Bli sövd?

1. Jag har blivit sövd två gånger, en gång planerat för att ta bort en knöl i bröstet. Då var jag ganska nervös innan och frös och fick en elfilt, men somnade i stort sett när de satte nålen i handen och vaknade upp i uppvaket utan problem. Precis som alla andra beskriver så känns det som ingen tid gått alls. Mådde bra efteråt men var lite trött. Andra gången så var det inte planerat utan jag sövdes under en undersökning. Mitt enda minne är att de försökte sätta en nål för att ge mer bedövning och i nästa ögonblick vaknar jag upp på uppvaket, trött och seg och lite yr efter den gången. Men inget farligt som att vara lite bakis.

2. Om jag var väldigt orolig inför operationen och hur den skulle gå till så hade jag nog valt sövning. Då behöver jag ju inte vara med under operationen. Jag vet att om jag ska göra en undersökning som den jag gjorde innan så kommer jag att be om sövning på en gång.
 
Bara blivit sövd akut för kejsarsnitt, så hann inte få nåt lugnande eller så innan.
Han tänka att narkosläkaren blivit två (dvs jag såg dubbelt), sen är nästa minne att jag ser fragment medan dom rullar mig i korridor till uppvaket.
Var lite smått förvirrad efter, om det verkligen hänt och så. Men hade en fantastisk sköterska vid sidan som bekräftade mina känslor och var ett underbart stöd tills jag vaknat till lite mer.
Mådde lite illa men fick medicin mot det direkt.

Skulle jag veta att jag ska gå igenom en för mig jobbig operation hade jag valt sövning.
 
1: Bästa powernapen jag haft, hann väl räkna till 4 sen sov jag gott, vaknade superpigg och var helt opåverkad. Eftersom jag vet att somliga kan må dåligt av narkosen så sa jag att jag lätt blir åksjuk och då får man medel mot illamående innan narkosen, rekommenderas.

2: Kommer aldrig välja lokalbedövning igen om det finns narkos som alternativ ( operation då alltså) Har opererat handleden under lokalbedövning, ljuden och känslan söker mig än idag två år senare.
 
Har bara blivit sövd en gång och då som barn. Kommer mest ihåg att jag fick äta glass efteråt, det finns ingenting skrämmande med minnet alls.
Om jag var nervös inför ingrepp skulle jag alla gånger välja sövning, jag önskar att jag fick göra det inför ungefär allt som omfattar läkarvård faktiskt.
 
TACK för alla svar speciellt ni som har skrivit mera detaljer hur det gick till osv! Det hjälper jätte mycket! ❤️
Varning nu om nån är känslig att det kanske är tmi. Men det som jag ska göra är en operation i sn*ppan. Och jag har varit med om endel över grepp så allt sånt är väldigt känsligt förmig. Så ja det är väldigt jobbigt så jag vet inte hur jag vill. För att om man blir sövd så slipper man ju vara med veten att dom håller på där liksom men jag hatar att må illa så är rädd för att må illa efter plus att det känns väldigt jobbigt att inte veta vad som händer också. Men om man inte blir sövd så känns det jätte jobbigt att dom ska hålla på där och jag är rädd för att få panik då även fast man kan få lugnande osv.
 
1, Blivit sövd två gånger för operation, fick någon spruta med lugnande först i rummet där jag låg och sövdes sen på operationsbordet. Kändes ingenting när jag blev sövd och mådde inte illa efteråt heller men var såklart lite trött när jag vaknade till precis.

2, hade valt att bli sövd alla gånger framför lokalbedövning jag avskyr all form av nålar m.m. så jag hade aldrig klarat av att vara vaken under en operation oavsett vad det var.

Skulle du må illa när du vaknar upp om du väljer narkos har de medicin mot illamående de kan ge också. Det är ju något du kan prata med läkaren om innan isåfall vilka möjligheter som finns att få det om du mår illa vid uppvaket och att personalen vet om att du ska få det om läkaren bedömer att det är medicinskt möjligt då såklart att ge dig sån medicin.
 
Första gången jag blev sövd så frågade narkosläkaren .Känner du inget 3-4 gånger .När jag äntligen sa .Nu börjar det hända något .Det sista jag hörde från henne var. Du skulle sovit för länge sedan .Blev samma runda en vecka senare fast med en annan narkosläkare och han frågade min vikt och jag sa 74.Nä sa han 135 .Du måste väl se att jag inte väger det .Det gör du sa han .När jag blev sövd för bråcket på Mora lassarett började narkosläkaren knacka på doserare för att se om den verkligen fungerade :laugh: .Tydligen tål jag avsevärt mycket mer än jag ska av medlet .Vid första så mådde jag illa .Påtalade det vid andra och fick en spruta innan som skulle motverka illamåendet och lika vid sista åxo och då gick det bra .Vid andra op såg jag massor med syner. Var helt övertygad om att jag låg i en saluhall för bilar men det var väldigt mörkt inne där och så stod någon och grillade hamburgare en bit från fotänden på sängen .Hur det kan bli men andra gångerna har jag bara vaknat och ätit en smörgås
 
1. Somnar bara. Tror det är tre gånger nu? Är trött och frusen på uppvaket men har inte mått dåligt/illa trots att de rotat runt i magen och nedre buk och det är tydligen inte ovanligt att må illa då.

2. Sövning alla dagar i veckan.
 
1, Det är behagligt att bli sövd. Jag blev sövd vid min sterilisering.

