligtvis att Reinfeldt har någon åsikt om äktenskapsbalkens lydelse.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Wikipedia ar kanske inte den mest faktamassiga kallan.:p

Det har ar vad Beliefnet sager. Och jag missminde mig, det var Mohammad's foredetta slav som kallade till den forsta bonen.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jo visst

Jag tycker dock att du kan tala ur skägget och skriva varför du säger NEJ. Att det är störande håller inte då du inte kommer bli störd eftersom du inte bor där

Tala ur skägget? Jag försöker inte mörka något så jag vet inte vad du syftar på tyvärr. Det känns rätt lönlöst att dra det ett varv till då inga skäl är goda nog. Bara ett ja duger, och det kommer jag aldrig säja. Nej, jag bor inte i Fittja (tack o lov) och nej jag kommer inte höra DET HÄR böneutropet hem till mej, då får de vråla bra. Men jo, jag kan säja nej till det ändå :)
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jo visst

Jag tycker dock att du kan tala ur skägget och skriva varför du säger NEJ. Att det är störande håller inte då du inte kommer bli störd eftersom du inte bor där

Du har totalt missat trådens första inlägg och vad den handlar om

Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Kan inte läsa någonstans att denna tråd endast skulle handla om moskén i Fittja
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag bor i en stad som ännu så länge inte har...vad jag vet en minaret, så jag blir inte störd av ett eventuellt böneutrop i Fittja, men vad har det med saken att göra?

gulan


Ännu är högst sannolikt ett ledord.
Som jag skrev tidigare måste man alltid börja någonstans och en gång i veckan på två orter är inte helt osannolikt inkörsporten till varje dag och flera gånger om dagen.
Det finns många områden som står på kö för införande om böneutropen skulle få fäste.

Huvudargumentet till utropen verkar vara att det är ett majoritetsbeslut i området och bara det är för mig en anledning att säga nej.
Det kryllar av områden som är så totalt segregerade och isolerade att det är som att träda in i ett eget land i landet - där egna lagar och regler gäller. Där människor kan leva i decennier utan att lära sig värdlandets kultur och språk.
Det är helt åt helvete.
Att tillåta böneutropen blir för mig som att plusa på den totalt havererade segregrationspolitiken. Religionen och kulturen är en av de tunga anledningarna till friktion/utanförskap som idag bara kan missas av en blind.

Tittar jag på en av mina bostadsorter så är de boende i flera av stadsdelarna (de största) 50-76% av utländsk härkomst.
Bara tanken på att krydda dessa superkriminella områden med böneutrop får mina mungipor dansa av lusta.


Det är så galet.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Tack för ett ärligt svar.

Varför är min religion fånig och inte andras? Varför ska inte min religionsfrihet respekteras och min rätt att utöva den begränsas mer än din?

Du använder medvetet ett löjeväckande exempel (megapolianism och pastafarianism är två uttryck för samma sak) och det gör för mig att din ingång i diskussionen känns väldigt fånig. Eftersom jag är för religionsfrihet och även religioners uttryck (så länge de inte kränker andra människor, vilket varken böneutrop eller kyrkklockor kan sägas göra) gäller det naturligtvis för alla religioner. Men nya religioner poppar mycket sällan upp som anden ur flaskan, och varför just din påhittade religion skulle vara av särskilt stökigt slag förstår jag inte. I princip skulle jag argumentera för även din rätt att uttrycka din religion - det hävdar jag har stått klart genom hela min medverkan i tråden - så att du ens ställer frågan är lite konstigt. Jag tycker att du kunde ha valt ett bättre exempel om du ville ha ett ärligt menat svar (och inte kunde dra slutsatser om vad mitt svar skulle bli från mina tidigare inlägg). Men du kanske inte vände dig specifikt till mig.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ge mig ett enda BRA exempel på att jag som person skall tvingas lyssna på deras skit (jo jag anser det skit eftersom jag inte gillar religion alls)

Jag bryr mig inte ett dugg om att de vill visa sin "stolta" religion för andra jag är inte intresserad.

Folk får tro vad de vill och på vad de vill men JAG vill inte bli tvingad att höra OM jag själv inte väljer att lyssna.

Därför att muslimer, liksom kristna, i enighet med religionsfriheten har rätt att uttrycka sig så som religionen påbjuder, och för att deras utrop inte kan sägas kränka dina rättigheter att avsäga dig all form av religion. Du blir inte påtvingad islam för att du eventuellt skulle få höra böneutrop, lika lite som du tvingas bli hårdrockare om du tvingas lyssna till grannens Black Sabbath-skiva.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det är medvetet valda exempel, som används, när man vill ta för intäkt att religion ska behandlas annorlunda än andra företeelser när det gäller vad som ska vara tillåtet i en offentlig miljö. De medvetet valda exemplen anser jag inte är löjeväckande, men medvetet valda att innehålla element som gör att man inser det absurda i att specifika, religiösa önskemål ska styra annan lagstiftning eller vara underlag för andra beslut i samhället.

Precis som en lokal för en förening för knypplare ska givetvis en moske, kyrka eller synagoga kunna byggas av de som vill och användas för de ritualer man önskar. Men det finns ingen större rätt att ringa i kyrklockorna, göra böneutrop över torget utanför än knypplingsföreningens rätt att stå och ropa ut regelbundet att det är kursstartdags för nästa insats mot knypplingens "himmelrike".

Nu vet jag inte om du tycker att knypplingsföreningens kursutrop över hela stadsdelen heller skulle utgöra ett problem. Och då är det ju bara hur vi ska hantera offentliga ljudmiljöer som vi kanske är oense om.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

*kl*

Klangen av en kyrkklocka innehåller inga ord, detsamma kan dock inte sägas om böneutrop. En liten men milsvid skillnad.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det finns många områden som står på kö för införande om böneutropen skulle få fäste.
Och säkerligen kan det skapa enorma slitningar människor emellan, där människor ställs mot varandra. Ett område vill inte ett annat vill. Jag tycker inte beslutet ska avgöras av hur många i ett område som vill ha böneutrop. (eller kyrkklockor tillbaka. Här i tråden hörs röster för att låt de som vill låta låta...Nej tack!)


Därför att muslimer, liksom kristna, i enighet med religionsfriheten har rätt att uttrycka sig så som religionen påbjuder
Och du tycker inte att de får det? På allvar?? Bara för det blir protester mot böneutrop?
gulan
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Undrar: Hur ska nu detta avgöras? Ja, inte på Buke (för här brukar inget "avgöras" ;) ) utan i verkliga livet. Ska regeringen helt sonika ta ett beslut? Ska det röstas? Ska EU bestämma? Hur ser det ut i andra icke Muslimska länder i Europa? Nån som vet?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Hoppas verkligen att vi får rösta om det. Skulle dock tro att det, som vanligt, blir regeringen som bestämmer över huvudet på oss.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det är medvetet valda exempel, som används, när man vill ta för intäkt att religion ska behandlas annorlunda än andra företeelser när det gäller vad som ska vara tillåtet i en offentlig miljö.

Nu vet jag inte om du tycker att knypplingsföreningens kursutrop över hela stadsdelen heller skulle utgöra ett problem.

Även om man är djupt övertygad ateist, så är det för mig en smula underligt att man är helt blind för den betydelse som religioner och tron har i människors liv. Bara en sådan sak som att vi inte känner några kulturer som inte har haft någon form av religion, säger ju en del.

Jag vill därför inte heller säga, som andra säger i tråden, att religion helt och hållet är en privatsak. Tvärtom nästan, den religion som enbart är en privatsak behöver ju samhället och kulturen inte bry sig om. Dock verkar det inte vara i skymundan i det strikt privata, som religioner och religiös kultur frodas, om man ser det över tid och globalt. För mig betyder det att religion är en djupt betydelsefull kulturell och social företeelse, oavsett om man tror på något eller inte och oavsett om man gillar det eller inte.

Av kulturella och sociala skäl, finns det därför god grund att tillåta tex böneutrop, precis som kyrkklockor. Och därför är dina exempel löjeväckande och jag förstår att troende uppfattar dem som respektlösa. Vi har inga djupa kulturella rötter kring att utropa att det är dags att knyppla. Däremot finns det säkert de som ser knyppling som en viktig del av sin kulturella och sociala identitet, och bland annat för deras skull har vi ett rätt gott föreningsklimat i Sverige, som hjälper dem att odla detta kulturella arv. Med all rätt, tycker jag.

Ungefär därför, är det för mig underligt att skjuta in sig på minareter och böneutrop om målet är att minimera ljudnivån i det offentliga rummet. Särskilt med tanke på hur ljudbilden redan ser ut. Det är helt enkelt väldigt svårt att inte tolka det motståndet som en variant av islamfientlighet.

Om problemet är ljudet och inget annat, så är ju lite rop inför fredagsbönen i Fittja ett extremt litet problem. Vilken granne som helst som äger en bil, en moppe, en traktor eller annat fordon, är ju ett betydligt större ljudproblem vid normal användningsfrekvens av fordonet.

Att de i tråden som är uppenbart och öppet islamofobiska och främlingsfientliga tjafsar om att ljudet av böneutroparen stör är ju vad man kan förvänta sig, men jag tycker att du gör det på ett vis som är rätt underligt, faktiskt.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Att de i tråden som är uppenbart och öppet islamofobiska och främlingsfientliga tjafsar om att ljudet av böneutroparen stör är ju vad man kan förvänta sig, men jag tycker att du gör det på ett vis som är rätt underligt, faktiskt.

Kanske för att det finns en underliggande, konkret störning, i att tillföra ljud på en offentlig plats - varän den kommer ifrån. Vissa i tråden verkar inte tycka att det är ett problem att tillföra dessa ljud, jag tycker att nedskräpning av vår miljö - gäller även ljudmiljön.

Jag tycker inte att det finns minsta lilla anledning att särbehandla ett religiöst böneutrop när det gäller nedsmutsning av vår miljö för att det just har en religiös bakgrund. Om nedsmutsningen betraktas som ringa, kanske det ska godkännas. Jag må vara lite extra känslig för just ljud- och ljudmiljöer.

Jag förstår inte, hur en troende, som verkligen är för full religionsfrihet och har insett vad den egna religionen handlar om, kan tycka att exemplen är respektlösa.

I slutändan finns det mängder av bra tekniska lösningar som skulle klara SYFTET med utropet för alla typer av församlingar, utan att man behöver skapa minsta lilla störning. Varför inte välja en sådan?
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp