Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det tycker jag var en ganska missvisande bild av religion (eller snarare troende, då). Man kan tro på gud och Allah utan att det på något sätt är ett problem att man samtidigt tror på evolutionsteorin, till exempel. Jag skulle säga att bland troende i de vedertagna formerna (ex Svenska Kyrkan) av de abrahamitiska religionerna är det norm snarare än undantag.

Jag vill påstå att det är väldigt olika mellan troende även inom världsreligionerna. Däremot tycker jag nog det är en ganska korrekt bild av grundresonemanget hos många av religionerna, och dessutom en av orsakerna till att eliten ville sprida religionerna från starten. Genom att presentera "sanningar" som inte får ifrågasättas, kan man kuva folket och kalla allt annat för kätteri och heresi. Den kristna kyrkan har fram till 1900-talets mitt varit en av de riktigt hemska på det området.

Svenska kyrkan a la 2000-talet är inte på samma sätt. Men det handlar oftast ändå om att betrakta exempelvis Bibeln som något mer än en bok skriven av människor efter Jesus födelse.

Det är något helt annat än vetenskapens strävan att hitta testbara hypoteser som sedan kvalificeras och utvecklas, eller diskvalificeras.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nu är det ju några sidor sen, men nej den ligger fortfarande inte avsides... Den ligger ca 250 m från närmsta bostadsområde... Det ligger en villa 100 m ifrån, vet inte om det bor nån i den men sett att det lyser i den på kvällarna..

Så NEJ den ligger inte avsides...

Och nej jag bor inte i Botkyrka kommun, jag bor i Huddinge, men vi har ju TYVÄRR inget att säga till om TROTS att det är lika nära till Huddinges närmsta hus (250 m) som det är till Fittjas närmsta bostadsområde.

Hur långt borta från mosken bor du ? Om det är jääääättelångt borta är det ju lätt för dej att säga att "det är ju BARA"...

Och så klagar folk på glassbilen... Snacka om att sila mygg och svälja kameler !

Avsides har olika mening hör jag.....
Har för mig att den ligger bredvid botkyrkaleden med sjön på ena sidan, trafiken borde störa mer än böneutrop.

Hur många decibel används, någon som vet?


Jag bor ca 2 km från stadion, där det frekvent spelas otrevlig hög musik som stör, flera timmar håller detta på. Jag bor även 50 m från Sveavägen där det varje helg samlas fulla raggare som för ett väldigt störande väsen. O så glassbilshelvetet.....

Btw.....är vi nu inne på ett totalförbud mot religion i världen nu? För att det inte är vetenskap och töntigt?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det är något helt annat än vetenskapens strävan att hitta testbara hypoteser som sedan kvalificeras och utvecklas, eller diskvalificeras.

Ja, naturligtvis är religiös tro något annat än vetenskap. Det har ju helt olika funktion i människors liv. Men det står inte i något automatiskt motsatsförhållande till varandra. Man kan vara troende och samtidigt var en intelligent, välutbildad människa. Det är faktiskt ganska så vanligt, till och med. Och angående "grundresonemang i religionerna" så tycker jag det är ganska så vanskligt att uttrycka sig så. Varken islam, kristendom eller judendom förkastar vetenskaplig forskning eller motsäger sig det. Att individer och grupper inom religionerna gör det - det kan väl inte sägas vara "grundresonemang"?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

*KL*

Och i diskussionen om vad som är störande ljud och inte, det ligger i lyssnarens öron. Ex så kan jag knappt märka vissa ljud som andra tycker är jättejobbiga och tvärtom samt om man tycker om något ljud så störs man inte av nivån på samma sätt som om man inte tycker om det. Allt handlar inte om hur nära/decibel osv.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Uppenbarligen kan jag inte det enligt Dig och andra i tråden. Jag fortsatte att svara på det som jag börjat på och nej aldrig i hela livet att jag menade att universum är en stjärna :mad:

Och du sitter och mästrar och hotar med att låsa tråden när du själv är lika bra kålsupare!

:cool:

Förstår inte att du som moderator kan acceptera de påhopp som finns i tråden från vissa användare inklusive dig själv???

Saknar fortfarande ett svar på frågan jag ställde.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

*KL*

Och i diskussionen om vad som är störande ljud och inte, det ligger i lyssnarens öron. Ex så kan jag knappt märka vissa ljud som andra tycker är jättejobbiga och tvärtom samt om man tycker om något ljud så störs man inte av nivån på samma sätt som om man inte tycker om det. Allt handlar inte om hur nära/decibel osv.

Men vad handlar det då om? Egentligen?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Om Gud skapade universum, vem skapade då Gud?

Typiskt cirkelresonemang den frågan går inte att besvara.
Men man kan extrapolera runt frågan och istället fråga sig hur Big Bang blev Big Bang och hur gick det till, varför, och vad såg till att vi överhuvudtaget har stjärnor i skyn?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Var det ett krångligt inlägg?

Vad jag kan se skrev du aldrig vad det handlar om, du skrev att decibel och närhet till minaret bara är en liten del till att du säger nej till böneutrop.

