Bisexuell? taget från Dejtingtråden del 19

Men hur UPPTÄCKER folk att de är hetero? Ja, jag har aldrig hört talas om test i det sammanhanget. Varför skulle då samkönat sex behöva testas?

Jag behöver inte testa att ha sex iförd gula högklackade skor medan jag står på huvudet, för att veta att det inte är min grej. Det känner jag direkt när jag tänker på det, helt enkelt.
Jag är en sån som behöver testa. Jag vill inte gå in på detaljer, men det har visat sig att jag har lite ovanligare preferenser. Hade jag inte provat, så hade jag inte vetat. Det har varit så mycket skam inblandat att jag varit väldigt kysk i mina fantasier.

En sak är helt obegriplig för mig och det är den att man per automatik skulle tända på flersamt sex eller vara poly så fort man är bi? Det är ju helt olika saker..,

Jag är en sån som behöver testa. Jag vill inte gå in på detaljer, men det har visat sig att jag har lite ovanligare preferenser. Hade jag inte provat, så hade jag inte vetat. Det har varit så mycket skam inblandat att jag varit väldigt kysk i mina fantasier.
Att vara HBTQ har inget med fantasier att göra, känns väldigt märkligt att du gör den jämförelsen. Sex med någon oavsett kön kan vara en fantasi, men har inget med HBTQ att göra.

Ja, alltså, jag är öppen för att vägen till att få koll på sin egen homo-/bisexualitet ofta är en annan än den motorväg heteron fräser fram på. Och för många homon/bin kan det ta lite tid att riktigt fatta att de egna känslorna pekar i annan riktning än förväntat.

Men det hindrar ju inte att personer som inte känner sig själva, kan fundera lite på vad de gör, innan de drar igång en romans med MIG för att jag är KVINNA.

Jämfört med att jag och någon annan kommer överens om att testa det där sexet där vi står på huvudet.

Att jag vill vara en PERSON hellre än en representant för en SORT, är väl inte så konstigt? Plus risken att jag blir kär.

Gäller det där TESTANDET ett uttalat one night stand, tycker jag att det är betydligt mindre problematiskt.

Halvt Kl
Diskussionen startades, mig veterligen, av att en användare i tråden frågade hur hon skulle förhålla sig till att vilja svepa på båda könen på tinder trots att hon inte haft förhållande toll tjejer tidigare.
Detta känns som den brinnande punkten även för mig :( Jag har efter att ha läst om erfarenheterna i dejtingtråden slutat att swipea på tjejer, trots att jag definierar mig som bi. Jag har blivit kär och attraherad av tjejer, men inte haft någon relation eller ens kysst en tjej förut. Jag Swipear inte på tjejer längre då det inte känns ok att göra det för en med så begränsad erfarenhet. Det känns svårt, för jag tycker erfarenheterna @Singoalla och @parellikusken bl.a. skriver är bedrövliga att de ska behöva ske, samtidigt som jag känner att jag förnekar en sida av mig av att inte ha öppet för alla kön på tinder. Tyvärr träffar jag sällan (aldrig) personer att dejta i verkliga livet, varesig kvinnor eller män, annars hade jag nog hoppats på att träffa någon det klickar med direkt bara, utan att behöva bry mig om oväsentligheter som kön...

Sorry för osammanhängande inlägg, men har försökt få detta ur mitt nallande huvud ett tag..
Långt utanför min kunskapszon nu men: mot bakgrund av vad du skriver tror jag att du lugnt kan swipa höger på tjejer. Det är ju inte testa du vill, du vet ju att du är bi. Det var väl @parellikusken som så träffande skrev ungefär att sexualitet/läggning är en känsla, ingen praktik.

Att vara HBTQ har inget med fantasier att göra, känns väldigt märkligt att du gör den jämförelsen. Sex med någon oavsett kön kan vara en fantasi, men har inget med HBTQ att göra.
Fast jag tänker att det är typ fetischer alltihop. Heteron fetischerar (idéer om) olikhet och "motsatt kön". Vi andra fetischerar annat. Själv gillar jag tex likhet, många sorters likhet (vilket slår ut kön i mitt fall).

@Ceta jag ska svara mer utförligt på ditt inlägg när jag inte är mitt i trafiken på väg till brunch. Men jag uppmanar verkligen alla att utforska sin sexualitet, jag tror bara det handlar om att göra det på rätt sätt.

För övrigt hade jag en trekant inatt där kvinnan i fråga inte hade någon erfarenhet av kvinnor, men var nyfiken. Hon gick igång på att se oss ha sex och hade sex med honom, och var rätt nöjd så. Då tänkte jag på er och definitionerna av folks sexualitet. Nåväl, jag tänkte inte på er hela tiden ;)

Jag ger upp. Du har bestämt dig för att jag har fel och nu missförstår du mig medvetet. Jag tänker inte försöka rättfärdiga min sexualitet och mina känslor för dig.

Ja, alltså, jag är öppen för att vägen till att få koll på sin egen homo-/bisexualitet ofta är en annan än den motorväg heteron fräser fram på. Och för många homon/bin kan det ta lite tid att riktigt fatta att de egna känslorna pekar i annan riktning än förväntat.

Men det hindrar ju inte att personer som inte känner sig själva, kan fundera lite på vad de gör, innan de drar igång en romans med MIG för att jag är KVINNA.

Jämfört med att jag och någon annan kommer överens om att testa det där sexet där vi står på huvudet.

Att jag vill vara en PERSON hellre än en representant för en SORT, är väl inte så konstigt? Plus risken att jag blir kär.

Gäller det där TESTANDET ett uttalat one night stand, tycker jag att det är betydligt mindre problematiskt.
Ja alltså man måste vara ärlig och prata, men det gäller oavsett kön. Jag låtsas inte vilja ha en relation med en man heller, eftersom jag inte är ute efter det. Inte just nu. Att medvetet luras är aldrig någonsin okej. Vet man inte vad man vill så säger man det.

Romanser handlar ju bara om person, inte sort/situation. Man blir ju inte kär i ett kön tänker jag, utan i en person i första hand (som för vissa alltid är av ett bestämt kön).

Fast jag tänker att det är typ fetischer alltihop. Heteron fetischerar (idéer om) olikhet och "motsatt kön". Vi andra fetischerar annat. Själv gillar jag tex likhet, många sorters likhet (vilket slår ut kön i mitt fall).
Jag tror att jag missförstår dig, men visst kan väl homosexuella också tända på olikheter? Och heteos på likheter?

Långt utanför min kunskapszon nu men: mot bakgrund av vad du skriver tror jag att du lugnt kan swipa höger på tjejer. Det är ju inte testa du vill, du vet ju att du är bi. Det var väl @parellikusken som så träffande skrev ungefär att sexualitet/läggning är en känsla, ingen praktik.
TAck för svaret, då förstår jag nog lite mer med vilka glasögon jag ska läsa vissa inlägg :) Är svårt för jag vill ju inte såra någon heller.

Men senaste tjejen jag dejtade så sa jag som det var (om att jag är bi, men utan erfarenheter) innan vi sågs, och det verkade hon uppskatta :)

Jag tycker faktiskt att du läser lite okänsligt här. Det exempel @Singoalla beskriver, och som alla vi bin och lesbiska i tråden känner igen, är ju att bli testade för att vi är en viss SORT - kvinnor som har sex med kvinnor. Och att sedan bli avvsade för att vi är en visd SORT - nämligen kvinnor. Som om våra PERSONER vore helt ointressanta! Vi blir bara ett slags provexemplar av en viss kategori, eller SORT.
Jag antar att det där med "testa" kommer in när det är något som man själv känner är utanför ramen för en själv. Man jag kan absolut förstå känslan av att vara en representant för något snarare än att ses som den individ man är. Jag funderar mest vart gränsen går mellan gemensamt nyttjande och utnyttjande vid framförallt ett ONS. Men som du skriver så kanske det är så enkelt att man egentligen borde veta innan vad man attraheras och får känslor för men åh andra sidan är det ju många som inte verkar ha någon som helst koll på sig själva alls och kanske heller inte ägnar sig åt så värst mycket självreflektion.

Jag antar att det där med "testa" kommer in när det är något som man själv känner är utanför ramen för en själv. Man jag kan absolut förstå känslan av att vara en representant för något snarare än att ses som den individ man är. Jag funderar mest vart gränsen går mellan gemensamt nyttjande och utnyttjande vid framförallt ett ONS. Men som du skriver så kanske det är så enkelt att man egentligen borde veta innan vad man attraheras och får känslor för men åh andra sidan är det ju många som inte verkar ha någon som helst koll på sig själva alls och kanske heller inte ägnar sig åt så värst mycket självreflektion.
Jag tror att om man är en sådan som VET så är det svårt att förstå att andra verkligen inte har en susning. För mig tillhör den skaran blir det så svårt att förstå hur i hela friden man kan veta något som man inte kan något om. Så vi förstår varandra dåligt tror jag.

Pudelns kärna angående att testa saker är väl hur artigt man förhållet sig till den andre. Att säga "tack men det där med kvinnor är inte min grej" är ju riktigt jäkla ohövligt. Utvärdera gör man för sig själv, man behöver inte delge partnern de funderingarna. Vanlig artighet liksom.

Jag tror att jag missförstår dig, men visst kan väl homosexuella också tända på olikheter? Och heteos på likheter?
Antagligen, och både likheter och olikheter kan ju vara av många olika slag. Men för mig framstår det som bärande att heterosexualitet handlar väldigt mycket om att attraheras av "en annan sort" och det finns ju en massa idéer om "motsatt kön" och om "komplementaritet mellan man och kvinna" som tycks hålla heterosexualiteten igång.

Och så finns det så klart också olikkönade par, som inte spelar den sortens spel.

Vid samkönade par, finns inte den sortens kulturella idéer om olikhet på samma vis.

Jag tror att om man är en sådan som VET så är det svårt att förstå att andra verkligen inte har en susning. För mig tillhör den skaran blir det så svårt att förstå hur i hela friden man kan veta något som man inte kan något om. Så vi förstår varandra dåligt tror jag.
Jag är lite likadan. Ser det som att jag lägger stor vikt vid den praktiska dimensionen. T ex betraktade jag mig inte som bi förrän jag hade testat(!) att ha sex med en kvinna. Det var viktigt för mig att ha gjort det för att känna att det var "på riktigt".

Jag kände inte samma sak med män. Detta beror ju givetvis på att samhället är ett heteronormativt patriarkat. Jag tänkte länge att jag ju inte kunde gilla kvinnor eftersom jag gillade män. :o:banghead:

Haha, jag fungerade åt andra hållet och begrep inte att jag kunde gilla att ha sex med män eftersom jag gillade kvinnor. :D
Fast det gör jag, har jag upptäckt. Sex med karlar är kul.

Antagligen, och både likheter och olikheter kan ju vara av många olika slag. Men för mig framstår det som bärande att heterosexualitet handlar väldigt mycket om att attraheras av "en annan sort" och det finns ju en massa idéer om "motsatt kön" och om "komplementaritet mellan man och kvinna" som tycks hålla heterosexualiteten igång.

Och så finns det så klart också olikkönade par, som inte spelar den sortens spel.

Vid samkönade par, finns inte den sortens kulturella idéer om olikhet på samma vis.
Du har nog rätt. För mig handlar det där jätteolika om en kink, det är inte normaltillståndet. Men så är det nog för de flesta.

När jag var i 20-årsåldern så hade jag nästan en identitetskris för jag gick inte runt och kände mig kvinnlig. Just då pågick någon reklamkampanj om att man skulle bejaka sin kvinnlighet och jag förstod inte riktigt vad det var jag skulle bejaka? Jag kände mig mer könlös än kvinnlig, men det tog ytterligare några år innan jag fattade att könsidentitet kan vara helt oviktigt för ganska många personer.

Jag känner fortfarande att jag klär ut mig när jag sätter på mig feminina kläder och smink, även om jag kan gilla det.

(Lite mycket jag jag jag. Men jag vågar verkligen inte ens försöka mig på att gissa hur andra resonerar, för det är oftast helt annorlunda ;) )

Jag som gjorde det första inlägget (i dejtingtråden) som utmynnade i denna tråd får väl hoppa in här nu en sväng när jag äntligen har lite tid över...
Väldigt spännande att läsa denna diskussion och allas erfarenheter. Blir så tydligt hur olika ingångar det finns till sexualitet, att snäva definitioner inte fungerar.
Jag har väl alltid tänkt att man kan ha sina preferenser i olika stor grad, men att heterosexualitet är något som premieras starkt när vi börjar definiera våra känslor, och därför påverkar hur heterosexuella vi blir. När jag som liten tyckte mycket om en killkompis kallade jag känslan för att vara kär. Samma känsla för en tjejkompis betydde att jag tyckte om henne som kompis. Något annat hade ju varit mycket krångligare.
I vuxen ålder har jag ju kunnat erkänna för mig själv när jag blivit kär i tjejer. Men det är aldrig känslor jag agerat på, för att jag känt mig osäker och nervös kring det, förmodligen.

Trist att höra erfarenheter av att känna sig utnyttjad och objektifierad av de som bara vill testa lite "tjejsex" för stunden och sen gå tillbaka till sitt heteroliv. Det är ju väldigt långt ifrån de intentioner jag har. Jag ser väldigt sköna personer på tinder, spännande och speciellt för mig attraktiva presentationer, personer jag blir sugen på att lära känna, tror att jag skulle kunna bli förälskad i... En del av dem är alltså tjejer. Ja faktiskt en betydligt större andel av de tjejer som finns på tinder är intressanta för mig jämfört med killarna. Jag skulle jättegärna dejta någon av dem. Men det är inte för att jag är ett dugg "nyfiken" och sugen på att ha sex just med en tjej, sexbiten är snarare nåt som jag är lite rädd och obekväm inför, för att jag inte riktigt kan föreställa mig hur det skulle kännas för mig och fungera.

Själv lärde jag mig att gilla heterosex genom att praktisera det. Innan jag började med det (och det var ändå rätt sen debut) var jag ganska ointresserad av sex, tyckte att kukar var ganska läskiga faktiskt, jag visste inte riktigt hur det skulle kännas att vara kåt, det var nåt som jag började utforska och uppskatta först när jag började ha sex. Nu kan jag föreställa mig och fantisera om sex med en okänd kille eftersom jag har mycket erfarenhet av sex med killar - men fortfarande är det ofta först när jag hånglar med någon som jag blir sugen på sex med honom, jag kan ha svårt att tänka att jag vill det tidigare.
Därför tror jag, att om jag skulle bli förälskad i en tjej och vi skulle hångla, att chansen är stor att jag skulle jag bli kåt och kunna lära mig gilla att ha sex med en tjej så som jag lärde mig gilla heterosex, och kanske skulle det kunna gå lättare dessutom eftersom jag känner min egen kropp och njutning så mycket bättre nu. Men jag kan inte vara säker på det, och det är ju där det blir jobbigt. För att jag absolut INTE vill känna att jag utnyttjar någon. Att jag skulle bli den där personen som "prövade" och det var visst inget för mig.

(Fortsätter lite senare...)

Kvinnor är sällan hetero – nästan alla är bi eller lesbiska

– Trots att majoriteten av kvinnor identifierade sig som hetero visade vår forskning tydligt att när det handlar om vad kvinnor tänder på så är de antingen bisexuella eller gay, men aldrig hetero, säger Gerulf Rieger, forskare vid Institutionen för psykologi vid University of Essex, skriver the Thelegraph.
https://nyheter24.se/nyheter/forskning/816980-2-kvinnor-sallan-hetero-alla-homo-eller-lesbiska

Det förklarar varför så många kvinnor ser sig som hetero men dom är egentligen bi eller lesbiska.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 569
Senast: Palermo
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 620
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 349
Senast: malumbub
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 291
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka