Bli sövd?

Jag har iallafall tänkt mera på dethär och jag har nog kommit fram till hur jag helst skulle vilja. Eller vad jag minst inte vill eller hur jag ska förklara. Och själv klart så ska jag fråga sjukhus personal om allt dethär eller be den som ringer att fråga om det men jag tänkte ändå bara skriva min "lista" här vad ni tror om ni TROR att det skulle vara möjligt. Även fast jag såklart fattar att ingen här kan veta säkert! Men bara om det verkar som jätte konstiga saker att fråga om eller så.
1. Att ha ett till info möte och få veta EXAKT vad som kommer hända. Alltså inte bara: Vi kommer göra denhär operationen. Utan vad dom har för saker vad som är inne i en liksom hur lång tid det tar allt sånt. Och även hur upp vaknings rummet ser ut och allting heltenkelt såmycket som möjligt om ALLT.
2. Att mamma eller pappa eller nånannan vuxen som jag är trygg med kan vara med och hjälpa till att ställa frågor även om det är dumma eller pinsamma frågor.
3. Att jag får träffa dom som kommer göra operationen innan och att det känns tryggt.
4. Att mamma eller pappa får vara med HELATIDEN tills att jag somnar och HELATIDEN från jag börjar vakna.
5. Dethär kanske låter som diskri minering men att det inte är nån manlig personal som ska kolla nånting därnere eller röra mig när jag är vaken iallafall och OM det är en man som gör operationen så isåfall att det även är kvinnlig personal där. Inte för att jag tror att sån personal är några äckel men det är bara pågrund av mig inte pågrund av dom.
6. Dethär låter säkert jätte barnsligt men att jag kunde få ha en egen filt och ett gose djur på upp vakningen. Somsagt det låter barnsligt men det har hjälpt mig väldigt mycket att ha såna trygg hets saker när jag har gjort gynikolog undersökningar innan så jag tror att det skulle hjälpa mycket och att det luktar liksom tryggt och inte bara sjukhus.
7. Att jag får ha min telefon på upp vakningen.
Somsagt jag vet att ingen här kan VETA men TROR ni att det skulle gå eller skulle det vara o möjligt att få dom an passningarna tror ni?
Själv klart så ska jag vara noga att förklara varför osv isåfall!
 
Jag har iallafall tänkt mera på dethär och jag har nog kommit fram till hur jag helst skulle vilja. Eller vad jag minst inte vill eller hur jag ska förklara. Och själv klart så ska jag fråga sjukhus personal om allt dethär eller be den som ringer att fråga om det men jag tänkte ändå bara skriva min "lista" här vad ni tror om ni TROR att det skulle vara möjligt. Även fast jag såklart fattar att ingen här kan veta säkert! Men bara om det verkar som jätte konstiga saker att fråga om eller så.
1. Att ha ett till info möte och få veta EXAKT vad som kommer hända. Alltså inte bara: Vi kommer göra denhär operationen. Utan vad dom har för saker vad som är inne i en liksom hur lång tid det tar allt sånt. Och även hur upp vaknings rummet ser ut och allting heltenkelt såmycket som möjligt om ALLT.
2. Att mamma eller pappa eller nånannan vuxen som jag är trygg med kan vara med och hjälpa till att ställa frågor även om det är dumma eller pinsamma frågor.
3. Att jag får träffa dom som kommer göra operationen innan och att det känns tryggt.
4. Att mamma eller pappa får vara med HELATIDEN tills att jag somnar och HELATIDEN från jag börjar vakna.
5. Dethär kanske låter som diskri minering men att det inte är nån manlig personal som ska kolla nånting därnere eller röra mig när jag är vaken iallafall och OM det är en man som gör operationen så isåfall att det även är kvinnlig personal där. Inte för att jag tror att sån personal är några äckel men det är bara pågrund av mig inte pågrund av dom.
6. Dethär låter säkert jätte barnsligt men att jag kunde få ha en egen filt och ett gose djur på upp vakningen. Somsagt det låter barnsligt men det har hjälpt mig väldigt mycket att ha såna trygg hets saker när jag har gjort gynikolog undersökningar innan så jag tror att det skulle hjälpa mycket och att det luktar liksom tryggt och inte bara sjukhus.
7. Att jag får ha min telefon på upp vakningen.
Somsagt jag vet att ingen här kan VETA men TROR ni att det skulle gå eller skulle det vara o möjligt att få dom an passningarna tror ni?
Själv klart så ska jag vara noga att förklara varför osv isåfall!
Jag tycker att det är en bra lista och att allt på den låter rimligt, även om jag inte arbetar i vården och inte kan lova att allt går att ordna.
När jag har opererats (planerat) har jag alltid träffat läkaren innan, men jag vet inte om det går att träffa all personal innan. När vårt barn har sövts så har en förälder fått vara med vid sövning och uppvak (så var det inte när jag var barn).
Att du vill ha kvinnlig personal är förståeligt och det tror jag kan tillgodoses ganska långt. Om det bara finns en manlig läkare som kan göra just den operationen kan det kanske bli svårt att få en kvinnlig, men det kommer säkert vara kvinnlig personal också om så skulle vara fallet. Jag tror inte att du alls är unik med det här. Det borde vara önskemål som de är vana vid.
Jag tror att man kan få ha gosedjur med vid sövning och uppvak. Men jag är inte säker, någon som har erfarenhet av att jobba i vården kan säkert svara bättre.

