Bli sövd?

Okej! Men brukar det vara att ingen an hörig får vara med då? För jag tror att OM jag skulle välja att bli sövd så skulle jag nog bara vilja vara med nån jag känner och som känns trygg efter och inte vara med o kända även om dom var jätte snälla.
När min dotter sövdes - fick jag vara hos henne när hon vaknade.
Hon var betydligt yngre än dig men du räknas som minderårig så jag tror det är ett krav ni kan ha att dina föräldrar eller någon annan du litar mycket på kan vara hos dig när du vaknar
 
Okej! Men brukar det vara att ingen an hörig får vara med då? För jag tror att OM jag skulle välja att bli sövd så skulle jag nog bara vilja vara med nån jag känner och som känns trygg efter och inte vara med o kända även om dom var jätte snälla.
När jag låg på uppvaket släppte de in min anhörig trots att det var flera andra patienter där. Och då var jag vuxen och hade inte ens bett om det. Så det verkar vara olika på olika sjukhus?
 
Hej! Jag har två frågor som är om att bli sövd och så.
1. Ni som har blivit sövda hur känns det? Och hur går det till och hur känns det efter?
2. Om ni skulle göra en jätte jobbig operation alltså som NI tyckte var jätte jobbigt. Och ni fick välja på att bli sövd eller att ha lokal bedövning och lugnande medicin. Vad skulle ni välja då och varför?
1 - Blivit sövd fler gånger än jag kan räkna. Det jag tycker känns är när de sprutar in det sövande i armen. Känns lite varm/stickande i några sekunder sen somnar man. Har jag fått morfin under operationen är jag väldigt tung i huvudet efteråt. Jättetrött. Har jag inte fått morfin så känner man sig siom vanligt efteråt.

2 Har gjort även några stora med både lokalbedövning samt lite lugnande men om jag får välja så mellan det och sövning tar jag sövning. :)
 
Det beror på vad det är för slags operation och om de tänker att du ska ligga kvar över natten eller om det är dagkirurgi. Är det det senare så kommer du att ligga kvar på post-op tills du skickas hem och då spelar det ingen roll om du har sövts eller fått lokalbedövning.

Det bästa du kan göra är att prata med vårdgivaren så att du kan känna dig trygg med både operation och eftervård. Finns det möjlighet att du kan få ha anhörig hos dig efteråt så kan de säkert göra undantag. Varken du, vårdpersonalen eller andra patienter är ju betjänta av att du drabbas av panik på uppvaket.
Som jag har fattat iallafall så är det bara över en dag så får man åka hem igen iallafall. Men nej exakt det skulle ju bara vara dåligt för alla om jag får panik!
 
Det ser sköterskorna fort, framförallt om de vet att risken finns efteråt så kommer de troligen ha extra koll.
Om ni pratar med sjukhuset innan så kanske du kan få ha en förälder med på uppvaket?
Men vad kan dom göra isåfall? Alltså om man är där för att vakna så kan dom väl inte ge massa medicin om man skulle be höva det om man får panik?
 
Ligger man bara helt ensam och väntar på upp vakningen? Hur länge måste man ligga där?

Man ligger i en stor sal med andra patienter håller på att vakna upp efter operation. Där finns mycket personal. De är väldigt gulliga och tar väl hand om en! När man vaknat tillräckligt blir man erbjuden kaffe/te, macka och kaka. Där är lugnt och alla är jättesnälla! Man stannar där tills man vaknat tillräckligt, gått på toa och fått prata med läkaren som opererade en.
 
Senast ändrad:
När jag sövdes när jag var 18, var mamma med inne i salen tills jag hade somnat och när jag vaknade på uppviket var hon med mig där också. Jag behövde inte vara själv alls.
Okej det låter ju bra iallafall! Be hövde ni fråga innan om det då eller hur gjorde ni?
Fast man är ju ändå själv när dom gör själva operationen. Eller såklart inte SJÄLV men att ingen man känner är där och så.
 
Man ligger i en stor sal med andra patienter håller på att vakna upp efter operation. Där finns mycket personal. De är väldigt gulliga och tar väl omhand om en! När man vaknat tillräckligt blir med erbjuden kaffe/te, macka och kaka. Där är lugnt och alla är jättesnälla! Man stannar där tills man vaknat tillräckligt, gått på toa och fått prata med läkaren som opererade en.
Vet du ungefär hur lång tid det brukar ta?
Och vad skulle dom som jobbar där göra om man får panik?
 
De har nog sett det mesta och är proffs. Du kan vara lugn och lita på dem!
Fast jag be höver veta vad dom skulle göra OM jag fick panik. Jag fattar såklart att kanske ingen här vet det så att jag måste fråga sjukhus personal! Men tänkte bara fråga här om nån kanske vet.
 
Vet du ungefär hur lång tid det brukar ta?
Och vad skulle dom som jobbar där göra om man får panik?

Från det att jag vaknade till jag fick åka hem tog det mindre än 2 timmar. Hela operationsdagen var en mycket positivt upplevelse eftersom all personal var så trevliga och hjälpsamma. När jag frös fick jag uppvärmd filt osv.

Jag har ingen aning. Men jag tänker att det är bra att prata med dem innan operationen om din oro. De har erfarenhet och kommer hjälpa dig.
 
Fast jag be höver veta vad dom skulle göra OM jag fick panik. Jag fattar såklart att kanske ingen här vet det så att jag måste fråga sjukhus personal! Men tänkte bara fråga här om nån kanske vet.

Prata med de som ska operera dig. Säg att du vill ha ett extra möte innan och prata om hur allt kommer gå till och din oro. Då kan de förklara för dig.
 
Fast jag be höver veta vad dom skulle göra OM jag fick panik. Jag fattar såklart att kanske ingen här vet det så att jag måste fråga sjukhus personal! Men tänkte bara fråga här om nån kanske vet.

En tanke, att du kanske kan fråga stället där du ska opereras s om du kan få en tid och gå igenom alla de frågor du vill ställa som är någon vecka eller två innan operationen. Så kan du skriva ner alla frågor på ett papper och gå igenom de tillsammans med vårdpersonal i lugn och ro och eventuellt också ha din mamma eller pappa med dig om det skulle kännas bra. Tror det kan vara skönt för dig att få svar på alla frågor innan det faktiskt sker, ibland kan få titta på en operationssal också om man vill men det beror såklart på om det finns någon ledig och om det går bra att gå in där. Så vet du hur det ser ut.

Ser att du har många tankar och frågor som snurrar just nu och det är helt normalt såklart en operation är ju inget vardagligt som man är med om så ofta. Tror det skulle vara bra för dig att få sätta dig ner med vårdpersonal och gå igenom alla dina frågor.
 
En tanke, att du kanske kan fråga stället där du ska opereras s om du kan få en tid och gå igenom alla de frågor du vill ställa som är någon vecka eller två innan operationen. Så kan du skriva ner alla frågor på ett papper och gå igenom de tillsammans med vårdpersonal i lugn och ro och eventuellt också ha din mamma eller pappa med dig.
Kan man göra det? Jag har varit där en gång och fått info om själva operationen osv och att jag har valet om jag vill vara sövd eller ha lokal bedövning och lugnande. Så vi skulle medela vilket av det jag väljer och då bokar dom in operationen. Men jag har ju kommit på massa frågor nu som jag inte tänkte på innan det.
Men egentligen så vill jag inte göra nån operation alls för både och känns ungefär lika hemskt ändå. Så jag skulle vilja bara inte göra operationen alls men jag vet att det inte skulle vara såbra 🙁
 
Kan man göra det? Jag har varit där en gång och fått info om själva operationen osv och att jag har valet om jag vill vara sövd eller ha lokal bedövning och lugnande. Så vi skulle medela vilket av det jag väljer och då bokar dom in operationen. Men jag har ju kommit på massa frågor nu som jag inte tänkte på innan det.
Men egentligen så vill jag inte göra nån operation alls för både och känns ungefär lika hemskt ändå. Så jag skulle vilja bara inte göra operationen alls men jag vet att det inte skulle vara såbra 🙁

Ja det brukar man oftast kunna få om man är orolig och har många frågor, du kan ju bara säga att du har kommit på många fler frågor i efterhand och det skulle kännas lugnare och bättre om du kunde få en tid till att ställa alla dina frågor. Som patient har man rättigheter att få svar och vara delaktig i sin vård vilket såklart är viktigt för alla personer, som minderårig gäller även barnkonventionen och de ska ta extra hänsyn till personer under 18 år i vården.
 
Ja det brukar man oftast kunna få om man är orolig och har många frågor, du kan ju bara säga att du har kommit på många fler frågor i efterhand och det skulle kännas lugnare och bättre om du kunde få en tid till att ställa alla dina frågor. Som patient har man rättigheter att få svar och vara delaktig i sin vård vilket såklart är viktigt för alla personer, som minderårig gäller även barnkonventionen och de ska ta extra hänsyn till personer under 18 år i vården.
Okej! Men kan inte extra hänsyn vara att ens mamma eller pappa kan få vara med när dom gör själva operationen då?
Alltså jag fattar att dom kanske inte får det för det är en hygien risk osv. Men det skulle iallafall kännas såååå mycket bättre ifall jag visste att iallafall NÅN som jag litar på var med och visste vad som hände helatiden!
 
Fast jag be höver veta vad dom skulle göra OM jag fick panik. Jag fattar såklart att kanske ingen här vet det så att jag måste fråga sjukhus personal! Men tänkte bara fråga här om nån kanske vet.

Exakt vad man gör i den situationen beror på så många olika saker; på vilket sätt får personen panik, och varför? Vad har man gått igenom för ingrepp och vilka mediciner har man redan fått? Vad finns för bakgrund till att man får panik och hur kan man kommunicera det?

Personalen på uppvak brukar vara jätteduktiga på att se och förstå vad som är på gång, ofta innan man själv riktigt fattar vad som händer, men jag instämmer med alla som tycker att du ska prata med vården innan eller på något annat sätt förklara vad du är orolig för, så att de har extra koll på läget. :heart
 
Okej det låter ju bra iallafall! Be hövde ni fråga innan om det då eller hur gjorde ni?
Fast man är ju ändå själv när dom gör själva operationen. Eller såklart inte SJÄLV men att ingen man känner är där och så.
Vi behövde inte ens fråga. När de såg hur orolig jag var gav de mig några lugnande tabletter innan och försäkrade mig om att mamma skulle vara där när jag somnade och när jag vaknade.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 549
Senast: SiZo
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 657
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 195
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 139
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp