Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012
Underbar bild och häst!! (jag tycker inte alls de ser skabbiga ut förresten! )
Underbar bild och häst!! (jag tycker inte alls de ser skabbiga ut förresten! )
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Förmodligen är stoet caslick opererat (eg sytt), dvs att man syr ihop en bit av vulvan om den är mycket liggande så att avföring rinner in eller att stoet suger in luft vilket kan innebära stor risk för infektioner då bakterier sugs in i livmodern.
På ett caslick sytt sto klipper man bort stygnen i god tid före fölning.
nu har mitt sto börjat klia svans som hon gör då det börjar närma sig hon äter dåligt och gräver i boxen,igår kväll stod svansen rakt upp och hon var lite svettig så det var bara att ställa klockan i husvagnen och smyg dit för att kolla men inget föl inatt
Men åhh vad spännande!!
Vilket dygn är hon på?
Hon är på dygn 321,så nu springer man titt som tätt mellan husvagn och stall på nätterna
Vad brukar ni ge era kräsna?
Jag är livrädd för att överutfodra mina två ridponnyston. Dom går på 1 kg Mustang 11 kg hösilage och är jättefina i hullet. Varför trycker ni i era hästar så mycket foder??
Det står i alla böcker jag har läst och även när jag vart på avelskurser
Fodra på era ston ..men överutfodra inte då det kan ge komplikationer för stoet vid fölning.
Samt att det är större risk för våra hästar här i Sverige att stona får belastningsfång än att det födds underutveklade föl..så snälla vad rädd om era ston och ge dom inte alldeles för stora mängder protein
Jag är livrädd för att överutfodra mina två ridponnyston. Dom går på 1 kg Mustang 11 kg hösilage och är jättefina i hullet. Varför trycker ni i era hästar så mycket foder??
Det står i alla böcker jag har läst och även när jag vart på avelskurser
Fodra på era ston ..men överutfodra inte då det kan ge komplikationer för stoet vid fölning.
Samt att det är större risk för våra hästar här i Sverige att stona får belastningsfång än att det födds underutveklade föl..så snälla vad rädd om era ston och ge dom inte alldeles för stora mängder protein
Givetvis handlar det om ras och om vad den har för förutättningar, har haft ston som har varit svåra att hålla i hull, och då fått fodrat på med lusern och korn för att få upp proteinet.