Sadelpadd eller inte?

astridmalmstrom

Trådstartare
Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att en sadelpadd kanske ”sparar” på hans rygg vid hoppning. Det är en D ponny och vi hoppar banor på runt 1 m, och om det skulle vara så att vi kommer konstigt in och jag landar honom i ryggen känns de säkrare för hans rygg att ha en sadelpadd, är detta en jättedum idé? Kommer en sadelpadd förändra någon gångart eller liknande? All hjälp är jag tacksam för!!🌸🍁😁
 
Okej, tack! Men skyddar inte en padd ryggen? Min värsta mardröm är att han ska få ont i ryggen eller knäna…
Ja, det finns stötdämpande paddar av varierande grad. Att använda en sådan kan säkert vara en bra idé, framförallt vid hoppning och liknande, men oavsett så är det viktigaste att sadeln passar. Om den passar perfekt utan padd så kommer den inte ligga lika bra med en. Däremot kan du prova ut sadeln med padd, så vet du att de fungerar tillsammans :)
 
Ja, det finns stötdämpande paddar av varierande grad. Att använda en sådan kan säkert vara en bra idé, framförallt vid hoppning och liknande, men oavsett så är det viktigaste att sadeln passar. Om den passar perfekt utan padd så kommer den inte ligga lika bra med en. Däremot kan du prova ut sadeln med padd, så vet du att de fungerar tillsammans :)
Tack! Ska jag då testa att rida med en padd i dressyren typ och sen se utöver det?
 
Tack! Ska jag då testa att rida med en padd i dressyren typ och sen se utöver det?
Be någon kunnig om hjälp att kolla om sadeln+ padden fungerar, först stillastående med allting fastspänt och sedan i rörelse. Du verkar själv inte särskilt erfaren (mycket bra att du frågar om råd här med då) och då är det alltid bäst att ha någon annan som kan titta och känna på det :)
 
Be någon kunnig om hjälp att kolla om sadeln+ padden fungerar, först stillastående med allting fastspänt och sedan i rörelse. Du verkar själv inte särskilt erfaren (mycket bra att du frågar om råd här med då) och då är det alltid bäst att ha någon annan som kan titta och känna på det :)
Yes, tack för hjälpen!
 
Okej, tack! Men skyddar inte en padd ryggen? Min värsta mardröm är att han ska få ont i ryggen eller knäna…
Det är nog större risk att han får ont i ryggen om sadeln blir för trång p g a en padd. Du behöver i så fall, som någon redan skrivit, be någon mycket kunnig kolla så att det inte blir fel. :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 784
Senast: Strandad
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
808
Senast: Ramona
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 462
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17
  • Sadelpadd eller inte?

Omröstningar

Tillbaka
Upp