Blandras avel

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare lillajag1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 159
  • Visningar Visningar 15 907
Sv: Blandras avel

Fast det ligger ju i sin natur att den utavling som krävs för att undvika rasbundna sjukdomar, alltså mellan raser som är relativt olika varandra kan bli lite hur som helst eftersom det innebär så stor genetisk variation, på gott och ont. Det är ju först när man börjat renodla de egenskaper man vill ha genom att selektera sin avel som man kan få enhetlighet.

Fast faktum är att just inom de rena jaktraserna så har man lyckats med att kombinera utställning med funktion på ett sätt som jag inte sett motsvarigheten till bland några andra raser. Kanske just för att ingen avlar på en hund som bara är utställningmeriterad men inte har jaktmeriter men å andra sidan är det många som vill att även den hund som har fina jaktmeriter även ställts ut så att man vet att den är rastypisk.

Fast då är det ju jakten som har ställt standarden för utställningen. Man har fortfarande ett tänkt att hunden ska kunna arbeta. Däremot finns fenomenet att man premierar utseende före funktionen. Tittar man ex. på vissa taxar så är de inte alls anpassade för jakt längre, de kan vara alldeles för långa men för korta ben och konstigt temperament.

Fast det ligger ju i sin natur att den utavling som krävs för att undvika rasbundna sjukdomar, alltså mellan raser som är relativt olika varandra kan bli lite hur som helst eftersom det innebär så stor genetisk variation, på gott och ont. Det är ju först när man börjat renodla de egenskaper man vill ha genom att selektera sin avel som man kan få enhetlighet.

Ja absolut. Men vidden på variationen beror på vilka raser man väljer att korsa med.

Men standarden i raserna har ju inte ändrats utan det är som MrsScabtree säger tolkningen som ställt till problem - taxens standard har ju alltid varit skriven för en grythund. Problemet är att man inte längre avlar på hundar som fungerar som jakthundar och då är det inte heller sådana som premieras på utställning.

Visa mig gärna var någonstans det kan tolkas att jag tycker att folk är idioter? Jag börjar bli lite trött på att du tycker att du vet något om vad jag sagt som inte ens jag själv är medveten om.
Ja vi säger väl galna då (som att det skulle vara ett schysstare ordval? :confused: )

Slaget mot detta är alltid att det finns ett antal rötägg i renrasuppfödningen som drar ned de resterande. "Vissa rasklubbar" var argumentet i denna tåd- de FLESTA rasklubbar heter det!

Okej, vilka? *nyfiken* Eller låt säga..vilka inte?

Nja jag tror att du inte riktigt förstått vad jag ville komma med det hela. Homogenitet är en produkt av inavel är fortfarande mitt argument, du talar dessutom om att man inte kan inavla friskt utan konsekvenser: hur fungerar då raser när de har slutna stamböcker? Alla hundraser vi har idag är inavlade mer eller mindre, det kommer alltid att öka tills vi lägger in nytt blod.

Jag motstred aldrig att det är en produkt av inavel, jag sa att det är inte synonymer. Jag börjar bli lite trött på att du tycker att du vet något om vad jag sagt som inte ens jag själv är medveten om :cool:

Du verkar definiera det som inavel så fort två hundar är av samma ras? Det är svårt att begripa när du överdriver.

Det är enkelt att säga att "jag har träffat" men det är heller ingen merit. Jag har själv träffat massor och massor med blandraser som är stabila i kropp och psyke. Som används till jakt, bruks etc. Du har träffat motsatsen. Vad säger det annat än att vi ser annorlunda på saken?

Hur bedömer du deras psykiska och fysiska stabilitet? Ögonmått? Eller har du fått se papper på samtliga individer som bekräftat att det är så? Jag anser inte att jag är särskilt subjektiv i min bedömning, särskilt inte när det bara är att klicka in sig på blocket och bläddra igenom alla sorgliga hundannonser med hundar som ingen pallar med. Likaså när hundstallet grämer sig över de kombinationer de får in. Försäkringsbolagens statistik tyder inte heller på att blandraser skulle vara friskare än renrasig dito.

Fast nu tar du till konstiga argument. Förr fanns det heller ingen statistik på renrasiga hundar när det gällde HD/AD, ögon, knä status etc. Någonstans måste man ju börja, någon hund måste vara först i ledet.
Dessutom så importeras det hela tiden hundar som i princip har en okänd status på släkten eftersom länderna inte har ett fungerade dokumentationssytem. Dessa djur används aktivt i avel, de är till och med importerade för just det syftet. Det uppmuntras till och med!

Inom vilka raser?

Det är inget särskilt konstigt argument. Förut sköt man de hundar som inte dög-de användes dessutom nästan uteslutande till arbete vilket är en merit sig, det får man inte idag vilket leder till att de hundar som ska stå till grund för (ja vadå?) är av tveksammare härskomst.

Olika människor engagerar sig i olika saker. Vissa väljer då att försöka styra upp blandrasaveln, andra väljer att engagera sig i en ras istället. Att tillåta den okontrollerade blandrasaveln att frodas är väldigt dumt. Någon måste ju ta tag i det.

Vad är din plan?

Senast ändrad:

Men om du håller fast vid dina ståndpunkter så finns det en "bra"(??) väg att gå!!

Vi backar tillbaka ca 100 år och börjar avla efter devisen: Breed many kill many!!

Enkelt och GARANTERAT EFFEKTIVT!!

För att accepteras som individ OCH få en rastillhörighet så måste hunden uppfylla vissa kriterier - mentalt och fysiskt! Om något brister så skjuter man hunden och "börjar om" med en annan.

/Swat

Rasstandarder började skrivas i samband med att hundutställningar blev på modet.
T ex så var Långhårig Collie o Border Collie samma ras från början, men de som använde sina hundar som vallare sket i hur hunden såg ut bara den kunde arbeta, så den tog sig aldrig in i de fina salongerna.
FF idag kan BC´s se ut lite hur som helst o de flesta kan ändå identifiera den som just en BC.

Ja vi säger väl galna då (som att det skulle vara ett schysstare ordval? :confused: )

Åtföljt av en bunt med skämtsamma smileysar :confused: dessutom är galen inte lika med idiot. Speciellt inte med en skämtsam ton. Att du uppfattade det annorlunda ger dig inte tillåtelse att förvränga mina ord till något helt annat.

Okej, vilka? *nyfiken* Eller låt säga..vilka inte?
De raserna som är friskare, lever längre och är bra hundar (mentalt och fysiskt) är de som aktivt används till sitt ursprungliga arbete och selekteras för det. Dock främst arbetande jakthundar som jämthund, diverse stövare etc. som man inte direkt köper som sällskap eller till annat än jakt.
Även nyare raser i landet, som fortfarande är numerärt små har inte hunnit bli "förstörda" dock kan det också statistiken vara missvisande just p.g.a. att de är få.

Jag motstred aldrig att det är en produkt av inavel, jag sa att det är inte synonymer.

Då förstår jag att jag missförstått dig, men jag förstår dock inte varför den kommentaren är relevant? När det gäller hundavel så är homogenitet de facto synonymt med inavel. Inte på samma vis när det gäller ex. älgarna i våran skog men vi håller inte på djur som är naturligt selekterade över tusentals år, det är inte ens en applicerbar jämförelse som har något med diskussionen att göra.
Jag har väl helt enkelt missförstått dig för jag ser inte alls vad inavel och homogenitet hos vilda djur har något att göra med hundavel?

Du verkar definiera det som inavel så fort två hundar är av samma ras? Det är svårt att begripa när du överdriver.

Det är ju sant. All avel med alla individer i en ras är inavel eftersom de är alla väldigt nära släkt med varandra. Det går inte att undvika, även om du väljer en hane som bor i USA så är det fortfarande inavel. Hundarna är så lika i genetisk uppsättning och så nära släkt med varandra att det automatiskt blir så.

Hur bedömer du deras psykiska och fysiska stabilitet? Ögonmått? Eller har du fått se papper på samtliga individer som bekräftat att det är så? Jag anser inte att jag är särskilt subjektiv i min bedömning, särskilt inte när det bara är att klicka in sig på blocket och bläddra igenom alla sorgliga hundannonser med hundar som ingen pallar med. Likaså när hundstallet grämer sig över de kombinationer de får in. Försäkringsbolagens statistik tyder inte heller på att blandraser skulle vara friskare än renrasig dito.