2, Jag väljer alltid lokalbedövning i första hand. Detta eftersom jag har problem med andningen då mina lungor inte mår så bra.
Jag har tidigare opererat bihålorna och gjort underlivsplastik under lokalbedövning.
Då gjorde jag det för att väntetiden till operation var så väldigt mycket kortare på det viset.
 
TACK för alla svar speciellt ni som har skrivit mera detaljer hur det gick till osv! Det hjälper jätte mycket! ❤️
Varning nu om nån är känslig att det kanske är tmi. Men det som jag ska göra är en operation i sn*ppan. Och jag har varit med om endel över grepp så allt sånt är väldigt känsligt förmig. Så ja det är väldigt jobbigt så jag vet inte hur jag vill. För att om man blir sövd så slipper man ju vara med veten att dom håller på där liksom men jag hatar att må illa så är rädd för att må illa efter plus att det känns väldigt jobbigt att inte veta vad som händer också. Men om man inte blir sövd så känns det jätte jobbigt att dom ska hålla på där och jag är rädd för att få panik då även fast man kan få lugnande osv.
Har du pratat med kliniken om det? Jag gjorde det före min konisering och det hjälpte mycket, de var jätteförstående. De var jättenoga med lugnande och extra bedövning så snart jag kom till kliniken, var lugna och varsamma och jag hade en som satt och höll handen hela tiden och hade koll på läget och fyllde på lugnande innan jag själv ens hunnit märka att det börjat släppa. Det som var så jobbigt blev istället en jättefin upplevelse på ett vis, just för att jag blev så fruktansvärt väl omhändertagen :heart

Ang illamående efter narkos så brukar man få medicin innan som motverkar. Jag mådde illa efter min första narkos för drygt 30 år sen när de inte hade samma rutiner, men på senare år (5 år sen) med medicin så var det inga problem alls :)
 
Har du pratat med kliniken om det? Jag gjorde det före min konisering och det hjälpte mycket, de var jätteförstående. De var jättenoga med lugnande och extra bedövning så snart jag kom till kliniken, var lugna och varsamma och jag hade en som satt och höll handen hela tiden och hade koll på läget och fyllde på lugnande innan jag själv ens hunnit märka att det börjat släppa. Det som var så jobbigt blev istället en jättefin upplevelse på ett vis, just för att jag blev så fruktansvärt väl omhändertagen :heart

Ang illamående efter narkos så brukar man få medicin innan som motverkar. Jag mådde illa efter min första narkos för drygt 30 år sen när de inte hade samma rutiner, men på senare år (5 år sen) med medicin så var det inga problem alls :)
Dom vet om det. Jag vet att dom säkert är jätte bra och så men det är ändå svårt att veta hur jag ska tänka tycker jag.
Eller jag har in sett att jag HELST skulle vilja bli sövd fast att nån kunde vara med undertiden som dom gör operationen men jag vet inte om det går.
Det låter iallafall bra med medicin så man inte mår så illa!
 
Dom vet om det. Jag vet att dom säkert är jätte bra och så men det är ändå svårt att veta hur jag ska tänka tycker jag.
Eller jag har in sett att jag HELST skulle vilja bli sövd fast att nån kunde vara med undertiden som dom gör operationen men jag vet inte om det går.
Det låter iallafall bra med medicin så man inte mår så illa!

Det kanske är bra att du är sövd och att du får träffa alla som är i salen innan du är ”borta” så du vet vilka som är där?
 
1. Jag var lääääänge livrädd för att sövas. Kom till en situation jag var tvungen att sövas och det gick fort att slockna. När jag sedan (någon kvart senare) vaknade på uppvaket var min första kommentar "mäh fick jag inte sova längre".

2. Förut hade jag absolut sagt lugnande och vaken. Nu när jag inte är alls lika rädd för det längre (men det är alltid risker) så skulle jag säga beror på situationen.
 
Det kanske är bra att du är sövd och att du får träffa alla som är i salen innan du är ”borta” så du vet vilka som är där?
Får man inte alltid all personal presenterad för sig innan? Det har jag fått i alla fall.

För att svara på ursprungsfrågan:
Jag har blivit sövd två gånger och båda gångerna var insomnandet helt odramatiskt och över på ett par sekunder. Uppvaket har inte heller varit något problem, förutom att jag har så låg vilopuls så det larmade hela tiden (tills jag fick atropin för att höja pulsen). Men inte mått dåligt eller så.

När jag gjorde konisering valde jag att göra det under enbart lokalbedövning, ville kunna köra bil hem. Det var absolut inga problem det heller, men vet man med sig att man inte är bekväm med det är det nog skönare att vara sövd.
 
Får man inte alltid all personal presenterad för sig innan? Det har jag fått i alla fall.

För att svara på ursprungsfrågan:
Jag har blivit sövd två gånger och båda gångerna var insomnandet helt odramatiskt och över på ett par sekunder. Uppvaket har inte heller varit något problem, förutom att jag har så låg vilopuls så det larmade hela tiden (tills jag fick atropin för att höja pulsen). Men inte mått dåligt eller så.

När jag gjorde konisering valde jag att göra det under enbart lokalbedövning, ville kunna köra bil hem. Det var absolut inga problem det heller, men vet man med sig att man inte är bekväm med det är det nog skönare att vara sövd.

Nä jag är övertygad om att det har varit annat folk i rummet än de jag träffat men det gör mig inget (vid gbp var inte kirurgen på plats exempelvis).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 549
Senast: SiZo
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 657
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 194
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 138
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp