Bildtråden på våra dressyrhästar, del V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bildtråden på våra dressyrhästar, del V

:eek: Stackars Stella, alla bara retas med henne.

fransis; Jaaa, jag längtar. Men jag vågar inte hoppas på att den tänker komma ut frisk och välmående förens den väl är ute.

Jag hoppas att den blir söt i alla fall, Den borde bli det med sina föräldrar om man får vara partisk. ;)

Mamma häst

Pappa häst

Notera att jag till och med valt en hingst med liknande teckning som Stella. :angel:
Jag går mest och hoppas på att ungen blir en hingstversion av sin mor. :cool:

det kommer bli en skitfin bäbis. Nästan så man önskar att man skulle haft ponny -eller varit såpass gammal att man haft barn som det vore aktuellt för ett par år längre fram.

Du vet vart du skall skicka dem! :angel::love: Storlek spelar ingen roll och om du inte har tid att lära Stellaungarna att byta i språnget så kan jag ta på mig den uppgiften (så länge som de är gula och passar i blå rosett). :D

SV:
Nej tyvärr inte.
Sålde henne i somras till en super härlig familj.
(det var tanken från början och så kändes hon även lite för liten för mig)

Superfin häst, men jag blev faktiskt mer förtjust i tömkörningsgjorden! :o Vad är det för någon? :laugh:

Det är en Tärnsjö, Anders Eriksson-modellen. Är jätte trevlig, dock rätt dyr och den är rätt hård i stoppningen (därav fluffet under, letar fluff att ha under magen med).

:eek: Stackars Stella, alla bara retas med henne.

fransis; Jaaa, jag längtar. Men jag vågar inte hoppas på att den tänker komma ut frisk och välmående förens den väl är ute.

Jag hoppas att den blir söt i alla fall, Den borde bli det med sina föräldrar om man får vara partisk. ;)

Mamma häst

Pappa häst

Notera att jag till och med valt en hingst med liknande teckning som Stella. :angel:
Jag går mest och hoppas på att ungen blir en hingstversion av sin mor. :cool:
Är det skimmel och isabell ihop som riskerar att bli albino eller är det så med isabell+isabell också? Vet inte men har för mig från teorin på ridskolan att någon av de två kombinationerna kunde leda till albio? Säger inte att det kommer bli så men undrar om du har mer koll?

Finns inga albinohästar. Menar du cremello?

Skimmel är ju inte en "färg" utan hästen är ju född t.ex. brun men skimmel anlaget döljer färgen om jag förstått det rätt.

Men om Stella är en isabell så är det 25% chans till en cremelloavkomma nästa år. Det vill säga en med rosa hud, gräddfärgad päls och blå ögon.

Hursom så är hon med störst sannorlikhet en simpel fux, och då är det lika stor chans till ett fuxföl som ett isabellföl. :)

Ponnyer kan man ju ha jämt! :angel:

Jerseysite; Nej du, om den dyker upp så lär den få stanna i sverige. ;)

1. Hästar kan inte vara albino, albino betyder helt avsaknad av pigment. De hästar som kallas för albino har visserligen andra gener på "albinolocus", men de tar bara delvis bort pigment, inte helt.

2. Isabell + Isabell ger 25% chans/risk till "dubbelgul", att du fick lära dig att det fanns risk med skimmel också är antagligen för att man kanske inte alltid vet vilken färg skimmeln föddes som, är det någon av de gula färgerna (isabell, gulbrun, gulsvart) så kan det bli en dubbelgul avkomma.

3. Förmodligen är IW's Stella inte isabell, utan vad man brukar kalla flaxfux, en fux med anlag för ljusare man/svans men som inte har något med gula färger eller albinolocus att göra. Det är inte omöjligt att Stella är isabell såklart, men jag kommer inte att tro det förrän det kommer ett dubbelgult föl eller IW tar ett DNA-test :p

jag hade inte heller tagit IWs häst för isabell, utan fux precis som du är inne på. Och precis som du säger - albino på häst finns inte, albino har röda ögon. Men cremellon förväxlas ofta med albino, så även Perlinon, och det finns ju halv albinistiska färganlag i vissa färger, så det är lätt att tro att det därmed finns rena albinos, om man inte är så insatt i genetikens fascinerande värld.

fux + isabell (palomino) ger dock även detta en relevant procents chans till cremello färg.

Senast ändrad:

Knapplån

Idag red tränaren Jorunn och jösses så fint hon gick.. jag var så tagen av hur bra hon gick att kameran tyvärr var kvar i fickan under hela ridpasset:(

Kom på de senoch fick till en bild efter.

Gillar dock denna bild massor hon har blivit så fin min dam allt slit börjar ge resultat!

Före (iggnorera sträcket ovanför henne den ritade jag dit för å holla hur mkt överbyggd hon var hehe och det är inte alls 100% rätt mätning=)

Jorunnuppstlldstrck.jpg

Idag
bilder025.jpg

Visst har de blitt skillnad på häst=)

*KL*

Tanthästen har vilat 1,5 månad pga jobb och bristande ridmöjlighet (= ingen snö alls!), må säga att hon känns väldigt fin! :)

32822393.jpg

32822397.jpg

32822388.jpg

32822390.jpg

myyycket energi
32822392.jpg

Oj oj oj, vilken fölunge du kommer att få!!! Stella älskar vi ju alla och med den hingsten! :love: Vad spännande det skall bli att få se resultatet! :)

fux + isabell (palomino) ger dock även detta en relevant procents chans till cremello färg.

Nej, det gör det inte. En fux som bär ett gult anlag är en isabell. Cremello är en fux med två gula anlag.

Senast ändrad:

Pappahäst är dessutom bara 2.5 år på bilden och har nu vuxit till sig riktigt ordentligt!
Hans stamtavla är ju anledningen till att jag valt honom, bundessegrare och EM ponnyer och så vidare saknas inte i stamtavlan. :d

Pappahäst är dessutom bara 2.5 år på bilden och har nu vuxit till sig riktigt ordentligt!
Hans stamtavla är ju anledningen till att jag valt honom, bundessegrare och EM ponny och så vidare saknas inte i stamtavlan. :d
Mamman har tre godkända söner, och en dotter som fått godkänd son!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin I en annan tråd fick jag förslaget (av @Cattis_E), att jag skulle skapa en särskild bildtråd för rosa kläder, så då gör jag det. Här är...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 345
Tjatter Ääääälskade filmerna som barn! Förra tråden IV
49 50 51
Svar
1 015
· Visningar
68 272
Utrustning Startar ny tråd igen då andra är över 100 sidor nu. Köpte teddy fodrade från Zaczess till slut, hade beställd från Alequi men fick dom...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 903
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 077
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka