Bli sövd?

Ligger man bara helt ensam och väntar på upp vakningen? Hur länge måste man ligga där?
I mitt fall var jag i ett rum med kanske 2 andra patienter, och jag hade inte med mig någon närstående. Jag tror jag var där ca en timme efter jag börjat vakna - för att vakna till ordentligt, få i mig lite mat och dricka, de skulle kolla så att allt såg bra ut, och att jag skulle gå till ett annat rum och gå på toaletten (resa sig upp och gå, och använda toaletten, var ett krav innan man fick bege sig iväg).

Min syster opererades också innan i år (av annan anledning), där tror jag att min mamma och systerns tvilling var med i uppvakningsrummet (de hade i alla fall efteråt koll på exakt när hon börjat vakna igen)
 
I mitt fall var jag i ett rum med kanske 2 andra patienter, och jag hade inte med mig någon närstående. Jag tror jag var där ca en timme efter jag börjat vakna - för att vakna till ordentligt, få i mig lite mat och dricka, de skulle kolla så att allt såg bra ut, och att jag skulle gå till ett annat rum och gå på toaletten (resa sig upp och gå, och använda toaletten, var ett krav innan man fick bege sig iväg).

Min syster opererades också innan i år (av annan anledning), där tror jag att min mamma och systerns tvilling var med i uppvakningsrummet (de hade i alla fall efteråt koll på exakt när hon börjat vakna igen)
Om man inte KAN gå är det väl inte ett sånt krav?
 
Ligger man bara helt ensam och väntar på upp vakningen? Hur länge måste man ligga där?
Jag var nog inte mer än minuter på uppvaket, och ensam var jag inte heller. Så fort jag kunde gå, vilket tog typ 2 minuter så fick jag gå till det öppna rummet, ha min telefon och hela biten med mig. Tänker att det är en sån sak du kan be om också, att få din telefon snabbt, få gå till ett ställe som känns lite mer "normalt" än med sängar osv. Det borde inte vara några problem. Och dessutom, det är inte som att de har laglig rättighet att hålla kvar dig om du är pigg och vaken heller. Så vill du gå upp så får du göra det.
 
Jag var jätterädd för att bli sövd inför en semi-akut knäoperation. Fick träffa narkosläkare osv innan och prata igenom det hela och landade i att jag ville att de skulle göra operationen med lokalbedövning istället trots att de normalt sett inte gör det, inga problem! Så tillmötesgående!

Väl inne i operationssalen när de började skära i mig så ångrade jag mig och kände att det kanske varit trevligare att vara sövd ändå och då löste de det omgående :)

Själva sövningen var helt odramatisk och på uppvaket fanns det sköterskor som noterade mig så fort jag började vakna till och tog hand om mig.
 
Jag var nog inte mer än minuter på uppvaket, och ensam var jag inte heller. Så fort jag kunde gå, vilket tog typ 2 minuter så fick jag gå till det öppna rummet, ha min telefon och hela biten med mig. Tänker att det är en sån sak du kan be om också, att få din telefon snabbt, få gå till ett ställe som känns lite mer "normalt" än med sängar osv. Det borde inte vara några problem. Och dessutom, det är inte som att de har laglig rättighet att hålla kvar dig om du är pigg och vaken heller. Så vill du gå upp så får du göra det.
Okej! Men brukar det vara att ingen an hörig får vara med då? För jag tror att OM jag skulle välja att bli sövd så skulle jag nog bara vilja vara med nån jag känner och som känns trygg efter och inte vara med o kända även om dom var jätte snälla.
 
Okej! Men brukar det vara att ingen an hörig får vara med då? För jag tror att OM jag skulle välja att bli sövd så skulle jag nog bara vilja vara med nån jag känner och som känns trygg efter och inte vara med o kända även om dom var jätte snälla.
Nej eftersom det finns andra opererade där så fick de inte vara med för att skydda personuppgifter, sekretess och sånt.
 
Nej eftersom det finns andra opererade där så fick de inte vara med för att skydda personuppgifter, sekretess och sånt.
Okej. Men om man har lugnande och lokal bedövning får man vara med dom snabbare då? För det känns nästan som det viktigaste förmig.
 
Kanske går det att få "privat" uppvak? Så någon kan vara med dig? Kan ju vara en sak att fråga om :)

@L(i)FE Under uppvaket ska man vara övervakad, så något privat uppvak är sannolikt inte möjligt. Däremot borde det gå att fråga om anhörig kan få vara med när du ligger på uppvaket. Normalt tillåter man bara korta besök (om några) men det brukar gå att göra undantag efter individuell bedömning. Du kommer att få prata med narkosen i god tid före operation där du kan ta upp frågan. Hoppas att det löser sig för dig!
 
Okej. Men om man har lugnande och lokal bedövning får man vara med dom snabbare då? För det känns nästan som det viktigaste förmig.

Det beror på vad det är för slags operation och om de tänker att du ska ligga kvar över natten eller om det är dagkirurgi. Är det det senare så kommer du att ligga kvar på post-op tills du skickas hem och då spelar det ingen roll om du har sövts eller fått lokalbedövning.

Det bästa du kan göra är att prata med vårdgivaren så att du kan känna dig trygg med både operation och eftervård. Finns det möjlighet att du kan få ha anhörig hos dig efteråt så kan de säkert göra undantag. Varken du, vårdpersonalen eller andra patienter är ju betjänta av att du drabbas av panik på uppvaket.
 
@L(i)FE Under uppvaket ska man vara övervakad, så något privat uppvak är sannolikt inte möjligt. Däremot borde det gå att fråga om anhörig kan få vara med när du ligger på uppvaket. Normalt tillåter man bara korta besök (om några) men det brukar gå att göra undantag efter individuell bedömning. Du kommer att få prata med narkosen i god tid före operation där du kan ta upp frågan. Hoppas att det löser sig för dig!
Jag menade inte oövervakad utan i annat rum där anhöriga kan få vara med.
Men jag är ingen läkare och har bara opererats akut och det är nog helt annorlunda än en planerad operation (att jag tex inte träffade all personal innan, vet inte ens om jag träffade kirurgen osv).

Själva sövningen var dock inget otäckt alls.
 
Okej! Men brukar det vara att ingen an hörig får vara med då? För jag tror att OM jag skulle välja att bli sövd så skulle jag nog bara vilja vara med nån jag känner och som känns trygg efter och inte vara med o kända även om dom var jätte snälla.
När jag sövdes när jag var 18, var mamma med inne i salen tills jag hade somnat och när jag vaknade på uppviket var hon med mig där också. Jag behövde inte vara själv alls.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 549
Senast: SiZo
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 657
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 198
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 139
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp