De raserna som är friskare, lever längre och är bra hundar (mentalt och fysiskt) är de som aktivt används till sitt ursprungliga arbete och selekteras för det. Dock främst arbetande jakthundar som jämthund, diverse stövare etc. som man inte direkt köper som sällskap eller till annat än jakt.
Även nyare raser i landet, som fortfarande är numerärt små har inte hunnit bli "förstörda" dock kan det också statistiken vara missvisande just p.g.a. att de är få.
Jag motstred aldrig att det är en produkt av inavel, jag sa att det är inte synonymer.
Då förstår jag att jag missförstått dig, men jag förstår dock inte varför den kommentaren är relevant? När det gäller hundavel så är homogenitet de facto synonymt med inavel. Inte på samma vis när det gäller ex. älgarna i våran skog men vi håller inte på djur som är naturligt selekterade över tusentals år, det är inte ens en applicerbar jämförelse som har något med diskussionen att göra.
Jag har väl helt enkelt missförstått dig för jag ser inte alls vad inavel och homogenitet hos vilda djur har något att göra med hundavel?
Du verkar definiera det som inavel så fort två hundar är av samma ras? Det är svårt att begripa när du överdriver.
Det är ju sant. All avel med alla individer i en ras är inavel eftersom de är alla
väldigt nära släkt med varandra. Det går inte att undvika, även om du väljer en hane som bor i USA så är det fortfarande inavel. Hundarna är så lika i genetisk uppsättning och så nära släkt med varandra att det automatiskt blir så.
Hur bedömer du deras psykiska och fysiska stabilitet? Ögonmått? Eller har du fått se papper på samtliga individer som bekräftat att det är så? Jag anser inte att jag är särskilt subjektiv i min bedömning, särskilt inte när det bara är att klicka in sig på blocket och bläddra igenom alla sorgliga hundannonser med hundar som ingen pallar med. Likaså när hundstallet grämer sig över de kombinationer de får in. Försäkringsbolagens statistik tyder inte heller på att blandraser skulle vara friskare än renrasig dito.
Det var inte alls en bra jämförelse.
1)Om du tänker efter så finns det knappast ett organ som SKK som kan jämföras i blandraskretsar. Hundarna säljs genom rasklubbarnas hemsidor, där kan man ofta hitta äldre hundar till salu. Det innebär att det är utspritt över flera hemsidor, blocket är samlat på en plats.
2) Flera uppfödare tar dessutom tillbaka sina uppfödningar.
3)Vidare så är blandraser billigare och lättare att köpa för kreti och pleti, kreti och pleti kanske till och med är säljarna.
4)Har man 10-12 valpar av xxx ras så är man kanske inte jätte noga med köparna.
5)Ska man köpa sig en hund som kostar över 10 000 så kanske man gör mer research än när man inhandlar en valp för 4000.
6)Har man dessutom köpt en hund för mycket pengar så har man kanske råd att gå på BK eller har råd att aktivera sina hundar med tävlingar etc.
7)Ägarna kanske väljer att avliva sina renrashundar istället eller skickar tillbaka dem till uppfödaren som gör det, därför att de tänker steget längre än omplacering.
8)Ägarna kanske känner att det svider mer att omplacera en hund för 10 000kr än för 5000kr.
Det finns
massor med variabler som man måste ta hänsyn till. I slutändan så kan man bara dra den korrekta slutsatsen om man har en bunt med MH papper framför sig som styrker åsikten. Till den dagen så är det bara rena spekulationer och inget som man kan lägga någon tyngd på.
Inom vilka raser?
Det är inget särskilt konstigt argument. Förut sköt man de hundar som inte dög-de användes dessutom nästan uteslutande till arbete vilket är en merit sig, det får man inte idag vilket leder till att de hundar som ska stå till grund för (ja vadå?) är av tveksammare härskomst.
Vadå inom vilka raser? Det finns ju flera raser som precis nyligen påbörjat hälsotester där resultatet fortfarande är knivigt därför att hunden kan vara anlagsbärare trots att sjukdomen inte drabbar hunden själv. Särskilt de mindre hundarna som tidigare inte haft problem med HD-fel. Vi har ju shelties som HD/AD röntgas där en otroligt liten procent av alla avelsdjur är röntgade idag. Ett annat exempel är Euraser som också påbörjat röntgen. Pomeranians kör med PL koller trots att inte alla avelsdjuren är kollade och heller inte släkten. Det finns ju även flertalet rasklubbar, främst av sällskapshundar, som påbörjat sakta men säkert förespråka MH, vilket också behöver ett större underlag med flera släktingar, kullsyskon och föräldrar för att ge ett överskådligt resultat.
Den sista biten förstår jag inte riktigt vad du menar med- kan du utveckla?
Jag har idag valt att ge mig in i renras-ringen men bara framtiden kan säga vad det slutar med. Det allra viktigaste för mig är att vi har friska hundar, vare sig de är renrasiga eller inte.