Eftersom du inte bor i fittja så antar jag att dessa två faktorer har noll Inverkan på din åsikt
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Om Gud skapade universum, vem skapade då Gud?



För den som är intresserad kan jag rekommendera en vinkel kring det filosofiska i frågan om gudar och religioner. "Illusionen om Gud" av Richard Dawkins. Vilka slutsatser man drar skiljer sig alldeles säkert, men texterna och resonemangen är väldigt intressanta om man är intresserad av ämnet.

Samma sak i vetenskapen - om Universum har ett slut, vad finns då på andra sidan "väggen"? Om det är oändligt ....ja, hur får man ens in den tanken i förståndet...?

Richard Dawkins bok har jag läst, mycket intressant. Han är framförallt en otroligt fascinerande person att lyssna till, i en debatt är han helt oslagbar. Han har även skrivit en bok för barn som heter "The magic of Reality", vi har den på IPaden, helt fantastisk, rekommenderas varmt!
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Vetenskap handlar mycket sällan om att "bevisa att något finns" utan snarare om att pröva olika teorier kring varför saker är på ett visst sätt. Efter att hypotesen prövats kan man sen utröna att det är troligt, med största sannolikhet, etc - men det gör inte fyndet till någon sanning i objektiv mening.

Jo i princip skall man kunna bevisa att "något" finns i vetenskap. Och tror man att vetenskap är teori bara så bör man läsa på lite mer

Ett kriterium för vetenskapliga teorier är att de skall vara falsifierbara, med andra ord att de ska ge förklaringar och göra förutsägelser som kan prövas, samt att teorin är formulerad så specifikt att den skulle kunna motbevisas om den är felaktig.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det är fler än vad du tycks tro som både har barn och som jobbar skift

Då får jag väl ta frågan mer specifikt då. Hur många av debattörerna i den här tråden kommer att höra utropet i Fittja vid lunchtid på fredagar?

Jag har för övrigt själv bott med en minaret som närmaste granne under ganska lång tid. Så jag har en hyfsad idé om hur det kan låta och hur störande det är.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Saknar fortfarande ett svar på frågan jag ställde.

Big Bang-teorin är en extrapolering av tolkningen av upphovet till den elektromagnetiska frekvensförskjutning som kallas rödförskjutning, och som kan observeras i ljuset från avlägsna stjärnor. Enligt Hubbles lag beror rödförskjutningen på den hastighet ljuskällorna avlägsnar sig med från oss, och rödförskjutningen är större ju längre bort källorna befinner sig. Jämför dopplereffekt som även avhandlar frekvensförskjutning av ljud från källor i rörelse. Förutom rödförskjutningen bekräftas Big Bang-teorin även av den kosmiska bakgrundsstrålningen, som är rester av den strålning som uppstod vid Big Bang, och av den relativa förekomsten av lätta grundämnen i universum, vilken förklaras väl av den nukleosyntes som skett i det tidiga varma och täta universum som teorin förutsätter.

..........
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Då får jag väl ta frågan mer specifikt då. Hur många av debattörerna i den här tråden kommer att höra utropet i Fittja vid lunchtid på fredagar?

Jag har för övrigt själv bott med en minaret som närmaste granne under ganska lång tid. Så jag har en hyfsad idé om hur det kan låta och hur störande det är.

Spelar det någon roll?

Och varför spelar det någon roll?

Eller du menar att man inte får ha en åsikt i frågan alls om man inte bor invid den aktuella moskén?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Alla får ha en åsikt. Det är ett fritt land. Men om man är motståndare utan att ens höra böneutropet så får jag känslan av att motståndet bara är en trött klagan på islam i största allmänhet. Islam får man naturligtvis också ha en åsikt om i ett fritt land men det är ju helt irrelevant för böneutropen i Fittja.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Svaret är alltså att universum skapades genom big bang?
Vad fanns då innan big bang?
Var kom materian ifrån som sedan big bang finns inne i vårt universum?

Jodå, jag tror också på big-bang-teorin. Jag tror heller inte på någon gud.

Men jag accepterar att troende människor väljer att besvara frågorna ovan med att tro på en gudomlig makt. Det gör inte att dessa personer är mer korkade än mig, de är bara lite mindre nyfikna än mig som direkt vill veta vem som skapade gud. De troende behöver inte veta vem som skapade gud. Gud är i deras ögon evig, riktigt evig, långt mer evig än universum. Jag kan inte förstå deras val av svar, men jag kan respektera det.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nej, det är inget "cirkelresonemang". Det är en stor filosofisk fråga. Religionerna svarar inte på den och vetenskapen gör det inte heller.
 
Senast ändrad:
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag kommer nog inte att höra något böneutrop speciellt ofta. Jag har ändå åsikten att den allmänna ljudmiljön inte ska klottras ned av trosbekännelser för en specifik religion.

I religionsfrihetens namn ska vi då ha öppna böneutrop/kallelser för alla de 100, eller tusentals, religioner som finns i ett område. Eller var går gränsen för antal anhängare när man ska få ropa? När ska det vara tyst?

Teknik är bra. Riktade SMS-böneutroptjänster? Perfekt app att för församlingen.
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp