Sv: Blandras avel
Det ha redan sagt innan men man inte sägas nog. Individavel funkar inte! Föräldrarna nedärver inte enbart sina egna egenskaper, det kan lika gärna vara mor eller far, eller mormors eller farfars föräldrars egenskaper som lyser igenom. När jag letar hund vill jag ha valp från:
Föräldrardjur som kommer från homogena kullar. Dvs att alla syskon har ungefär samma kvaliteér och egenskaper. Kommer de från en kull där två är rädda, 3 är orädda, en är temperamentsfull och en är sävlig finns risken att valpen jag vill köpa kan ärva vilken av dessa egenskaper som helst...vill undvika "lotto" så mycket som det bara går.
Dessutom är ribban satt väldigt låg för vad jag kan utläsa om den planerade kullen. MH kommer hon inte att få göra om hon inte har väldigt tur då det ej görs på blandraser i regel. Bara för att föräldrarna är patella/hd etc fria innebär det inte att valparna också blir det! Allt beror helt enkelt på hur hela släktskapet ser ut bakåt! Är den bara "någolunda" skottfast kommer den dessutom inte att klara ett eftersöksprov (om det inte bara är anlagsprovet som ska göras dvs) då det ingår skott.
Om jag vore hon och ville ha en till hund skulle jag köpa en bra borderterrier istället. Då kan hon få en total orädd individ med en del will to please och en rejäl arbetsmotor.
Ett exempel på hur genetiken kan slå.
Min förra hund, en BC alias Fähunden, införskaffades för vallning av får o nöt. Jag o uppfödaren var överens om vilken valp jag skulle ha, han var minst i kullen, mindre än tikarna, men han hade
det där som jag vill ha hos en bra vallare.
Han växte, o växte o vallträningen började, han fungerade inte som någon annan BC jag haft, jag blev gråhårig på kuppen o hade svårt att hitta hans knappar.
Satte mig ner o började rekonstruera hans stamtavla längre tbx en det som syns på pappret o i presentationen på Hunddata o i Vallreg.
Visade sig att fadern hade NZ i baggaget, från två olika givare, en låg 5 generationer tbx i pappans stamtavla, den andra låg 6 generationer tbx, från två olika grenar.
Fäis växte upp o utvecklades till en tvättäkta NZ BC, både till utseendet, storleken, temperamentet o sättet att arbeta.
Tiken hade bara brittiska hundar bakåt. Hanen hade fått flera kullar tidigare o ingen blev som min Fähund.
Ett litet exempel.