Bli sövd?

Jag tål inte heller morfin så bra. Men jag tror inte att det är så vanligt (även om flera här i tråden inte heller gör det). Frågan är om du kanske inte har fått det (eller något liknande) innan utan att du vet om det? Kanske känns det lugnare om någon kan se efter i din journal? Och kanske är det bra att någon går igenom de mediciner som du har normalt om det kan behövas någon anpassning - om det inte redan är gjort? (Jag tror att narkosläkarna brukar ha bra koll, men kanske är det en till fråga till din lista - har någon dubbelkollat så de mediciner som du kan behöva vid/i anslutning till operationen fungerar med dem du tar annars? Och om du har fått morfin förut utan problem? Så behöver du inte oroa dig för det här med morfinet.)
Nej jag tror iallafall inte att jag har fått det nångång förut. Men ja det med att dubbel kolla medicinerna kanske också är bra att fråga efter som att jag har endel mediciner!
 
Ah, jag trodde det var väldigt vanligt att man fick någon slags opioid efter kirurgiska ingrepp?

Själv har jag fått "tvärtom" -reaktion på lugnande tidigare, så det ber jag att inte få. Dvs istället för att bli lugn, kände jag att jag tappade kontrollen helt och hyperventilerade helt hysteriskt och kunde inte förmå mig att sluta (brukar ha bra kontroll annars, även när jag är rädd)

De flesta reagerar normalt på de mesta medicinerna, men undantag finns det ju.
Usch det låter jätte jobbigt! Jag vet ju inte vad man brukar få om man be höver sånt före eller efter en operation så vet inte om det är samma. Men jag har fått nåt lugnande med spruta på bup några gånger och då har jag iallafall bara blivit väldigt trött. Så om det är nåt liknande som det så är det nog ingen fara förmig iallafall!
 
Jag har iallafall tänkt mera på dethär och jag har nog kommit fram till hur jag helst skulle vilja. Eller vad jag minst inte vill eller hur jag ska förklara. Och själv klart så ska jag fråga sjukhus personal om allt dethär eller be den som ringer att fråga om det men jag tänkte ändå bara skriva min "lista" här vad ni tror om ni TROR att det skulle vara möjligt. Även fast jag såklart fattar att ingen här kan veta säkert! Men bara om det verkar som jätte konstiga saker att fråga om eller så.
1. Att ha ett till info möte och få veta EXAKT vad som kommer hända. Alltså inte bara: Vi kommer göra denhär operationen. Utan vad dom har för saker vad som är inne i en liksom hur lång tid det tar allt sånt. Och även hur upp vaknings rummet ser ut och allting heltenkelt såmycket som möjligt om ALLT.
2. Att mamma eller pappa eller nånannan vuxen som jag är trygg med kan vara med och hjälpa till att ställa frågor även om det är dumma eller pinsamma frågor.
3. Att jag får träffa dom som kommer göra operationen innan och att det känns tryggt.
4. Att mamma eller pappa får vara med HELATIDEN tills att jag somnar och HELATIDEN från jag börjar vakna.
5. Dethär kanske låter som diskri minering men att det inte är nån manlig personal som ska kolla nånting därnere eller röra mig när jag är vaken iallafall och OM det är en man som gör operationen så isåfall att det även är kvinnlig personal där. Inte för att jag tror att sån personal är några äckel men det är bara pågrund av mig inte pågrund av dom.
6. Dethär låter säkert jätte barnsligt men att jag kunde få ha en egen filt och ett gose djur på upp vakningen. Somsagt det låter barnsligt men det har hjälpt mig väldigt mycket att ha såna trygg hets saker när jag har gjort gynikolog undersökningar innan så jag tror att det skulle hjälpa mycket och att det luktar liksom tryggt och inte bara sjukhus.
7. Att jag får ha min telefon på upp vakningen.
Somsagt jag vet att ingen här kan VETA men TROR ni att det skulle gå eller skulle det vara o möjligt att få dom an passningarna tror ni?
Själv klart så ska jag vara noga att förklara varför osv isåfall!
Hej!
Jag jobbar på en operationsavdelning och har även ansvar på uppvaket. Iaf på mitt sjukhus skulle önskemålen ovan kunna tillgodoses, så det borde funka även på andra ställen. Det vore klokt att träffa dom igen så att ni kan göra en bra planering för dig. Jag vill bara påpeka att även om du träffar gynekolog m.fl på kvinnokliniken så är det inte säkert att det är samma personal som även arbetar på operation. På vissa sjukhus har kvinnokliniken en egen poliklinik med operationspersonal och då är det ju samma, men om du ska opereras på centraloperation så bör du nog få till ett möte med dom också. Säkert kan personalen på kvinnokliniken förmedla kontakt.
Berättar det här eftersom det har hänt att patienter har blivit "lovade" saker på avdelningen som vi på operation sedan tyvärr inte kan hålla eftersom dom på avdelningen inte kan och vet exakt hur det funkar på operation.
 
Hej!
Jag jobbar på en operationsavdelning och har även ansvar på uppvaket. Iaf på mitt sjukhus skulle önskemålen ovan kunna tillgodoses, så det borde funka även på andra ställen. Det vore klokt att träffa dom igen så att ni kan göra en bra planering för dig. Jag vill bara påpeka att även om du träffar gynekolog m.fl på kvinnokliniken så är det inte säkert att det är samma personal som även arbetar på operation. På vissa sjukhus har kvinnokliniken en egen poliklinik med operationspersonal och då är det ju samma, men om du ska opereras på centraloperation så bör du nog få till ett möte med dom också. Säkert kan personalen på kvinnokliniken förmedla kontakt.
Berättar det här eftersom det har hänt att patienter har blivit "lovade" saker på avdelningen som vi på operation sedan tyvärr inte kan hålla eftersom dom på avdelningen inte kan och vet exakt hur det funkar på operation.
Tack för svaret! Jag har ingen aning om det med ifall det är samma som gör operationen men det är ju kanske en bra sak att fråga!
Jag fattar att dethär är en svår fråga för det be ror ju på hur mansjälv tycker. Men tror du att dom kommer tycka att jag är jätte jobbig för att jag har dom sakerna som jag verkligen skulle be höva få an passningar om? Eller liksom att dom tycker att man är dum och bara ska skärpa sig osv?
 
Tack för svaret! Jag har ingen aning om det med ifall det är samma som gör operationen men det är ju kanske en bra sak att fråga!
Jag fattar att dethär är en svår fråga för det be ror ju på hur mansjälv tycker. Men tror du att dom kommer tycka att jag är jätte jobbig för att jag har dom sakerna som jag verkligen skulle be höva få an passningar om? Eller liksom att dom tycker att man är dum och bara ska skärpa sig osv?
Vårdpersonal generellt är väldigt vana att möta och bemöta människor som är i utsatta lägen och som har olika behov. Min erfarenhet är att personalen har förståelse för människors olika svårigheter och verkligen bemödar sig om att det ska bli så bra som möjligt. Med det sagt så är ju även vårdpersonal människor, med olika synsätt och personligheter etc, men även om någon nu skulle tycka att du är jobbig och borde skärpa dig så borde dom vara professionella nog att inte visa det.
 
Vårdpersonal generellt är väldigt vana att möta och bemöta människor som är i utsatta lägen och som har olika behov. Min erfarenhet är att personalen har förståelse för människors olika svårigheter och verkligen bemödar sig om att det ska bli så bra som möjligt. Med det sagt så är ju även vårdpersonal människor, med olika synsätt och personligheter etc, men även om någon nu skulle tycka att du är jobbig och borde skärpa dig så borde dom vara professionella nog att inte visa det.
Ja det borde dom ju! Men jag tycker att det ganska så ofta märks hur nån liksom ser på en även ifall den försöker att inte visa det. Men jag hoppas såklart att dom kommer vara noga att det ska bli så bra som möjligt osv och att dom kommer fatta att jag inte är jobbig och rädd medflit!
 
Ja det borde dom ju! Men jag tycker att det ganska så ofta märks hur nån liksom ser på en även ifall den försöker att inte visa det. Men jag hoppas såklart att dom kommer vara noga att det ska bli så bra som möjligt osv och att dom kommer fatta att jag inte är jobbig och rädd medflit!
Det är därför jag tror att det vore bra om du fick träffa någon från operation också, vanligast är nog att man får träffa en narkosläkare. Du behöver såklart inte berätta några detaljer för dom, men att du får förklara att du är rädd, både inför ingreppet och för att få panik och uppfattas som jobbig och att det är viktigt för dig med sakerna på din lista.
Vi träffar ganska ofta människor som är traumatiserade på olika sätt, och övergreppshistorik är tyvärr inte ovanligt. Jag vågar lova att en absolut majoritet av personalen är både respektfull och empatisk, och jag hoppas verkligen att det blir bra för dig :heart
 
Hej! Jag har två frågor som är om att bli sövd och så.
1. Ni som har blivit sövda hur känns det? Och hur går det till och hur känns det efter?
2. Om ni skulle göra en jätte jobbig operation alltså som NI tyckte var jätte jobbigt. Och ni fick välja på att bli sövd eller att ha lokal bedövning och lugnande medicin. Vad skulle ni välja då och varför?

Jag hade trillat av hästen och brutit v arm rätt av och åkt in akut. Blev väl omhändertagen och fick en "drog" i schockförebyggande syfte så jag blev hög och låg där o skämtade. Fick välja på gips eller att få armen ihopskruvad. Ortopeden sa att om han fick göra sistnämnda så var han säker på att armen skulle bli bra, annars inte. Så då valde jag det. Sövningen går på ett ögonblick. Inte alls som att somna vanligt. Efter operationen vaknade jag av att jag var störtpissnödig! Berodde på att dom gett mig en massa dropp innan operationen för att få upp blodtrycket. Fick inte lov att gå på toa utan tvingades kissa i ett bäcken och det blev bräddfullt. Sköterskan sa att jag babblat en massa i sömnen innan jag vaknade och hon såg lite road ut... Vad sa jag då? Nej, det talar vi aldrig om. Nähä tänkte jag, här har jag legat på en flerbäddssal och 10 pers eller så har hört mig babbla i sömn... ursch vad hemskt. Därför vill jag inte bli sövd igen ifall det finns alternativ.
 
Det är därför jag tror att det vore bra om du fick träffa någon från operation också, vanligast är nog att man får träffa en narkosläkare. Du behöver såklart inte berätta några detaljer för dom, men att du får förklara att du är rädd, både inför ingreppet och för att få panik och uppfattas som jobbig och att det är viktigt för dig med sakerna på din lista.
Vi träffar ganska ofta människor som är traumatiserade på olika sätt, och övergreppshistorik är tyvärr inte ovanligt. Jag vågar lova att en absolut majoritet av personalen är både respektfull och empatisk, och jag hoppas verkligen att det blir bra för dig :heart
Ja jag ska be om den som ringer imorgon kan fråga om det går att få träffa nån och ta upp frågor och dom sakerna på listan osv!
Jag kom föresten på en till fråga som kanske nån vet men det kanske är o lika på alla sjukhus. Men upp vakningen är det både kvinnor och män och unga och gamla och barn och allamöjliga i samma rum då eller brukar det vara upp delat på nåt sätt?
 
Jag hade trillat av hästen och brutit v arm rätt av och åkt in akut. Blev väl omhändertagen och fick en "drog" i schockförebyggande syfte så jag blev hög och låg där o skämtade. Fick välja på gips eller att få armen ihopskruvad. Ortopeden sa att om han fick göra sistnämnda så var han säker på att armen skulle bli bra, annars inte. Så då valde jag det. Sövningen går på ett ögonblick. Inte alls som att somna vanligt. Efter operationen vaknade jag av att jag var störtpissnödig! Berodde på att dom gett mig en massa dropp innan operationen för att få upp blodtrycket. Fick inte lov att gå på toa utan tvingades kissa i ett bäcken och det blev bräddfullt. Sköterskan sa att jag babblat en massa i sömnen innan jag vaknade och hon såg lite road ut... Vad sa jag då? Nej, det talar vi aldrig om. Nähä tänkte jag, här har jag legat på en flerbäddssal och 10 pers eller så har hört mig babbla i sömn... ursch vad hemskt. Därför vill jag inte bli sövd igen ifall det finns alternativ.
Usch nej jag vill verkligen verkligen INTE prata i sömnen i samma rum som massa o kända! Brukar du prata i sömnen eller var det bara då?
 
Ja jag ska be om den som ringer imorgon kan fråga om det går att få träffa nån och ta upp frågor och dom sakerna på listan osv!
Jag kom föresten på en till fråga som kanske nån vet men det kanske är o lika på alla sjukhus. Men upp vakningen är det både kvinnor och män och unga och gamla och barn och allamöjliga i samma rum då eller brukar det vara upp delat på nåt sätt?

Min upplevelse av uppvaket är att det är gott om utrymme mellan de olika sängarna. Alla är så upptagna med sig själv eftersom alla precis blivit opererade. Ingen bryr sig om nån av de andra utan har fullt upp med sig själv. Det är alltid flera personal där!
 
Ja jag ska be om den som ringer imorgon kan fråga om det går att få träffa nån och ta upp frågor och dom sakerna på listan osv!
Jag kom föresten på en till fråga som kanske nån vet men det kanske är o lika på alla sjukhus. Men upp vakningen är det både kvinnor och män och unga och gamla och barn och allamöjliga i samma rum då eller brukar det vara upp delat på nåt sätt?
Där jag legat på uppvak (tre olika ställen) har det varit skärmar mellan sängarna, man har inte sett varann. Men om det är så överallt vet jag inte.
 
Min upplevelse av uppvaket är att det är gott om utrymme mellan de olika sängarna. Alla är så upptagna med sig själv eftersom alla precis blivit opererade. Ingen bryr sig om nån av de andra utan har fullt upp med sig själv. Det är alltid flera personal där!

Där jag legat på uppvak (tre olika ställen) har det varit skärmar mellan sängarna, man har inte sett varann. Men om det är så överallt vet jag inte.
Okej! Så man vet inte om det är liksom gamla eller unga eller män eller kvinnor osv då?
 
Jag brukar visst säga någon liten mening i sömn någon enstaka gång bara. Den som hör då fattar ingenting.
Okej men då hade du pratat mera eller? Om det är vanligt att man gör det så kommer jag säkert säga jätte hemska saker bara för andra kan höra 🙁
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 549
Senast: SiZo
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 657
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 194
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 138
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Shettistråden del II

Omröstningar

Tillbaka
Upp