Det var inte alls en bra jämförelse.
1)Om du tänker efter så finns det knappast ett organ som SKK som kan jämföras i blandraskretsar. Hundarna säljs genom rasklubbarnas hemsidor, där kan man ofta hitta äldre hundar till salu. Det innebär att det är utspritt över flera hemsidor, blocket är samlat på en plats.
2) Flera uppfödare tar dessutom tillbaka sina uppfödningar.
3)Vidare så är blandraser billigare och lättare att köpa för kreti och pleti, kreti och pleti kanske till och med är säljarna.
4)Har man 10-12 valpar av xxx ras så är man kanske inte jätte noga med köparna.
5)Ska man köpa sig en hund som kostar över 10 000 så kanske man gör mer research än när man inhandlar en valp för 4000.
6)Har man dessutom köpt en hund för mycket pengar så har man kanske råd att gå på BK eller har råd att aktivera sina hundar med tävlingar etc.
7)Ägarna kanske väljer att avliva sina renrashundar istället eller skickar tillbaka dem till uppfödaren som gör det, därför att de tänker steget längre än omplacering.
8)Ägarna kanske känner att det svider mer att omplacera en hund för 10 000kr än för 5000kr.

Det finns massor med variabler som man måste ta hänsyn till. I slutändan så kan man bara dra den korrekta slutsatsen om man har en bunt med MH papper framför sig som styrker åsikten. Till den dagen så är det bara rena spekulationer och inget som man kan lägga någon tyngd på.

Inom vilka raser?

Det är inget särskilt konstigt argument. Förut sköt man de hundar som inte dög-de användes dessutom nästan uteslutande till arbete vilket är en merit sig, det får man inte idag vilket leder till att de hundar som ska stå till grund för (ja vadå?) är av tveksammare härskomst.

Vadå inom vilka raser? Det finns ju flera raser som precis nyligen påbörjat hälsotester där resultatet fortfarande är knivigt därför att hunden kan vara anlagsbärare trots att sjukdomen inte drabbar hunden själv. Särskilt de mindre hundarna som tidigare inte haft problem med HD-fel. Vi har ju shelties som HD/AD röntgas där en otroligt liten procent av alla avelsdjur är röntgade idag. Ett annat exempel är Euraser som också påbörjat röntgen. Pomeranians kör med PL koller trots att inte alla avelsdjuren är kollade och heller inte släkten. Det finns ju även flertalet rasklubbar, främst av sällskapshundar, som påbörjat sakta men säkert förespråka MH, vilket också behöver ett större underlag med flera släktingar, kullsyskon och föräldrar för att ge ett överskådligt resultat.

Den sista biten förstår jag inte riktigt vad du menar med- kan du utveckla?

Vad är din plan?

Jag har idag valt att ge mig in i renras-ringen men bara framtiden kan säga vad det slutar med. Det allra viktigaste för mig är att vi har friska hundar, vare sig de är renrasiga eller inte.

Sekundär javisst, men det går inte att utesluta exteriör. Kontrollerar du den inte via en standard har du snart en hund som har för lång rygg (ex schäfer) , för långa ben (ex terrier) eller för långa öron osv. Problemet är inte att sätta en standard, problemet verkar ju vara hur den ska tolkas.

Nej jag håller inte alls med. Hundarna och arbetet fanns förr innan rasstandarden uppkom. Då arbetades hundarna och exteriören var alltså en sekundär produkt av arbetet. Det behövdes inte kontrolleras eftersom om hundarna inte arbetade så avlades de inte på. Så ska det egentligen vara idag, standarden är ett ihopkok för de uppfödare som inte gör sitt jobb och inte arbetar med hundarna för att få fram rätt fysik. De behöver en standard att måtta efter.
Om du kollar på bilder från ex. collier på sena 1800-talet och tidiga 1900-talet så hade collier inte alls den pälsen som de har idag. Inte ens de arbetande collierna idag ser ut som de gjorde då! De såg i princip ut som bordercollies till stor del. Som vallhund säger så sket man i hur hunden såg ut och arbetet var det viktigaste. Det fanns alltså aldrig ett behov av en standard.

Rasstandarder började skrivas i samband med att hundutställningar blev på modet.
T ex så var Långhårig Collie o Border Collie samma ras från början, men de som använde sina hundar som vallare sket i hur hunden såg ut bara den kunde arbeta, så den tog sig aldrig in i de fina salongerna.
FF idag kan BC´s se ut lite hur som helst o de flesta kan ändå identifiera den som just en BC.

Senast ändrad:

Men om du håller fast vid dina ståndpunkter så finns det en "bra"(??) väg att gå!!

Vi backar tillbaka ca 100 år och börjar avla efter devisen: Breed many kill many!!

Enkelt och GARANTERAT EFFEKTIVT!!

För att accepteras som individ OCH få en rastillhörighet så måste hunden uppfylla vissa kriterier - mentalt och fysiskt! Om något brister så skjuter man hunden och "börjar om" med en annan.

/Swat

Det var ju just det jag sa, det skulle INTE vara etiskt rätt eller försvarbart att göra så. Därför fungerar inte den typ av prestationsavel som många talar om.

Men folk gör ju så. Jag talade med en kvinna i breeders corner som sa att hon avlade på jakthundar och de hundar som inte presterade som tänkt avlivades.
Ännu värre praxis finns det ex. i USA där man tvingar Foxterrier tikar att föda utomhus i tunnor för att de svagare valparna ska dö. För att efterhärma "naturlig" selektion :crazy:

Korsar man med en alltför närliggande ras får man sällan några fördelar vad gäller hälsa eftersom dessa ofta har samma rasbundna sjukdomar.

Det beror helt på. Vilken typ av sjukdom det rör sig om, vad du vill uppnå etc. Det finns 400 hundraser idag. Temperamentmässigt liknande raser existerar, även med liknande fysik, dock med olika sjukdomar. Självklart om du tänker blanda säg Labrador med Golden så kanske det inte uppnås framsteg ur HD/AD perspektiv men däremot kommer inte avkommorna att drabbas av PRA, det beror helt på vilken typ av sjukdom som det handlar om och vilket nedärvningsmönster det har.

Men det finns även andra typer av raser som inte är "lika" närbesläktade, som kommer från andra delar av världen. Då är det en kompromiss på ex. hårlag, färg etc. men temperamentet är i princip detsamma.
Dessutom så innebär det inte per automatik att en liknande fysik ger upphov till samma problem, eller i samma utsträckning.

Nej jag håller inte alls med. Hundarna och arbetet fanns förr innan rasstandarden uppkom. Då arbetades hundarna och exteriören var alltså en sekundär produkt av arbetet. Det behövdes inte kontrolleras eftersom om hundarna inte arbetade så avlades de inte på. Så ska det egentligen vara idag, standarden är ett ihopkok för de uppfödare som inte gör sitt jobb och arbetar med hundarna för att få fram rätt fysik. De behöver en standard att måtta efter.
Om du kollar på bilder från ex. collier på sena 1800-talet och tidiga 1900-talet så hade collier inte alls den pälsen som de har idag. Inte ens de arbetande collierna idag ser ut som de gjorde då! De såg i princip ut som bordercollies till stor del. Som vallhund säger så sket man i hur hunden såg ut och arbetet var det viktigaste. Det fanns alltså aldrig ett behov av en standard.

De flesta rasstander fastslogs just runt sekelskiftet, så det är inte så underligt att utseendet på många raser blev mer homogent vid den här tidpunkten. Just vad gäller collie tycker jag ändå att utseendet förändrats ganska lite(det är möjligtvis de senaste tio åren det dykt upp riktiga fluffmonster med teddyansikten) och det är inte svårt att hitta hundar som ser ut som de gjorde för nästan hundra år sedan.

Långhårig collie från 1922:

ChEdenEmerald1922_300_Web.jpg

Korthårig collie född 1917:

ChLaundLynne1917_WEB.jpg

Det beror helt på. Vilken typ av sjukdom det rör sig om, vad du vill uppnå etc. Det finns 400 hundraser idag. Temperamentmässigt liknande raser existerar, även med liknande fysik, dock med olika sjukdomar. Självklart om du tänker blanda säg Labrador med Golden så kanske det inte uppnås framsteg ur HD/AD perspektiv men däremot kommer inte avkommorna att drabbas av PRA, det beror helt på vilken typ av sjukdom som det handlar om och vilket nedärvningsmönster det har.

Men det finns även andra typer av raser som inte är "lika" närbesläktade, som kommer från andra delar av världen. Då är det en kompromiss på ex. hårlag, färg etc. men temperamentet är i princip detsamma.
Dessutom så innebär det inte per automatik att en liknande fysik ger upphov till samma problem, eller i samma utsträckning.

Problemet med det tankesättet är att det då ändå krävs en bibehållen renrasavel - annars får du ju samma problem om du ska avla vidare på blandrasen du producerat. Det går bara att göra friska hundar i första ledet, sedan riskerar man hundar där sjukdomsanlag från alla ingående raser visar sig.

Problemet med det tankesättet är att det då ändå krävs en bibehållen renrasavel - annars får du ju samma problem om du ska avla vidare på blandrasen du producerat. Det går bara att göra friska hundar i första ledet, sedan riskerar man hundar där sjukdomsanlag från alla ingående raser visar sig.

Jag förstår hur du menar men det är heller inte riktigt sant. Inte om man fortsätter att selektera för de friskare hundarna på ett väldigt målmedvetet vis utan tolerans för sjukdomar. Det kan man inte göra idag eftersom det ökar inavelsgraden och minskar det genetiska utbudet väldigt gravt. Då istället riskerar man att få andra sjukdomar att komma fram. Har man däremot möjlighet att kombinera med tillförandet av nytt blod så är inte den nya "flaskhalsen" lika illa som om du bara hade haft en ras att arbeta med.

Annars skulle inte LUA/HUA dalmatiner projektet fungerat trots att man bara använde ca. 0,3% pointer i aveln. Idag är hundarna mellan 10-12:e generationen (med över 4000 renrasiga dalmatiner i stamtavlan) och har inte problem med hög urinsyra-halt, deras valpar kommer heller inte att ha det. Då hade också uppfödaren en PhD i genetik vilket betydde att han faktiskt visste vad han höll på med.

Inte om man fortsätter att selektera för de friskare hundarna på ett väldigt målmedvetet vis utan tolerans för sjukdomar.

Hur ska det förhindras att det avlas på de som inte håller måttet? Ska uppfödaren behålla alla uppfödda hundar till 2-3 års ålder (minst) och kastrera de som ska selekteras bort ur aveln innan de säljs?

Hur ska det förhindras att det avlas på de som inte håller måttet? Ska uppfödaren behålla alla uppfödda hundar till 2-3 års ålder (minst) och kastrera de som ska selekteras bort ur aveln innan de säljs?

Det kan inte jag svara på, jag säger bara att den aveln har blivit gjort och det var framgångsrikt. Exakt hur denna person gjorde med sina valpar vet jag inte. Det är ju möjligt att man måste ge uppfödaren ännu större ansvar för vad som sker med valparna, vilka valpar som får eller inte får hamna i aveln. Men det är ändå en väldigt typ av.."stalinistisk" inriktning på samhället.

Däremot känner jag folk som gör så också, dvs behåller valparna och kastrerar. Eller ger ägarna en billigare peng för valpen i utbyte för att hunden ska kastreras. Eller får ägarna att betala fullpris för valp och sedan ger tillbaka en bit av summan när den kastreras.

Möjligheterna är oändliga.

Innan dess så fanns det ju precis som du säger egentligen ingen ras som hette collie, en collie var snarare en rastyp; en brittisk vallhund. I och med att man införde en rasstandard valde man att avla vidare på de av dessa vallhundar som hade det utseende man eftersträvade, collien delades upp i border collie som som vallhund påpekat endast avlas utifrån arbetsförmåga och collie(där sorgligt nog arbetsförmågan i de flesta fall kommit i andra hand).

Innan dess så fanns det ju precis som du säger egentligen ingen ras som hette collie, en collie var snarare en rastyp; en brittisk vallhund. I och med att man införde en rasstandard valde man att avla vidare på de av dessa vallhundar som hade det utseende man eftersträvade, collien delades upp i border collie som som vallhund påpekat endast avlas utifrån arbetsförmåga och collie(där sorgligt nog arbetsförmågan i de flesta fall kommit i andra hand).

Vilket i min mening bevisar det jag talat om från början? Innan standarden fanns så spelade det inte roll hur djuren såg ut, så länge de kunde arbeta. Därför är exteriören en sekundär produkt av funktion (inte något som ska anses vara viktigt- formen följer hunden dvs om den arbetar effektivt har den också exterören för det) och bör vara så även idag.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Är det vanligt att direkt efter parning, tiken och hanen är ointresserade av varandra resten av dagen/två dagarna. Hundarna var på...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 390
Senast: Lisen82
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 718
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 574
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka