Bli sövd?

Vad är det som är bra med att bli sövd som ni tycker? Tycker ni inte att det är läskigt alls?
Jag har känt mig lite mysigt luddig innan, fick något smärtstillande i armen (tror det var smärtstillande iaf) någon minut eller två innan som fick mig att tycka livet var toppen. Superproffsig och snäll personal både innan och efter. En situation där jag kände mig helt trygg.

Edit: inte läskigt alls
 
Så var det där jag låg på uppvak också två olika sjukhus med skärmar så jag såg ingen av de andra och de såg inte mig. Men det är ju kanske något du kan fråga om också om du gärna vill veta innan hur det ser på uppvak dit du kommer efter operationen.
Ja det kan jag fråga! Och ifall det går att fixa så mamma eller pappa kan få vara med helatiden från att jag börjar vakna så är det kanske inte sååå viktigt heller.
 
Ja det kan jag fråga! Och ifall det går att fixa så mamma eller pappa kan få vara med helatiden från att jag börjar vakna så är det kanske inte sååå viktigt heller.


Ja och isåfall kan de ha både ditt gosedjur och din telefon i tryggt förvar under operationen så vet du att du kan få dem så fort du är tillräckligt vaken för att be om dem 🙂
 
Nej det tror jag inte att jag visste, eller rättare sagt, det tror jag inte att jag funderade över. Jag var mest fokuserad på mig själv.
Okej. Jag har ingen aning vad jag kommer ha fokus på osv. Men vadsomhelst om jag inte får panik så är väl det bra. Och om man inte ser andra och dom inte kan se en så borde det vara liiite lugnare iallafall.
 
Jo, om man hade tittat och brytt sig. Men alla har precis vaknat upp efter operation och har fullt upp med sig själva. Ingen bryt sig om de andra som är där. Det är liksom inte läge för det.
Nej okej jag fattar att domflesta kanske inte tänker på det iallafall. Men om jag kommer ligga där helt själv så kommer nog jag tänka på det iallafall.
Men vi ska ringa snart så jag hoppas att vi får svar om det går att få an passningar så det funkar förmig iallafall!
 
Nej okej jag fattar att domflesta kanske inte tänker på det iallafall. Men om jag kommer ligga där helt själv så kommer nog jag tänka på det iallafall.
Men vi ska ringa snart så jag hoppas att vi får svar om det går att få an passningar så det funkar förmig iallafall!

Ta först reda på om nån av dina föräldrar kan vara med tills du somnar och sen vara där när du vaknar. Med det du berättat så tänker jag att det inte borde vara omöjligt. Försök att inte oroa dig innan du har fått svar på det!
 