Jag är säker på att alla inom vården vill att patienterna ska känna sig helt trygga och att man kan göra ganska mycket för att den som ska opereras ska känna sig trygg.
 
Tack för att du skrev noga vad som hände osv! Får man alltid morfin eller nånting sånt eller beror det på vad det är för operation och om man har ont osv?
Man får det inte alltid. När jag fick en grej borttagen inne i livmodern under narkos fick jag inte morfin efter. En annan gång fick jag det och hade inga konstiga effekter av det.
 
Jag har iallafall tänkt mera på dethär och jag har nog kommit fram till hur jag helst skulle vilja. Eller vad jag minst inte vill eller hur jag ska förklara. Och själv klart så ska jag fråga sjukhus personal om allt dethär eller be den som ringer att fråga om det men jag tänkte ändå bara skriva min "lista" här vad ni tror om ni TROR att det skulle vara möjligt. Även fast jag såklart fattar att ingen här kan veta säkert! Men bara om det verkar som jätte konstiga saker att fråga om eller så.
1. Att ha ett till info möte och få veta EXAKT vad som kommer hända. Alltså inte bara: Vi kommer göra denhär operationen. Utan vad dom har för saker vad som är inne i en liksom hur lång tid det tar allt sånt. Och även hur upp vaknings rummet ser ut och allting heltenkelt såmycket som möjligt om ALLT.
2. Att mamma eller pappa eller nånannan vuxen som jag är trygg med kan vara med och hjälpa till att ställa frågor även om det är dumma eller pinsamma frågor.
3. Att jag får träffa dom som kommer göra operationen innan och att det känns tryggt.
4. Att mamma eller pappa får vara med HELATIDEN tills att jag somnar och HELATIDEN från jag börjar vakna.
5. Dethär kanske låter som diskri minering men att det inte är nån manlig personal som ska kolla nånting därnere eller röra mig när jag är vaken iallafall och OM det är en man som gör operationen så isåfall att det även är kvinnlig personal där. Inte för att jag tror att sån personal är några äckel men det är bara pågrund av mig inte pågrund av dom.
6. Dethär låter säkert jätte barnsligt men att jag kunde få ha en egen filt och ett gose djur på upp vakningen. Somsagt det låter barnsligt men det har hjälpt mig väldigt mycket att ha såna trygg hets saker när jag har gjort gynikolog undersökningar innan så jag tror att det skulle hjälpa mycket och att det luktar liksom tryggt och inte bara sjukhus.
7. Att jag får ha min telefon på upp vakningen.
Somsagt jag vet att ingen här kan VETA men TROR ni att det skulle gå eller skulle det vara o möjligt att få dom an passningarna tror ni?
Själv klart så ska jag vara noga att förklara varför osv isåfall!

Jag fick min mobil på uppvaket när jag bad om den.
 
Jag har nog inte fått morfin vid någon operation utan i paracetamol (Alvedon) och då i droppform. Jag har opererats för utomkvedshavandeskap, skrapats (sövd) efter märkligt missfall som troligen var utomkveds det med, gastric bypass och så sen steriliserad. (Titta det var fyra gånger jag har varit sövd). Efter första fick jag något extra kom jag på nu men det var inte morfin (jag gillar morfin), sköterskan på uppvaket såg att jag såg spänd ut så jag fick ngt mot det.
 
Det där är kanske onödigt att skriva i den här tråden där ts redan är väldigt rädd för operationen?
Det handlar fock om morfin. Och jag tycker att man bör vara ärlig om att det är en väldigt vanlig biverkan av det preparatet.
Tack för att du skrev noga vad som hände osv! Får man alltid morfin eller nånting sånt eller beror det på vad det är för operation och om man har ont osv?
Nej, jag har sövts och opererats tre gånger, bara fått morfin en gång och då var det en stor bukoperation där de delat mina magmuskler. Så det är inget som ges på rutin.
 
Jag tror för övrigt att det måste vara kvinnlig personal med i rummet när manlig personal utföra gynekologiska undersökningar på kvinnor. Det är en regel.
 
Jag tror för övrigt att det måste vara kvinnlig personal med i rummet när manlig personal utföra gynekologiska undersökningar på kvinnor. Det är en regel.

Min bästa gyn i Uppsala är man och det brukar inte vara fler människor i rummet men jag vill minnas att de frågade om det första gången jag var där. På reproduktionscentrum är det också mycket män men jag har för mig att det också alltid var en bunt studenter med (efter fråga).

Hur som, ingen regel men det lär inte vara ett problem om man känner sig obekväm att det är någon mer med i rummet.
 
Jag tror inte att det skulle vara så bra för mig tyvär. För att jag har och har haft endel minnes luckor med mina trauman så det är också triggande förmig liksom. Och jag VET såklart inte nu men jag TROR att det nästan skulle kännas ännu värre ifall jag visste att jag hade varit med veten fast jag ändå inte kommer håg det. Utan då skulle nog min hjärna göra massa jobbiga tankar om det tror jag.
Ja det är ju definitivt en risk och speciellt om det är luckor sedan tidigare jobbiga händelser.
 
Jag har iallafall tänkt mera på dethär och jag har nog kommit fram till hur jag helst skulle vilja. Eller vad jag minst inte vill eller hur jag ska förklara. Och själv klart så ska jag fråga sjukhus personal om allt dethär eller be den som ringer att fråga om det men jag tänkte ändå bara skriva min "lista" här vad ni tror om ni TROR att det skulle vara möjligt. Även fast jag såklart fattar att ingen här kan veta säkert! Men bara om det verkar som jätte konstiga saker att fråga om eller så.
1. Att ha ett till info möte och få veta EXAKT vad som kommer hända. Alltså inte bara: Vi kommer göra denhär operationen. Utan vad dom har för saker vad som är inne i en liksom hur lång tid det tar allt sånt. Och även hur upp vaknings rummet ser ut och allting heltenkelt såmycket som möjligt om ALLT.
2. Att mamma eller pappa eller nånannan vuxen som jag är trygg med kan vara med och hjälpa till att ställa frågor även om det är dumma eller pinsamma frågor.
3. Att jag får träffa dom som kommer göra operationen innan och att det känns tryggt.
4. Att mamma eller pappa får vara med HELATIDEN tills att jag somnar och HELATIDEN från jag börjar vakna.
5. Dethär kanske låter som diskri minering men att det inte är nån manlig personal som ska kolla nånting därnere eller röra mig när jag är vaken iallafall och OM det är en man som gör operationen så isåfall att det även är kvinnlig personal där. Inte för att jag tror att sån personal är några äckel men det är bara pågrund av mig inte pågrund av dom.
6. Dethär låter säkert jätte barnsligt men att jag kunde få ha en egen filt och ett gose djur på upp vakningen. Somsagt det låter barnsligt men det har hjälpt mig väldigt mycket att ha såna trygg hets saker när jag har gjort gynikolog undersökningar innan så jag tror att det skulle hjälpa mycket och att det luktar liksom tryggt och inte bara sjukhus.
7. Att jag får ha min telefon på upp vakningen.
Somsagt jag vet att ingen här kan VETA men TROR ni att det skulle gå eller skulle det vara o möjligt att få dom an passningarna tror ni?
Själv klart så ska jag vara noga att förklara varför osv isåfall!


Nu jobbar jag inte inom vården jag tycker spontant inte det låter som några orimliga krav. Sen finns det ju alltid en risk att även om du får träffa all personal innan att någon blir sjuk eller måste vara borta från jobbet av annat skäl så att de av den anledningen behöver tas in någon annan personal på själva operationsdagen. Det går ju heller inte helt säkert att förutse om det är en man eller kvinna som ska utföra operationen det beror nog på tillgänglighet på personal och vilka som jobbar där. Men du kan säkert framföra det som ett starkt önskemål iallafall.

I övrigt tycker jag inte det låter orimligt alls.
 
Det handlar fock om morfin. Och jag tycker att man bör vara ärlig om att det är en väldigt vanlig biverkan av det preparatet.

Nej, jag har sövts och opererats tre gånger, bara fått morfin en gång och då var det en stor bukoperation där de delat mina magmuskler. Så det är inget som ges på rutin.

Okej men vet du eller nånannan om man kan säga till innan att man inte vill ha nån sån medicin för säkerhets skull liksom? Även ifall det inte är så vanligt men bara för att vara säker att man inte får nån konstig medicin som man blir konstig av.
 
Nu jobbar jag inte inom vården jag tycker spontant inte det låter som några orimliga krav. Sen finns det ju alltid en risk att även om du får träffa all personal innan att någon blir sjuk eller måste vara borta från jobbet av annat skäl så att de av den anledningen behöver tas in någon annan personal på själva operationsdagen. Det går ju heller inte helt säkert att förutse om det är en man eller kvinna som ska utföra operationen det beror nog på tillgänglighet på personal och vilka som jobbar där. Men du kan säkert framföra det som ett starkt önskemål iallafall.

I övrigt tycker jag inte det låter orimligt alls.
Jag tänkte om man kunde få träffa dom innan på själva operations dagen men innan man blir sövd. Bara så att man vet vilka som är och så. Och om jag är sövd så spelar det ingen roll om det är en manlig eller kvinnlig men bara att om det är en man så vill jag isåfall att det är nån kvinna med i rummet. Även fast inte jag vet om det isåfall så skulle det ändå kännas tryggare att veta det tror jag.
Men ja jag hoppas verkligen att det går och att dom tycker att det är okej an passningar och så!
 
Jag tänkte om man kunde få träffa dom innan på själva operations dagen men innan man blir sövd. Bara så att man vet vilka som är och så. Och om jag är sövd så spelar det ingen roll om det är en manlig eller kvinnlig men bara att om det är en man så vill jag isåfall att det är nån kvinna med i rummet. Även fast inte jag vet om det isåfall så skulle det ändå kännas tryggare att veta det tror jag.
Men ja jag hoppas verkligen att det går och att dom tycker att det är okej an passningar och så!
Det tror jag inte är något problem. Alla är ju ändå där.
 
Okej men vet du eller nånannan om man kan säga till innan att man inte vill ha nån sån medicin för säkerhets skull liksom? Även ifall det inte är så vanligt men bara för att vara säker att man inte får nån konstig medicin som man blir konstig av.
Jag tål inte heller morfin så bra. Men jag tror inte att det är så vanligt (även om flera här i tråden inte heller gör det). Frågan är om du kanske inte har fått det (eller något liknande) innan utan att du vet om det? Kanske känns det lugnare om någon kan se efter i din journal? Och kanske är det bra att någon går igenom de mediciner som du har normalt om det kan behövas någon anpassning - om det inte redan är gjort? (Jag tror att narkosläkarna brukar ha bra koll, men kanske är det en till fråga till din lista - har någon dubbelkollat så de mediciner som du kan behöva vid/i anslutning till operationen fungerar med dem du tar annars? Och om du har fått morfin förut utan problem? Så behöver du inte oroa dig för det här med morfinet.)
 
Jag tänkte om man kunde få träffa dom innan på själva operations dagen men innan man blir sövd. Bara så att man vet vilka som är och så. Och om jag är sövd så spelar det ingen roll om det är en manlig eller kvinnlig men bara att om det är en man så vill jag isåfall att det är nån kvinna med i rummet. Även fast inte jag vet om det isåfall så skulle det ändå kännas tryggare att veta det tror jag.
Men ja jag hoppas verkligen att det går och att dom tycker att det är okej an passningar och så!

Okej det var så du menade, då missuppfattade jag dig, det är säkert ingen omöjlighet att du kan få träffa dem isåfall!
 
Okej men vet du eller nånannan om man kan säga till innan att man inte vill ha nån sån medicin för säkerhets skull liksom? Även ifall det inte är så vanligt men bara för att vara säker att man inte får nån konstig medicin som man blir konstig av.

De gånger jag opererats så har de frågat innan om det är några mediciner jag inte tål eller helst vill undvika av andra skäl så det har antecknats antar jag eller meddelats all personal att jag inte kan ta morfin i mitt fall.
 
Ah, jag trodde det var väldigt vanligt att man fick någon slags opioid efter kirurgiska ingrepp?

Själv har jag fått "tvärtom" -reaktion på lugnande tidigare, så det ber jag att inte få. Dvs istället för att bli lugn, kände jag att jag tappade kontrollen helt och hyperventilerade helt hysteriskt och kunde inte förmå mig att sluta (brukar ha bra kontroll annars, även när jag är rädd)

De flesta reagerar normalt på de mesta medicinerna, men undantag finns det ju.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 549
Senast: SiZo
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 657
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 195
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 139
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Shettistråden del II

Omröstningar

Tillbaka
Upp