Bisexuell? taget från Dejtingtråden del 19

Exakt!
Det gör att jag känner mig objektifierad. Andra får säga vad ni vill om det, jämföra det med att bli dissad av andra orsaker, men för mig känns det annorlunda. För mig känns det helt annorlunda än att bli dissad av en queer-person som helt enkelt bara inte är så förtjust i mig som hen först trodde.
Jag lever som queer, det är på riktigt för mig och inget val jag gör ibland utan det är min verklighet. Jag är inte beredd på att vara testperson för någon som bara är på besök i den världen, någon som tänkt sig leva ett straight liv men ha lite sex med kvinnor ibland.
Jag vill inte att min verklighet ska bli något man provar på ibland för att sedan gå tillbaka till sitt trygga straighta liv.

Exakt så.

Jag vet faktiskt inte. Hittade denna text på wiki bara: "Det finns olika definitioner av vad bisexualitet är. Statens folkhälsoinstitut definierar bisexuella som personer som aktivt praktiserar bisexualitet, medan RFSL, som är den största organisationen för homosexuella, bisexuella samt transpersoner i Sverige, menar att definitionen av den som är bisexuell måste utgå från hur personen själv identifierar sig. RFSL Ungdom definierar bisexualitet som "En person som är bisexuell och har förmågan att bli kär i, förälskad i och/eller sexuellt attraherad av personer oavsett kön. En del bisexuella har sexuella relationer med personer oavsett kön, men blir bara kära i personer av ett visst kön. För andra kan det vara tvärtom. Ett annat sätt att definiera bisexualitet är att en person rent platonskt kan ha tycke för sina samkönade kompisar och ändå vara av heterosexuell läggning. En annan definition är att inskränka det till att enbart gälla sexuell attraktion."
Så om jag tänder på personer som varken definierar sig som man eller kvinna, så är jag per definition bisexuell? Jag tycker det blir knepigt. För många är nog bi de som tänder på han eller hon, inte hen.

(Jag förstår att det inte är din åsikt, men det är en kommentar till texten)

Strålande, då kan ju jag som heterosexuell kvinna definierar mig som homosexuell om jag skulle känna för det, utan att någon skulle opponera sig mot det, trots faktumet att jag endast tänder på män :idea:

Definitioner efterlystes:

http://www.umo.se/Jag/Sexuell-laggning---hetero-homo-bi/
Fast de definitionerna blir också lite knasiga eftersom de menar att straight är att bli attraherad av ett annat kön än du. Dvs om jag är hon, så är jag straight om jag endast attraheras av hen? Knappast det de flesta definierar som straight, eller hur?

Fast de definitionerna blir också lite knasiga eftersom de menar att straight är att bli attraherad av ett annat kön än du. Dvs om jag är hon, så är jag straight om jag endast attraheras av hen? Knappast det de flesta definierar som straight, eller hur?

Men man behöver ju inte bry sig om vedertagna definitioner av ord här på buke, det viktigaste är ju vad man själv känner, inte hur ordet i sig definieras eller hur 99,8% av befolkningen definierar det :idea:

Nej, det är ju väldigt klantig hantering om det blir så. Men sanningen är ju att det ofta är så, att man tackar nej till fortsatt relation med en person pga av bristande attraktion. Men man kanske beskriver det med lite andra ord.
Jag tycker faktiskt att du läser lite okänsligt här. Det exempel @Singoalla beskriver, och som alla vi bin och lesbiska i tråden känner igen, är ju att bli testade för att vi är en viss SORT - kvinnor som har sex med kvinnor. Och att sedan bli avvsade för att vi är en visd SORT - nämligen kvinnor. Som om våra PERSONER vore helt ointressanta! Vi blir bara ett slags provexemplar av en viss kategori, eller SORT.

Exakt!
Det gör att jag känner mig objektifierad. Andra får säga vad ni vill om det, jämföra det med att bli dissad av andra orsaker, men för mig känns det annorlunda. För mig känns det helt annorlunda än att bli dissad av en queer-person som helt enkelt bara inte är så förtjust i mig som hen först trodde.
Jag lever som queer, det är på riktigt för mig och inget val jag gör ibland utan det är min verklighet. Jag är inte beredd på att vara testperson för någon som bara är på besök i den världen, någon som tänkt sig leva ett straight liv men ha lite sex med kvinnor ibland.
Jag vill inte att min verklighet ska bli något man provar på ibland för att sedan gå tillbaka till sitt trygga straighta liv.
Men HUR ska man kunna veta? Jag är en sådan som måste få göra för att veta! Jag har (som rätt många skulle jag tro) haft ”crushes” på kvinnor trots att jag levt helt heterosexuellt. Men inte gjort något åt det. Så hur ska jag kunna veta om det är just DE personerna, eller kvinnor generellt, som jag tänder på? För mig var det verkligen en uppenbarelse när jag väl provade på ”på riktigt” (hade en dålig upplevelse på fyllan och villan för många år sedan). Jag har varit helt ärlig hela tiden, men jag kan förstå att det kanske inte är så lätt alla gånger.

Men HUR ska man kunna veta? Jag är en sådan som måste få göra för att veta! Jag har (som rätt många skulle jag tro) haft ”crushes” på kvinnor trots att jag levt helt heterosexuellt. Men inte gjort något åt det. Så hur ska jag kunna veta om det är just DE personerna, eller kvinnor generellt, som jag tänder på? För mig var det verkligen en uppenbarelse när jag väl provade på ”på riktigt” (hade en dålig upplevelse på fyllan och villan för många år sedan). Jag har varit helt ärlig hela tiden, men jag kan förstå att det kanske inte är så lätt alla gånger.
Men hur VISSTE du att det var män du tände på och inte just de personerna? Du lär ju ha varit rätt säker på din heterosexualitet tidigt, som många andra, inklusive jag (i några år), det vill säga, utan att testa den.

Jag visste att jag var bi ÅR innan jag hade en sexuell/romantisk relation med en tjej för första gången. Nu identifierar jag mig som pan men jag har aldrig haft någon sexuell/romantisk relation med någon som identifierar som annat än man/kvinna. Jag vet ändå att jag är attraherad av personer och inte identiteter. Händer det ofta nog att jag blir attraherad/tänker tanken/skulle vilja/etc/etc så vet jag ju vad som gäller. Blir det inte så för dig?

Jag tycker faktiskt att du läser lite okänsligt här. Det exempel @Singoalla beskriver, och som alla vi bin och lesbiska i tråden känner igen, är ju att bli testade för att vi är en viss SORT - kvinnor som har sex med kvinnor. Och att sedan bli avvsade för att vi är en visd SORT - nämligen kvinnor. Som om våra PERSONER vore helt ointressanta! Vi blir bara ett slags provexemplar av en viss kategori, eller SORT.
Jag tänker att man måste vara extra varsam med människor som tillhör en minoritet som går på tvärs med den gängse heteronormen. Ungefär som @parellikusken så klartänkt uttrycker det, det är hens liv och verklighet som hen har, och då bör jag ju inte jiddra okänsligt med den liksom. Jag avskyr det där att gå på som en elefant i en porslinsbutik, man måste ju fingertoppskänsla. Det är samma sak som när jag möter personer som bytt kön till det kön de vill vara i, självklart ska det ju respekteras och aldrig ifrågasättas. Därför att det är så svårt att vara annorlunda och utanför och inte tillhöra normen.

Som @micaelathegreat skriver så visste jag långt innan jag hade någon relation eller sexuell kontakt alls att jag inte var straight. Jag har vetat sedan åtminstone lågstadiet att jag hade en annorlunda sexualitet än mängden, jag kunde inte sätta ord på det förrän långt senare, men jag visste.
Jag blev kär i tjejer och hade kändiscrushes på tjejer innan jag var ens i närheten av en sexuell relation med något kön. Jag bara visste.
Jag är annars också en person som måste göra för att veta saker, hela min yrkesidentitet handlar om att görandet är vägen till kunskap. Görande har dock inte för mig med sexualitet att göra, utan sexualitet är för mig en känsla. Att bli kär tar mig med storm, jag behöver inte testa ha sex med någon för att inse min sexualitet, det räcker med att bli kär eller förälskad.

Ja jag försöker mest hitta något att relatera till, men det kanske helt enkelt inte går. Jag funderar lite över hur de som är "nyfikna" på sin egen sexualitets eventuella bredd ska hantera den. Man kan ju aldrig garantera något samtidigt blir det ju då väldigt sårande för den personen som är första. Men eftersom man är just en utsatt grupp så blir man kanske då extra utsatt i sådana lägen, om folk bara är och "turistar". Sen misstänker jag att man inte "upptäcker" om man är bisexuell på en enda sexuell upplevelse, för bisexuallitet är ju inte enbart sexuella känslor antar jag det handlar väll om hela registret av attraktion, kärlek och sex?

Ja, jag förstod att du menade så. Men jag tror att man i de flesta sammanhang ska vara försiktig med "ja men så är det för oss straighta/vita/normalviktiga/whatever också".
Jag menar inte att så är det för oss också. Alla har ju rätt till sin känsla av att känna sig utnyttjad oavsett anledning. Jag funderar mest på hur det skiljer sig, varför känner man sig mer utnyttjad om efter en natts samkönad sex med någon där den väljer att inte gå vidare än efter en natts icke samkönad sex där den andra väljer att inte gå vidare. Men det kanske är för att den delen är känsligare för det är så utsatt eller är det för att man förväntar sig att sex mellan samkönade ska vara mer renhårigt eller är det att här kommer du som är norm och "turistar lite" och det då blir en obalans i makten i den korta relation som var. Det var helt enkelt något jag började fundera över, men som jag kanske helt enkelt inte har rätt att fråga om eftersom det är för känsligt.

Precis som att använda tabu = skam är fel, så är det lika fel att använda heterosexuell/straight = tända på båda de biologiska könen.....

Tänder man på människor och inte på kön och därför hånglar och sexar med både män och kvinnor så är man pansexuell.

Gillar man som kvinna på att kyssas och hångla med en annan kvinna så är man faktiskt inte heterosexuell, hur gärna en del än vill att heterosexuell ska vara = attraheras av personer från båda könen. Är man heterosexuell så vill man inte kyssas/hångla med andra av samma kön. Vill man det, så är man inte heterosexuell.

Det är förövrigt inte jag som bestämt definitionen av heterosexuell = dras enbart till motsatt kön men precis som i "tabu"-tråden så anser jag att man ska använda orden enligt hur de faktiskt är definierade och inte efter hur man själv tycker de borde definieras..

Fast jag kan hångla med typ vem som helst utan att vara det minsta tänd eller attraherad av personen.
Ett hångel är ingen bigie för mig och behöver inte vara kopplat till något sexuelll öht.
Jag har hånglar med tjejer och jag är hetro, känner noll dragning till kvinnor och har aldrig gjort.

Jag känner som så att det verkligen inte är någon stor deal om en nyfiken kvinna vill "känna sig för" med mig. Jag är absolut inte ute efter ett förhållande i någon form överhuvudtaget, och det skulle jag vara öppen med, precis som jag i så fall skulle förvänta mig att den andra parten också är öppen.
Det är väl när man är ute och doppar tårna och Inte är ärlig med att det är just det man gör, som det blir förbaskat okänsligt och jobbigt. Som om homo/bisexuella kvinnor är någon slags bil man testkör.

Det är lätt att bli lite stött och krass tror jag, särskilt med tanke på alla skumma förslag man får från både män och kvinnor när de får reda på att en kvinna är bi.
Bara för att man är bi älskar man inte automagiskt trekanter, men det antas och föreslås rätt skamlöst till exempel.

Men man behöver ju inte bry sig om vedertagna definitioner av ord här på buke, det viktigaste är ju vad man själv känner, inte hur ordet i sig definieras eller hur 99,8% av befolkningen definierar det :idea:
Men snälla människa läs din egen länk med definitioner.

Själv ger jag inte ett ruttet lingon för vad något hetero som försöker spela Allan anser om hur min sexualitet ska definieras.

Jamen precis så, och där kommer jag tillbaka till hur jag lyckades starta denna diskussion. Kvinnor som känner sig straight, definierar sig som straight och som tycker att det vore spännande att testa hångla med eller flirta med en kvinna. Att min attraktion och att mina känslor går på spinn, som bisexuell, tas ibland inte i beaktande hos de straighta kvinnorna eftersom det för dem enbart är en kul grej. Det gör att jag ibland känner mig utnyttjad. Huruvida andra i denna tråd skulle definiera dessa nyfikna och/eller bekräftelsesökande kvinnor som straight eller inte är egentligen irrelevant. Situationen blir densamme för mig då hon sedan drar i bromsen och erkänner att hon bara var nyfiken.

Halvt Kl
Diskussionen startades, mig veterligen, av att en användare i tråden frågade hur hon skulle förhålla sig till att vilja svepa på båda könen på tinder trots att hon inte haft förhållande toll tjejer tidigare.
Detta känns som den brinnande punkten även för mig :( Jag har efter att ha läst om erfarenheterna i dejtingtråden slutat att swipea på tjejer, trots att jag definierar mig som bi. Jag har blivit kär och attraherad av tjejer, men inte haft någon relation eller ens kysst en tjej förut. Jag Swipear inte på tjejer längre då det inte känns ok att göra det för en med så begränsad erfarenhet. Det känns svårt, för jag tycker erfarenheterna @Singoalla och @parellikusken bl.a. skriver är bedrövliga att de ska behöva ske, samtidigt som jag känner att jag förnekar en sida av mig av att inte ha öppet för alla kön på tinder. Tyvärr träffar jag sällan (aldrig) personer att dejta i verkliga livet, varesig kvinnor eller män, annars hade jag nog hoppats på att träffa någon det klickar med direkt bara, utan att behöva bry mig om oväsentligheter som kön...

Sorry för osammanhängande inlägg, men har försökt få detta ur mitt nallande huvud ett tag..

Något gör ju att vi i stort sett aldrig hör talas om någon kvinna som TESTAR att vara med en man, för att se om hon kanske är hetero eller bi. De flesta kvinnor BEHÖVER inte TESTA sex med män, för att se om det är något för dem. Vägen från barnsliga förälskelser till sexuella relationer med män, beskrivs helt enkelt aldrig så.
Så varför skulle sex med kvinnor behöva testas?

Ja jag försöker mest hitta något att relatera till, men det kanske helt enkelt inte går. Jag funderar lite över hur de som är "nyfikna" på sin egen sexualitets eventuella bredd ska hantera den. Man kan ju aldrig garantera något samtidigt blir det ju då väldigt sårande för den personen som är första. Men eftersom man är just en utsatt grupp så blir man kanske då extra utsatt i sådana lägen, om folk bara är och "turistar". Sen misstänker jag att man inte "upptäcker" om man är bisexuell på en enda sexuell upplevelse, för bisexuallitet är ju inte enbart sexuella känslor antar jag det handlar väll om hela registret av attraktion, kärlek och sex?
Men hur UPPTÄCKER folk att de är hetero? Ja, jag har aldrig hört talas om test i det sammanhanget. Varför skulle då samkönat sex behöva testas?

Jag behöver inte testa att ha sex iförd gula högklackade skor medan jag står på huvudet, för att veta att det inte är min grej. Det känner jag direkt när jag tänker på det, helt enkelt.

Men hur VISSTE du att det var män du tände på och inte just de personerna? Du lär ju ha varit rätt säker på din heterosexualitet tidigt, som många andra, inklusive jag (i några år), det vill säga, utan att testa den.

Jag visste att jag var bi ÅR innan jag hade en sexuell/romantisk relation med en tjej för första gången. Nu identifierar jag mig som pan men jag har aldrig haft någon sexuell/romantisk relation med någon som identifierar som annat än man/kvinna. Jag vet ändå att jag är attraherad av personer och inte identiteter. Händer det ofta nog att jag blir attraherad/tänker tanken/skulle vilja/etc/etc så vet jag ju vad som gäller. Blir det inte så för dig?
Därför att mina första erfarenheter var med killar? Jag befinner mig helt klart på den nedre delen av skalan, men jag vill göra mer än att hångla med kvinnor, och så länge intresset är ömsesidigt så gör vi det.

Jag har haft sex med en person som är trans, eller gender bender, och det hade varit en väldigt vag fantasi innan, ingen koll på om det var det allmänt gränsöverskridande som jag gillade eller om det var grejen. Hade aldrig fått veta om jag inte hade provat.

För mig handlar det om person ELLER situation. Person är lätt, där vet jag vad som gäller. Situation är mycket svårare, och här har jag varit väldigt hämmad tidigare.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 572
Senast: Palermo
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 620
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 349
Senast: malumbub
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 296
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka