Blandras avel

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare lillajag1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 159
  • Visningar Visningar 15 907
Sv: Blandras avel

.... nu vet du verkligen inte vad du talar om. 100, 50, 40 år är en fis i rymden.

Vad bra att du talar om för mig vad jag har kunskaper om och inte :grin:

Var får du in 100, 50, 40 år i mitt resonemang?

Och jag undrar fortfarande varför du vill vara med och stödja denna "hemska" rasavel?

Aha, det var så du menade!

Dobbisen användes ju för att grunda rottisen. Då gick det bra?

Rottweilern är en mycket gammal ras. Dobbisen avlades fram runt förra sekelskiftet. Dobbisen är ett ihopkok av raser och den har nog gallrats väldigt hårt eftersom den på ganska kort tid blev homogen, från att tex kunna vara strävhårig.

Kommer jag hem i veckan skulle jag kunna scanna in bilder.

Jag håller med ynnyork, att korsa rottis/doberman fyller ingen som helst funktion. Man är ute efter helt andra egenskaper om man väljer en rottis än om man väljer en doberman - trots att de råkar vara svartbruna tyska brukshundar.

Senast ändrad:

Det jag undrar är om de hundar du säger inte passar för bruksarbete är faktiskt aktivt arbetade i just det bruksområdet du talar om? Hur kan de arbeta och meriteras bra i bruks om de inte har fysiken för det? Eller menar du att de är meriterade i ex. lydnad och får sina meriter där och avlas därför?

För det är lika logiskt som att om jag vill ha en älghund så köper jag en jämthund vars föräldrar och linje är meriterade i agility.

Nu förstår jag inte alls vad du pratar. Jag skrev att många bruksraser idag (dvs de som avlats fram för just bruks) ibland kan ha undermålig exteriör just för att man öht inte tänker på den när man parar, men prestationsavlar bara sas. Jag har sett schäfrar med lite väl lång rygg även inom brukslinjerna, och jag kan inte tänka mig att de blev lång av en slump! En brukshund är hållbarare med en kompaktare exteriör. Visst kan du säkert tävla och meritera, men man får ju räkna med en större skaderisk.

Belethien:

Det du stör dig på är ju i grund och botten hur VI väljer att avla. Inte hur hundarna är uppbyggda genetiskt.För "konstigt nog" är de facto raser som har ett användningsområde (och fortfarande brukas inom det) väldigt sällan utsatta för sjukdom eller andra komplikationer som kan påverka deras livskvalitet. Nu är det svårt att ge direkta exempel då raserna idag tyvärr ofta är uppdelade. Men samtidigt ger det en tydlig överblick i vart problemen verkligen sitter.

Av "någon" anledning är rena bruks/jakt/vall/whatever linjerade hundar i majoritet fria från hälsoproblem och mentala problem (japp jag generaliserar).

Av "någon" anledning är de mest sjukdomsdrabbade raserna produkter av vad man önskar att se i utställningsringen.

Med andra ord verkar allt bero på vad även VI selekterar. Nej, vi kan aldrig bli moder jord till hundra procent-men vi kan gå efter principer som är lyckade koncept. Visst är inga raser till 100 procent befriade från sjukdom, men vi får inte glömma att även bruks/jakt/whatever folk också många gånger kanske inte väljer de bästa aveldjuren pga att de inte är tillräckligt objektiva i sin bedömning av sin "älskade hund". Det är ju inte ovanligt att man prestationsavlar, men bara för att en hund vunnit VM behöver den inte vara en bra avelshund.

Summan av kardemumman är att VI måste se nyktrare på de djuren vi väljer ska få bära fanan vidare och bli mycket hårdare i bedömningen. På de raser där genbasen är trång kanske man måste öppna stamboken, javisst. Men det är inte ett lyckat koncept för samtliga raser. Korsar du två raser-måste du fortfarande gå efter samma principer i ursållningen som inom renrasaveln för att de efterkommande generationerna ska bli lika friska som de allra fösta föräldrardjuren, och då fallerar ju grejjen med att avla in nytt blod om det egentligen inte behövs.

Än en gång, hur ska du lösa ett existerande rasproblem med att korsa in nytt blod? Vilka raser ska du använda? Vilka individer? Nu har du höjt dig själv till skyarna med dina genetikkunskaper så då torde du ha ett ganska bra svar på den frågan. Jag undrar bara varför det inte kommit än? Eller är det bara vi andra som "borde kunna mer" (harkel) som inte fattar ( för vi har ju inte heller läst genetik.. :angel: ) ? För fanns det ett definitivt svar på den här frågan undrar jag uppriktigt varför du inte sätter igång ditt avelsarbete med dessa blandningar omedelbart?

Det du stör dig på är ju i grund och botten hur VI väljer att avla. Inte hur hundarna är uppbyggda genetiskt.För "konstigt nog" är de facto raser som har ett användningsområde (och fortfarande brukas inom det) väldigt sällan utsatta för sjukdom eller andra komplikationer som kan påverka deras livskvalitet. Nu är det svårt att ge direkta exempel då raserna idag tyvärr ofta är uppdelade. Men samtidigt ger det en tydlig överblick i vart problemen verkligen sitter.

Nej jag säger att aveln på slutna raser idag inte fungerar alls. Den sjukdomsbilden du målar upp är ju främst baserat på det du tror dig veta. Det enda du kan gå utefter är ju någon form av statistik, som du då inte presenterar. Det är lätt att säga "den den är frisk och den den är sjuk" men det krävs också bevis.

Så som jag förstått det så har inte bruksschäfrar bättre HD statistik än utställningsschäfrar. Inte på papper för det har ingen bevisat hittills. Har aldrig sett någon som helst statistik på det.

Av "någon" anledning är rena bruks/jakt/vall/whatever linjerade hundar i majoritet fria från hälsoproblem och mentala problem (japp jag generaliserar).

Av "någon" anledning är de mest sjukdomsdrabbade raserna produkter av vad man önskar att se i utställningsringen.

Åter igen så är detta något du måste ha siffror för. Det finns en massa antaganden i din text men ingen backup. Dessutom vill jag påpeka att även de raser som anses vara friskast enligt agria uppvisar fortfarande inavels symptom. Något som bevisar att det, trots noggrann selektion, inte fungerar som det ska, genpoolen är för liten för att det ska fungera. Sämre fertilitet, kryptorchism, hjärtfel och även EP florerar bland de "friskare" raserna. Ju mer inavel det blir ju värre blir det, det går alltså gradvis åt helvetet.

Dessutom om du tänker efter: om utställningshundarna är de som drar ner statistiken enligt dig, måste de ju vara väldigt många hundar. Hade du tänkt utplåna en stor del av alla schäfrar och därmed ta bort i princip all variation inom rasen? Hur menar du att man ska gå tillväga utan att öka inavel och därmed inavelsdepression? Hur ska man selektera mer noggrant utan att öka inaveln?

Med andra ord verkar allt bero på vad även VI selekterar. Nej, vi kan aldrig bli moder jord till hundra procent-men vi kan gå efter principer som är lyckade koncept. Visst är inga raser till 100 procent befriade från sjukdom, men vi får inte glömma att även bruks/jakt/whatever folk också många gånger kanske inte väljer de bästa aveldjuren pga att de inte är tillräckligt objektiva i sin bedömning av sin "älskade hund". Det är ju inte ovanligt att man prestationsavlar, men bara för att en hund vunnit VM behöver den inte vara en bra avelshund.

Vi kan selektera så mycket vi vill gällande arbete, exteriör etc. men så länge vi inte tillför nytt blod kommer MHC variationen vara låg och våra raser kommer att alltid att ha en alltför hög sjukdomsfrekvens. Du kan inte ta bort all avelsurval vi har därför att de inte passar måtten heller, då ökar ju inaveln extremt mycket.

Jämför nötkreatur där vi har dels prestationsavel, där man korsar raser för att få korsningseffekt och raser där populationen är en enhetlig ras som har strikt korsningsförbud. De djur som avlas för mjölkproduktion, köttighet etc. med korsning är friskare, de har ett högre individantal. De djur som är avlade i raser är sjukare och mindre till antalet, där tillåter man avel på sjukare djur eftersom genpoolen behöver allt den kan få. Tycker jag är en ganska uppenbar jämförelse. Där står vi idag med många raser och fler kommer att hamna där. Man måste få in nytt blod i alla raser, det är inte möjligt för oss människor att ta av samma sak hela tiden när det gäller så inavlade population som hundraser. Där de genomgått flera flaskhalsar, matadoravel, avel på sjuka individer etc.

Summan av kardemumman är att VI måste se nyktrare på de djuren vi väljer ska få bära fanan vidare och bli mycket hårdare i bedömningen. På de raser där genbasen är trång kanske man måste öppna stamboken, javisst. Men det är inte ett lyckat koncept för samtliga raser. Korsar du två raser-måste du fortfarande gå efter samma principer i ursållningen som inom renrasaveln för att de efterkommande generationerna ska bli lika friska som de allra fösta föräldrardjuren, och då fallerar ju grejjen med att avla in nytt blod om det egentligen inte behövs.

Hur förklarar du egentligen behovet av breddad avelsbas hos stövare, någon av de friskaste raserna som finns? Som uppvisar inavelsdepression trots noggrann selektering?

Än en gång, hur ska du lösa ett existerande rasproblem med att korsa in nytt blod? Vilka raser ska du använda? Vilka individer? Nu har du höjt dig själv till skyarna med dina genetikkunskaper så då torde du ha ett ganska bra svar på den frågan. Jag undrar bara varför det inte kommit än? Eller är det bara vi andra som "borde kunna mer" (harkel) som inte fattar ( för vi har ju inte heller läst genetik.. :angel: ) ? För fanns det ett definitivt svar på den här frågan undrar jag uppriktigt varför du inte sätter igång ditt avelsarbete med dessa blandningar omedelbart?

Nu tycker jag att du är lite väl rolig. Det krävs kunskap, noggrann selektering och tanke bakom att avla på korsningar. Det kräver år av tanke bakom projektet. Det vore ju väldigt korkat från min sida att säga ta den och den så blir det bra. Men jag har ingen aning varför ni inte tror att framtagandet av rastyper/korsningstyper är så fruktansvärt omöjligt när man gör så i alla andra husdjursraser med bäst resultat. Man har även gjort så på hundar i alla tider. Hundar är så otroligt unika i sin genotyp nuförtiden eller? :idea:

Nu förstår jag inte alls vad du pratar. Jag skrev att många bruksraser idag (dvs de som avlats fram för just bruks) ibland kan ha undermålig exteriör just för att man öht inte tänker på den när man parar, men prestationsavlar bara sas. Jag har sett schäfrar med lite väl lång rygg även inom brukslinjerna, och jag kan inte tänka mig att de blev lång av en slump! En brukshund är hållbarare med en kompaktare exteriör. Visst kan du säkert tävla och meritera, men man får ju räkna med en större skaderisk.

Det beror på. "Lite väl lång rygg" är ju din definition på saken. Fungerar hunden och hans valpar är friska och arbetande så vore det ju konstigt att ryggen vore avgörande. Är skaderisken högre som du säger så skadas ju hundarna, släkten får en historik av skador som bevisar att hunden inte ska avlas på.

Tja, vallhund, vallhund, gårdshund, vallhund. Känns inte särskilt underligt enligt mig, dessutom var det väl framför allt collien som användes för förädling. Övriga raser var vad ursprungssheltin redan bestod av efter naturligt selektivt urval på Shetlandsöarna.

... hur då? :confused:

Nej, nu får du läsa på lite. Rottweilern är en mycket gammal ras(typ). Möjligtvis användes rottweilerliknande hundar när dobermannen togs fram men på den tiden använde man också den typen av avelsarbete som du inte vill kännas vid - undermåliga individer togs bort.

Ah förlåt, det var upp-och-ned dagen för mig tror jag :D

Idag tas ju hundar bort främst av exteriöra orsaker. Så går ju aveln till idag, fast man hymlar om det ibland och ibland inte. Personligen säger jag hellre ja till avlivandet av dåligt presterande individer i syftet att få till en bra frisk ras än avlivandet av felfärgade valpar därför att standarden inte tycker att de ska få finnas.

Men utan noggrann selektion och avlivandet av undermåliga hundar- hur hade man tänkt att selektera i och rädda raserna idag? Utan alltså att öka inavel och sidoeffekterna av det och utan tillförandet av nytt blod.

Jag håller med ynnyork, att korsa rottis/doberman fyller ingen som helst funktion. Man är ute efter helt andra egenskaper om man väljer en rottis än om man väljer en doberman - trots att de råkar vara svartbruna tyska brukshundar.

Att korsa samojed/spets/chowchow fyllde väl heller ingen som helst funktion men ändå så blev det en erkänd ras idag.

Tänk vad inriktad och noggrant avelsarbete kan göra! Om vi nu bara slapp all inavel så hade det ju varit ännu bättre.

Vad bra att du talar om för mig vad jag har kunskaper om och inte :grin:

Var får du in 100, 50, 40 år i mitt resonemang?

Och jag undrar fortfarande varför du vill vara med och stödja denna "hemska" rasavel?

När du kläcker ur dig sådana saker är det uppenbart att du inte har tillräckliga kunskaper inom evolutionsgenetik eller evolutionslära. Annars skulle du ha förstått vad som var fel med ditt resonemang.

Den mer organiserade hundaveln som avlar för homogenitet i de flesta raser ligger ungefär i den tidsåldern. Det är så jag får de (ganska uppenbara) siffrorna.

Jag vill inte gå utanför SKK som en institution, det är en bra organisation som kan ge mycket till sina uppfödare, valpköpare och allmänt hundfolk. Jag vill förändra rasaveln men jag vill fortfarande ha SKK kvar, att avla utanför det man vill förändra vore ju ytterst korkat inte sant?

Idag tas ju hundar bort främst av exteriöra orsaker. Så går ju aveln till idag, fast man hymlar om det ibland och ibland inte. Personligen säger jag hellre ja till avlivandet av dåligt presterande individer i syftet att få till en bra frisk ras än avlivandet av felfärgade valpar därför att standarden inte tycker att de ska få finnas.

Jag vet faktiskt ingen uppfödare idag som behåller alla individer de kullar som avlas fram för utvärdering och sedan avlivar de som inte håller måttet exteriört och mentalt, så det går inte ens att jämföra med hur raser togs fram för mer än hundra år sedan. Avlivning av felfärgade valpar upplever jag faktiskt blir mer och mer ovanligt.

]Nej jag säger att aveln på slutna raser idag inte fungerar alls. Den sjukdomsbilden du målar upp är ju främst baserat på det du tror dig veta. Det enda du kan gå utefter är ju någon form av statistik, som du då inte presenterar. Det är lätt att säga "den den är frisk och den den är sjuk" men det krävs också bevis.

Så som jag förstått det så har inte bruksschäfrar bättre HD statistik än utställningsschäfrar. Inte på papper för det har ingen bevisat hittills. Har aldrig sett någon som helst statistik på det.

Du kan hitta informationen hos samtliga försäkringsbolag samt schäferhundklubbens hemsida, eller i senaste numret av schäfertidningen. Där kan man tydligt se att bruksvarianten "leder" i bäst HD resultat (om än marginellt). Men det är ju inte BARA HDn som är representativ för schäfern. Klådor, ryggproblem är värre. En hund med HD C lider ju väldigt sällan. Eftersom att du är så säker på din sak så får du hemskt gärna hänvisa till något faktabaserat du med, en blogg känns som en tveksam källa.

Åter igen så är detta något du måste ha siffror för. Det finns en massa antaganden i din text men ingen backup. Dessutom vill jag påpeka att även de raser som anses vara friskast enligt agria uppvisar fortfarande inavels symptom. Något som bevisar att det, trots noggrann selektion, inte fungerar som det ska, genpoolen är för liten för att det ska fungera. Sämre fertilitet, kryptorchism, hjärtfel och även EP florerar bland de "friskare" raserna. Ju mer inavel det blir ju värre blir det, det går alltså gradvis åt helvetet.
Men vi är ju redan överens om att raser som det kan eller har gått åt helvete med bör ha en öppen stambok? (exemplifierade även med projektet clumber spaniel/cocker spaniel). Samtidigt behöver inte en breddad genbas vara lösningen på det hela, hade det varit så enkelt hade det ju bara varit att tuta och köra.

Dessutom om du tänker efter: om utställningshundarna är de som drar ner statistiken enligt dig, måste de ju vara väldigt många hundar. Hade du tänkt utplåna en stor del av alla schäfrar och därmed ta bort i princip all variation inom rasen? Hur menar du att man ska gå tillväga utan att öka inavel och därmed inavelsdepression? Hur ska man selektera mer noggrant utan att öka inaveln?
Alltså det är extremt ovanligt att man blandar exteriör och utställningslinjer. Resultaten har dessutom inte varit goda varken åt det ena eller det andra hållet. Så jag förstår inte riktigt vart du vill komma, aveln mellan linjerna existerar i det stora hela inte så det hade ju inte gjort varken från eller till om utställningslinjen "dog ut". Samtidigt finns det ju även sunda linjer där, vart kom det här med utplåning in i bilden förresten?

Vi kan selektera så mycket vi vill gällande arbete, exteriör etc. men så länge vi inte tillför nytt blod kommer MHC variationen vara låg och våra raser kommer att alltid att ha en alltför hög sjukdomsfrekvens. Du kan inte ta bort all avelsurval vi har därför att de inte passar måtten heller, då ökar ju inaveln extremt mycket.
Än en gång skriver du ju redan vad jag skrivit. Att de raser som har en alltför trång genbas bör ha en öppen stambok? Läser du inte?

Jämför nötkreatur där vi har dels prestationsavel, där man korsar raser för att få korsningseffekt och raser där populationen är en enhetlig ras som har strikt korsningsförbud. De djur som avlas för mjölkproduktion, köttighet etc. med korsning är friskare, de har ett högre individantal. De djur som är avlade i raser är sjukare och mindre till antalet, där tillåter man avel på sjukare djur eftersom genpoolen behöver allt den kan få. Tycker jag är en ganska uppenbar jämförelse. Där står vi idag med många raser och fler kommer att hamna där. Man måste få in nytt blod i alla raser, det är inte möjligt för oss människor att ta av samma sak hela tiden när det gäller så inavlade population som hundraser. Där de genomgått flera flaskhalsar, matadoravel, avel på sjuka individer etc.
Källa på det?

Dessutom är det svårt att jämföra hund och nötkreatursavel, även hästavel. Korsar du en fjording och ett fullblod får du en häst i vilket fall som. Problemet vi har med många hundraser är att många är extremavlade på vissa egenskaper, varför du måste korsa med närliggande raser för att få en avkomma som inte är för uppdelad mentalt. Kruxet är också att många raser som ligger nära varandra delar samma hälsoproblem. Hur menar du då att man bör göra för att undvika komplikationer?

Hur förklarar du egentligen behovet av breddad avelsbas hos stövare, någon av de friskaste raserna som finns? Som uppvisar inavelsdepression trots noggrann selektering?
Än en gång, har stövaren en trång genbas och är utsatt för en risk är det en helt annan femma!

Nu tycker jag att du är lite väl rolig. Det krävs kunskap, noggrann selektering och tanke bakom att avla på korsningar. Det kräver år av tanke bakom projektet. Det vore ju väldigt korkat från min sida att säga ta den och den så blir det bra. Men jag har ingen aning varför ni inte tror att framtagandet av rastyper/korsningstyper är så fruktansvärt omöjligt när man gör så i alla andra husdjursraser med bäst resultat. Man har även gjort så på hundar i alla tider. Hundar är så otroligt unika i sin genotyp nuförtiden eller? :idea:
Fullkomligt älskar din ironiserande argumentationsteknik!

Ingen (!) har för det första sagt att detta skulle vara omöjligt. Däremot har man invänt mot ditt glorifierande av denna typ av avel och hur du framställer den som en definitiv lösning på ett "hundvärldsproblem"! Det finns många hål i dina teorier! Än en gång vill jag även förklara att du inte kan jämföra hundavel med kor, hästar, katter, marsvin, eftersom att hunden ofta är extremavlad på särskilda egenskaper. Korsar du en siameskatt med en maine coon händer liksom inte så mycket med avkomman mer än att den kan se annorlunda ut eller ha ett temperament liknande siamesen eller coonen (utöver arbetet man måste lägga ner på kommande generation katter som ska vidare i avel, eftersom att korsningskatten trots den utökade genbasen inte per automatik blir kärnfrisk) . Korsar du en BC med en schäfer däremot kan du får en jäkligt jobbig hund, då är det skitsamma hur sund den är fysiskt. Hade detta bara handlat om ren fysik hade det dock varit lite enklare. Men det tänkte du inte på, eller? :idea: (sorry, kunde inte låta bli)

Senast ändrad:

Problemet vi har med många hundraser är att många är extremavlade på vissa egenskaper, varför du måste korsa med närliggande raser för att få en avkomma som inte är för uppdelad mentalt. Kruxet är också att många raser som ligger nära varandra delar samma hälsoproblem. Hur menar du då att man bör göra för att undvika komplikationer?

Ja, jag sitter fortfarande och väntar på svaret på vilka kunniga hundmänniskor som skulle vilja ha en korsning mellan t ex rottweiler och dobermann, något jag redan frågat om. Som sagt så har ju bruksraser väldigt olika egenskaper som inte går ihop i många fall, och raser som står varandra nära mentalt brukar också ha samma rasbundna sjukdomar.

Tja, blandar man en Schäfer med en BC så lär man iaf inte få en fungerande vallhund, det får man inte ens om man korsar BC med Aussie, dvs man får hundar som inte duger till det man ev vill använda dem till.

Vad geller korsningseffekten, sk heterosis så fungerar den bra när man vill få fram kor som producerar mer mjölk eller muskelmassa, grejen är att den minskar i varje generation, för att upprätthålla effekten krävs att man korsar renrasiga djur o inte avlar vidare på dem.

Till Belethien.
Du har en usel o väldigt nedlåtande debatteknik, du kräver andra på källor men presterar inga själv.

Men hur ofta paras utställningschäfer+bruksschäfer?
Som jag förstått det är det inte så vanligt? Och iom det är det inte en och samma population ens idag.

Och kor som avlas för produktion, hur friska är de egentligen? Köttdjur slaktas ju hyfsat tidigt så någon långvarig hälsoaspekt prioriteras ju inte direkt.
På mjölkkor är det ju viktigare med hälsan men de verkar också ha en del problem. Mig veterligen (ska inte påstå att jag är välinsatt i kor, dock försöker jag läsa in mig på lantraser) är iaf vissa raser friskare.

Senast ändrad:

När du kläcker ur dig sådana saker är det uppenbart att du inte har tillräckliga kunskaper inom evolutionsgenetik eller evolutionslära. Annars skulle du ha förstått vad som var fel med ditt resonemang.

Den mer organiserade hundaveln som avlar för homogenitet i de flesta raser ligger ungefär i den tidsåldern. Det är så jag får de (ganska uppenbara) siffrorna.

Jag vill inte gå utanför SKK som en institution, det är en bra organisation som kan ge mycket till sina uppfödare, valpköpare och allmänt hundfolk. Jag vill förändra rasaveln men jag vill fortfarande ha SKK kvar, att avla utanför det man vill förändra vore ju ytterst korkat inte sant?

I diskussionen om huruvida man kan få homogenitet utan inavel eller ej anser jag inte att det är relevant, nej. Det är ju knappast så att alla hundar för 40-60-100 år sen såg ut som vargar heller. Selektion i olika riktningar har funnits långt tidigare.

Att mycket av den homogeniteten vi ser inom raser/rasgrupper beror på inavel har jag aldrig dementerat. Inte heller att inavel är sunt.

Men om det nu är så solklart att mitt resonemang är dunderfel kanske du både kan hålla det till det ämne vi faktiskt diskuterar, sluta hacka på mina kunskaper du inte vet något om och istället förklara? Blir riktigt nyfiken på hur mycket mer genetik, evolution etc du själv läst jämfört med mig?

Tja, att förändra rasaveln genom att avskaffa den, inom SKK, förstår jag varken vitsen med eller hur du ska lyckas med. Givetvis är det bra att försöka förändra det man anser är fel, men jag förstår fortfarande inte var du vill komma?

Sk DP avel har aldrig lyckats mig veterligen, man får hundar som varken är hackade eller malda.
Det har försökts med innom Retrieverraserna o de hundarna går vare sig bra på utställning eller på jakt, samma sker innom Aussieaveln. Dessutom blir kullarna ofta väldigt olika o spretar åt alla håll.

Insåg precis vad klockan var och börjar fundera på varför jag sitter och läser om- och diskuterar avel såhär dags :p

Nåja, tänkte gå ännu lite mer OT och komma med ett vettigt inlägg om DP men insåg att jag inte lyckas formulera mig speciellt bra. Nöjer mig med att konstatera att åsikterna om DP verkar gå isär väldigt och att fråga om DP-avel brukar gå ut på att para bruks/jaktlinjer med utställningslinjer eller att skapa en egen DP-linje?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Är det vanligt att direkt efter parning, tiken och hanen är ointresserade av varandra resten av dagen/två dagarna. Hundarna var på...
Svar
5
· Visningar
567
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 350
Senast: Lisen82
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 718
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 574
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Kattbilder #10