Jag har iallafall tänkt mera på dethär och jag har nog kommit fram till hur jag helst skulle vilja. Eller vad jag minst inte vill eller hur jag ska förklara. Och själv klart så ska jag fråga sjukhus personal om allt dethär eller be den som ringer att fråga om det men jag tänkte ändå bara skriva min "lista" här vad ni tror om ni TROR att det skulle vara möjligt. Även fast jag såklart fattar att ingen här kan veta säkert! Men bara om det verkar som jätte konstiga saker att fråga om eller så.
1. Att ha ett till info möte och få veta EXAKT vad som kommer hända. Alltså inte bara: Vi kommer göra denhär operationen. Utan vad dom har för saker vad som är inne i en liksom hur lång tid det tar allt sånt. Och även hur upp vaknings rummet ser ut och allting heltenkelt såmycket som möjligt om ALLT.
2. Att mamma eller pappa eller nånannan vuxen som jag är trygg med kan vara med och hjälpa till att ställa frågor även om det är dumma eller pinsamma frågor.
3. Att jag får träffa dom som kommer göra operationen innan och att det känns tryggt.
4. Att mamma eller pappa får vara med HELATIDEN tills att jag somnar och HELATIDEN från jag börjar vakna.
5. Dethär kanske låter som diskri minering men att det inte är nån manlig personal som ska kolla nånting därnere eller röra mig när jag är vaken iallafall och OM det är en man som gör operationen så isåfall att det även är kvinnlig personal där. Inte för att jag tror att sån personal är några äckel men det är bara pågrund av mig inte pågrund av dom.
6. Dethär låter säkert jätte barnsligt men att jag kunde få ha en egen filt och ett gose djur på upp vakningen. Somsagt det låter barnsligt men det har hjälpt mig väldigt mycket att ha såna trygg hets saker när jag har gjort gynikolog undersökningar innan så jag tror att det skulle hjälpa mycket och att det luktar liksom tryggt och inte bara sjukhus.
7. Att jag får ha min telefon på upp vakningen.
Somsagt jag vet att ingen här kan VETA men TROR ni att det skulle gå eller skulle det vara o möjligt att få dom an passningarna tror ni?
Själv klart så ska jag vara noga att förklara varför osv isåfall!
Vilka bra och kloka punkter!
Du har verkligen tänkt igenom saker och jag tror men VET inte att du kommer kunna få gehör för allihop. Ingen är orimlig eller konstig tycker jag. Just att du varit med om trauma är en så viktig parameter att ta hänsyn till :Hela operationsgrejen är jobbig, men med ditt bagage ännu jobbigare Sen får man komma ihåg att dessa människor är proffs och så duktiga på sitt jobb. Jag har alltid uppfattat vården som väligt omtänksam och inlyssnande.
 
Vilka bra och kloka punkter!
Du har verkligen tänkt igenom saker och jag tror men VET inte att du kommer kunna få gehör för allihop. Ingen är orimlig eller konstig tycker jag. Just att du varit med om trauma är en så viktig parameter att ta hänsyn till :Hela operationsgrejen är jobbig, men med ditt bagage ännu jobbigare Sen får man komma ihåg att dessa människor är proffs och så duktiga på sitt jobb. Jag har alltid uppfattat vården som väligt omtänksam och inlyssnande.
Jag håller med @cirkus - jättebra lista. Angående sista två meningarna så har jag ibland upplevt att viss vårdpersonal är så inne i sitt jobb att de glömmer bort att patienten inte är lika van vid dessa situationer som personalen är, och att man som patient kan behöva trycka på för att verkligen få all information och det stöd man behöver för att känna sig trygg.
 
Nej okej jag fattar att domflesta kanske inte tänker på det iallafall. Men om jag kommer ligga där helt själv så kommer nog jag tänka på det iallafall.
Men vi ska ringa snart så jag hoppas att vi får svar om det går att få an passningar så det funkar förmig iallafall!


Hoppas ni får svar alternativt att ni kan få till ett möte!
 
Jag håller med @cirkus - jättebra lista. Angående sista två meningarna så har jag ibland upplevt att viss vårdpersonal är så inne i sitt jobb att de glömmer bort att patienten inte är lika van vid dessa situationer som personalen är, och att man som patient kan behöva trycka på för att verkligen få all information och det stöd man behöver för att känna sig trygg.
Ja och det är att stå på migsjälv som jag inte klarar själv. Speciellt inte i såna triggande sitationer som det nog kommer vara.
 
Jag tänkte iallafall berätta ifall nån undrar kanske om nån annan ska göra nån sån operation nångång eller så. Men vi ringde iallafall idag och den personen sa att själv klart så får mamma eller pappa vara med mig helatiden tills jag har somnat och även på upp vaket. Och att det även är själv klart att jag kan få ha med en egen filt och ett gose djur som jag känner mig mera trygg med. Så det var en STOR lättnad och väldigt skönt! ❤️
Så nu har jag fått en tid för operationen och även att jag fick en annan tid några dagar innan för att få en chans att ställa alla frågor och för bereda mig osv. Och då får både mamma och pappa vara med om jag vill det.
Så jag ville skriva det bara att det fort farande känns läskigt och jobbigt men ändå SÅ mycket skönare och tryggare nu för att jag vet att iallafall det mest viktigaste tycker dom är själv klart att an passa för!
 
Jag tänkte iallafall berätta ifall nån undrar kanske om nån annan ska göra nån sån operation nångång eller så. Men vi ringde iallafall idag och den personen sa att själv klart så får mamma eller pappa vara med mig helatiden tills jag har somnat och även på upp vaket. Och att det även är själv klart att jag kan få ha med en egen filt och ett gose djur som jag känner mig mera trygg med. Så det var en STOR lättnad och väldigt skönt! ❤️
Så nu har jag fått en tid för operationen och även att jag fick en annan tid några dagar innan för att få en chans att ställa alla frågor och för bereda mig osv. Och då får både mamma och pappa vara med om jag vill det.
Så jag ville skriva det bara att det fort farande känns läskigt och jobbigt men ändå SÅ mycket skönare och tryggare nu för att jag vet att iallafall det mest viktigaste tycker dom är själv klart att an passa för!


Skönt att höra förstår att det såklart kan kännas både nervöst och obehagligt ändå men då får du iallafall de anpassningar du behöver. :):heart Skriv ner alla frågor fram till den förberedande tiden ibland har jag själv haft ett sånt papper liggande framme när jag har haft någon tid i vården för att jag just kan komma på frågor efterhand. Då har jag kunnat skriva ner dem direkt.
 
TACK för alla svar speciellt ni som har skrivit mera detaljer hur det gick till osv! Det hjälper jätte mycket! ❤️
Varning nu om nån är känslig att det kanske är tmi. Men det som jag ska göra är en operation i sn*ppan. Och jag har varit med om endel över grepp så allt sånt är väldigt känsligt förmig. Så ja det är väldigt jobbigt så jag vet inte hur jag vill. För att om man blir sövd så slipper man ju vara med veten att dom håller på där liksom men jag hatar att må illa så är rädd för att må illa efter plus att det känns väldigt jobbigt att inte veta vad som händer också. Men om man inte blir sövd så känns det jätte jobbigt att dom ska hålla på där och jag är rädd för att få panik då även fast man kan få lugnande osv.
Har du möjlighet välj sövning. Säg till att du är rädd för att må illa så kan du på vissa ställen få akupunkturarmband men överallt kan de ge medicin mot illamående även i förebyggande syfte.


Jag har blivit sövd fler gånger än jag kan räkna och väljer sövning alla dagar i veckan eftersom lokalbedövning inte fungerar på mig. Som barn på 70-talet tyckte jag masken luktade så illa att jag så snart jag kunde bad att få bli sövd intravenöst, alltså att man får medlet direkt i blodet istället. Numera vill de ofta att man tar några djupa andetag syrgas i en mask men den luktar inget numera och är genomskinlig. Dessutom får man hålla i masken själv om man ber om det.

De brukar be en räkna ner från 10 eller hundra, mycket för att få något att fokusera på. Jag brukar hinna säga godnatt då och sedan sover jag.

När du kommer till sjukhuset får du byta om och lägga dina saker i ett skåp som du låser och du har sedan vanligtvis nyckeln i ett gummiband vid vristen eller handleden beroende på vad man ska göra.

När du har bytt om får du lägga dig i en säng och ofta får man premedicinering då också. Om du är orolig kan du be om att få lugnande.

Lycka till ❤️
 
Vad är det som är bra med att bli sövd som ni tycker? Tycker ni inte att det är läskigt alls?
Nu har jag ju bara blivit sövd en gång, men det jag gillade framförallt var att jag sov så himla bra 😆 Jag hade skadat ett finger och hade ont och det hade inte blivit så mycket sömn, så det var skönt att bara vara helt borta ett tag. Jag kommer ihåg att jag gick in på operationsrummet och la mig på britsen och fick se en röntgenbild på min hand (i 3D. Fortfarande lite surt att jag inte har tillgång till den :D). Sedan började sköterskan peta i mitt förband men kom på att det kanske var smart att vänta tills jag sov, vilket jag höll med om och så sa de väl något om att jag skulle somna eller något och så gjorde jag det. När jag vaknade hade jag inte ett dugg ont, det var trevliga människor där och jag blev erbjuden en macka och att gå upp och kissa och åka hem, typ. Sammantaget en oerhört trevlig upplevelse!
 
Jag har bara blivit sövd en gång, då opererade jag huvet. Tog drygt 10 timmar.

På morgonen innan jag rullades ner till operation så fick jag frågan om jag ville ha lite lugnande. Jag kände att det behövde jag inte. Men det kan du få om du känner dig nervös och orolig, så ta det, det lindrar.

I operationssalen var det ett helt team, jag hade träffat alla dagen innan då dom presenterade sig och sa vad dom gjorde.

Själva sövningen kommer jag inte ihåg mycket av, så jag nog somnade fort. Man har en sjuksyrra bredvid sig hela tiden när man är sövd.

Sen rullades jag in på uppvakningsrum, där låg vi flera stycken som opererats av olika anledningar. En sjuksyrra gick runt hela tiden och kollade läget och frågade om man behövde smärtstillande eller annat.

En sjuksyrra satt cirka en timme vid en tjej som var lite orolig vid uppvaknandet, satt och pratade lugnande och brydde sig.

Efter 4-5 timmar fick jag rulla upp på en avdelning. Och där hade dom också koll och kom även om man tryckte på "larmknappen"

Skulle jag opereras igen så väljer jag sövning.

Och berätta för sjuksköterskan på lasarettet att du är nervös och orolig över vad som ska ske och att det gäller även vid uppvaknandet. Dom är där för din skull och gör det bästa för dig och speciellt om dom vet att du är lite rädd och orolig över vad som händer.
 
Jag har bara blivit sövd en gång, då opererade jag huvet. Tog drygt 10 timmar.

På morgonen innan jag rullades ner till operation så fick jag frågan om jag ville ha lite lugnande. Jag kände att det behövde jag inte. Men det kan du få om du känner dig nervös och orolig, så ta det, det lindrar.

I operationssalen var det ett helt team, jag hade träffat alla dagen innan då dom presenterade sig och sa vad dom gjorde.

Själva sövningen kommer jag inte ihåg mycket av, så jag nog somnade fort. Man har en sjuksyrra bredvid sig hela tiden när man är sövd.

Sen rullades jag in på uppvakningsrum, där låg vi flera stycken som opererats av olika anledningar. En sjuksyrra gick runt hela tiden och kollade läget och frågade om man behövde smärtstillande eller annat.

En sjuksyrra satt cirka en timme vid en tjej som var lite orolig vid uppvaknandet, satt och pratade lugnande och brydde sig.

Efter 4-5 timmar fick jag rulla upp på en avdelning. Och där hade dom också koll och kom även om man tryckte på "larmknappen"

Skulle jag opereras igen så väljer jag sövning.

Och berätta för sjuksköterskan på lasarettet att du är nervös och orolig över vad som ska ske och att det gäller även vid uppvaknandet. Dom är där för din skull och gör det bästa för dig och speciellt om dom vet att du är lite rädd och orolig över vad som händer.
Skulle du vara kvar på natten då eller brukar man ändå komma till nånannan av delning?
Vi har iallafall pratat med dom nu och dom sa att det är själv klart att mamma eller pappa får vara med mig helatiden förutom själva operationen ❤️ Så det känns väldigt mycket tryggare iallafall! Och kommer ha ett extra besök innan för alla frågor osv så dom verkar ju an passa för att jsg är väldigt nervös och så.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 549
Senast: SiZo
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 657
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 194
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 138
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp