Blandras avel

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare lillajag1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 159
  • Visningar Visningar 15 907
Sv: Blandras avel

En liten kommentar till detta- rasstandarder revideras. Chihuahua-standarden reviderades helt nyligen tex med vissa ganska stora ändringar, tex att öppen fontanell som tidigare varit önskvärt blev ett fel.

Så inte är alla standarder hundra år gamla inte.

Det är ingen som jag sett som har sagt att en rasstandard är 100 år gammal? Det är inte direkt the declaration of indepence vi talar om. Men rasstandarden för de flesta raser är skriven med ett 100årigt gammalt rasexemplar i åtanke. Självfallet förändras det, men aldrig särskilt mycket.

Det beror på vad man menar med frågan. Jag är emot utställningsavel som inte tar hänsyn till hälsa och mentalitet utan bara fokuserar på utseendet. Men till skillnad från dig så tror jag inte att det behövs nytt blod i form av inkorsning i mer än ett fåtal raser för att man ska kunna förbättra både hälsa och mentalitet i hundpopulationen överlag. Det är ju inte bara utseendet som skiljer våra raser åt utan även egenskaperna - det finns inte bara en typ av drivande jakthund, en typ av sällskapshund, en typ av brukshund osv. Vad gäller brukshundar så är exempelvis blandningen rottweiler/dobermann inte särskilt lyckad eftersom dessa raser skiljer sig åt rätt mycket mentalt, trots att de båda är brukshundar och tillhör samma rasgrupp. Däremot är det viktigt i alla raser att utseendet aldrig blir viktigare än hälsa och mentalitet och i förekommande fall arbetsegenskaper.

Om hunden används till sitt tilltänkta arbete så är ju utseendet inte något annat än en estetisk fråga. Att då begränsa avelsmaterialet och variationen i rasen p.g.a. något estetiskt.. det är ju helt bisarrt.

Att uppgifterna mellan raserna skiljer sig är inte totalt sant- finns ju ex. tax som utför exakt samma arbete som terriers men som ser totalt olika ut. Deras exteriöra egenskaper påverkar tydligen inte deras prestation. Samma gäller JRT, Patterdale Terrier och Border Terrier. Det är snarare så att det finns för många varianter av samma hund.

Att man blandar rottis/dobbis/schäfer gör ju ingen annan poäng än att kortsiktigt så fungerar inte vissa korsningar. Hade du däremot avlat aktivt på att konstant blanda in, selektera och använda rottis/dobbis/schäfer korsningar så hade du fått ett vettigt resultat. Precis som man gjorde förr, alla dessa raser var ju inte direkt renraser. Vissa raser är ju till och med yngre än andra, euraser ex. är relativt unga men de är väldigt homogena till sätt och utseende. Den korsningen fungerade tydligen? Trots att den kommer från 3 olika raser i grund och botten?

Sista frågan får du utveckla lite, jag hängde inte med?

Det jag undrar är om de hundar du säger inte passar för bruksarbete är faktiskt aktivt arbetade i just det bruksområdet du talar om? Hur kan de arbeta och meriteras bra i bruks om de inte har fysiken för det? Eller menar du att de är meriterade i ex. lydnad och får sina meriter där och avlas därför?

För det är lika logiskt som att om jag vill ha en älghund så köper jag en jämthund vars föräldrar och linje är meriterade i agility.

3. Jag vet inte vad du snackar om med att inavel och homogenitet inte är samma sak. När det gäller vilda djur är det en definitionssak och beror på hur man ser det, när det gäller hundar så är det sant. Men som jag påpekat tidigare- vi talar ju om hundar.

Ja, vi pratar om hundar. Men varför skulle det vara samma sak?
Iom att många raser härstammar från några få individer så är de långväga släkt med varandra. Om man ska se detta som inavel eller inte är en definitionsfråga eftersom det ofta är extremt långväga. Sen förekommer nära inavel också, det är väl ingen som påstått något annat heller och det är ju inte att rekommendera.
Homogenitet kan man få på många olika sätt, även mycket beroende på vilka egenskaper man avser ska vara homogena.
Inavel är inavel, homogenitet är homogenitet oavsett vilken art vi pratar om. Däremot är det ju helt olika typer av selektion inom hundaveln och inom förökningen av vilda djur.

Ja, vi pratar om hundar. Men varför skulle det vara samma sak?

Jag skrev ett ganska långt svar som jag insåg att jag hade tolkat dig fel på. Men nedan kommer ett svar på vad du menade. Tror jag.

Iom att många raser härstammar från några få individer så är de långväga släkt med varandra. Om man ska se detta som inavel eller inte är en definitionsfråga eftersom det ofta är extremt långväga. Sen förekommer nära inavel också, det är väl ingen som påstått något annat heller och det är ju inte att rekommendera.
Homogenitet kan man få på många olika sätt, även mycket beroende på vilka egenskaper man avser ska vara homogena.
Inavel är inavel, homogenitet är homogenitet oavsett vilken art vi pratar om. Däremot är det ju helt olika typer av selektion inom hundaveln och inom förökningen av vilda djur.

.... nu vet du verkligen inte vad du talar om. 100, 50, 40 år är en fis i rymden. Att svara på detta skulle egentligen ta spaltmeter med text för att göra det rättvisa.

Homogenitet är en produkt av inavel, mer eller mindre. När det gäller vilda djur så är antingen populationen en produkt av en otroligt ofantligt häpnadsväckande långsam selektion över tid som gjort att inaveln har minskat. Mänskligheten sägs härstamma från ca. 600 individer och vi är inte inavlade. Men det är för att vi utvecklats i flera 100 000-tals år som gjort att vi genom mutationer och nytt blod kunnat brytas loss från någon form av inavel. Men utan inavel i grunden hade vi inte varit så homogena som vi är idag egentligen. Detta kan inte appliceras på hundar. Vi kan inte jämföra tusentals år av naturlig selektion mot vår artificiella inavel. Vi kan heller inte jämföra det med några år av naturlig selektion heller, naturen vet så mycket mer än vi. Vilda djur selekterar för de som de är minst släkt med, de kan selektera för en variation i MHC, de kan selektera för sjukdomar som inte vi kan upptäcka innan det är väl ingrott i rasen etc.

Du kan inte få homogenitet i hundavel utan inavel. Det går inte. I naturen kan man få en viss homogenitet utan inavel men det handlar då om naturlig selektion som rör sig över årtusenden! Att snabbt få homogenitet, gällande ex. 40, 50 eller 100 år har inavel med i bilden.

Senast ändrad:

Att man blandar rottis/dobbis/schäfer gör ju ingen annan poäng än att kortsiktigt så fungerar inte vissa korsningar. Hade du däremot avlat aktivt på att konstant blanda in, selektera och använda rottis/dobbis/schäfer korsningar så hade du fått ett vettigt resultat. Precis som man gjorde förr, alla dessa raser var ju inte direkt renraser. Vissa raser är ju till och med yngre än andra, euraser ex. är relativt unga men de är väldigt homogena till sätt och utseende. Den korsningen fungerade tydligen? Trots att den kommer från 3 olika raser i grund och botten?

Men då har jag två frågor. Dels vem tusan som ska ta hand om alla de olämpliga korsningar som blir i de första leden, som inte bara är olämpliga utan rentav riskerar att bli farliga hundar. Dels hur man kommer tillrätta med att det faktiskt finns en poäng med att olika brukshundar har olika egenskaper och att olika hundförare/hundägare föredrar olika egenskaper hos sin hund - folk väljer ju rottweiler, schäfer eller dobermann för att man uppskattar deras respektive egenskaper, inte bara för att man vill ha en stor, svartbrun brukshund.

Men då har jag två frågor. Dels vem tusan som ska ta hand om alla de olämpliga korsningar som blir i de första leden, som inte bara är olämpliga utan rentav riskerar att bli farliga hundar. Dels hur man kommer tillrätta med att det faktiskt finns en poäng med att olika brukshundar har olika egenskaper och att olika hundförare/hundägare föredrar olika egenskaper hos sin hund - folk väljer ju rottweiler, schäfer eller dobermann för att man uppskattar deras respektive egenskaper, inte bara för att man vill ha en stor, svartbrun brukshund.

Fast nu tycker jag att du kommer med högst konstiga argument. Med din poäng så var alla arbetande hundar innan de blev raser fullkomligt värdelösa för att de blir farliga. Hur var det egentligen INNAN det fanns reggade mallar tror du?

Tror du tanken från början är att göra en rottis/dobbis/schäferkorsning och sedan sälja dem till vemsom eller? Meningen med en sådan korsning kan jag bara tänka mig är att skapa en bra arbetshund. Man väljer heller inte bara kreti och pleti till sitt avelsmaterial. Det krävs kunskap och utvärdering av avelsdjuren för att få nå sitt mål. Jag talar heller inte om projekt där man korsar xxxx och efter första generationen tycker att det är klart. Så gör man inte i någon avel. Produktionsdjursavel är baserad på blandrasavel men där är allting noga uträknat, man använder rätt avelsdjur, selekterar kraftigt för önskade egenskaper etc.

Menar du att hundavel är det enda i djurvärlden som är undantaget?

Fast nu tycker jag att du kommer med högst konstiga argument. Med din poäng så var alla arbetande hundar innan de blev raser fullkomligt värdelösa för att de blir farliga. Hur var det egentligen INNAN det fanns reggade mallar tror du?

Tror du tanken från början är att göra en rottis/dobbis/schäferkorsning och sedan sälja dem till vemsom eller? Meningen med en sådan korsning kan jag bara tänka mig är att skapa en bra arbetshund. Man väljer heller inte bara kreti och pleti till sitt avelsmaterial. Det krävs kunskap och utvärdering av avelsdjuren för att få nå sitt mål. Jag talar heller inte om projekt där man korsar xxxx och efter första generationen tycker att det är klart. Så gör man inte i någon avel. Produktionsdjursavel är baserad på blandrasavel men där är allting noga uträknat, man använder rätt avelsdjur, selekterar kraftigt för önskade egenskaper etc.

Menar du att hundavel är det enda i djurvärlden som är undantaget?

Varför skulle det vara så? Vissa egenskaper har aldrig varit bra att korsa, även innan man började med rasstandarder och stamböcker skulle jag inte velat ha en korsning mellan colliens föregångare och rottweilerns dito. Trots att båda är brukshundar och att båda fungerade bra som arbetande hundar för mer än hundra år sedan.

Varför skulle någon kunnig vara intresserad av en förstagenerationskorsning som inte har lika bra eller bättre egenskaper som brukshund än sina föräldrar? Då får man ju helt enkelt göra som man gjorde förut, avla och sedan avliva alla hundar än de som håller måttet.

Varför skulle det vara så? Vissa egenskaper har aldrig varit bra att korsa, även innan man började med rasstandarder och stamböcker skulle jag inte velat ha en korsning mellan colliens föregångare och rottweilerns dito. Trots att båda är brukshundar och att båda fungerade bra som arbetande hundar för mer än hundra år sedan.

Varför skulle någon kunnig vara intresserad av en förstagenerationskorsning som inte har lika bra eller bättre egenskaper som brukshund än sina föräldrar? Då får man ju helt enkelt göra som man gjorde förut, avla och sedan avliva alla hundar än de som håller måttet.

Du vet de här jäkla debatten uppkommer varenda gång det pratas om en ny ras eller liknande. En artikel som skrevs för nästan exakt 100 år sedan talade om att shetland sheepdog var värdelös, vad skulle man med den till, avlad på skräp och storlek, ingen kommer att vilja ha den etc. Vad konstigt att det är bland de populäraste raserna i hemlandet och Sverige? Något ville tydligen köpa dessa korsningar. :idea: Samma gäller ju mallar, schäfrar, collier. Bara för att DU inte vill ha en innebär det inte att alla andra tänker så. För vi har ju beviset framför oss.

Folk kommer att vilja äga friska och sunda hundar. Redan idag är upproret stort när det gäller sjuka hundar och det kommer att bli större. Man kommer att inse att praxisen med slutna stamböcker inte fungerar och allting måste revideras.
Att man avlivar hundar som inte duger behöver vi inte sticka under stol att det redan händer. Djur med "fel" färg, fel antal valpar, hundar som inte kan avlas på p.g.a storlek, färg, fel hårlag, avsaknaden av ett estetiskt drag etc. Tack vare standarden. Detta är vanlig praxis, mer eller mindre beroende på ras dessutom och det vet SKK och rasklubbarna om.
Istället då för att avliva eftersom hunden inte är frisk eller klarar av det tilltänkta arbetet den är avlad för så väljer man, p.g.a. standarden att avliva de med anatomiska... "felaktigheter". Man tunnar ut avelsbasen för hejdlösa små fel. Och varför skulle de sluta göra så? Hundarna blir ju reggade och följer rasstandarden. Så som SKK uppmanar.

Man kan ju bara dra det trevliga exemplet med vita schäfrar. Den hysterin i schäfervärlden är stor, valparna som föds vita avlivas oftast. Trots att det inte är något fel på dem så ingår de inte i rasstandardens fyrkantiga lilla mått.

Däremot om jag ska tro på kvinnan i SKK breederscorner så avlivade man de hundar som inte kunde prestera, där verkar ju det fungera utan problem i praktiken, kanske därför många jakthundsraser är friska idag :idea:

Jag har lite svårt att få ihop det du vill om jag ska vara ärlig, ingen homogenicitet för det är =inavel, ingen inavel trots att du anser att samtliga hundar idag är inavlade= inga parningar kan ju göras etc.

Hur vill du att avel ska bedrivas idag rakt ut? Kan du inte bara sammanfatta handgripligt vad du tycker ska göras för att få perfekta hundar till alla alltid, du verkar ju ha svaret?

Däremot om jag ska tro på kvinnan i SKK breederscorner så avlivade man de hundar som inte kunde prestera, där verkar ju det fungera utan problem i praktiken, kanske därför många jakthundsraser är friska idag

Stövarna har väl problem både med snäva avelsbaser och vikande registreringssiffror?

Det är bara ett mindre antal av alle de raser vi har idag som kan bedömas på prestation. Bruks- jakt- vall- och draghundar, visst. Men vi har många fd jakthundsraser, som större delen av terriergruppen, som numera är sällskapshundar. Ska vi börja med grytprov för Norwichterrier? För att inte tala om de som alltid varit sällskapshundar, mina dvärgpudlar till exempel, vad ska de prestera?

Jag kan inte se att lösningen är korsningsavel. Framför allt inte den som blivit populär nu med "raser" som cockerpoo och bullboxer... deras förespråkare vill att de ska bli erkända som "riktiga raser", och då står vi där igen, med rasstandarder och risk för matadoravel.

Jag har lite svårt att få ihop det du vill om jag ska vara ärlig, ingen homogenicitet för det är =inavel, ingen inavel trots att du anser att samtliga hundar idag är inavlade= inga parningar kan ju göras etc.

Hur vill du att avel ska bedrivas idag rakt ut? Kan du inte bara sammanfatta handgripligt vad du tycker ska göras för att få perfekta hundar till alla alltid, du verkar ju ha svaret?

Jag "anser" inte, samtliga raser är inavlade. Hade de varit en vild population hade de haft en fet "rödlistad" stämpel på dem. Har ju skrivit det tidigare, den genetiska variationen inom raserna är låg. Mellan raserna är den hög. För att kunna öka den så måste man korsa in nytt blod, det är de flesta med på när det gäller bevarande av raser med litet avelsurval. Vad vi dock beräknar som litet avelsurval vanligtvis är baserat på mängden hundar, inte den mängden genetisk material som existerar. Vilket är fel, bara för att en ras är stor numerärt innebär det inte att rasen har hög genetisk variation.

Toppen av isberget är att man envisas med, i slutna stamböcker, att diskriminera drag som är enbart estetiska. Man värderar färg, teckning, hårlag, cm-skillnader i storlek, ridge etc. som inte alls behöver vara relevant inom massor med raser! Något som sakta men säkert (eller snabbt som attan beroende på ras) tunnar ut variationen.

Du vet de här jäkla debatten uppkommer varenda gång det pratas om en ny ras eller liknande. En artikel som skrevs för nästan exakt 100 år sedan talade om att shetland sheepdog var värdelös, vad skulle man med den till, avlad på skräp och storlek, ingen kommer att vilja ha den etc. Vad konstigt att det är bland de populäraste raserna i hemlandet och Sverige? Något ville tydligen köpa dessa korsningar. :idea: Samma gäller ju mallar, schäfrar, collier. Bara för att DU inte vill ha en innebär det inte att alla andra tänker så. För vi har ju beviset framför oss.

Öhm...jag har en collie. Och varför skulle shetland sheepdog vara något slags motexempel på det jag skrev? Den korsades väl inte fram med raser vars egenskaper inte passade ihop med den ursprungliga rasen som man ville bevara/förädla?

Dessutom blir ju det du skriver snarast motargument mot det du vill - folk vill ha shetland sheepdog som den är idag. Inte med med andra raser inblandade.

Stövarna har väl problem både med snäva avelsbaser och vikande registreringssiffror?

Jag har bara kollat lite snabbt på dem men när det gäller avelsbaserna så ja. De har dessutom effekter av det; hjärtfel, kryptorchism etc. Trots detta är de flesta reggade hos agria i den "minst sjuka" gruppen, så att säga. Hur denna avelsbas har uppkommit det vet inte jag, har inte kollat upp stövarnas historia (men jag kan tänka mig att det har med avelsurvalet att göra samt att det inte jagas lika mycket idag), men trots en väldigt snäv avelsbas är de fortfarande friskare än många andra raser som är numerärt fler.
Jag tycker det är ett ganska uppenbart bevis att trots bra och noggrant avelsarbete så är nytt blod en nödvändighet för att kunna fortsätta utan konsekvenser.

Det är bara ett mindre antal av alle de raser vi har idag som kan bedömas på prestation. Bruks- jakt- vall- och draghundar, visst. Men vi har många fd jakthundsraser, som större delen av terriergruppen, som numera är sällskapshundar. Ska vi börja med grytprov för Norwichterrier? För att inte tala om de som alltid varit sällskapshundar, mina dvärgpudlar till exempel, vad ska de prestera?

Nej en ras som inte längre jobbar jobbar ju inte. Men då är heller inte saker som färg och estetiska aspekter särskilt viktigt. Kan man inte göra utställningar som bara bedömmer om hunden är anatomiskt sund? Om den har tänderna kvar, man får visa upp ett veterinärutlåtande på att den är frisk och har genomgått ett MH. Man gör alla relevanta tester inför avel. Varför i allsindar ska hunden behöva vara just den färgen, just exakt denna cm storlek, ha exakt denna typ av päls, ha dessa typer av tecken, ha dessa exakta vinklar, ha denna typen av hudveck etc ?

Jag kan inte se att lösningen är korsningsavel. Framför allt inte den som blivit populär nu med "raser" som cockerpoo och bullboxer... deras förespråkare vill att de ska bli erkända som "riktiga raser", och då står vi där igen, med rasstandarder och risk för matadoravel.

Fast det är inte riktigt det jag pratar om heller. Slutna stamböcker är just orsaken till att wannabe-raser poppar upp här och var. Folk är inte nöjda med pudel eller cocker, därför måste de skapa en helt egen ras. Annars blir de inte erkända, deras hundar är blandraser i SKK's och allmänhetens ögon. Dessa blir då sina egna så inavlade populationer och tja, då är man ju framme på ruta 1 igen.
Jag talar om kontrollerad avel med möjligheten att föra till nytt blod till stamtavlorna. Som med ridhästar; ett halvblod kan vara ganska mycket idag, med olika inriktningar som hopp, dressyr, fälttävlan. Man vill att hingstar och ston ska vara duktiga på mycket och det är inte svårt att hitta en bra hoppstammat föl eller dressyrstammat föl som passar en, bara man har pengarna. Stamtavlan talar ju för sig själv. Det är heller inte bara svenska halvblodslinjer som existerar i en topphästs stamtavla, det finns fullblod, hannoveranare etc. De är alltså "blandraser" men skillnaden ligger i att uppfödaren vet vad han har i stamtavlan. Hen har gjort så mycket efterforskningar och arbete för att kunna få fram topphästen, hen kan allt om alla hästar i sin linje.
Jag tycker att islandshästar är ett bra exempel på motsatsen- de är resultatet av ett bra antal många års inavel. Där de anpassats till sin egna miljö men så fort de kommer utanför miljön så går immunförsvaret helt åt fanders och reagerar på småsaker som knott, sol och gräs. Det är ju exakt samma reaktion som våra hundar har idag med en stor andel som är allergiker eller har problem med cancer, hjärtfel etc. Vissa raser mycket med än andra och det beror på generna de får med sig alt. inte får med sig.

Öhm...jag har en collie. Och varför skulle shetland sheepdog vara något slags motexempel på det jag skrev? Den korsades väl inte fram med raser vars egenskaper inte passade ihop med den ursprungliga rasen som man ville bevara/förädla?

Dessutom blir ju det du skriver snarast motargument mot det du vill - folk vill ha shetland sheepdog som den är idag. Inte med med andra raser inblandade.

Nja nu tror jag du missförstod mig, det är inget motargument här inte. Jag menade de mallar/collier/shetland sheepdogs som inte var raser, innan de blev raser. Du skrev ju själv att du inte ville ha collierna som fanns innan de faktiskt blev collier. Men din uppfattning verkar ju inte stämma överrens med verkligheten, att ingen seriös person skulle köpa dessa.

Någon köpte tydligen valparna. Någon ville tydligen ha dessa korsningar innan de blev reggade raser. Tydligen var folk så seriösa, de valpköpare och uppfödare att de faktiskt till och med gjorde raser av dem. Raser som anses vara respektabla och etablerade idag.

Ah, du missuppfattade mig. Det jag skrev var att jag inte skulle vilja ha en korsning mellan ursprungscollien och ursprungrottweilern HELLER, trots att de inte hade rasstandarder eller stamböcker. Redan då hade de mentaliteter som inte passar att korsa trots att båda är arbetande hundar. En ursprungscollie hade jag inte haft något emot att äga.

Arbetande hundar fungerar inte på samma sätt, inte ens om de är i samma rasgrupp. Som sagt vet jag ingen vettig hundmänniska som skulle vilja ha en dobermann/rottweiler-korsning(för att inte tala om vad Hundstallet anser om den blandningen) trots att de båda är brukshundar och tillhör rasgrupp 2.

Den korsades väl inte fram med raser vars egenskaper inte passade ihop med den ursprungliga rasen som man ville bevara/förädla?

Dessutom vill jag påpeka att sheltiesar kommer från små vallhundar, små collier och spetsar från norge. Säkert lite bc med där i alltså. Vilken enhetlig blandning och förädling.

Ah, du missuppfattade mig. Det jag skrev var att jag inte skulle vilja ha en korsning mellan ursprungscollien och ursprungrottweilern HELLER, trots att de inte hade rasstandarder eller stamböcker. Redan då hade de mentaliteter som inte passar att korsa trots att båda är arbetande hundar. En ursprungscollie hade jag inte haft något emot att äga.

Aha, det var så du menade!

Arbetande hundar fungerar inte på samma sätt, inte ens om de är i samma rasgrupp. Som sagt vet jag ingen vettig hundmänniska som skulle vilja ha en dobermann/rottweiler-korsning(för att inte tala om vad Hundstallet anser om den blandningen) trots att de båda är brukshundar och tillhör rasgrupp 2.

Dobbisen användes ju för att grunda rottisen. Då gick det bra?

Dessutom vill jag påpeka att sheltiesar kommer från små vallhundar, små collier och spetsar från norge. Säkert lite bc med där i alltså. Vilken enhetlig blandning och förädling.

Tja, vallhund, vallhund, gårdshund, vallhund. Känns inte särskilt underligt enligt mig, dessutom var det väl framför allt collien som användes för förädling. Övriga raser var vad ursprungssheltin redan bestod av efter naturligt selektivt urval på Shetlandsöarna.

Dobbisen användes ju för att grunda rottisen. Då gick det bra?

Nej, nu får du läsa på lite. Rottweilern är en mycket gammal ras(typ). Möjligtvis användes rottweilerliknande hundar när dobermannen togs fram men på den tiden använde man också den typen av avelsarbete som du inte vill kännas vid - undermåliga individer togs bort.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Är det vanligt att direkt efter parning, tiken och hanen är ointresserade av varandra resten av dagen/två dagarna. Hundarna var på...
Svar
5
· Visningar
567
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 342
Senast: Lisen82
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 718
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 574
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Problemet med hundsmuggling!