sommarljus

For mig som altid varit frusen av mig och aldrig gillat kyla sa tror jag de langa ljusa natterna representerade sommar, den enda arstid nar jag inte fros varje gang jag gick ut medan jag bodde i Sverige. Jag fros verkligen storre delen av aret.
Nar jag tanker pa det sa ar jag fortfarande kanslig for att det ar morkt. Jag gillar helt enkelt ljus!

Jag är också väldigt frusen. Fryser större delen av vintern. Men sover ändå bättre i mörker.

Jag tycker tjusningen med det är att om man vaknar till på natten känns det härligt att det är ljust, och beroende på var man är någonstans så hör man fåglarna sjunga. Om jag varit och spelat brädspel med några vänner kanske jag cyklar hem efter midnatt och då kan man se hela naturen eftersom det är ljust.
När jag var yngre och hängde på krogen hela nätterna tyckte jag att det var underbart att cykla genom ett Stockholm som höll på att vakna med solen som gick upp över Årstaviken.

Jag är kvällsmänniska och har inga problem alls med att sova när det är ljust ute. Sover nästan bättre då.

Ni som har mörkt och vill ha mörkt när ni sover, har ni inte svårt att vakna då? Jag tycker det går jättetrögt nu om morgnarna. Borde nog pröva mitt wake up-light igen för att i alla fall se om det går lättare.
Nä. Eftersom jag somnar snabbare och sover bättre så vaknar jag mer utvilad. Och min kropp är ganska inprogrammerad på visst antal timmars sömn så jag vaknar ungefär samma tid.

Jag hade tidigare en stark lampa till en blomma i sovrummet som jag brukade ställa en timer till så den tändes innan klockan ringde och då var det alltid ljust när jag vaknade. :)

Sommarmänniska, älskar våren men sommaren desto mer. Varma hösten vart skönt för mig, men höstdeppen verkligen på intågande - sen kommer värsta vintern. Hur jag för att klara det? Ptja nått sätt överlever längta till nästa vår, sommar 😅
Positiva får erkänna går sova bättre när är kyligare på natten, ljuset kvittar kan sova när är ljust med 😆 är kvälls/nattmänniska.

Ändå ser jag faktiskt fram emot Jul gillar den högtiden. Men högsta önskan skulle va fira den under en palm med pina colada i handen. Avskyr snön, vacker se på men gå ut i den hell no :arghh:

Jag tycker det är så skönt att slippa det här skarpa ljuset och värmen vareviga dag. Äntligen vila och förhoppningsvis behöver jag äta mindre smärtstillande då huvudvärken lättar.
Höst och vår är min grej.

Jag tycker det är så skönt att slippa det här skarpa ljuset och värmen vareviga dag. Äntligen vila och förhoppningsvis behöver jag äta mindre smärtstillande då huvudvärken lättar.
Höst och vår är min grej.
Skönt 🙂

Den här senaste sommaren har inte haft så mycket värme (dock hög medeltemperatur tror jag) där jag bor, men vet att det varit lite olika.

Nu verkar vi ha stannat på en platå där det är 5 grader varje morgon/förmiddag och 8-10 mitt på dagen.

Skönt 🙂

Den här senaste sommaren har inte haft så mycket värme (dock hög medeltemperatur tror jag) där jag bor, men vet att det varit lite olika.

Nu verkar vi ha stannat på en platå där det är 5 grader varje morgon/förmiddag och 8-10 mitt på dagen.
Den temperaturen skulle jag lätt kunna ha året runt. :love:

Skönt 🙂

Oj, här har vi 10-15 på morgonen och 20 mitt på dagen fortfarande. Men nu framöver ska det sjunka ner mot 15 grader mitt på dagen.

Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när dagarna istället blir längre.

Än så länge är den ljusa dagen förstås längre än mörka natten, men det går ju åt det håll det går.

Jag vet att det sorgliga rinner bort om någon månad eller så, men just såhär på sensommaren känns det så fruktansvärt långt till att kunna göra de saker jag tycker om.

Jag är en sommarvarelse i själ, kropp och hjärta.

Hur gör andra sommarmänniskor? Jag biter ihop och försöker njuta av det sommaren fortfarande ger, men sorgligt kommer det ändå vara ett tag.
Jag planterar lökar! Snödroppe, påsklilja, narcisser, tulpaner. Det är lite av en besvärjelse - våren är redan påbörjad, och garanterat på väg! :)

Jag är sommardeppig och älskar just de här veckorna på året när man verkligen märker hur naturen ställer om. Trötta jobbmorgnar livas upp av spektakulära soluppgångar. Vardagen är åter på plats och alla mina älskade kvällskurser och hobbies börjar komma igång igen.

Älskar alla årstider. Men visst är det tungt i november-december innan snön kommer. Nu är det bara jättevackert.
Älskar sommarens ljus, men det är skönt att krypa ner i soffan med tända ljus såhär års också. Man varvar ner, tillåter sig att kroppsligt vila på ett annat sätt.

Jag har egentligen inget emot hösten som är nu (dessutom har vi fortfarande 20+ här) men är verkligen inget fan av det som kommer sen. December kan väl vara mysigt med julen men november och sen januari-februari är verkligen, verkligen inte min grej. Jag hatar snö, jag hatar mörker, jag hatar kyla och brukar normalt frysa september till april.

Det jag gjort de senaste åren som verkligen gör underverk för mitt humör är att jag tar semester en dag i veckan, fredagar, typ de tio sista veckorna på året. Har tur som dels har massa semester sparad och att jag är statligt anställd så jag har 31 semesterdagar per år. Som anställd i en grupp med mycket småbarnsföräldrar är arbetsgivaren bara tacksam om jag inte tar ut det i samband med skollov eller röda dagar på våren för det gör alla andra. Och jag får en extra ledig dag där jag kan hänga i stallet i dagsljus även när det är som mörkast ute.

Jag har egentligen inget emot hösten som är nu (dessutom har vi fortfarande 20+ här) men är verkligen inget fan av det som kommer sen. December kan väl vara mysigt med julen men november och sen januari-februari är verkligen, verkligen inte min grej. Jag hatar snö, jag hatar mörker, jag hatar kyla och brukar normalt frysa september till april.

Det jag gjort de senaste åren som verkligen gör underverk för mitt humör är att jag tar semester en dag i veckan, fredagar, typ de tio sista veckorna på året. Har tur som dels har massa semester sparad och att jag är statligt anställd så jag har 31 semesterdagar per år. Som anställd i en grupp med mycket småbarnsföräldrar är arbetsgivaren bara tacksam om jag inte tar ut det i samband med skollov eller röda dagar på våren för det gör alla andra. Och jag får en extra ledig dag där jag kan hänga i stallet i dagsljus även när det är som mörkast ute.
Jag jobbar oregelbundna tider, skulle aldrig orka ha hästarna (hemma och ingen ridbana, rider bara ut) med kontorstider. Tycker du är smart!

Skönt med en extra ledig dag. Jag hoppas att nån gång ha ett jobb där man kan ta semester lite närsom utan att det blir jättebökigt 🙂

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
713
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 111
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 211
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 226
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar