Sv: Blandras avel
Och varför ska dessa oförstörda raser förstöras genom en öppen stambok? Jag kan tycka att de raser som ÄR förstörda (pga att man fokuserat på fel mål i sin avel) kan ha en öppen stambok..men varför de raser som klarat sig bra länge utan att bjuda in annat blod?
Ok, av alla raser vi faktiskt har idag i sverige: vilka av dem anser du är så friska? Alla raser har helt olika tolerans mot inavels depressioner och minskad genetisk variation, synnerligt när det gäller MHC variation. Men det är få raser idag som inte har någon form av inavelseffekt. Vare sig det yttrar sig genom cancer, medfödda hjärtfel, allergier, matintolerans eller kryptorchism och minskad fertilitet. Detta är något som i princip alla våra raser har idag,
i synnerlighet schäfrar. Om nu så många raser vore friska skulle hundar statistisk sett inte vara 400x mer utsatt för sjukdomar än människor. Av alla raser vi har idag och mängden med hundar vi har så är inte statistiken direkt missvisande.
Du kan inte skriva "det ÄR såhär" när det enbart är dina teorier och din åsikt. Med din teori så räknas bara inavel och homogenitet om en människa lagt sig i aveln? Sveriges vargstam är alltså inte inavlad för att naturen selekterat de individerna som får föra stammen vidare?
Våra svenska vargar är inavlade men som jag sa tidigare
i allra första inlägget jag svarade på om vargar- naturlig selektion har ett finger med i spelet. Det förändrar
allt och det bör du förstå. Det finns massor med exempel på arter som klarar sig trots kraftig inavel (geparder, örävar i Florida etc.) MEN det finns även de som inte klarar sig ex. pumor i USA och det Tasmanska pungdjuret. Det som skiljer sig åt är en skillnad i variation på MHC, immunförsvaret. Trots inavel kan det selekteras för hög MHC variation, med en hög variation kommer också motståndskraft mot nya sjukdomar och patogener. MEN alla inavlade arter har inte en hög variation i sitt MHC, därav skillnaden. Vargarna klarar sig kroppsligt (förutom kryptorchism och minskad fertilitet- något som kan utplåna dem om VI inte lägger oss i, vilket innebär att de inte klarar sig så bra som du vill påstå) men risken finns alltid att om en ny sjukdom introduceras så kommer deras antal att falla drastiskt och riskera utplånandet av arten. Våra hundar har
inom raserna en väldigt låg variation, men
mellan raserna en väldigt hög. Även de raser som är friska nu, så länge man fortsätter inaveln så minskar variationen bara mer och mer med ökad risk för sjukdomar.
Man kan inte jämföra hundar med bävrar, vargar, rävar eller pumor av en väldigt uppenbar anledning. Vi är inte moder natur, vi är inte ens hälften så kunniga eller hälften så skickliga att vi kan lyckas. Det är väldigt arrogant att inte inse skillnaden.
Jag säger inte alls emot mig själv, du läser det du själv vill läsa. Dessutom kan jag visst säga "det är såhär", läs på om genetik, immunförsvaret och variationens betydelse så har du svaret. Självfallet litar jag på min utbildning och mina vänner som jobbar som genetiker. Där har jag ju fått mina "åsikter". Hundar är inte vargar helt enkelt och det borde du veta om du vill diskutera genetik och avel.
Jo, det har jag förstått. Men vägen dit är långt ifrån så enkel som du vill få det till. Det går inte att bara "strunta i allt" . Du säger i ena stunden att du inte förstår att vi ska ha 300 raser (eller fler), men blandar vi så kommer vi snart upp i 3000 olika hundtyper/raser/whatever ..är det verkligen vettigare?
Vad gör vi som vill ha kvar egenskaperna i de hundar som är "bra"? Vilka raser skulle man tex korsa bruksschäfer med? (det är tillräckligt svårt att få fram en perfekt och komplett individ med de raser vi har). Man har ju försökt med malle tidigare inom försvaret, men det visade ju sig varken göra från eller till.
Nej inte alls. Håller vi oss till "rastyper" så minskar vi ju ned siffrorna betydligt. Det fanns inte direkt 3000 varianter förr, varför skulle folk plötsligt få spunk och börja göra så nu? Dessutom så tillåter man öppna stamböcker i mycket större utsträckning så blir det aldrig små isolerade grupper som bara kan ta av samma material om och om igen,
som det är nu.
Det är snarare behovet av raser som har ökat andelen olika isolerade små populationer. Världen över är vi uppe i 400 godkända raser, men det finns ju massor av oreggade hundar som folk försöker göra till enskilda raser.