Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

03-1166.jpg

:love: :love: :love:
Underbar bild och häst!! (jag tycker inte alls de ser skabbiga ut förresten! :))

Förmodligen är stoet caslick opererat (eg sytt), dvs att man syr ihop en bit av vulvan om den är mycket liggande så att avföring rinner in eller att stoet suger in luft vilket kan innebära stor risk för infektioner då bakterier sugs in i livmodern.

På ett caslick sytt sto klipper man bort stygnen i god tid före fölning.

Stämmer. Det var vet som sydde henne vid semin för hon "drog tjuvluft" som vet sa.

nu har mitt sto börjat klia svans som hon gör då det börjar närma sig hon äter dåligt och gräver i boxen,igår kväll stod svansen rakt upp och hon var lite svettig så det var bara att ställa klockan i husvagnen och smyg dit för att kolla men inget föl inatt

nu har mitt sto börjat klia svans som hon gör då det börjar närma sig hon äter dåligt och gräver i boxen,igår kväll stod svansen rakt upp och hon var lite svettig så det var bara att ställa klockan i husvagnen och smyg dit för att kolla men inget föl inatt

Men åhh vad spännande!! :laugh:

Vilket dygn är hon på? :laugh:

Inte så bra som jag hade önskat tyvärr:( hon får stanna kvar här, men vi kan ju inte bo kvar här hur länge som helst, har ju barn på dagis o skola me som ska börja i sin nya den 23e... Jag hoppas innerligt att hon inte går över lika länge denna gången :-S

Jag håller tummen för att hon inte tänker gå över tiden för mycket!

Stellas juver är mer utfyllt nu igen + temp på 38,2 ikväll (Normalt har hon 37,9-38) så det blir väll ett nattbesök.
Stallägaren tycker dock att det är långt kvar innan juvret är klart. Hon är på 271 dagar idag. Fyller hon ut mer så blir det
kameraövervakning och sova i stallet för min del, mest för mina nerver.

Sen så har hon under säkert tre veckor ätit dåligt med silage inne. Inte katastrof, men jag börjar ana att hon kommer att matvägra.
Hon har fri tillgång ute så jag vet inte hur mycket hon äter ute, men innan har hon käkat minst 8 kg inne, nu kanske hon äter 3 kg.
Vi har fått nytt silage till gården, inte till avelsstona och såklart ingen analys, men det silaget slukar hon om man erbjuder. Så jag funderar
på om man ska skicka en analys på det och mata med det silaget på natten istället. Men det är möjligt att det är nyhetens behag också...
Hon får två kg D&H Mare and Youngstock müsli och kwikbeet, har försökt med lucern men det går inte. Vad brukar ni ge era kräsna?

bammy äter hestekraft extra till frukost då hon kraftfodervägrar både sin havre o lusern på morgonen.

Vad brukar ni ge era kräsna?

Oj, oj tänk den som hade såna bekymmer, själv är jag livrädd för fång av något slag, mindam äter allt och lite till av det hon kommer åt och jag väger höet för att inte göda henne för mycket. Min får bara grovfoder! Fint hösilage och kompletterar proteinet med gräspellets, så mineraler förstås. Alltid är det något man ska oroa sig för som hästägare :confused:

min vanligtvis matglada solette brukar börja matvägra sent i dräktigheten.. fullt i magen;)

Hon äter ju fortfarande men kan lämna en del av hösilaget samt sin lucern. Än sålänge äter hon upp det men har börjat lämna hösilget ibland.. Något som hon fortfarande älskar är däremot sin havre:D
Utöver detta så får hon mineraler & multivitamin.

Snart börjar ju gräset komma (vi har smått redan nu) och det kommer väl inte "kräsna Stella" matvägra ändå?:eek::D

..hur ser juvret ut idag?

Jag är livrädd för att överutfodra mina två ridponnyston. Dom går på 1 kg Mustang 11 kg hösilage och är jättefina i hullet. Varför trycker ni i era hästar så mycket foder??
Det står i alla böcker jag har läst och även när jag vart på avelskurser
Fodra på era ston ..men överutfodra inte då det kan ge komplikationer för stoet vid fölning.
Samt att det är större risk för våra hästar här i Sverige att stona får belastningsfång än att det födds underutveklade föl..så snälla vad rädd om era ston och ge dom inte alldeles för stora mängder protein

Jag är livrädd för att överutfodra mina två ridponnyston. Dom går på 1 kg Mustang 11 kg hösilage och är jättefina i hullet. Varför trycker ni i era hästar så mycket foder??
Fodra på era ston ..men överutfodra inte då det kan ge komplikationer för stoet vid fölning.
Samt att det är större risk för våra hästar här i Sverige att stona får belastningsfång än att det födds underutveklade föl..så snälla vad rädd om era ston och ge dom inte alldeles för stora mängder protein

jag kan inte påstå att jag överutfodrar mitt sto?

Hon separerades från förra årets unge för inte alltför länge sedan.. och att ge både honom och ett foster i sina sista månader mat kräver att stoet får tillräckligt för att tillgodose sitt behov.

Hon äter till största delen stråfoder (dvs. lucern samt hösilage) havren har jag varit väldigt restriktiv med men vill tillföra mer energi sista månaderna.
Sedan finns det väl vissa ston som faller ur otroligt efter fölningen, då kan jag förstå att man vill ha dessa ston i gott hull innan. Med det menar jag inte fetma.

Jag håller däremot med dig om att stona inte ska vara i överhull, vare sig vid en dräktighet eller i normalt tillstånd:)

Protein är jag inte ett dugg rädd för, speciellt inte på avelsston!

Ett avelssto, innan betäckning, under dräktigheten och laktationsperioden mår bättre av att vara i lite överhull. Det betyder inte att hon ska vara fet!

Jag räknar alltid på foderstaterna på mina hästar men absolut viktigast för avelsstona och unghästarna. De får allt de behöver och jag ligger aldrig under i behoven snarare över vad gäller avelsstona. Sedan är det ögat som är med o kollar, dagligen, så ingen faller ur eller blir fet.

På unghästarna är det allmänt känt att det är energin som kan göra att den drar iväg på höjden för fort. Jag har aldrig haft problem med vare sig för snabbväxande föl eller magra unghästar (vilket vissa påstår är bra). Det ska varken vara åt det ena eller andra hållet. Optimal foderstat är superviktigt och fölen/unghästarna ska vara välmusklade och i gott hull. Får dom optimal foderstat är de allra flesta sådana även under de värsta växtperioderna. I optimal foderstat är naturligtvis allt inräknat, protein, energi, aminosyror, mineraler, vitaminer etc.

Ett avelssto/föl/unghäst ska vare sig under eller överutfodras. Vill man veta att alla behov är tillgodosedda och foderstaten är optimal så måste man analysera och räkna på det, så enkelt är det.

Det är dessutom viktigt vad stoet har fått i näringsväg till exempel, redan innan man ens betäckte henne, under hela livet. Allt sådant påverkar epigenetiken hos ett foster/föl. Forskning på både människor och djur visar att individen påverkas av vad mor/farföräldrarna och deras föräldrar åt, dvs tre generationer bakåt. Kan vara intressant att tänka på.

Givetvis handlar det om ras och om vad den har för förutättningar, har haft ston som har varit svåra att hålla i hull, och då fått fodrat på med lusern och korn för att få upp proteinet.
Men oftast idag så täcker ett bra hösilage och ett bra helfoder dom flesta hästar. Mina hästar är ju inte direkt magra ;)
Men jag kan tycka det går hysteri i att trycka i hästar lusern. Och oftast när ett sto har fölat så har gräset kommit upp precis och har högt näringsinnehåll.
Jag stödutfodrar mina ston under sommaren med helfoder för att ge dom extra hjälp att hålla hullet, för man vet att när man ser att ett sto fallit ur så är det svårt att få upp dom i hull.

Men jag förstår inte detta inlägget riktigt. Man ger ju stona det dom behöver, och dräktiga ston har höga behov. = Mycket mat. Krävs det mycket foder ska dom ha mycket foder. Jag har aldrig gått på en enda kurs eller läst en enda bok där man faktiskt inte håller med om att avelsstoet ska vara i bra hull och hellre i överkant än tvärtom. Fetma är en helt annan sak, då har man andra problem (och då hade jag personligen tagit reda på varför innan jag ens betäckte ett sådant sto).

Naturligtvis är mängden också kopplat till storleken och behovet. Ekvationen är enkel, man tar reda på vad stoets behov är och fodrar därefter. Vilket jag gissar att de flesta som skrivit i denna tråden också gör. Man kan ju heller inte jämföra tex ett stort halvblodsto med ett ridponnysto fodermängdsmässigt.

Undrar också varför du varnar för protein just?

Givetvis handlar det om ras och om vad den har för förutättningar, har haft ston som har varit svåra att hålla i hull, och då fått fodrat på med lusern och korn för att få upp proteinet.

Jag har haft en enda häst som varit svår att få upp hullet på. Den är för övrigt den enda fånghäst jag har erfarenhet av.

Det är ju energin i första hand man behöver öka på en häst som har svårt att hålla hullet. Tappar den muskler i första hand så kan man börja tänka protein.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 206
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 369
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 639
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 715
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar